admin

BETUL KE GULA MENYEBABKAN GOUT?

BETUL KE GULA MENYEBABKAN GOUT?   Assalamualaikum Dr Zubaidi. Saya ingin bertanya. Saya berusia 48 tahun. Sudah lama tidak kena gout. Pada bulan Syawal lepas, saya memang elakkan daging merah, organ dalaman dan makanan laut. Cuma saya masih ambil gula untuk minuman. Saya diserang dua kali sepanjang bulan Syawal tempoh hari. Betulkah minuman manis boleh menyebabkan tahap asid urik tinggi dan mendapat serangan gout? Adakah minuman manis juga ada asid amino purine? Terima kasih Dr Zubaidi.   WALAIKUMUSALAM.   Benar, gula sukrosa (gula putih) yang ditambah ke dalam minuman dapat menyebabkan peningkatan kadar asid urik dalam darah dan mencetuskan serangan …

Read More »

RAMAI YANG SAKIT AKIBAT SISTEM DAYA TAHAN LEMAH

ASSALAMUALAIKUM DR ZUBAIDI Saya ingin bertanya, suami saya sering tidak sihat, rasa pening, cepat letih, sering tidur dan kerap batuk dan selsema. Dia tiada masalah diabetes. Pemeriksaan darah semua ok kecuali terdapat peningkatan tahap ESR. Adakah itu tanda sistem daya tahan dia lemah? Terima kasih Dr Zubaidi. WALAIKUMUSALAM. Saya percaya beliau mengalami masalah sistem daya tahan yang rendah. Boleh buat pemeriksaan yang lebih mendalam sebab pemeriksaan asas mungkin tidak mengesan punca masalah ini. Antara tanda-tanda sistem daya tahan tubuh kita sedang lemah : 1. Sering Sakit dan Ambil Waktu Lama untuk Sembuh: Jika anda sering sakit dan memerlukan waktu lebih …

Read More »

BOLEHKAH PESAKIT DIABETES MENGAMBIL GULA PERANG?

  Assalamualaikum doktor. Saya ingin bertanya bagi pihak bapa saya yang mengalami penyakit diabetis. Sekarang dia mengambil beberapa ubat pil anti-diabetes dari hospital tetapi tahap gulanya masih tinggi dan doktor bercadang memberikan suntikan insulin. Dia tidak mengambil gula putih tetapi mengambil gula perang sebagai manisan dalam minuman. Adakah gula perang mengandungi glukosa? Adakah itu punca yang menyebabkan beliau tidak dapat mengawal tahap gula ? Terima kasih doktor. WALAIKUMUSALAM. Ya, gula perang mengandungi glukosa dan ia meningkatkan tahap glukosa dalam darah pesakit diabetes. Gula perang adalah jenis gula sukrosa (gula putih) yang mendapat warna coklat kerana kehadiran molasse. Gula perang boleh …

Read More »

BOLEHKAH PESAKIT DIABETES MENGAMBIL GULA PERANG?

  Assalamualaikum doktor. Saya ingin bertanya bagi pihak bapa saya yang mengalami penyakit diabetes. Sekarang dia mengambil beberapa ubat pil anti-diabetes dari hospital tetapi tahap gulanya masih tinggi dan doktor bercadang memberikan suntikan insulin. Dia tidak mengambil gula putih tetapi mengambil gula perang sebagai manisan dalam minuman. Adakah gula perang mengandungi glukosa? Adakah itu punca yang menyebabkan beliau tidak dapat mengawal tahap gula ? Terima kasih doktor. WAALAIKUMUSSALAM. Ya, gula perang mengandungi glukosa dan ia meningkatkan tahap glukosa dalam darah pesakit diabetes. Gula perang adalah jenis gula sukrosa (gula putih) yang mendapat warna coklat kerana kehadiran molasse. Gula perang boleh …

Read More »

TAMBAHKAN SELERA WARGA EMAS

  Assalamualaikum Dr. Saya nak tanya sikit. Abah saya umur dah 80. Sekarang ini dia terasa badan dia dah kurus sangat macam tak ade isi. Ada ke apa-6 cdangan dari doktor untuk abah saya supaya dia selera makan atau kembali berisi sikit. Terima kasih.   WAALAIKUMUSSALAM   Untuk meningkatkan selera makan di kalangan warga emas, ada beberapa langkah yang boleh diikuti :   1. Sediakan makanan kegemaran mereka : Menyajikan makanan yang mereka sukai dapat membantu meningkatkan selera makan.Selalunya mereka suka makanan yang lembut seperti bubur lambuk.. 2. Tingkatkan nutrisi, bukan kuantiti : Mungkin mereka tidak makan sekerap orang muda, …

Read More »

BOLEHKAH NAK HENTI AMBIL UBAT TIDUR LOR-AZEPAM?

Lor-azepam adalah sejenis ubat dalam kumpulan benzodiazepin yang biasanya digunakan untuk mengurangkan rasa kerunsingan (anxiety), mengatasi insomnia, dan mengawal masalah sawan. Bagi pesakit yang mengambil lorazepam dan ingin menghentikan pengambilannya, terdapat beberapa panduan yang boleh diikuti : 1. Pendidikan Pesakit : Mulakan dengan memberikan pendidikan kepada pesakit mengenai kesan sampingan penggunaan jangka panjang lorazepam. Beritahu mereka tentang risiko toleransi, ketergantungan fizikal, dan gejala penarikan (withdrawal symptom) yang mungkin berlaku. 2. Pendekatan Berperingkat : Pengurangan pengambilannya secara berperingkat adalah kaedah yang selamat untuk menghentikan pengambilan lorazepam. Cara ini dinamakan tapering dose. Berikut adalah beberapa panduan untuk tapering dose: a. Pesakit Mengambil …

Read More »

APA ITU SAKIT SCIATICA DAN RAWATANNYA?

APA ITU SAKIT SCIATICA DAN RAWATANNYA? Sciatica adalah kesakitan yang berlaku pada bahagian anggota bawah tubuh dari pinggul hingga ke kaki.Kesakitan ini berpunca daripada radang kepada saraf yang bernama “saraf sciatic”.Saraf ini merupakan saraf terbesar yang bermula dari cabang saraf tulang belakang, L4 hingga S2, menuju ke otot punggung, peha, hingga ke hujung kaki.Punca utama sciatica adalah :  hernia atau bonjolan pada cakera intervertebral (dikenali sebagai ‘Slipped disc‘) yang menyebabkan saraf ini dihimpit. kekejangan otot sekitar lumbar atau pelvis, keradangan saraf akibat penyakit metabolik kronik seperti diabetisGejala sciatica termasuk rasa sakit yang bersifat pijar atau panas, kebas atau semut-semut pada bahagian kaki, …

Read More »

TEKAK MASIH SAKIT WALAUPUN SUDAH AMBIL ANTIBIOTIK

  Assalamualaikum Dr Zubaidi. Saya ingin bertanya. Kalau sudah mula makan antibiotik, boleh ke saya makan Immune Booster ? Saya kena batuk yang agak teruk dengan kahak hijau sudah beberapa hari. Saya sudah pergi ke klinik dan diberikan ubat batuk dan antibiotik sebab kahak hijau. Saya pun sudah mulakan, lepas tu teringat saya masih ada Immune Booster. Bila ingat nak makan terfikir yang saya sudah mulakan antibiotik. Boleh ke saya ambil Immune Booster bersama antibiotik, Dr? Walaikumusalam. Terima kasih kerana bertanya. Sekarang memang musim demam, batuk dan selsema. Cadangan saya: 1. Minum air kosong secukupnya 2. Ambil dua biji IMMUNE …

Read More »

MANFAAT VITAMIN E TOCOTRIEONOL

Satu botol NATRIEO mengandungi 60 biji vitamin E tocotrieonol 50mg. Vitamin E memiliki beberapa kebaikan yang penting untuk kesihatan. Berikut adalah beberapa manfaatnya: 1. Mengurangkan Kerosakan Sel Akibat Serangan Radikal Bebas. 2. Melindungi Hati dari Penyakit Hati Berlemak (Fatty Liver) 3. Melindungi Sel Otak dan Saraf dari serangan stroke, penyakit Parkinson, dan Alzheimer. Dan penyakit saraf lain akibat penyakit diabetes. 4. Mengurangkan Risiko kanser payudara, paru-paru, ovarium, prostat, hati, otak, kolon, mieloma, dan pankreas. 5. Menyokong Kesihatan Jantung. 6. Kesan Anti-Penuaan terutama melindungi kulit dari keradangan, radiasi UV, dan pengumpulan melanin (area kulit yang lebih gelap dari kulit sekitarnya). 7. …

Read More »

PERLUKAH ANTIBIOTIK BILA ANAK SERING SELSEMA DAN BATUK?

Assalamualaikum doktor. Boleh doktor terangkan apa perbezaan selsema biasa dengan selsema elergik di kalangan kanak kanak. Sebab anak saya kerap selsema dan bersin. Doktor di klinik berikan ubat selsema dan antibiotik. Saya confused nak bagi ubat bila anak selsema, perlukah ubat antibiotik? Kadang tengok dia bukan selsema sangat cuma ada hingus yg jernih, dan kadang keluar dan kadang tak ada. Jadi perlu ke saya bagi ubat antibiotik.Terima kasih. Walaikumusalam. Selsema dan bersin mungkin akibat alahan (habuk, cuaca sejuk atau makanan), sementara ada juga akibat kuman samada bakteria dan virus. Jika anak kerap selsema dan batuk, tingkatkan sistem daya tahan tubuh …

Read More »

APA PERBEZAAN ANTARA UBAT DRUG SINTETIK DENGAN SUPLEMEN?

APA PERBEZAAN ANTARA UBAT DRUG SINTETIK DENGAN SUPLEMEN?   Assalamualaikum. Saya ada penyakit kronik. Diabetes, hipertensi, kolestrol yang tinggi, gout. Umur awal 40an. Sekarang saya diberikan pelbagai jenis. Namun ada kalanya ia terkawal dan ada kalanya ia tidak terkawal. Saya berminat untuk mengambil suplemen. Apa pendapat doktor? Waalaikumussalam. Saya tidak menggalakkan tuan menghentikan pengambilan ubat sintetik dan mengganti sama ada suplemen atau herba, walaupun terdapat kesan sampingan pengambilan ubat sintetik yang diambil dalam jangka masa yang panjang. Banyak punca masalah penyakit kronik yang tidak terkawal. Antaranya tidur yang tidak mencukupi, stress, tidak melakukan aktiviti fizikal yang bersesuaian dan tidak cukup …

Read More »

FUNGSI VITAMIN C UNTUK MEMPERCEPATKAN PENYEMBUHAN TERUTAMA LUKA PEMBEDAHAN

FUNGSI VITAMIN C UNTUK MEMPERCEPATKAN PENYEMBUHAN TERUTAMA LUKA PEMBEDAHAN   Vitamin C memiliki peranan penting dalam penyembuhan luka. Vitamin C juga dikenali sebagai asid askorbat adalah vitamin yang larut dalam air. Ia berperanan dalam pembentukan kolagen. Kolagen adalah protein yang menjadi komponen utama pada kulit, tulang rawan, tendon, ligamen, dan pembuluh darah. Ketika terjadi luka, tubuh meningkatkan penghasilan kolagen sebagai sebahagian dari respon untuk penyembuhan. Vitamin C juga berperanan sebagai antioksidan, yang membantu melawan keradangan pada bahagian sekitar luka. Ini menjadikan luka tidak bengkak, berair dan terlalu sakit. Vitamin C juga meningkatkan sistem daya tahan di sekitar luka, dan membantu …

Read More »

BOLEHKAH PESAKIT DIABETES MENGAMBIL KURMA?

Assalamualaikum Dr Zubaidi Hj Ahmad. Saya pesakit diabetes mellitus jenis 2. Ambil ubat metformin 500mg dua kali sehari. Bacaan gula saya ketika puasa 5-6 mmol/l. Di bulan puasa Ramadan ini saya teringin untuk berbuka dengan kurma. Bolehkan saya ambil kurma? Terima kasih Dr Zubaidi. WAALAIKUMUSSALAM. Menurut sumber yang saya temui, pesakit diabetes mellitus boleh mengambil kurma dalam jumlah yang sederhana. Kurma mempunyai nilai indeks glisemik (GI) yang rendah, yang bermakna ia lebih lambat meningkatkan gula darah. Walau bagaimanapun, kerana kurma adalah manis dan mengandungi fruktosa, pesakit diabetes harus mengawal pengambilan mereka untuk mengelakkan lonjakan gula dalam darah. Saya mencadangkan puan …

Read More »

APA MAKNA KETIDAKSEIMBANGAN HORMON DI KALANGAN WANITA?

Ketidakseimbangan hormon pada wanita merujuk kepada keadaan di mana terdapat terlalu banyak atau terlalu sedikit hormon tertentu dalam aliran darah. Hormon adalah sebatian semulajadi yang dihasilkan oleh kelenjar endokrin dan memainkan peranan penting dalam mengawal banyak proses utama dalam badan, termasuk metabolisme dan reproduksi. Perubahan kecil dalam tahap hormon boleh memberi kesan yang serius terhadap seluruh badan. Gejala ketidakseimbangan hormon boleh termasuk penambahan berat badan, keletihan, kelemahan otot, rasa sakit atau bengkak pada sendi, perubahan kadar jantung, dan banyak lagi. Dalam kalangan wanita, ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan keadaan seperti sindrom ovari polikistik (PCOS) dan masalah semasa puberti, kehamilan, penyusuan, atau …

Read More »

BAGUSKAH AMBIL KURMA BERSAMA MENTEGA (BUTTER)?

BAGUSKAH AMBIL KURMA BERSAMA MENTEGA (BUTTER)?   Pada saya pengambilan kurma bersama mentega boleh diambil sebagai makanan untuk berbuka puasa. Ia sangat bermanfaat. Tetapi ambillah dalam kuantiti sederhana, iaitu beberapa biji (antara 3-5 biji) jika tidak mengambil apa-apa makanan lain. Sebagai contoh dalam musafir, tiada berkesempatan menyediakan juadah berbuka atau bersahur. Mengambil kurma bersama mentega dikatakan dilakukan oleh Nabi kita Muhammad SAW ketika ketiadaan makanan lain. Dari Abdullah ibn Busr dan Atiyyah ibn Busr, mereka berkata: “Rasulullah SAW telah masuk ke rumah kami. Lalu kami menyediakan mentega dan tamar. Baginda menyukai mentega dan tamar.” (Riwayat Abu Daud dan Ibn Majah) …

Read More »

BAGAIMANA ASID URIK YANG TINGGI BOLEH MENYEBABKAN PEMBENTUKAN BATU DALAM GINJAL?

Assalamualaikum Dr Zubaidi. Saya pesakit gout dan setiap tahun 2-3 kali diserang gout. Saya sedang mengambil Allopurinol tetapi tahap asid urik masih tinggi. Baru-baru ini saya mengalami rasa sakit ketika kencing dan dalam pemeriksaan air kencing, doktor kata ada sedikit darah. Doktor kata mungkin ada batu dalam pundi kencing dan ginjal saya. Mohon pencerahan Dr Zubaidi. Terima kasih. WALAIKUMUSALAM Terima kasih kerana buat pertanyaan. Bagi pesakit gout tahap asid urik yang tinggi boleh menyebabkan pembentukan batu dalam ginjal dan pundi kencing. Asid urik adalah bahan buangan yang ada dalam darah kita. Badan kita menghasilkan asid urik apabila ia memecahkan sebatian …

Read More »

KENAPA ADA RASA SERAM SEJUK?

Seram sejuk adalah perasaan rasa sejuk (walaupun orang sekeliling rasa biasa) yang disertai dengan menggigil. Ia boleh berlaku bersama demam (peningkatan suhu badan) atau tanpa demam. Ada beberapa sebab yang boleh menyebabkan kita rasa seram sejuk, antaranya : ✅Kurang rehat dan kurang tidur✅Kurang gula di dalam badan akibat tidak makan pada jangkamasa yang lama✅Jangkitan bakteria atau virus yang menyebabkan demam rendah✅Masalah kekurangan hormon tiroid✅Kanser darah putih✅Anemia Jika berasa seram sejuk tanpa sebab yang jelas, individu perlu membuat pemeriksaan doktor dan jalani pemeriksaan darah untuk mengetahui punca sebenarnya. Seram sejuk boleh menjadi tanda kepada penyakit yang serius dan memerlukan rawatan segera. …

Read More »

BAWANG PUTIH SEGAR VS SOFTGEL BAWANG PUTIH : MANA SATU YANG LEBIH BAIK?

BAWANG PUTIH SEGAR VS SOFTGEL BAWANG PUTIH : MANA SATU YANG LEBIH BAIK? Bawang putih segar dan softgel bawang putih masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri. BAWANG PUTIH SEGAR 1. Rasa dan Aroma: Bawang putih segar mempunyai rasa pedas dan tajam. 2. Faedah Kesihatan: Ia mengandungi sebatian seperti allicin, yang bersifat antioksidan, anti-radang dan meningkatkan sistem daya tahan. 3. Penggunaan: Bawang putih segar boleh digunakan dalam masakan, baik mentah mahupun dimasak. 4. Kelemahan: Makan banyak bawang putih segar boleh menyebabkan nafas berbau dan, bagi sesetengah orang, pedih ulu hati atau ketidakselesaan perut, terutamanya apabila dimakan mentah. SOFTGEL BAWANG PUTIH (SUPLEMEN) 1. Softgel …

Read More »

ADAKAH SELAMAT UNTUK MENGAMBIL ASPIRIN SEMASA KEHAMILAN?

Assalamualaikum Dr Zubaidi. Saya sedang hamil 13 minggu. Doktor di hospital telah berikan saya ubat cairkan darah (aspirin). Untuk makluman Dr saya berumur 45 tahun, disahkan mengalami kencing manis semasa minum air gula. Mohon pandangan Dr. Saya risau nak makan ubat cairkan darah ini. Saya ada juga baca artikel beberapa doktor tidak galakkan pengambilan aspirin ketika hamil. Terima kasih atas kesudian Dr membaca mesej ni dan membalasnya. WALAIKUMUSALAM. Aspirin biasanya tidak disyorkan semasa kehamilan melainkan doktor memikirkan bahawa puan mempunyai keadaan perubatan tertentu yang mendapat manfaat dari pengambilan aspirin. Sebagai contoh, puan mengalami masalah pembekuan darah atau pre-eklampsia. Kedua-dua masalah …

Read More »

APA ITU BILIRUBIN ?

    1. Bilirubin adalah pigmen pewarna asli yang menyebabkan sel darah merah (SDM) berwarna merah yang terhasil apabila SDM pecah dan terhurai apabila tamat tempoh hayatnya selepas 40 hari. 2. Bilirubin dalam darah akan masuk ke dalam organ hati untuk diproses (proses ini conjugation) dan dibuang melalui najis (80%) dan air kencing (20%). 3. Oleh itu tahap bilirubin dalam darah akan meningkat jika terdapat peningkatan bilangan SDM yang pecah dan terhurai. Bilirubin ini akan masuk ke dalam hati. Ini menyebabkan enzim-enzim hati yang lain akan meningkat. 4. Jadi semasa pemeriksaan darah untuk fungsi hati, terdapat beberapa parameter yang digunakan. …

Read More »

AIR MANI BERCAMPUR DARAH

Assalamualaikum Dr Zubaidi. Saya ingin bertanya berkaitan kejadian yang baru berlaku semalam pada diri saya. Saya seorang lelaki berumur 40 tahun. Semalam saya bersama isteri saya melakukan persetubuhan. Pada awalnya memang tiada masalah. Bila rasa kemuncak dan keluar air mani, saya tengok ada darah yang cukup banyak pada kemaluan saya. Semalam saya pergi buat rawatan di hospital dari segi ujian darah, ujian air kencing dan x-ray. Hasil keputusannya doktor cakap tiada apa-apa masalah pada saya dan juga doktor tidak bagi saya apa-apa ubat utk dimakan melainkan ubat darah tinggi jela yang dia bagi pd saya disebabkan darah saya tinggi. Jadi …

Read More »

SUMBER MAKANAN YANG MENGANDUNGI POTASSIUM YANG TINGGI

Potassium boleh didapati banyak pelbagai makanan, terutamanya buah-buahan dan sayur-sayuran. ✔️Buah-buahan kering (kismis, aprikot) ✔️Kacang, lentil ✔️Kentang ✔️Labu ✔️ Bayam dan brokoli ✔️Sayuran bit ✔️Avokado ✔️Pisang ✔️Cantaloupe ✔️Jus oren ✔️Air kelapa ✔️Tomato ✔️Susu dan produk tenusu eg : yogurt ✔️susu tumbuhan (soya, badam) ✔️Gajus, badam ✔️Ayam ✔️Ikan Salmon Semoga bermanfaat. #HealthDrZubaidiHP 0197022391  

Read More »

KEPENTINGAN MINERAL POTASSIUM DALAM DIET

Potassium adalah mineral penting yang diperlukan oleh semua tisu dalam badan. Ia kadangkala dirujuk sebagai elektrolit kerana ia membawa cas elektrik kecil yang mengaktifkan pelbagai fungsi sel dan saraf. Potassium juga dikenali sebagai kalium. Ia didapati secara semula jadi dalam banyak makanan. Peranan utama potassium dalam badan adalah untuk membantu mengekalkan paras normal cecair di dalam sel kita. Sodium, rakan segandingan nya, juga mengekalkan paras cecair normal di luar sel. Potassium juga membantu otot mengecut dan membantu menurunkan tekanan darah. Akademi Perubatan Kebangsaan Amerika Syarikat mencadangkan : ✔️Bagi wanita berumur 14-18 tahun, AI ialah 2,300 mg setiap hari. ✔️Bagi wanita …

Read More »

ADA BENJOLAN PADA PUTING ANAK SAYA

  Tidak kira lelaki dan perempuan dari semua peringkat umur mempunyai tisu payudara pada dada yang normal. Tisu ini bertindak balas terhadap perubahan hormon. Jadi ketulan boleh datang dan pergi. Ada kalanya ia membesar dan adakalanya ia hilang. Ia boleh melibat sebelah kanan atau sebelah kiri, atau kedua-duanya. Ketulan payudara boleh muncul pada sebarang umur : ✔️ Kedua-dua bayi lelaki dan perempuan mungkin mempunyai ketulan payudara daripada estrogen ibu mereka apabila mereka dilahirkan. Ketulan selalunya akan hilang dengan sendirinya apabila estrogen keluar dari badan bayi.   ✔️Kanak-kanak dua hingga enam tahun, hal ini jarang berlaku. Ia bukan berpunca dari baki …

Read More »

ADAKAH MAKAN BAWANG PUTIH BERBAHAYA KEPADA PERUT?

ADAKAH MAKAN BAWANG PUTIH BERBAHAYA KEPADA PERUT? Bawang putih bukan sahaja digunakan sebagai rempah ratus dalam masakan untuk menambah keenakan makanan, malah ia digunakan sebagai ubat semulajadi untuk merawat penyakit seperti selsema dan batuk. Banyak kajian makmal menunjukkan bahawa bawang putih mengandungi banyak nutrien seperti asid amino, allicin, fructan, liallyl sulfide dan vitamin A, B, C, D. Secara khusus, bawang putih mempunyai kegunaan berikut: ✔️ Bawang putih mengandungi sebatian allicin yang berfungsi sebagai antibiotik semulajadi membantu menguatkan sistem imuniti badan, mempunyai kesan anti-bakteria dan anti-radang. ✔️ Bawang putih digunakan merawat ulser perut, gastritis dan sakit perut dengan berkesan. Oleh itu, …

Read More »

TAHAP KOLESTEROL MASIH TINGGI WALAUPUN SUDAH LAMA AMBIL UBAT ANTI-KOLESTEROL

Peningkatan tahap kolesterol yang tinggi (terutamanya LDL) di kalangan individu yang kurus atau tidak obes selalunya disebabkan oleh masalah genetik. Masalah ini dinamakan Familial Hypercholesterolemia. Ia disebabkan oleh perubahan genetik yang diwariskan atau diturunkan daripada salah seorang atau kedua ibu bapa. Mereka mempunyai kemampuan mengumpul lebih banyak kolesterol berbanding dengan orang lain walaupun pada usia yang muda dan tidak obes. Sebab itu mereka mudah mempunyai pengumpulan lemak pada sekeliling mata, dan bahagian lain berbanding dengan orang lain. Faktor genetik (keturunan ) ini menyebabkan pengumpulan tahap kolesterol lebih mudah dan banyak terutama apabila usia meningkat melebih 45 tahun walaupun telah mengambil …

Read More »

NASIHAT KEPADA PESAKIT CKD TAHAP 2, 3 DAN 4

1. Jika anda mempunyai diabetes dan ada protein dalam air kencing, anda sangat berisiko untuk mendapat penyakit kegagalan ginjal (End Stage Renal Failure, ESRF) dalam masa yang terdekat. 2. Tiada rawatan spesifik untuk diabetes dan CKD. 3. Pastikan ambil ubat sintetik yang diberikan oleh doktor untuk mengawal tahap gula dalam darah. Pastikan tahap Hb1Ac dalam julat normal iaitu : (Bacaan Hb1Ac yang normal adalah kurang dari 5.7 %. Jika bacaan HbA1c antara 5.7 % – 6.4 %, anda dalam kategori pre-diabetes). 4. Selain itu kita kawal penyakit diabetis dan mencegah CKD dengan cara ubah gaya hidup dengan lakukan TUJUH LANGKAH …

Read More »

DIABETES PUNCA UTAMA NOMBOR SATU KEGAGALAN BUAH PINGGANG

Ini mungkin sebab utama anda perlu menurunkan berat badan. 1. Diabetes adalah punca nombor satu yang menyebabkan kegagalan buah pinggang yang menyebabkan penyakit buah pinggang kronik (CKD). 2. Dalam kajian, dianggarkan 40 peratus pesakit diabetes jenis 2 akan mengalami CKD. Ini bermakna dalam seorang dalam 3 orang di kalangan pesakit diabetis berisiko mendapat CKD dalam masa terdekat. 3. Penyakit CKD tidak mempunyai ubat yang khusus tetapi perkembangannya dapat diperlahankan, walaupun ada laporan yang menunjukkan pengamalan diet yang betul dan pemakanan yang sesuai untuk pesakit CKD dapat dirawat. 4. Jika tidak dikawal CKD terus berkembang menjadi kegagalan buah pinggang yang penuh …

Read More »

APA ITU EJECTION FRACTION?

APA ITU EJECTION FRACTION? 1. Kebolehan jantung mengepam darah setiap kali berdegup (kontraksi), dapat diukur dengan kaedah echocadiogrphy. 2. Dengan ini jantung yang mengalami kegagalan (penyakit lemah jantung) dapat dikenalpasti. 3. Kebolehan jantung mengepam diukur dan dikira dalam peratusan yang disebut EJECTION FRACTION (EF) 4. Selalunya doctor akan memeriksa kebolehan jantung pada sebelah kiri (ventrikel kiri) bagi mewakili keseluruhan fungsi jantung . 5. Bacaan EF yang normal adalah di antara 55-70%. Sebagai contoh, jika EF seorang individu adalah 65 %, bermakna 65% daripada jumlah darah dalam ventrikel kiri dipam keluar dengan setiap denyutan jantung. 6. Bacaan LVEF akan menjadi lebih …

Read More »

RAWATAN UNTUK MASALAH CARPAL TUNNEL SYNDROME

RAWATAN UNTUK MASALAH CARPAL TUNNEL SYNDROME 1. Carpal Tunnel Syndrome adalah salah satu masalah paling biasa yang dihadapi bagi mereka yang obese, sedang hamil atau mengalami kecederaan pada pergelangan tangan. 2. Tanda seseorang yang mengalami keadaan ini adalah berasa sakit atau kebas pada tangan dan rasa lemah menggerakkan tangan dan pergelangan tangan. 3. Terdapat beberapa cara untuk melegakan ketidakselesaan ini, bergantung samada berpunca dari berat badan berlebihan, kehamilan atau kecederaan pada pergelangan tangan. 4. Pakai splint. Splint boleh memegang pergelangan tangan, dengan ini melegakan tekanan pada saraf median. Boleh menggunakannya ketika tidur. 5. Tuam dengan air hangat. Ia dapat melegakan …

Read More »

ADAKAH PENGAMALAN SUCRALOSE ITU SELAMAT?

ADAKAH PENGAMALAN SUCRALOSE ITU SELAMAT? 1. Pengambilan sejumlah gula tambahan yang berlebihan boleh memberi kesan berbahaya kepada kesihatan secara keseluruhan. Atas sebab ini, ramai orang beralih kepada pemanis tiruan seperti sucralose. 2. Sucralose ialah pemanis tiruan yang umumnya dianggap selamat apabila dinikmati secara sederhana. Ia 600 kali lebih manis daripada gula putih. Sungguhpun ia manis namun sucralose ialah pemanis tiruan yang bersifat sifar kalori. 3. Sucralose diperbuat daripada gula yang menjalani beberapa proses kimia yang akhirnya tiga kumpulan hidroksil dalam molekul gula digantikan dengan atom klorin. 4. Sucralose mempunyai sedikit atau tiada kesan pada peningkatan tahap gula dalam darah dan …

Read More »

BILA MASA SESUAI PERIKSA TEKANAN DARAH KETIKA AMBIL UBAT

BILA MASA SESUAI PERIKSA TEKANAN DARAH KETIKA AMBIL UBAT Assalamualaikum Dr Zubaidi. Saya pesakit darah tinggi dan ada ambil ubat darah tinggi. Bila masa yang sesuai untuk memeriksa tekanan darah tinggi di waktu pagi, samada sebelum atau selepas makan ubat. Terima kasih. Waalaikumussalam. Seeloknya periksa tekanan darah sebelum ambil ubat dan 30 minit selepas ambil ubat bagi melihat keberkesanan ubat yang diberikan. Semoga bermanfaat. #HealthDrZubaidi Boleh bertanya dengan memperkenalkan nama sebenar dan dari mana, dan wassap saya www.wassap.my/60197022391/TANYA   KONSULTASI BERSAMA DR ZUBAIDI Jika berminat mendapatkan konsultasi 20 minit bersama Dr Zubaidi, boleh klik di link : https://needsvenue.onpay.my/order/form/20mindrz

Read More »

ADAKAH NAJIS BERWARNA HIJAU BAHAYA DI KALANGAN KANAK-KANAK DAN BAYI?

  1. Najis hijau adalah normal, tetapi ia boleh bertukar sedikit berwarna gelap apabila terdedah pada udara. 2. Kebanyakan najis berwarna hijau gelap disebabkan oleh hempedu yang banyak dikeluarkan oleh kanak-kanak yang belum matang mengawal pengeluaran hempedu ketika penghadaman. 3. Najis hijau adalah lebih dilihat di kalangan bayi yang mengambil susu formula berbanding bayi yang menyusu ibu. Ia adalah normal, jika berlaku pada bayi yang mengambil susu formula atau menyusu ibu. 4. Najis hijau juga biasa berlaku apabila bayi dan kanak-kanak mengalami cirit-birit. 5. Kanak-kanak yang mula makan separuh pepejal terutama hijau seperti sayur bayam yang dikisar boleh menyebabkan najis …

Read More »

PERLUKAH SAYA MEMERIKSA TEKANAN DARAH SAYA WALAUPUN SAYA BUKAN PESAKIT HIPERTENSI?

1. Pemeriksaan tekanan darah menggunakan alatan sphygmomanometer digalakkan jika anda sudah berumur 35 tahun ke atas.   2. Terutama bagi mereka yang mempunyai ibu atau ayah atau adik beradik yang mempunyai masalah tekanan darah tinggi di usia yang muda.   3. Wanita yang pernah hamil dan diagnosakan sebagai pesakit hipertensi bawaan kehamilan (tekanan darah menjadi tinggi ketika hamil) juga termasuk golongan berisiko.   4. Pesakit metabolik atau pesakit yang sudah mengalami penyakit diabetis, tahap kolestrol yang tinggi dan pesakit gout juga digalakkan melakukan pemeriksaan tekanan darah di rumah.   5. Atau mereka yang obese, merokok, tidak sempat bersenam, stress dan …

Read More »

KETAHUI MAKANAN YANG BOLEH MENYEBABKAN PERUT KEMBUNG BERANGIN

1. Sesetengah individu kerap mengalami masalah perut kembung dan berangin. Terutama mereka yang mempunyai masalah gastritis yang ringan dan irritable bowel syndrome (IBS). 2. Terdapat beberapa makanan yang perlu diberikan perhatian. Antara gejala masalah ini adalah: a. ‘perut rasa beralun’ akibat pergerakan (peristalsis) usus yang kuat dan kerap. b. perut rasa kembung c. ada kalanya perut rasa memulas dan kejang d. perut berbunyi walaupun tidak lapar. e. mudah terasa mahu buang air besar tapi tiada apa yang keluar f. kerap sendawa 3. Terdapat beberapa makanan dan minuman yang memburukkan masalah ini. ✅ 1. SUSU DAN PRODUK SUSU (TENUSU) Bagi mereka …

Read More »

MINDA LEBIH CERDAS BILA KITA MELAKUKAN AKTIVITI FIZIKAL

1. Dalam mengejar kehidupan moden yang sibuk, dan keazaman kita untuk mengekalkan gaya hidup yang sihat, ramai saintis yang mencadangkan kita melakukan aktiviti fizikal sedara konsisten dan berkala untuk mengekalkan minda yang cerdas. 2. Selain itu aktiviti fizikal ini juga bagus untuk kesihatan kardiovaskular dan mengekalkan berat badan yang seimbang. 3. Dalam kajian, aktiviti fizikal akan melepaskan sebatian Brain-Derived Neurotrophic Factor (BDNF), yang sering dirujuk sebagai “baja untuk otak.” 4. BDNF menggalakkan pertumbuhan dan penyelenggaraan saraf otak (neuron) dan menyokong keupayaan otak untuk mempelajari dan mengingati (memori) perkara baru. 5. Aktiviti fizikal juga dikaitkan dengan peningkatan dalam perhatian dan tumpuan. …

Read More »
error: Content is protected !!