Tip Menjaga Kebersihan Faraj

TIPS MENJAGA KEBERSIHAN FARAJ 

feminine wash

1. Selepas buang air kecil atau air besar, pastikan menggunakan air yang secukupnya. Selepas membersihkan keduanya pastikan  membersihkan bahagian luar faraj kerana kuman dari dubur dan saluran air kencing boleh menjangkiti faraj jika tidak dibersihkan dengan sempurna.
2. Tukar tuala wanita dengan kerap  pada hari-hari yang banyak darah. Darah adalah tempat yang sesuai bagi pembiakan kuman.
3. Elakkan dari sering mengamalkan douching iatu memasukkan jari atau pancutan ke dalam faraj atau apa-apa jamu yang tidak diketahui ramuannya. Perbuatan ini akan membunuh bakteria lactobacili dari yang baik untuk faraj. Tanpa bakteria laktobicilis ini, jangkitan kuman pada faraj mudah berlaku.
4. Elakkan dari menggunakan sabun atau menyapu shower gel ke dalam faraj alat kelamin kerana ia  menyebabkan kekeringan dan  kulit dan menyebabkan rasa gatal terutama bagi sesetengah wanita yang  alah pada kandungan pewangi serta buih sabun. Gunakan sabun atau pencuci yang dibuat khas untuk kebersihan faraj.
5. Selepas dan sebelum hubungan seksual, bersihkan alat kelamin dengan air.  Amalkan membuang air kecil  selepas hubungan seks untuk mengurangkan risiko jangkitan kuman pada pundi kencing.

6. Seluar dalam perlu ditukar setiap hari terutama pada hari-hari yang mengalami keputihan, lebih baik memakai panty liner supaya ia tidak melekat pada pakaian dalam yang menyebabkan ketidakselesaan.

7.  Segelintir wanita terpengaruh dengan produk yang biasa dijual di pasaran untuk membersihkan  alat kelamin mereka. Mereka dinasihatkan agar berhati-hati memilih produk-produk ini kerana ia boleh mendatangkan kesan sampingan.  Sekiranya selepas menggunakan produk tersebut dan timbul rasa gatal, pedih, kemerahan, wanita itu dinasihatkan tidak menggunakannya lagi dan berjumpalah doktor untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya.

Boleh amalkan Ekstrak Kacip fatimah keluaran UTM bagi mendapatkan kesejahteraan diri dalam dan luaran wanita. Kacip fatimah adalah herba yang terkenal sebagai suplemen yang membantu mengembalikan keseimbangan hormon.

Wallahu a’lam.

IKLAN

 

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak, saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E. Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM di http://needsvenue.com.my

Untuk pembelian Kacip Fatimah formulasi IBD UTM menggunakan kad kredit, sila klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

 

 

 

 

 

 

Bagi individu yang mengalami parut dan kekeringan kulit, terutamanya eczema saya mencadangkan cream Labicea Revitalizing Moisturizer. Info lanjut di https://www.facebook.com/Labicea-Revitalizing-Moisturizer-486696818067490/

Leave a Reply

error: Content is protected !!