VITAMIN C DAN PENYEMBUHAN LUKA

VITAMIN C DAN PENYEMBUHAN LUKA

Para saintis telah melakukan banyak kajian dan percaya bahawa penyembuhan luka memerlukan pembentukan dan pengumpulan kolagen, dan kolagen ini akan merapatkan tisu yang rosak tadi bagi membentuk parut.

Jadi bagaimana mendapatkan kolagen yang mencukupi bagi penyembuhan luka?

Kajian menunjukkan pengambilan suplemen vitamin C bagi mendapatkan bekalan yang optima mampu menghasilkan pembentukan parut dan kesembuhan luka yang baik. (1)

Banyak juga kajian yang dilakukan untuk menilai peranan ascorbic asid dalam penyembuhan luka kerana ascorbic acid sangat penting dalam merangsang pembentukan kollagen.

Oleh itu membekal vitamin C yang mencukupi (daripada makanan dan suplemen) sangat penting dalam penyembuhan luka, terutama pesakit yang baru menjalani prmbedahan kerana penggunaan ascorbic asid sangat banyak dan sangat cepat di bahagian pembentukan parut bagi menyembuhkan luka pembedahan itu.

Pengambilan suplemen vitamin C antara 500-1000 mg sehari digalakkan dalam membantu penyembuhan luka.(2).

Dalam satu kajian juga menunjukkan pengambilan ascorbic asid sebelum rawatan radioterapi sangat membantu membantu mempercepatkan penyembuhan kecederaan terbakar pada kulit akibat kesan radioterapi. (3)

Bagi pesakit yang baru menjalani pembedahan, kita tahu mereka belum berselera untuk makan terutama pengambilan sayur dan buah. Berikan vitamin C antara 1000mg setiap hari.

Elakkan pengambilan dos vitamin C yang tinggi melebihi 2000mg, kerana pesakit selalunya kurang minum air yang secukupnya.

Rujukan:

  1. Bourne GH. The effect of vitamin C on healing wounds. Proc Nutr Soc. 1946;4:204
  2. 39. Hellman L, Burns JJ. Metabolism of l-ascorbic acid-1-C14 in man. J Biol Chem. 1958;230:923–930
  3. Jagetia GC, Rajanikant GK, Mallikarjun Rao KVN. Ascorbic acid increases healing of excision wounds of mice whole body exposed to different doses of γ-radiation. Burns. 2007;33(4):484–494

IKLAN

Klik gambar di bawah ini untuk mendapatkan Non Acidic Vitamin C 1000MG With Bioflavonoids keluaran dari Nutriforte.

 

Leave a Reply

error: Content is protected !!