Pemindahan rahem dari ibu kepada anak

Pada 14 Jun, 2011 dunia perubatan dikejutkan dengan berita dari Sweden di mana seorang  bernama Sara Ottoson berumur  25 tahun bersedia untuk menerima rahem ibunya, Eva Ottoson yang berumur 56 tahun. Pembedahan pemindahan itu dijadualkan dilakukan pada hujung tahun 2012.

 

 

Pemindahan ini dicadangkan oleh sekumpulan pakar bedah dari Sweden kerana Sara dilahirkan dengan masalah penyakit genetic yang jarang berlaku iaitu  Mayer Rokitanksy Kuster Hauser Syndrome, yang menyebabkan pesakit tidak mempunyai faraj (vagina) yang normal atau tiada vagina langsung bersama dengan masalah tiada rahem (uterus) langsung.

 

 

Selalunya penyakit ini dapat didiagnosakan apabila remaja wanita berumur 16 tahun masih lagi tidak mengalami haids dan pemeriksaan lanjut seperti ultrasound dan CT scan pelvis menunjukkan kecacatan ini.

 

 

Sara mungkin akan menjadi pesakit pertama yang tidak mempunyai rahem sendiri dan melahirkan anak jika pemindahan ini berjaya.

 

 

Kasih yang ditunjukkan oleh ibunya, Eva mahu melihat Sara seperti wanita yang normal, mampu hamil dan melahirkan anak sendiri.

 

Tanpa meindahan rahem, pesakit seperti ini selalunya akan menjalan kaedah teknik ibu tumpangan (surrogate) atau mengambil anak angkat.

 

Namun kaedah ini belum tentu menghasilkan kejayaan kerana masih di peringkat percubaan. Ini kerana faktor umur penderma iaitu ibunya yang sudah berumur 56 tahun.

 

Selain itu Sara harus menjalani kaedah IVF apabila sperma suaminya akan disenyawakan dengan ovum Sara di dalam tabung uji, sebelum dimasukkan semula kepada rahem barunya.

 

Jika kehamilan berjaya, sara tidak boleh melahirkan anak seperti biasa melalui faraj dan perlu menjalani pembedahan Ceserean.

 

Sebelum ini pemindahan rahem pernah dilakukan di Arab Saudi pada tahun 2000 apabila seorang wanita berusia 26 tahun menerima pemindahan rahem dari seorang wanita berusia 46 tahun tetapi gagal kerana organ rahem yang dipindahkan tidak dapat diterima dengan baik oleh penerima organ. Selepas 99 hari, rahem terpaksa dikeluarkan semula.

 

Bagi pandangan doctor pakar bedah, pemindahan rahem bukanlah suatu teknik pembedahan pemindahan yang mudah berbanding dengan teknik pemindahan organ yang lain seperti ginjal atau jantung.

 

Ini kerana terdapat banyak saluran darah yang halus harus disambungkan kepada rahem yang dipindahkan. Jika saluran darah ini tidak disambungkan dengan baik, ia akan menyebabkan pendarahan yang banyak selepas pembedahan dan boleh menyebabkan kematian.

 

Selain itu saluran darah yang kecil ini penting kerana ia akan menyalurkan makanan dari ibu.  Ini akan menentukan sama ada kehamilan itu berjaya atau tidak.

 

Kedudukan rahem yang berada jauh di dalam pelvic agak sukar unruk dikeluarkan dan melakukan sambungan saluran darah kerana seolah-olah doctor pakar bedah sedang melakukan pembedahan dalam lubang yang sempit yang hanya memuatkan sebelah tangan saja.

Sedangkan ketika pemindahan organ ginjal dan jantung, kedua-dua organ itu mudah untuk dipindahkan.

 

Fatwa mengenai pemindahan rahem

 

Bagi umat Islam, pembedahan pemindahan rahem ini harus diteliti oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Ia belum lagi diputuskan oleh majlis fatwa ini lagi.

 

Pemindahan ini akhirnya akan menyebabkan wanita yang menerima rahem itu akan hamil, dan di sini bermulanya isu pertikaian terhadap keturunan.

 

Setakat ini satu fatwa telah dikeluarkan oleh Akademi Syariah Antrabangsa (di bawah Pertubuhan Muslim Sedunia) berpengkalan di Jeddah, dalam (resolusi No 57/8/6) berkaitan dengan “Pemindahan Organ Pembiakan (Genital Organs)”, Majlis Akademi Fiqh Islam pada sesi ke 6 yang berlangsung di Jeddah, Arab Saudi dari 17 – 23 Sha’baan, 1410H (bersamaan 14- 20 Mac 1990), telah memberikan kenyataan seperti berikut:

 

“Setelah meneliti cadangan terhadap permasalahan pemindahan organ pembiakan dan telah diperbincangkan dalam Seminar Perubatan dan Fiqh kali ke 6 yang telah berlangsung di Kuwait, yang berlangsung dari 23-26 Rabi’ul Awwal,1410H (bersamaan 23-26 October, 1989), telah bersetuju:

 

1. Pemindahan kelenjar seksual seperti kelenjar ovari dan testis, yang akan memindahkan kod genetik dari penderma kepada penerima, maka pemindahan ini tidak dibenarkan.

2. Pemindahan alat sokongan reproduktif (genital organ) pula, yang tidak memindahkan kod genetic, seperti rahem (uterus) ia dibenarkan jika ia dilakukan mengikut peraturan syariah.

 

(rujuk : http://www.scribd.com/doc/19237054/Resolutions-of-the-Council-of-the-Islamic-Fiqh-Academy)

Walau bagaimana pun kesemua Majlis Fatwa itu bersetuju bahawa pemindahan rahem dari ibu kepada anak tidak dibenarkan kepada anak tidak dibenarkan kerana ia tidak menepati peraturan syariah.

 

Isu pemindahan rahem  bukan saja dibahaskan di kalangan ulama Islam, tetapi juga dibincangkan oleh masyarakat perubatan

 

Akhirnya  satu kertas cadangan yang bertajuk ” bagi memberi panduan terhadap etika pemindahan organ rahem telah dikeluarkan.

 

Kertas panduan itu secara ringkasnya menyebut bahawa ‘dengan andaian bahawa ketidaksuburan seorang wanita disebabkan oleh  kerosakan rahem atau ketiadaan rahem, maka pemindahan rahem adalah cara terbaik untuk menyelesaikan masalah ini (untuk mendapat anak)’.

Namun ia harus memenuhi criteria berikut:

1.  Wanita yang menerima pemindahan rahem (pesakit) tidak mempunyai penyakit yang boleh membahayakan nyawa pesakit ketika atau sesudah pembedahan.

2.   Pesakit mengalami masalah kesuburan yang disebabkan kecacatan rahem dan telah menjalani kesemua kaedah rawat yang standard bagi masalah kesuburan.

3.  Pesakit mempunyai pertentangan undang-undang atau peribadi (agama) terhadap konsep penumpangan rahem (surrogacy) atau pengambilan anak angkat dan pemindahan rahem adalah satu-satunya cara yang ada untuk pesakit untuk mempunyai anak.

4.  Pesakit telah menjalankan pemeriksaan penilaian psychological bagi mentukan kestabilan emosi pesakit

5.  Pesakit tidak menunjukkan tanda-tanda nyata bahawa pesakit tidak berupaya menjadi ibu yang dapat menjaga anaknya.

6.  Pesakit bertanggungjawab untuk memberikan kebenaran, memahami keputusan yang dibuatnya dan tidak berada dalam tekanan atau paksaan.

7.  Penderma (yang telah meninggal dunia) haruslah berada usia kesuburan dan tiada masalah kesihatan yang boleh menghalangnya dari proses pendermaan.

8.  Penderma (yang telah meninggal dunia) telah terbukti tidak mengalami masalah kesuburan semasa hidupnya dan telah menandatangani persetujuan bagi pemindahan ini.

9.  Penderma (yang telah meninggal dunia) tidak mempunyai rahem yang rosak atau berpenyakit

10.       Penderma (yang telah meninggal dunia) semasa hidupnya bertanggungjawab dan boleh memberikan persetujuan (consent) dan dapat membuat keputusan yang bertanggungjawab dan tidak berada dalam kaeadaan tertekan atau terpaksa.

 

(rujuk: Lefkowitz, A., Edwards, M. and Balayla, J. (2012), The Montreal Criteria for the Ethical Feasibility of Uterine Transplantation. Transplant International)

 

 

Dalam hal ini, saya berpendapat secara syarie dan etika perubatan, bahawa memindahkan organ rahem seorang ibu yang sudah tidak berada dalam usia kesuburan kepada anaknya bagi tujuan mendapatkan anak sendiri, pada hal yang belum lagi menjalankan pemeriksaan kesuburan untuk menentukan si anak cukup subur untuk hamil, adalah sesuatu yang melanggar etika perubatan dan syarie.

 

Bagi rakyat Malaysia yang ingin melakukan teknik ini, haruslah menimbangkan perkara ini sebaiknya dan mendapat nasihat yang terperinci dari doctor pakar bedah dan ulamak.

 

Walau bagaimana pun pembedahan ini masih di peringkat percubaan, maka risiko pembedahan masih besar dan ia belum disahkan selamat.

 

Wallahu a’lam.

Leave a Reply

error: Content is protected !!