Cara Menentukan Masa Kesuburan Wanita

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا

” Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia daripada setitis air mani yang bercampur yang Kami (hendak mengujinya dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat” (al-Insan : 2)

Isu kesuburan adalah ketetapan Allah

Tentunya pasangan yang berkahwin mempunyai matlamat untuk menimang cahaya mata secepat mungkin malahan ada yang mahu mendapatkannya seramai yang boleh.

Tekanan daripada keluarga di kedua pihak lelaki dan wanita menyebabkan pasangan suami isteri harus membuktikan bahawa mereka mampu mendapatkan cahaya mata untuk meneruskan kelangsungan salasilah keturunan.

Namun ramai yang tidak menyangka bahawa mendapat cahaya mata adalah merupakan sebahagian ketentuan takdir Allah kepada semua manusia. Sebagai mana rezeki, jodoh dan kematian, mendapat cahaya mata juga telah ditetapkan oleh Allah.

Ada yang diberikan Allah cahaya mata yang ramai, ada yang sedikit dan ada pasangan yang tidak mempunyai cahaya mata langsung. Ini semua ujian Allah, tidak kiralah sama ada pasangan itu mempunyai ramai cahaya mata atau tidak ada langsung. Ujian untuk manusia bersyukur dan ujian untuk manusia bersabar. Sesungguhnya Allah memberikan ujian setakat mana yang dapat ditanggung oleh makhluk-Nya.

Jadi mungkin dengan mendapat anak yang ramai itu menjadikan sesebuah keluarga itu makmur dan baik. Namun ada juga yang tidak tahan diuji, keluarga berpecah dan bercerai walaupun anaknya ramai.

Ada juga anak yang sepatutnya menjadi saham berguna di akhirat itu bertukar menjadi saham neraka bagi ibu dan bapanya.

Walau apa juga ketentuan Allah, terimalah dengan hati yang rendah dan taat. Namun bagi mereka yang mahukan zuriat keturunan, berdoalah sebagaimana Nabi Zakaria berdoa.

وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ

Dan (ingatlah kisah) Zakariya, tatkala ia menyeru Tuhannya: “Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri dan Engkaulah Waris Yang Paling Baik. (surah al-anbiya, ayat 89)

هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ

Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan. (surah ali-imran, ayat 38)

Maka setiap pasangan yang agak sukar untuk mendapatkan cahaya mata haruslah berusaha mengenal pasti fertile window bagi si isteri, sebagai suatu langkah tawakal terhadap takdir Allah.

Kesuburan dan peluang kehamilan

Seorang suami bertanya kepada saya, jika tidak mengira dan mengenal pasti waktu kesuburan, berapakah peratus kehamilan seorang wanita? Adakah pasangan lelaki-wanita yang berjima’ sekali sahaja, boleh hamil?

Menurut kajian yang dilakukan oleh Barrett dan Marshall mendapati hubungan jima’ secara rawak hanya mencapai 24% peluang kehamilan bagi setiap kitaran haid bagi seorang wanita.

Ini bermakna ia terlalu kecil. Maka peluang untuk kehamilan hanya akan dapat ditinggikan dengan mengenal pasti waktu kesuburan isterinya.

Jadi apakah itu waktu kesuburan (Fertile window)?

Ia adalah waktu yang paling subur di mana waktu beberapa hari dalam setiap kitaran haids untuk mendapatkan kehamilan selepas melakukan jima’. Bagi kitaran haid yang tetap, secara teori, ia meliputi enam hari iaitu, lima hari sebelum ovulasi dan sehari selepas ovulasi.

Bagi mereka yang keliru dengan perkataan Ovulasi, ia berlaku semasa telur ovum yang matang dilepaskan dari ovari, dan akan bergerak ke tiub fallopian untuk disenyawakan. Bagi kitaran haid yang berlangsung selama 28 hari, ia berlaku antara hari ke 14 atau ke 15 dari hari pertama seseorang wanita itu mengalami pendarahan haids.

Kitaran haid yang tetap kadangkala disangka sebagai kitaran haid yang mengeluarkan telur ovum yang matang (kitaran yang subur), manakala kitaran haid yang tidak tetap kadang-kala dianggap sebagai kitaran haids yang tidak mengeluarkan ovum (kitaran tidak subur).

Namun ia mungin berlaku sebaliknya. Ramai wanita yang tidak mempunyai kitaran haid yang teratur namun tetap menghasilkan ovum, manakala yang mempunyai kitaran haid yang teratur pula tidak menghasilkan ovum. Ini semua adalah ketentuan Allah. Maka bersyukurlah wanita yang tidak ada masalah untuk hamil. Bagi wanita yang bermasalah, berdoalah semoga Allah mengubahkan takdirnya.

Klik sini untuk membaiki kitaran haid yang tidak normal

Klik sini untuk menambahkan kualiti sperma di dalam air mani

 

Bagaimana mengenalpasti Fertile Window?

Bagi wanita yang mempunyai kitaran haid yang tetap (28 hari kitaran haidsnya), fertile window bagi si isteri ialah antara hari ke 10 dan hari ke 15.

Namun bagi wanita yang mempunyai kitaran haid yang tidak teratur, bagaimana pula?

Dengan menggunakan kaedah Menandakan Kalendar, seseorang wanita boleh menggunakan kitaran haid yang lepas sebagai panduan dan mengagak masa kesuburannya.

Mulakan dengan menyimpan rekod bertulis kitaran haid selama 8-12 bulan berturut-turut. Tandakan hari pertama pendarahan haids sebagai hari pertama bagi kitaran haids itu.

Pilih kitaran haids yang paling panjang dan yang paling pendek. Tolakkan 18 daripada kitaran haid yang terpendek, dan ia adalah hari pertama bagi hari pertama kesuburan. Tolakkan 11 daripada kitaran haid yang terpanjang dan tandakannya sebagai hari terakhir kesuburan.

Contoh:

Mac 29 hari
April 26 hari (kitar haids terpendek)
May 30 hari
Jun 31 hari (kitar haids terpanjang)
Julai 30 hari

Dalam contoh ini, kitar haid yang terpendek ialah kitaran haid yang mempunyai 26 hari manakala kitar haid yang terpanjang ialah yang mempunyai 31 hari. Tolakkan 18 dari 26 iaitu hari ke 8 sebagai hari subur yang pertama dan tolakkan 11 dari 31 iaitu hari ke 20 sebagai hari subur yang terakhir. Maka waktu subur antara hari ke 8 hingga hari ke 20.

Mengagak dengan lebih  tepat

Kehamilan hanya akan berlaku jika ada kehadiran ovum iaitu pada pertengahan kitaran haids (bagi kitaran haids yang tetap).

Setelah ovulasi, ovum akan hidup di luar ovari selama 24 jam manakala sperma yang telah dikeluarkan oleh si suami pula boleh hidup selama lima hari di dalam badan wanita.

Maka dalam keadaan yang sempurna, waktu kesuburan (fertile window) hanya berlangsung selama enam hari, iaitu lima hari sebelum ovum dikeluarkan dan 24 jam selepas ovum dikeluarkan (ovulasi).

Namun semuanya bergantung kepada kehadiran cervical mucus yang baik, metabolisma sperma, daya tahan sperma itu, tahap pH pada vagina dan banyak faktor yang tidak dapat dikawal oleh manusia.

Maka saat yang benar-benar subur adalah sehari sebelum ovulasi dan sehari selepasnya. Peratusan kehamilan adalah lebih tinggi, lebih kurang 60%.

Jika kaedah Menandakan Kalendar ini menjadi sukar bagi sesetengah pasangan, terutama bagi si isteri yang tidak mempunyai kitaran haid yang teratur, ada beberapa cara lain untuk menentukan fertile window.

Antaranya menggunakan alat untuk ujian air kencing. Ia boleh mengesan kenaikan hormon LH secara tiba-tiba (LH surge) yang berlaku 24 hingga 36 jam sebelum ovulasi. Apabila ianya positif, hubungan jima’ haruslah dilakukan pada malamnya kerana ia adalah waktu kesuburan.

Sila rujuk http://drzubaidi.com/blog/?p=610 mengenai penggunaan alat Ovulation Predictor Kits (OPK).

Dan ada beberapa teknik lain seperti Cervical Mucous Monitoring dan Basal Body Temperature.

Namun yang lebih penting, bukan sahaja cahayamata yang dinantikan tetapi juga menginsafi diri bahawa kejadian kita adalah sesuatu yang sangat berharga. Ianya hanya pinjaman dan akan diambil semula. Gunakan masa yang ada sebaiknya.

 

Klik sini untuk membaiki kitaran haid yang tidak normal

Klik sini untuk menambahkan kualiti sperma di dalam air mani

 

Susunan Dr Zubaidi b Hj Ahmad (300710)

http://www.facebook.com/drzubaidi

  161 comments for “Cara Menentukan Masa Kesuburan Wanita

  1. Hanida Imran
    30/07/2010 at 4:53 pm

    Doktor,

    Saya sudah hampir 8 bulan berkahwin. untuk makluman doktor, saya mempunyai masalah haid sejak zaman remaja lagi, di mana kitaran haid saya boleh dikatakan sekali setahun. saya sudah membuat pemeriksaan sehingga doktor pakar, mengesahkan saya tidak mempunyai masalah yg berkaitan dengan rahim saya.adakah saya masih mempunyai peluang untuk hamil?

    • drzubaidi
      03/08/2010 at 10:57 am

      Puan, pemeriksaan kesuburan bukan saja melibatkan wanita, tetapi juga suami. Minta suami periksa air maninya dulu. Di samping itu puan bolehlah membuat ujian darah tahap keseimbangan hormon puan. Jika tahap keseimbangan hormon puan normal dan air mani puan juga normal, maka tentunya jalan sunatullah dan sains, puan tidak mempunyai apa-apa masalah. Banyakkanlah berdoa seperti mana doa nabi Zakaria.
      Saya percaya, Allah akan kabulkan permintaan dan usaha puan.

      • nita
        12/03/2012 at 10:48 pm

        smekom..dkt 2tahun sya berkahwin..sy btl2 inginkn zuriat..haid sy memang tidak teratur..kdg2..smpi 5 hgga 6 bulan sy tdak dtg haid..bagaimana mengira waktu kesuburan itu doktor?

      • nurulaini
        29/07/2012 at 12:02 am

        Assalamualaikum doktor,

        saya sudah hampir 5 tahun berkahwin tetapi masih belum dikurniakan zuriat .
        pariod saya tak menentu kadang- kadang 2 hari dan 8 hari …. kitarannya hampir 29 – 38 hari. Doktor mengesahkan telur saya sedikit tetapi bersaiz besar.

        • 29/07/2012 at 1:12 pm

          Assalamualaikum doktor, saya sudah hampir 5 tahun berkahwin tetapi masih belum dikurniakan zuriat .
          pariod saya tak menentu kadang- kadang 2 hari dan 8 hari …. kitarannya hampir 29 – 38 hari. Doktor mengesahkan telur saya sedikit tetapi bersaiz besar.

          Saya mencadangkan puan menyertai PROGRAM TANYA DOKTOR di blog saya. Saya sertakan dengan linknya. Soalan-soalan puan yang lebih detail dapat saya huraikan nanti.
          http://drzubaidi.com/blog/?page_id=1008

    • meriani wan
      22/05/2012 at 11:14 am

      salam dr, saya moho n pendapat ttg haid yang tidak datang, saya baru bersalin anak ke 4 pada9 feb lalu,dan pada bulan mac haid datang sedikit , haid terakhir datang pada 12 april dan 13 hari lewat seminggu yang lepas saya telah berjumpa doktor sakit puan dan beliau memberi epo kerana saya fully breastfied dan terdapat setitik darah sahaja selepas 3 hari makan epo dan telah habis dan sekarang haid masih tidak datang dan urine test adalah negatif , saya juga memakan jamu tetapi haid tidak juga datang, perlukah saya makan epo lagi atau mengambil pil lain kerana sebelum ini haid saya teratur

      • 22/05/2012 at 12:04 pm

        Wsalam, saya mencadangkan untuk puan menunggu selama 6 bulan setelah melahirkan anak, iaitu bulan Ogos nanti. berikan masa untuk rahem sembuh dan mengalami semula kitaran haids yang normal. Tidak perlu makan apa-apa ubat atau jamu. Biar tubuh kita bertindak secara normal.

        • meriani wan
          24/05/2012 at 3:06 am

          terimakasih doc, jika haid tadak hadir mcm mana nak tau kesuburan dan merancang keluarga kerana saya akan merancang secara iucd kerana perancang bentuk lain ada kesan kepada saya kerana mendapat kebas doktormenyatakan kemunkinan kesan daripada pil perancang yg saya amalkan selama 9 tahun,dan saya bercadang menyusu anak secara eksklusif bf sebelum ini daya makan pil dan suntikan menyebabkan susu kering . Sebelum ini doktor mencadangkan BTL pada 28 mei ini secara klip atas alasan saya dah berumur(38 thn) dan sudah mempunyai 4 orang anak dan mendapat kencing manis on diet sahaja ,saya ada juga berjumpa doktor swasta beliau menyatakan itu adalah pilihan terakhir dan tidak digalakkan , saya kembali semula berjumpa doktor kerajaan dan beliau memberi ubat turun darah , saya belum makan lg dan saya juga merasa takut dgn iucd kerana mendengar banyak risiko tentangnya, saya menjadi stress dengan keadaan ini , tolong beri saya solusi ya doc, terimakasi byk2

        • shyra
          03/06/2012 at 2:26 pm

          assalamualaikum dr.saya berumur 26thun dan suami saya berumur 41thun.saya xde ape2 masalah tntang kesuburan dan saya mempunyai 2org anak yg berusia 3thn dan 1thun 8bln,pada awalnye kmi xde ape2 masalah untuk bersama sehingga pada awal november 2011 suami saya telah disahkan menghidapi penyakit buah pinggang stage 5 dan sekarang menjalani rawatan dialisis seminggu 3 kali.soalan saya bolehkah saya berpeluang untuk hamil lagi sekiranya bersama suami secara normal ataupun untuk hamil menggunakan kaedah lain..

  2. Zarra Rahman
    02/08/2010 at 3:42 pm

    Doktor,
    Saya sudah 7 bulan berkahwin dan sgt2 menginginkan anak. uktuk makluman doktor, setiap bulan cycle haid saya 32 hari. Paling lama 35 hari.. dan setiap kali datang haid sy mengalami senggugut dan darah haid keluar dlm keadaan ketulan sebesar duit 20sen. Adakah maalah senggugut saya (yg mmg sejak bujang) menyukarkan sy utk hamil? saya harap doktor boleh terangkan..Terima kasih.

    • drzubaidi
      03/08/2010 at 11:01 am

      Puan, salam alai ka.

      Pemeriksaan juga harus dilakuakn ke atas puan. Paling minimal USG abdomen dan pemeriksaan darah (hormon).
      Tidak ada masalah panjangnya kitaran haids puan. Di samping berusaha, cubalah berdoa seperti mana Nabi Zakariya. Usia perkahwinan puan masih muda, dan kena kerja keras untuk itu. Harap suami puan tinggal serumah dengan puan. Tanpa hubungan jima yang kerap dan tepat masanya, kemungkinan untuk hamil adalah sedikit.

      • hasbullah
        16/03/2011 at 6:17 pm

        salam…blh doktor emailkn sy doa Nabi Zakariya?

  3. asniza
    06/08/2010 at 10:54 pm

    “Antaranya menggunakan alat untuk ujian air kencing juga boleh mengesan kenaikan hormon LH secara tiba-tiba (LH surge) yang berlaku 24 hingga 36 jam sebelum ovulasi. Apabila ianya positif, hubungan jima’ haruslah dilakukan pada malamnya kerana ia adalah waktu kesuburan.

    Dan ada beberapa teknik lain seperti Cervical Mucous Monitoring dan Basal Body Temperature”

    Doktor,
    Alat untuk ujian air kencing tu boleh dibeli difarmasi atau bagaimana?
    Teknik lain tu seperti Cervical Mucous Monitoring dan Basal Body Temperature adakah boleh dilakukan sendiri?

    • drzubaidi
      10/08/2010 at 4:05 pm

      Ovulation test kit boleh dibeli di farmasi. Harganya dalam RM20 satu. Jika puan telah mengira waktu kesuburan pada hari itu melalui teknik kiraan kitaran haids, untuk lebih yakin alat itu membantu. Jika positif bolehlah lakukan jima’ pada malamnya.

      Dua teknik yang lain amat rumit untuk saya terangkan dan jika ada kesempatan saya akan terangkan pada waktu yang lain.

      • ling
        23/08/2011 at 11:41 am

        saya telah menpunyai 3 anak dan sekarang saya inginkan anak ke4 tetapi saya telah cuba 4 bulan tetapi belum dapat.kitaran haid saya tidak menentu adakah saya kira salah tarikh atau sebaliknya,boleh kah doktor beritahu saya caranya.

  4. Zue
    09/09/2010 at 11:24 am

    Salam Dr,

    Sy memang berminat dgn tajuk ini kerana walaupun ada beberapa cara yang telah sy lakukan utk menentukan waktu subur namun ikhtiar utk mengandung masih belum berjaya. Cycle haid sy antara 28-30 hari, kadangkala terlepas juga ke 33 hari. Sy ada check suhu badan dan menggunakan ovulation test kit pada minggu ‘dianggap subur’ tetapi masih tidak dapat tentukan waktu subur. Lain-lain pemeriksaan belum pernah sy lakukan kerana sy pernah pergi klinik sekali, dan mereka katakan masih terlalu awal utk lakukan pemeriksaan. (Usia perkahwinan sy 1 thn 3 bln).
    Minta pandangan doktor mengenai perkara ini..
    Thanks

    • drzubaidi
      30/09/2010 at 12:33 pm

      Wsalam,
      Pemeriksaan kesuburan seharusnya dilakukan selepas 2 tahun perkahwinan, (mengikut buku text). Namun haruslah diketahui sama ada suami puan tinggal bersama puan dan kadar kekerapan puan bersama (jima’) dengan suami. Namun bagi mereka yang menghadapi kitaran haids yang tidak menentu, saya harap pemeriksaan darah seperti yang saya syorkan dalam artikel itu dijalankan dan pemeriksaan airkencing OPK dilakuka setelah mengira hari kesuburan. Belilah berapa OPK, kerana mungkin hari puan subur itu beberapa hari selepas tarikh kiraan puan. Jangan rasa rugi untuk ‘melabur’ dalam ujian kesuburan puan. Banyakkan doa dan selalulah bersedekah.

  5. Faiera
    21/09/2010 at 9:43 pm

    Salam, Dr..,
    Usia perkahwinan sy sudah genap stahun tp smpai skrg blm di kurniakan zuriat..yg sy musykil..,semasa sy bujang dahulu prnh sekali sy tidak period selama 3 bln dan sy pergi ke klinik dan melakukan scan. Dr di sana mengatakan sy ada mengalami cyst. Dr tlh bg ubat dan mengatakan mesti kna mkn selama 10 hari..alhamdulliah..,slps habis mkn ubt itu slama 10 hari, hari ke-11, sy telah period, adakah masalah cyst ini penyebab sy tidak hamil?

    • 30/09/2010 at 12:28 pm

      salam, masalah cyst adalah perkara biasa bagi wanita. Namun harus ketahui jenis cyst itu. Ini dapat didiagnosa dengan menggunakan ultrasound atau CT scan abdomen. Sebelum itu adakah puan mempunyai ciri-ciri polycystic ovarian cyst syndrome??

  6. zara
    30/09/2010 at 12:37 pm

    salam Dr..sy keliru mengenai lendir putih yang dikatakan akan keluar ketika ovulasi..seingat saya..sewaktu saya berumur 20 tahun ke bawah dulu memang ada keluar lendir putih seperti putih telur mentah..tapi sekarang dah tak ada..buat pengetahuan Dr,sy baru sahaja berkahwin bulan jun ari tu dan saya risau masalah ini menyebabkan sy sukar untuk mendapat anak.sekarang umur saya 23 thn.adakah lendir putih seperti hingus itu menandakan kesuburan seseorang wanita.sedangkan saya mendapati hanya ada lendir2 putih biasa saja yang keluar.

  7. macherz
    20/10/2010 at 7:49 pm

    Salam dr..
    saya ingin bertanya sejauh mana kenerkesanan ovulation test kid?saya telah 10 bulan berkahwin dan masih belum menimang cahaya mata.cycle saya antara 29-30 hari.yang peliknya kalau ikut kalendar hari subur saya adalah antara 15 ke 16.tetapi bila saya buat ovulation test keputusan nya agak samar dan kalau ikut panduan keputusannya “no surge”.jalur test agak pudar berbanding jalur control.jadi saya susah nak pastikan saya subur atau tidak.kehadiran lendir pun susah saya nak tentukan.
    tentang ujuan darah saya pernah buat ujian darah beberapa tahun lepas sebelum kahwin untuk check kesuluruhan badan saya.keputusan nya rahim saya ok.saya juga pernah buat scan pada rahim dan kilang telur saya pada usia perkahwinan saya 8bulan dan dr kata tiada masalah.Apa masalah sy dr?

  8. Ana
    21/10/2010 at 1:04 pm

    askm dr, haid saya tidak teratur, saya ada try catatkan kitaran jaid saya.kitaran haid saya adalah spt berikut:

    Jan: 47 hari
    Feb: 27 hari
    MAc: 28 hari
    April 22 hari
    Mei : 34 hari
    Jun: 31 hari
    Julai: 21 hari
    Ogos: 24 hari
    Okt: 38 hari

    * kalu mengikut cara yg dr ajar, pengiraan waktu kesuburan saya adalah spt berikut:
    21-18 = 3
    47-11= 36
    so anggaran waktu kesuburan saya terlalu besar iaitu antara hari ke 3-36..betulkah cara pengiraan saya?jadi, untuk mengagak waktu kesuburan saya adalah sukar.

    Minta pandangan dr tentang pengiraan saya dan bagaimana cara terbaik utk saya tentukan waktu kesuburan.Ini adalah kerana sekarang saya sedang mengambil ubat clomid yg dr di hospital berikan.

    dan bolehkah mereka yg dr didiagnos dengn PCOS boleh mengandung?berapa peratus kemungkinan boleh mengandung selepas mengambil clomid?

    terima kasih dr,

  9. 25/10/2010 at 10:14 pm

    salam dr.

    saya berusia 31 thn dan ada 5 anak. yg bongsu sda berumur 2 thn 10bln. saya jg mengamalkan pil perancang Mercillon 21 hari. Begini tuan dr, pil terakhir yg saya makan ialah pd 9/10/2010(mlm). dan biasanya 3 hari selepas itu saya akan dtg haid iaitu pd 13/10/2010(ptg) dan biasanya selama 7-8 hari . kalau diikutkan, sepatutnya saya mengambil pek pil perancang seterusnya pd 17/10/2010 itu tetapi, saya terlupa dan saya t’paksa menunggu haid berikutnya lg utk memulakan pek pil perancang yg baru.

    Soalan saya :

    1. Haid pertama saya adalah pd 13/10/2010(ptg). jadi, bilakah waktu subur saya?

    2. memandangkan hari terakhir saya memakan pil perancang ialah pada 9/10/2010, adakah saya dianggap “safe” drpd ter-mengandung? ini kerana saya ada berkumpul ngan suami sekali sahaja pada 24/10/2010 (subuh)tetapi kami menggunakan kaedah “inzal”.

  10. mawardah
    07/11/2010 at 2:47 pm

    Akum. saya berusia 29thn dan usia prkahwinan da 6 thn. masalah haid x stabil myebabkn saya sukar mgandung. Adakah EPO membantu untk hamil?skrg saya mgamalkan EPO dan Asid Folic. Untk Pgetahuan Dr, sblm ni saya prnah mengandung tetapi baby meninggal(ceaserean) semasa lahir disebabkan cord prolapse n breech. smpai saat ini saya masih mgharapkan cahaya mata. Macam mana perkiraan waktu subur bagi haid yg tidak tetap? Saya kurang fhm. haid yg lepas 30.8.2010. lps tu haid berikutnya 03.11.2020. mcm mna nak tau waktu subur saya ni..saya btl2 planning nak hamil bln depan. sblm ni da jumpa pakar n kami suami isteri xda apa2 msalah cuma msalah hormon saya yg x stabil.. da bagi ubt utk regularkan haid..tp abis jak ubt, still lg.. so mcm mna Dr? bantu la saya.. sya rasa byk lg insan yg brmasalah sprti saya mgharapkan jwapan drp Dr. Terima Kasih.

    • norina
      05/11/2011 at 10:42 pm

      saya dah berkahwin selama 16 tahun dan belum dikurniakan cayamata, saya pernah mengandung 2 kali tetapi mengalami keguguran…haid saya tidak tetap…25 hari, 26 hari, 27 hari, 28 hari, 29 hari hingga 30 hari…datang setiap bulan. saya dan suami telah membuat pemeriksaan kesuburan dan menurut pakar kami tidak bermasalah sngt untk mendapatkan anak…saya tidak faham kenapa susah sungguh bagi kami mndapatkan anak.
      pasangan mengharap.

  11. nana
    08/11/2010 at 4:10 pm

    salam dr…
    saya ingin bertanaya..kalau ovulation test kid tu menunjukkan positive,adakah saya memang subur dan ovum akan matang?saya dah cuba guna ovulation test kid untuk tentuka waktu subur saya tetapi masih belum hamil.ovulation test tu menunjukkan positive.

  12. norhayati abd rani
    14/11/2010 at 10:00 pm

    salam Dr,adakah potensi untuk hamil kurang sekiranya,setiap kali saya dan suami SI,cecair air mani akan keluar semula.Banyak pendapat menyatakan,sistem peranakan saya rendah,adakah ini benar.

  13. chela
    23/11/2010 at 1:02 am

    salam doktor, saya chela.. saya telah buat kiraan kitaran haid say.. saya setiap bulan 36hari. dan setelah di tolakn dengan 11 maka waktu subur saya hari ke 25.. betul ke doktor.

    • drzubaidi
      23/11/2010 at 10:24 am

      Penentuan tarikh subur puan harus dilakukan selama enam bulan dan dari situ dikira puratanya. Setelah tarikh itu didapati ianya haruslah disahkan dengan OPK, 2-3 hari sebelum dan selepas tarikh itu. Wsalam.

      • iza
        04/05/2011 at 5:05 pm

        dr,saya dah berkhwin selama 6 bulan.tetapi sejak kblakangan ne,ada 2 bulankitaran haid saya 43 n 47 hari..saya bingung untuk mengira hari kesuburan saya..saya ingin mndptkn zuriat.

  14. Nurul
    24/11/2010 at 12:01 am

    Salam,

    Doc, sy berumur 26 tahun dan belum dkurniakan zuriat lagi. Sy dtg bln 3 atau 4 bulan skali sejak sy remaja.. br2 ni sy ada pergi klinik n doc cadangkan sy mkn ubt progyluton. slps hbs mkn ubat 2 sy period n drh kuar terlampau banyak. setiap sejam sy perlu ganti pad jenis overnigt. hari ni hari yang ke 6 sy period. drh tetap juga kuar dengan banyak.Adakah ubt progyluton sesuai untuk melancarkan kitaran haid sy yang tidak teratur ni?sebab sy merancang untuk hamil..

  15. shina
    26/11/2010 at 4:17 pm

    dr, saya telah mempunyai seorang anak yg berusia 2 tahun lebih…saya merancang untuk mengandung lahi tetapi masalahnya kitaran haid saya tidak teratur,kadang2 saya period 2 bulan sekali, kadang2 tiap2 bulan..bagaimana saya dapat kenalpasti waktu subur saya???

  16. Wawa
    09/12/2010 at 11:46 am

    Saya baru 1 tahun berkahwin.. pada jun 2010, saya dikesan mengalami bilateral endometriosis di kedua2 ovari dan telah berukuran 20.3cm. saya menjalani prosedur laparoskopi. doktor juga mengesahkan tiub saya berada dalam keadaan baik. Namun, 6 bulan telah berlalu, dan saya bakal menjalani prosedur hcg pada hujung bulan ini bagi menentukan tiup fallopian saya dlm keadaan baik atau tersumbat sekali lagi. untuk makluman, apa yang saya ketahui, ovari kiri saya agak kecil manakala ovari kanan pula, cyst telah terbentuk semula. Period saya juga teratur dan saya tidak pernah merasa sakit (sengugut)sepertimana simptom pesakit cyst. saya telah mencuba semua kaedah dan semua jenis rawatan baik dari segi moden atau tradisional, namun tidak berhasil.
    Benarkah cyst tidak akan habis dan perlukah saya menjalani prosedur tersebut berulang kali, dan berapakah peluang saya untuk mengandung jika cyst tersebut dibiarkan?

  17. zue
    13/12/2010 at 11:23 am

    salam doktor…
    saya ingin mendapatkan nasihat dokt penggunaan pil mercillon…jika terlupa sehari adakah ianya sama seperti noriday yang boleh dimakan esoknya?…atau adakah cara lain jika tertinggal dalam masa 24jam tersebut?

  18. nurul
    17/12/2010 at 3:03 pm

    saya berusia 37 tahun. anak kedua saya dah berumur 11 tahun & saya ingin mengandung untuk anak ke3. Perlukah saya membuat pemeriksaan PSP & full blood test?

  19. wan anis
    06/01/2011 at 11:32 am

    salam Dr….

    Saya telah berkahwin selama setahun. Saya telah mengalami keguguran pada awal perkahwinan saya ( kandungan 8 weeks) & sehingga sekarang saya masih belum berjaya hamil ( hampir setahun). Soalan saya:
    1) Biasanya wanita yg keguguran senang lekat semula. Tapi, sehingga kini saya masih belum lekat semula. Adakah saya masih ada peluang hamil lagi?

    2) Saya telah merujk pada pakar o & G di hospital swasta. Doc memberi saya clomid 100mg utk d makan pada hari ke -2 hingga hari ke-5 period. Seterusnya pada hari ke 12 period, buat TVS…Doc menerangkan cuma ada satu telor sahaja dan saiz 18 mm sahaja. Pada masa yg sama juga, doc terangkan bahawa ujian darah saya menunjukkan kesuburan saya kurang. Apa yg pelu saya lakukan utk meningkatkan kesuburan ? Untuk maklumat doc, weight saya 62kg dan tinggi 163cm.

    Look forward for your reply. Tq docr

  20. ingin ketahuan
    01/02/2011 at 12:37 pm

    saya berasa was2 dan mushkil harap tuan dpt menjwb soalan saya. jika suami isteri tengah lepas ber jima’ selepas tu mencuci kemaluan nya(isteri) ada kah air mani sesuami akan turut hilang??benarkah air mani suami boleh bertahan selama 5 hari?? Dan seseorg pernah bertanya kepada saya kenapa selepas melakukan hubungan intim kenapa airmani sesuami tersebut keluar dri faraj adakah air mani tersebut akn masuk??terima kasih

    • 04/02/2011 at 12:10 pm

      Saya telah menjelaskannya dalam penulisan saya.. Perbezaan air mani dan sperma. Puan boleh merujuk ke sana.

  21. ain
    08/02/2011 at 12:29 pm

    saya telah berkahwin hampir 3 tahun dan telah buat rujukan pakar sejak akhir tahun 2010..doktor mengesyorkan untuk membuat IUI…sebelum itu doktor telah memonitor telur saya untuk 2 cycle…tapi hasilnya telur saya tidak membesar dgn sempurna dan sikit…walaupun telah menambah dos injection (f-gonal)menggalakkan telur..tapi hasilnya masih mengecewakan..kini saya berhenti sementara waktu kerana makmal klinik tersebut ditutup sementara waktu..

    soalan saya:
    apakah pemakanan yang boleh meningkatkan/menggalakkan telur tersebut untuk membesar dgn baik?

  22. ARNIE
    09/02/2011 at 3:16 pm

    Dr, saya telah menjalani ujian hormon dan didapati ujian pada hari ke-21 saya adalah tidak normal dengan bacaan 127 (melebihi hormon yg normal). Adalah ini bermakna saya tidak boleh mengandung atau adakah sebarang ubat yg bole membantu / memperbaiki masalah ini…Terima Kasih Dr.

  23. salvia
    13/02/2011 at 12:56 am

    salam, saya nak berkongsi kepada semua sahabat2…

    jika sukar untuk tahu subur atau tidak, jangan bimbang saya bagi petua, yang mana dari mak saya sendiri…

    semasa anda haid dan habis haid terus lakukan sengama bersama suami selama 3 hari berturut2…

    sebagai contoh : haid bermula pada 1/1/2010 dan berakhir 5/1/2010 maka masuk 6/1/2010 hari terbaik buat anda…ingat selama 3 hari berturut2..insya-Allah…

    jika berjaya, bersyukurlah kepada Allah..k..selamat mencuba.

  24. wan
    19/02/2011 at 2:10 pm

    salam dr.

    sy ingin bertanya.adakah penggunaan minyak habbatus sauda sebagai pembantu pelincir boleh digunakan semasa melakukan hubungan suami isteri..dan adakah akibat daripada penggunaan minyak ini ianya boleh membunuh sperma serta telur/wanita sekaligus menghalang untuk hamil..?

    harap dr dapat membantu.

    sekian, wassalam

    • Aisyah
      04/07/2011 at 2:33 pm

      Boleh guna Conceive Plus, pelincir mesra sperma.

      • sitiiiiey
        05/07/2012 at 1:42 pm

        bole ker

  25. Nurul Aisyah
    23/02/2011 at 8:08 pm

    Salam, Dr,
    Saya salah seorang pesakit suffering PCOS (kata Dr), saya telah genap setahun kahwin, dan tekanan dari pihak keluarga amat terasa. Haid sy tak menentu, paling lama60 hari. Doktor skrg ni bagi ubat pencegah hamil untuk betulkan hormon saya. Di samping itu, suami saya tinggal berjauhan. dua atau tiga bulan baru dapat berjumpa. Itu pun mungkin tarikh yang ‘bertembung’ dengan waktu uzur saya.
    Adakah pesakit PCOS ada peluang untuk hamil? Apakah usaha yang perlu saya lakukan? Terima kasih sekiranya Dr sudi menjawab pertanyaan saya ini.

  26. lina
    03/03/2011 at 9:22 pm

    salam..doktor …

    saya ingin tau apa itu progyulaton..apakah fungsi dan kesan ubat ini…

    terima kasih banyak membantu

  27. missdee
    08/03/2011 at 9:35 am

    salam doc,
    saya ada sedikit kemusykilan..
    saya sudah setahun 3bulan berkahwin dan masih belum dikurniakan cahaya mata. telah pelbagai cara saya lakukan tapi rezeki masih xde..sejak akhir2 nie kesihatan saya selalu tidak menentu dan ini membuatkan saya mengambil keputusan untuk makan pil habbatus sauda baraka. adakah pil ini akan menyebabkan peluang untuk saya mengandung tipis?
    adakah pil ini sesuai untuk diambil oleh ibu hamil?
    terima kasih dr.

  28. kathy
    05/04/2011 at 8:40 pm

    assalamualaikum doktor…sy dah b’kahwin hampir masuk thn ke2..iaitu thn 6bln & sehingga ke hari ini tiada 1 petunjuk pn yg menunjukkan tanda2 kehamilan.adakah mungkin d sebabkan oleh kitaran haid sy yg x menentu? & sy ingin b’tanya kpd doktor bagaimana nak menentukan waktu subur dgn kitaran haid sy spt b’ikut :-

    28 MAC – 29 APR 2010 = 33 HARI
    30 APR – 2 JUN 2010 = 34 HARI
    03 JUN – 05 JUL 2010 = 33 HARI
    06 JUL – 13 OGOS 2010 = 39 HARI
    14 OGOS – 14 SEPT 2010 = 32 HARI
    15 SEPT – 19 OKT 2010 = 35 HARI
    20 OKT – 28 NOV 2010 = 39 HARI
    29 NOV – 26 DIS 2010 = 28 HARI
    27 DIS – 27 JAN 2011 = 32 HARI
    28 JAN – 3 MAC 2011 = 33 HARI
    04 MAC – ? = SEHINGGA KE TARIKH INI SY BELUM PERIOD LG..

    TARIKH PADA COLUMN PERTAMA ADALAH HARI PERTAMA PERIOD SY.ADAKAH BETUL CARA PENGIRAAN KITARAN HAID TERSEBUT?& JIKA DILIHAT PD TEMPOH KITARAN HAID YG X MENENTU,ADAKAH SY M’PUNYAI MSLH KESUBURN?SBB YG SY TAHU TEMPOH NORMAL IALAH 28-35 HARI…D HARAPA DOKTOR DPT M’JELASKAN..TERIMA KASIH.

    • admin
      18/04/2011 at 10:49 pm

      Oleh kerana soalan puan bersifat khusus dan peribadi, saya cadangkan puan pergi ke ruangan Tanya Doktor. Puan digalakkan memberikan komitmen kepada Dr Zubaidi untuk mendapatkan sesi konsultasi. Soalan puan bakal dijawab oleh beliau dgn secepat yang boleh sbg membalas komitmen puan. Terima kasih.

  29. Jannah
    05/05/2011 at 11:26 pm

    salam dokter..saya nak tanya DR..saya agak musykil jika kitaran haid wanita selama 28hari..hari kesuburan jatuh pd 14 atau 15hb dari hari waktu haid wanita..tetapi bagaimana hendak mengetahui waktu kesuburan wanita tersebut jika haid yang dlaluinya lebih dari 14hari atau 15hari…kerna sewaktu haid kita tak dgalakkan berjimak..terima kasih ye dokter..

  30. mira
    09/06/2011 at 9:40 am

    dr… adakah alat untuk menentukan tahap kesuburan yg boleh dilakukan dirumah.. sye telah berkahwin selama 6bulan, tp masih 0.. berapa harikah dalam semingu sye perlu bersama suami supaya saya berpotensi untk hamil…

  31. norya
    15/06/2011 at 11:22 pm

    Salam. Dr, sy telah berkahwin selama 7 tahun dan masih belum dikurniakan zuriat. Kitaran haid sy tidak teratur selepas 2 tahun perkahwinan. Suami pula mengalami masalah tiada sperma dalam air mani. apa yang patut sy lakukan???

    • admin
      17/06/2011 at 10:17 am

      Saya selaku admin blog ini sangat bersimpati dengan keadaan puan. Soalan puan sedikit rumit dan memerlukan penjelasan yang panjang. Saya cadangkan puan pergi ke halaman Tanya Dr Zubaidi di mana sejumlah bayaran dikenakan. Bayaran ini merupakan bayaran penghargaan kepada pihak kami untuk terus menguruskan blog ini. Selain itu puan juga dapat memelihara kerahsiaan maklumat saudari dengan pihak kami. Terima kasih. -ADMIN

  32. sue
    27/07/2011 at 11:29 am

    kitaran haid saya adalah 21 hari setiap bulan, dan teratur. APakah normal bagi saya .

  33. ana
    27/07/2011 at 8:53 pm

    salam doktor..sy telah berkahwin selama 1thn setengah..kitaran haid saya teratur iaitu kitaran 28 hari.saya dan suami juga telah menjalankan semua ujian kesuburan, keputusan menunjukkan normal. walau bagaimanapun saya mempunyai retroverted uterus. Doktor yang merawat saya ia tidak mempunyai kaitan dengan kesuburan.saya juga telah menjalani prosedur iui tetapi. Saya sekarang berada dalam keadaan binggung, stress kerana tidak mengandung seperti orang lain. saya risau tidak dapat memberikan zuriat kepada suami saya. untuk pengetahuan doktor suami mahupun ahli keluarga yang lain tidak pernah memberikan tekanan tetapi sebagai seorang isteri saya amat berharap dapat memberikan kegembiraan menjadi seorang bapa kepada suami saya..apakah harapan yang ada utk saya..

  34. ally
    01/08/2011 at 8:56 pm

    Salam Dr,

    Tertarik dengan kata-kata Dr “Namun yang lebih penting, bukan sahaja cahaya mata yang dinantikan tetapi juga menginsafi diri bahawa kejadian kita adalah sesuatu yang sangat berharga. Ianya hanya pinjaman dan akan diambil semula. Gunakan masa yang ada sebaiknya.”.
    Doakan semoga doctor dapat menghasilkan lebih banyak penulisan yg dapat memberi manfaat kepada sekalian manusia..dan sentiasa ingat kepada-Nya.

  35. ima
    04/08/2011 at 1:18 pm

    Assalamualaikum dr,

    sy telah berkahwin pada mei 2011 yg lalu.selepas berkahwin pada bulan jun dan julai sy mengalami kitaran haid yg sedikit sahaja.sy sudah berulang kali melakukan ujian kehamilan yg sy beli di farmasi namun keputusannya negatif.adakah sy hamil tapi mungkin kehamilan sy tak dapat dikenalpasti lagi?

    • admin
      05/08/2011 at 7:35 am

      pada pendapat saya, elok puan membuat ujian pemeriksaan darah. Ujian ini lebih tepat berbanding UPT bagi mengesan kehamilan. -ADMIN-

  36. 21/08/2011 at 9:05 am

    salam..doktor, sye de bt test blood.sdikit gusar.FSh 3.1
    (3.5-4.0)sptutnye.hormon LH ok.xde tiriod.die ckp ini kira FSH normal lg sbb yg xnormal below 2.9..boleh ke cm tu?
    sblm ni paras hormon kacau bilau sbb doc ckp de jangkitn kuman dn obesiti.skrg dh brjaye cpi BMI normal.70kg kpd 54kg..dn amalkn makann sihat.lupe nk ckp,disahkn de PCOS.tp sbb skrg hormon dh ok, doc xadvice suh ambk rawatan lg.

  37. bell
    05/09/2011 at 11:04 am

    dah 9 bulan berkahwin tp blm ada rezeki lg…sy tiada mslh dgn hari kesuburan alhamdulillah tetap 28 -29 hr..tp msh tiada tnda2 lg..

  38. zira
    13/09/2011 at 4:41 pm

    Doktor, saya telah lewat datang haid 8 hari, & telah membuat pregnancy test & positive tetapi saya telah mengambil pil hurix’s Honwa – tablet ting tong untuk datang haid serta melegakan kesakitan semasa haid. Soalan saya adakah akan menyebabkan kecacatan pada bayi jika diambil beterusan kerana saya belum bersedia hamil.

  39. nora
    14/09/2011 at 4:09 pm

    salam dr…
    saya br bersalin dn bby dh berusia 3 bln…hingga kini sy xmengalami haid lg & tidak mengamalkan ape ubt perancang.bagaimana sy hendak tentu kn waktu subur saya?tetapi ketika berpantang nifas sy selama 62 hari…

    tq

  40. Nur Liyana bt Hassan
    14/09/2011 at 5:18 pm

    Salam dr. sy ingin bertanya adakah potensi untuk hamil tinggi atau rendah sekiranya rahim di belakang?

  41. shafini
    18/09/2011 at 11:13 am

    salam…saya dh 2 tahun bkhwin & masih blum mempunyai cahayamata..bln mac 2011, sy keguguran n selepas keguguran period sy xdtg slama 4 bln..adakah sbb sy buat d&c yg menyebabkn period sy jd xteratur?

  42. ainie
    17/10/2011 at 1:52 pm

    Assalamualaikum Dr,
    Sy mengalami masalah dalam kitaran period sy since sy berkahwin.Sebelum berkahwin period sy memang teratur dan tidak pernah lewat.Usia perkahwinan sy adalah 1tahun 5bulan. Tapi masih belum mempunyai cahaya mata.Apa yang merisaukan sy period sy kerap kali lewat sehingga 3bulan paling lewat.Sy nak tahu ape yg patut sy buat selain mengamalkan Asid Folid.TQ.

  43. zee
    17/10/2011 at 10:43 pm

    smkm drter… sya menpuyai msalh haid tdk teratur, sejak remaja lg… dn kini menjalani rawatan d hsptl, dkter kta msalh ovari tidak berfunsi, apa kah tdk berfunsi, sya tdk blh hamil….

  44. sha
    19/10/2011 at 9:55 am

    salam doc..sya keliru sekarang..period saya regular dari sebelum kahwin smpai lepas kahwin …setiap 29@30hb setiap bulan period saya akan datang..cycle lebih kurang 30hari..tapi bulan 8/2011 period saya pada 29/8/2011..manakala pada bulan 9 saya telah lewat 9hari iaitu pd 6/10/2011..so,mcm mana sy nk kira masa ovulasi n sy perlu amik cycle yang mne untuk kira msa subur?

  45. Anna
    25/10/2011 at 9:12 am

    Salam Dr.
    Saya nak tahu bila masa saya tidak subur..Saya nak cuba family planning..Untuk pengetahuan Dr. Pada ogos lepas saya period dalam dua hari saja itupun sedikit, bulan september tak period langsung dan bulan Oktober saya period 17hb hingga 25hb. Bilakah masa yg sesuai untuk saya bersama suami agar saya tidak mengandung, Terimas kasih banyak.

  46. puteri fiena
    05/11/2011 at 6:04 pm

    assalamualaikum..
    saya sudah berkahwin 3 tahun dan skarang umur saya agak muda iaitu 19tahun,tapi saya belum di krniakan cahya mata..saya teringin sangat,sebab saya sunyi dekat rumah kalau suami saya kerja,saya ada mslah haid,bln 10, tahun lps sampai 8 bln tak dtg..saya ada buat infertility test dan hormon saya ada problem..lepas tu normal balik,tp skrg dh 5 mgu tak dtg haid..saya mcm di lema sangat2..saya ni blh mengandung ke..harap encik dpt tlg saya

  47. Afrah
    25/11/2011 at 2:44 pm

    Salam Doc,
    Saya mempunyai kitaran haid yang tetap setiap bulan. Tetapi setiap kali datang haid, ia hanya selama 4,5 hari sahaja. Adakah itu normal? Atau 1 masalah untuk hamil?

  48. iza
    29/11/2011 at 2:04 pm

    salam

    Doc, saya baru melahirkan ank pertama 4bulan yg lepas(20/07/2011) dan mgg ini adalah mgg pertama saya datang haid. Macam mana saya nak mengira waktu subur kerana saya dan suami ingin merancang sendiri tanpa mengambil ubat pil perancang.

  49. mar
    03/12/2011 at 9:47 pm

    salam,
    doc, sy nk tanya sy ada masalah keputihan setelah membuat pemeriksaan di lppkn sy mengalami jangkitan kuman candida. adakh sy sukar utk hamil. sy pernah mengandung luar rahim dan terpaksa buang tiup folopio sebelah kiri.

  50. isma
    08/12/2011 at 4:47 pm

    salam..dr..bln 4 2011 kitaran haid sy mula tidak teratur sehinggalah sekarang..dr ada memberikan sy pil utk dtg haid n progyluton..slps sy makan pil datang haid, 4 ari kemudian haid sy turun tp hanya lendir sahaja..sy terus mkn progyluton yang dibekalkan..masalahnya sekarang dah 3 ari n tiada darah yang keluar pada hari ketiga..hanya lendir putih sahaja..pil progyluton tetap sy makan..sekarang ni saya dah mula was-was samaada saya patut teruskan pil progyluton tersebut atau tak?n saya ragu2 jika sekarang ini saya period atau tak?ini kerana dr. menasihatkan sy supaya makan pil tersebut ketika haid..jika darah sy tidak turun, adakah perlu sy hentikan makan pil tersebut atau teruskan?

  51. msexzora
    13/12/2011 at 2:51 pm

    Selamat petang Dr,

    Saya ingin bertanya tentang pengambilan pil perancang…
    Saya telah berkahwin…. pada tahun pertama perkahwinan saya iaitu pada jun 2009 sehingga jun 2010 saya mengamalkan ubat perancang yang dibeli dr farmasi…. dan bermula july 2010 hingga october 2011 saya dan suami terpaksa berjauhan untuk menyambung pelajaran … dan pada masa itu, saya tidak mengambil pil perancang… kini november 2011 stlh tamat study kami inginkan cahaya mata….

    dalam kitaran haid saya juga berubah-rubah….
    haid
    1 12-17 feb
    2 15-21 march
    3 29 april – 5 may
    4 lupa rekod
    5 lupa rekod
    6 12-19 aug
    7 11-18 sept
    8 12-19 oct
    9 21-26 november

    1- adakah saya akan mengalami kesukaran untuk hamil kerana pernah mengamalkan ubat perancang???
    2- adakah saya subur untuk hamil??
    3- mengapa haid saya berubah2???
    4- buat pgetahuan dr… saya ada mgamalkan minuman fiber utk mnurunkan berat badan pada jun – nov… adakah ini jg sbb kitaran haid saya tak teratur….

  52. kala
    14/12/2011 at 11:35 pm

    doctor, saya sudah setahun berkahwin, pada mulanya saya disahkan mengandung selama 1 bulan, selama itu kandungan tu telah gugur.. dari dulu kitaran haid saya tidak tetap.selalu berubah-ubah..

    kitaran haid:
    1-5 sept2011
    17-22 Nov2011
    11-16dec2011

    adakah saya sukar untuk hamil?
    mengapa haid saya berubah-ubah?

  53. izah
    17/12/2011 at 11:34 am

    sy sudah bkhwin pd julai 2010,smpai skrg sy blm hamil,adakah kesan pgambilan vaksin utk peniaga makanan?

  54. azlin
    24/12/2011 at 6:11 am

    dr sy punya period tidak teratur, jikalau saya period 18/12/2011 abis period 22/12/2011 bila waktu subur saya. period tidak teratur menyebab kan saya sukar untuk mengira waktu subur.

  55. zie
    24/12/2011 at 11:56 am

    salam doktor, haid saya biasanya tetap 30 hari. selang beberapa bulan akan cepat 1-2 hari. bulan ni haid sy lmbt 8 hari. bagaimana caranya untuk saya kira masa kesuburan saya? terima kasih

  56. admin
    26/12/2011 at 2:32 pm

    Salam, kepada para pembaca yang bertanya tentang bila waktu subur atau tidak subur, mohon baca semula artikel Dr Zubaidi di atas. Pada pandangan saya, panduan telah diberikan dengan jelas. Harap Puan-puan semua teruskan berusaha mengikut panduan yang telah diberikan. Terima kasih -ADMIN-

  57. mira
    27/12/2011 at 1:21 am

    salam dr,sy berumur 26,bmi ok n dah kwin hampir 3 thun dan blum dikurniakan chayamata. Sy juz nak tanya,period sy sntiasa tetap,29-30 days cycle tapi panjang,14-15 hari setiap kali period.Period heavy dlm 5 hari,slebihnya stain/spotting.Adakah itu normal?sy pernh mlakukan pembuangan cyst sms bujang.Adakah ini myebabkan sy sukar utk hamil?

  58. DINDA
    04/01/2012 at 3:30 pm

    saya nak tanya ..saya nak tau macam mane nak mengira hari subur yer?saya last period hari pertama pada 14/12/2011…utk blan 11 pada 5/11/2011

  59. nurul sazly
    12/01/2012 at 11:24 am

    salam dr.
    sy b’umur 25thn & bru 4 bln berkahwin dan m’inginkan kehadiran cahayamata. namun smpai skrg sy msh blm hamil. semasa remaja kitaran haid sy teratur tapi mengalamai senggugut yg teruk, darah haid yg keluar berketul2 sebesar syiling 50sen. namun 3bln sblm berkahwin kitaran haid sy jd tak teratur sehingga sekarang. sy jga mengalami masalah kurang darah & mkn ubat tambah darah yg dr. berikan. sy dh bt scan pada rahim dr. kata rahim sy xde masalah.
    soalan sy adakah disebabkan masalah2 di atas dan pengambilan ubt menyebabkan sy skr utk hamil?

  60. ainrazif
    12/01/2012 at 2:11 pm

    salam Doc,

    sy prnah check ksburan dan alhamdulillah sy subur..sy tiada mslah kitaran haid..tiap2 bln 28hari..tiada masalah sggugut..tp sy xdpt bby lg smpi skrg.sy bingung doc.pls help me…

  61. syahida
    13/01/2012 at 5:46 pm

    salam ustaz, saya nk tanya saya baru brkahwin pd 26.11.2011 pd 29.11 saya datang period slma 3 hari shj. pd hari prtama senggugut memang truk. skrang ni pda 11.1.2012 saya alami kerap kencing.. ape masalah saya doktor?

    • a
      04/02/2012 at 3:13 pm

      anda mungkin mengandung

  62. aizan
    13/01/2012 at 11:14 pm

    Dr, saya baru kematian anak dalam kandungan pd Julai yg lepas, ketika kandungan berusia 35 minggu. Saya tahu ini Ujian buat saya. Sekarang, saya masih mencuba utk hamil lagi, tapi msih belum ada rezki. Adakah kerna saya pernah kematian anak dlm kandungan akan memberi kesan kepada saya utk hamil lagi?

  63. nur aqilah
    28/01/2012 at 10:02 pm

    Dr,period saya baru datang pasa 24/01/2012 selepas 3 bulan tidak datang,jadi macam mana saya nak kira waktu subur saya? sebab sebelum ni saya tidak penah kira bilakah waktu subur saya.hal ini kerana saya dan suami sudah bersedia untuk menimang cahaya mata.minta Dr boleh tolong terangkan pada saya.terima kasih

  64. amanda
    05/02/2012 at 10:57 pm

    Dr..sy dah setahun cubz untuk hamil semula..anak yg sulung 2thn.dlm masa setahun ni tiap kiraan waktu subur sy mesti basama suami.dan mengamalkan posisi yg disyorkan.kitaran haid sy 28hari.kenapa sy sukar utk hamil semula?perlukah sy jumpa doktor bt pemeriksaan.ada masalah dengan rahim sy ke?

  65. Aisyah
    10/02/2012 at 8:02 pm

    A’kum doktor…

    Saya ingin bertanya.Saya adalah wanita yg baru berkahwin selama 2bulan lebih.. Di atas faktor kerja, saya terpaksa duduk berjauhan dengan suami . Saya tidak pernah merancang anak sebaliknya kami ingin menimang cahaya mata secepat mgkin.

    Soalan saya

    1) Kitaran haid saya biasanya 4 hari saja. adakah ianya suatu yg normal? kalau dicongak, maknanya jumlah kitaran hari dari last period- next period adalah 31 hari kn?

    2)Mengenai menentukan kesuburan berdasarkan lendiran serviks, saya rasa macam xda atau sy yang xperasan? mungkin sikit saja… untuk pengetahuan doktor, sy rasa saya xda masalah keputihan sgt….

    Diharap doktor dapat meleraikan kekusutan saya ini. sekian, terima kasih…

  66. sue
    15/02/2012 at 9:16 pm

    Salam Dr
    Saya telah berkahwin hampir 5 tahun… mempunyai kitaran haid yg teratur iaitu dalam 28 hari..namun hingga kini tanda2 saya hamil masih belom kelihatan… pasrah juga… tp saya bykkn berdoa kpd Allah…
    soalan saya, mungkin kah seseorg yg mempunyai haid yg teratur akan menghadapi masalah sukar hamil ini?…

  67. hayati
    21/02/2012 at 9:49 pm

    salam…saya amat tertarik dgn artikel doc..saya tlh mempunyai 1 orang c/mata dan ingin mendapatkan anak lagi.saya pernah keguguran ketika anak sulung saya berusia 6 bln..dan kandungan saya lbh kurang 12 week..kini anak sulung saya dah berusia 6 thn..tp masih blunm ada tanda2 utk saya hamil…dan saya terus berdoa agar saya di beri peluang utk mengandung lagi..

  68. 27/02/2012 at 2:26 pm

    Assalamualaikum WBT… Selamat petang DR. Saya ada sedikit pertanyaan dan mohon pendapat DR. Saya sudah pun berkahwin selama 6 tahun dan belum mempunyai zuriat. Untuk pengetahuan DR sebelum ni saya Obesiti dan doktor mengesyaki hormon saya tergangu kerana kegemukan. Haid saya mmg tidak regular. kadang-kadang mari ok kadang-kadang tidak..Saya tidak mengalami sengugut.

    DR,
    Tahun lepas saya kena gastrik dan angin dalam badan yg sangat teruk.. Doktor mengesyorkan saya pantang makan ,diet dan membuat senaman. Alhamdulillah setelah 5 bulan saya mengamalkan nasihat doktor itu berat badan saya turun sebanyak 21 kg. dan sekarang berat badan saya 71 kg.. Sebelum ini berat badan saya 92 kg dengan ketinggian 1.67 meter.

    DR, selepas penyakit itu semua dah beransur hilang saya ada mengambil ubat hormon yang telah disarankan oleh doktor..Alhamdulillah .. haid menjadi regular.. Masalah saya sekarang tarikh pertama haid yg last sekali ialah 13 januari selama 9 hari..dan untuk bulan februari saya belum lagi didatangi Haid.. Untuk pengetahuan DR, kitaran haid saya ialah 30 hari.Pada hari2 sebelum haid keluar untuk bulan Februarai ( 13/2 /2012) saya, didatang tanda nak datang haid.. breast sakit, sakit pinggang, senak di ari2, dan seumpama nya.. Pada tarikh yg sepatutnya hanya keluar warna merah kecoklatan dengan jumlah yg sedikit, itu pun hanya waktu pagi dalam masa sehari shj.Mulai dari hari itu saya rasa tidak selesa, tak bermaya, loya, pening, rasa nak pitam, breast rasa berdenyut.. saya telah disyorkan oleh rakan untuk membuat ujian kehamilan (UPT) selepas 14 hari.. betul ker cara ni?

    Sekian Terima kasih

    Yang berharap di bantu

    PUAN FIRDAUS BINTI MOHD ALI
    KUALA TERENGGAN

  69. Neth
    16/03/2012 at 9:30 am

    slm sejahtera Dr.
    adakah berisiko untuk mengandung jika melakukan hubungan seks pada hari terakhir (hari ke5) kedatangan haid? kitar haid saya adalah 5hari setiap bulan.

    • 16/03/2012 at 12:27 pm

      waktu subur bukan waktu kedatangan haids. Jadi terlalu nipis peluang utk hamil.

  70. ida
    18/03/2012 at 1:22 pm

    Salam doctor….

    Sy nak tahu…..haid sy x teratur bln 2 sy dtg 10 hrbln dan bln 3 ne blm smpai lagi…tapi sblm sy dtg bln sy ada bersama ngan suami sy 3&4 hari sblm tarih dtg haid..skrg dah 8 hari sy lwt.sy buat ujian test urin menyatakan yg sy hamil…ada sblm sy haid sy bersama blh membuatkan sy hamil….dngan hanya beberapa hari saja…dan adakah waktu sblm sy haid 2 sy subur?dan disini sy nak bertanya…adakah klu kita menelan air mani blh menyebabkan mengandung?

  71. iman
    19/03/2012 at 6:04 pm

    salam doc.,sy dh berkahwin selama 2 tahun 9bln..tp sy tidak tinggal bersama dengan suami kerana komitmen kerjaya dan kami berjumpa kadang-kadang 2 minggu sekali atau paling lama 4bln sekali..kitaran haid sy normal tetapi mengalami senggugut yg boleh dikatakan agak teruk…apakah masalah sy yg belum ade rezeki untuk mendapatkan cahaya mata?

  72. shazmi
    20/03/2012 at 6:33 pm

    Doktor,

    sy sudah berkahwin 1 tahun 5 bln, sblm ini sy pernah keguguran semasa usia kandungan 17 minggu.sy tdk menjalani D&C..walaubagaimanapun sehingga skrg sy masih belum hamil setelah 9 bln keguguran.baru2 ini sy ada mengambil produk kesuburan,tetapi selepas 2 hr sy mkn terdapat sedikit darah kuar dari faraj.adakah ini kesan sampingan daripada ubat tersebut.
    Apakah nasihat doktor untuk sy hamil lg…

  73. miz
    21/03/2012 at 10:49 am

    salam sejahtera doc,
    saya baru sahaja berkahwin. dan saya mahu cepat untuk menimang cahaya mata. akan tetapi saya sedikit keliru mengenai kitaran haid saya yang tidak menetu. saya telah haid pada 6 march lepas dan berakhir pada hari ke-4. apakah pada tarikh 20 march adalah waktu subur?

  74. ema
    26/03/2012 at 11:43 am

    Salam Doc,

    Saya berumur 28 tahun dan telah mempunyai seorang anak berusia 1thn 6bln yang dilahirkan secara cesarean (emergency LSCS) krn featal distress. Sejak lebih kurang 6 bln kebelakangan ini saya sering mengalami rasa sakit seperti senggugut pada waktu subur sekiranya melakukan kerja berat atau berdiri terlalu lama. Adakah ini normal atau saya ada menghidap apa2 penyakit? Terima kasih Doc..

  75. amirah
    27/03/2012 at 12:06 am

    salam doc……..saya sudah berkahwin 4bln.tpi belum jadi hamil.saya takde masalah haid.bulan bulan takde masalah keluar haid.haid saya keluar ikut tarik january 30hb,february 28hb,mac belum lagi.ape masalah saya tak boleh jadi hamil doc

  76. liya
    27/03/2012 at 12:14 am

    salam doctor,,,,umur saya 26thn.sya susah hati belum jadi mengandung.haid saya tak de masalah.tiap bulan mesyi datang haid,haid saya keluar cuma tarik yang teratur dec 31hb,jan 30hb,feb 28hb.bulan ini belum lagi.saya dah banyak percubaan unk jadi hamil,tapi gagai juga kenapa doc

  77. zee
    29/03/2012 at 3:28 pm

    smkm… sya zee, sdah brkahwin slama setahun, dn menpunyai masalah haid tidak teratur, kadang datang sbulan kadang tak datang hngga 5 bulan, dan baru2 ni haid sya datang, tapi datang smpai 20 hari, dn terlalu bnyak, hngga sya tak dapat tidur… pastu, sya ke klinik kerajaan dn mengambil ubat brhenti haid. pas mkn brhenti 4 hr je… pastu datang blk smpai 13 hari… sya dh p klinik kerajaan bnyk kali, tapi drter hanya cakap hormon x ok.. n drter sruh sya mkn pil prancang… sya x mkn g, hspital kpj pn dh p…. sma ja drter kta…. n bg ubat kesuburan… dn dh mkn, tp x dk apa2 pn… bla sya gadoh dngn suami, msti suami akan kta pada sya yg sya mandol… dh bnyak kali suami kta mcm 2 pda sya… HATI SEORANG WANITA MANA TAK TERASA, apa bila suami brkata mcm 2…. sya ter tekan, mcm nk lari ja, sya x mntk pn jd mcm ni, ni smua ke tentuan ALLAH……..

  78. anne
    02/04/2012 at 4:31 pm

    salam dr..sy keliru mcam mne nk kira cycle period? 28-30 & etc tu?adakah di kira dri 1 st period dri bln itu sehingga ke next period pada bln seterusnya? sbg cnth period bln 3/12 pada 03/03/12 dan period bln 4/12 pada 02/04/12..so cycle period sy brapa hari? adakah cycle period sy 30 hari?

  79. arina rita
    03/04/2012 at 8:33 pm

    dear doctor,
    i have been married for 5 month and i still studying.i want child but this is not the right time, but i want to know once my husband with me,(jima’)…when is it the right time for me to check about my pregnancy?because i have to arrange my schedule so no need for me to extend my study..is it can check the day after we being together?

  80. syafiliyana
    07/04/2012 at 5:27 am

    assalamualaikum doktor…sy nak tye…selepas sy bersalin ank p1 kitaran waktu haid sy menjadi tidak teratur..kadang bulan ni period,bulan depan xperid…kadang tempoh untuk datang haid tu lama…macam sy datang period 17hb dan period seteusnya 28hb buln seterusnya..knapa ye jd camni?selepas bersalin memg cmni ke…ble ‘bersama’ suami tu ade rsa rsau kerana saya merancang sendri mngikut kiraan…so bgaimna sy nk kira..sy takut terlajak…

  81. farah
    09/04/2012 at 12:09 pm

    kitaran haid saya tak menentu…dalam sbulan datang 2 kali..tak tau mne satu nak ikut..saya tringinkan anak pompuan..

  82. elly izwan
    12/04/2012 at 5:11 pm

    Salam,
    saya seorang ibu kepada 2 orang cahayamata dan masih menyusukan anak. Slps bersalin anak kedua, haid saya hanya datang slps setahun (Okt 2011 -saya tahu ini normal bagi ibu yang menyusukan anak)dan sejak itu hingga kini kitaran haid saya sgt tidak teratur, kadang-kala lewat hingga 14 hari.haid saya datang pada 28/2 selama 7 hari dan kemudian pada 16/3 haid saya datang hanya 1 hari (1st time jadi macm ni). Sehingga kini haid saya tidak datang lagi. Saya telah buat urine test tetapi tidak mengandung. Bagaimana saya nk tentukan waktu subur saya? Adakan berdasarkan haid terakhir saya iaitu pada 16/3?

  83. 17/04/2012 at 4:53 pm

    saLam dr…
    sy dh berkahwin sethn Lebih dan beLum mempunyai anak..jika sbLm ni sy pernah keguguran dan trpaksa mencuci kandungan,adakah ia menjadi punca sy susah utk menagndung sekarang???

  84. ANIS
    18/04/2012 at 1:12 pm

    assalammualaikum,
    doc,sya mgalami kitaran haid yg xteratur…
    kadang2 haid kuar smpai 17hari.. apakah punca ny n cara mgatasiny?

    • 23/04/2012 at 8:48 am

      wa alaikum mus salam, cara terbaik ialah berjumpa doktor dan pastikan puan memang mengalami masalah haids yang tidak menentu. Ia dapat dirawat dengan ubat hormon yang akan melancarkan semula haids puan.

  85. aniss
    18/04/2012 at 11:51 pm

    assalammualaikum,
    doc,sya nak tanya klu sya pnya haid kuar smpai 17hari..
    apakah masalah dn cara utk mgubati ny.. sya da stahun 2bln khwin blum ada ank.. n prnh gugur pas 5bln kwin.. tp smpai skrg xda lg tanda2 mgandung.. pas gugur 2,haid jd xtntu kdg mcm sya ckp smpai 15-17hari kuar darah…

    • 23/04/2012 at 8:47 am

      wa alaikum mus salam, jika masalah kedatangan haids yang panjang berlaku beberapa bulan secara berturut-turut, itu menandakan puan mengalami masalah kitaran haids. Selalunya berlaku disebabkan oleh ‘ketidakseimbangan hormon’, sebab itu puan pernah mengalami keguguran.

  86. farah
    21/04/2012 at 10:49 am

    Salam Doktor,

    Sy farah berusia 25 thn.
    saya sudah 5 bln mendirikn rumah tangga.
    sy dan suami teringin nak timang cahaya mata..
    tp, kitaran haid sy jadi tak stabil pada bln Mar & Apr..
    pd bln Jan’12,period sy dtg pd -9/1/12,feb-8/2/12,Mar’12-12/3/12 dan apr’12-20/4/12…
    Haid sy semakin lewat..
    sy jd confuse mengenai masalah ini la doktor..
    adakah ia disebabkan masala hormon atau berat sy..?

    Minta penjelasan.
    Terima kasih

    • 23/04/2012 at 8:45 am

      wsalam, masalah yang dikatakan ‘kitaran haids yang terganggu’ apabila tarikh haids lewat 2 minggu dari tarikh sepatutnya dia datang dam puan tidak hamil. Jika lewat sehari-dua, ia ,masih dikatakan subur.

  87. Azlan
    22/04/2012 at 4:48 pm

    Salam dr
    sy da setahun brkhawin,blm ada anak…sy nak tanya,isteri sy akan lewat dtg haid 3minggu dr tarikh sebenarnya,ingatkn da prgnt tp haid pla yg menjelma…nak tau ni masalah apa?km teringin nak timang cahaya mata…

    • 23/04/2012 at 8:44 am

      wsalam. penerangan sdr terlalu sedikit untuk mengetahui masalah sebenar isteri sdr. saya tidak dapat mengagak masalah isteri sdr (no clue). Boleh bincang dgn doktor yang selalu merawat isteri sdr.

  88. nurul hidayah
    22/04/2012 at 11:16 pm

    salam dr
    saya baru berkahwin pada 2 bulan lpas dan saye ingin cpat menimang cahaye mate….tp sy keliru ngn kitaran haid saye….pade bulan ni saye dtg haid pada 11 hb,,,,,tp haid nye sikit sahaja….dan masuk hari ke 7 saye period haid nye mkin banyak smpai nak masuk 14 hari…..saya xtau cmne nak kire hari subur saye…sbab blan lpas saye period 17 hb…tolong saye dr

    • 23/04/2012 at 8:42 am

      wsalam. cara terbaik, puan menandakan pada kalender 6 bulan terakhir, tarikh haids puan. saya ada menerangkannya dalam blog.

  89. fina
    24/04/2012 at 4:56 pm

    salam dktor.sy sudah kahwin 4thn n sy kawen muda..skrg ni umo sy 20 thn..sy ingn sngt nk dptkn zuriat,tp sy ada mslh haid yg xtratur,kdg2 smpai 6bln xdtg haid,sy xda mslh segunggut..tp sy tak tau cara nk kira wktu subur sy sbb haid sy tak teratur..dktr adakah sy bermasalah untuk hamil ke?

  90. ida
    25/04/2012 at 1:13 pm

    salam dr..sya ada ank brumur 11 thn..selepas tu,tak pernah pn lekat..period dtg tiap2 bln…apa sebenarnya masaalah sya nie..tlongla dr…sya buntu…

    • 22/05/2012 at 12:14 pm

      Wsalam, saya ada menuliskan mengenainya dalam blog. Puan boleh mencarinya dan semoga bermanfaat.

    • 22/05/2012 at 12:15 pm

      Wsalam, saya ada menuliskan mengenainya dalam blog. Puan boleh mencarinya dan semoga bermanfaat. Saya juga ada membincangkannya dalam Facebook Fanpage Dr Zubaidi Hj Ahmad.

  91. ella
    27/04/2012 at 4:04 pm

    salam
    saya dan suami ingin sangat punya zuriat.tiap bulan saya berhadapn dengan masalah haid yang datang lewat.bila check jawapannya mengecewakan (-ve)..kadang2 ada sampai 1 miinggu lewatnya..apakah sebabnya??

    • 22/05/2012 at 12:13 pm

      Wsalam. saya menulis banyak artikel mengenainya dalam blog, dan saya harap puan dapat mendapat manfaat dari penulisan saya.

  92. fiza
    03/05/2012 at 1:03 pm

    Saya ingin bertanya.. umur saya 42 tahun dan sejak bulan januari saya ada mendapati kelainan dalam progress period saya..dimana ari pertama hingga kelima period lancar seperti biasa tetapi masuk hari keenam dan hari ketujuh period saya bertukar menjadi banyak dan berketul .. saya tida pernah mengalaminya sebelum ini.dengan berlakunya perkara ini.. bila saya duduk terlalau lama bila bangun semacam seperti kebocoran dan kadang-kadan membasahi seluar yang saya pakai kerana ‘pad’ terkadang tidak dapt menampungnya.. dan ini telah membuat saya tertekan kerana menyekat pergerakan aktiviti di pejabat terutamanya bila mesyuarat. bila saya pergi pakar di klinik dan scan .. tiada fibroid. dan doktor telah memberi saya ubat c.tren untuk menyekat pengeluaran kuantiti pengaliran darah.
    1. adakah itu satu penyakit.
    2. adakah saya stress
    3. adakah pemakanan memberi kesan kepada banyaknya pengaliran darah tersebut
    4.apakah ubat yang sesuai untuk saya makan supaya haid saya sperti sedia kala
    5. adakah ubat c.tren memberi kesan sampingan jika saya mengambilnya setiap bulan

    untuk makluman Dr. period saya tetap 38 hari setiap bulan kerana saya da amalkan memakan epo dan vitamin b complex

    terima kasih atas kerjasama Dr kerana sudi menjawab.

    • 22/05/2012 at 12:12 pm

      Saya harap darah haids puan terkawal dengan ubat yang diberikan oleh doktor. Jika puan tetap mengalami masalah ini, saya mencadangkan puan melakukan beberapa ujian kerana dikhuatiri puan mengalami keadaan yang dinamakan “Dysfunction Uterine Bleeding”. Berbincanglah dengan doktor mengenai hal ini.

  93. tiffa
    07/05/2012 at 12:04 am

    assamulaikum…sy nk tnya dgn doktor..sy khwn bru 4 bulan..saya nak tnya pada doktor..ble saya melaku kan hubung seks dengan suami saya..apabila dia panct dalam didapati air mani keluar dengan sendiri..adakah saya ada penyakit dan adakah saya tak boleh hamil..

    sekian terima kasih

    • 22/05/2012 at 12:09 pm

      wa alaikum mus salam. Itu fenomena normal. Saya ada menulis tentang perbezaan air mani dan sperma dalam blog dan puan boleh rujuk. Semoga bermanfaat.

  94. nurul hazwani binti chek omar
    08/05/2012 at 5:58 pm

    salam,
    saya nk tnya..pada bln mac sya dtg bln pd 21/3 n bln lps saya dtg bln pada 18/4..saya masih kabur lgi tntng hari subur saya..bru2 ni saya bersama pd hari ke 18..adakah masa tu waktu subur saya?

    • 22/05/2012 at 12:09 pm

      Wsalam, puan kena menyenaraikan kitaran haids puan selama 6 bulan terkebelakang dan berbincang dengan doktor. Doktor akan mengirakan tarikh subur puan.

  95. n.fateha
    11/05/2012 at 3:16 pm

    salam…
    doktor, saya da 2 bulan kahwin, untuk bulan ke dua nie, saya sudah lewat datang haid, dalam 5 hari lewat.. saya cuba buat “pregnant test”.. keputusannya negatif..
    saya nk tny berapa peratus kita boleh letakkn kepercaaan pada alat ujian nie?
    sebab dah 2 minggu badan saya xberapa stabil dan selesa.. kadang2 saya terasa mual pening dan sakit2 kepala. saya tertanya mungkin x saya pregnant tp eputusan ujian negatif.
    saya keliru, tanda-tanda datang haid pon ada jugak terasa..

    • 22/05/2012 at 12:07 pm

      wsalam. Tanda-tanda sakit kepala dan mual, bukanlah tanda utama untuk menentukan seseorang itu hamil. Saya mencadangkan buat semula selepas seminggu atau lakukan pemeriksaan ultrasound.

  96. shaz
    23/05/2012 at 6:16 am

    dear dr zubaidi,
    sy 27/married bru 4mnth..bru lpas bt laparscopy endometriosis cyst at 19/4.skg evry monthly sy kna suntik lucrin for 6/12.skrg dh 2x sy disuntik.jd bilakah msa y ssuai utk sy prgnant.adakah sepanjang disuntik sy xboleh prgnant..tq.

  97. atie
    23/05/2012 at 6:07 pm

    Salam.Saya berumur 37thn dan mempunyai anak perempuan berumur 17thn, mengalami keguguran pertama ketika anak berumur 7thn dan tahun berikutnya menjalani rawatan kesuburan IUI namun belum berjaya. Pada 2008 mengambil ubat herba berserta konsultasi dan pada 2009 keguguran sekali lagi.Saya redha dengan dugaan Allah namun adakala hati begitu teringin menimang cahaya mata lagi begitu juga suami.Saya pernah diberitahu oleh pakar saraf bahawa tulang tongkeng saya yang bengkok akibat cedera kerana pernah terjatuh mungkin menjadi salah satu penyebabnya. Sekarang ini saya sering membaca blog doktor demi untuk mendapatkan tips yang berguna termasuk tips hari kesuburan. Apakah pendapat doktor?

  98. dya
    29/05/2012 at 4:51 pm

    dear dr..

    sy ada masalah period xteratur..setiap bulan dia akan dtg..tp cycle nyer kdg2 smpi 52hari..n last 2 months sy start makan epo..
    bulan 1 makan epo..cycle 52 hari..bulan2 cycle 32 hari..bulan ke 3 cycle 44 hari..tp..bulan ke 3 ni..hanya keluar darah yg coklat je..sy dpt rs..bulan ke 3 makan epo ni..sy xde lgsg ada tanda2 nk period..selalunye..akan rs sakit2 gak..tp sy mmg xde sengugut dr dulu smpi skng..sy pelik..knp kuar coklat2..ckit je..sbb sy makan epo ke..sy makan epo setiap ari..ke sy kene tukar cara makan epo..

  99. aliya
    31/05/2012 at 11:37 am

    Assalam DR..
    Saya nak tnya…sy ada masalah period x normal..kadang2 5 bulan sy x period..then sy g jumpa dr dan ambil ubat jalan period..pastu dr tu bagi sy ubat ‘PROGYLUTON’…..adakan itu ubat perancang..dan Adakah ubat itu akan memberi apa2 kesan apa2 yang x diingini sperti badan naik……apa pendapat dr?

  100. deeina
    05/06/2012 at 8:48 am

    As Salam Dr,
    Saya bernikah pada 29/4/2011, dan selama setahun sebulan ni saya masih belum dikurniakan zuriat…utk makluman Dr,slpas saya bnikah saya mngalami kitaran haid tak teratur..tp selama 4 bulan saja..dan ia kmbali normal masuk bulan ke 5..dan ia akan kekal dalam 3,4 bulan…slepas itu ia akan berubah tarikh dan kekal dgn 3,4 bulan berikutnya…begitulah seterusnya…dan tiap kali saya period, saya mhadapi sgugut yg teruk sngat iaitu shingga boleh pitam…bila saya checkup kt sbuah klinik pkar sakit puan, ddapati saya mgalami masalah rahim terbalik…dan saya telah mnjalani pembedahan utk mbetulkan keadaan rahim tersebut pada Feb/2012. dan slepas pmbedahan tersebut kitaran haid saya teratur iaitu 30 cycle…stiap bulan saya period saya dtg 02hb..tp spnjang itu,saya dan suami berusaha utk bsama tika saya subur…tp nmpaknya rzeki tak mnyebelahi kami lagi…dan pada lepas,saya ada mgambil supplement utk dalaman, iaitu Vit C dan Collegen..dan period pda bulan ni dah lari sdikit iaitu kepada 04hb…dan utk makluman Dr, saya dan husband jarak jauh…saya di KL dan husband di Penang… oleh itu, saya ingin bertanya kpada Dr,
    1-adakah dengan mngambil supplement tersebut boleh myebabkan hormon saya berubah dan automatik akan myebabkan kitaran haid tidak teratur?
    2-dalam keadaan saya, bagaimana hendak mngira waktu subur..mmandangkan kitaran haid saya teratur selama 5 bulan iaitu dari bulan Feb hingga ke bulan Mei..dan blan Jun je dah berubahan iaitu lewat slama 2 ari? boleh Dr terangkan dengan lebih terperinci?
    3-waktu subur dikira bdasarkan cycle atau tarikh yg sama?

  101. atie
    10/06/2012 at 2:27 pm

    Assalam..

    Dok, mcm yg dok katakan kat tue, masa kesuburang adalah 10 -15 hari bagi yg kitaran haid normal mcm saya mmg stp bln ikut kitaran haid yg betul. tp baru-baru nie, pd hari ke15 tue ada keluar darah, saya xpasti smada itu darah haid or x. sy jg ada tbca kat fb dok iaitu… Cara yang semulajadi untuk mendatangkan haids ialah dengan melakukan hubungan intim dengan suami. Hubungan intima bila-bila masa saja akan merangsangkan kedatangan haids.
    mcmana sy nak tau yg itu darah atau tidak? atau adakah saya nie terlalu subur?

    tq.

  102. sharmilla
    11/06/2012 at 11:06 pm

    assalammualaikum..saya berumur 25thn,berkahwin pada june 2010,pernah keguguran pada feb 2011, sehingga kini blm hamil..saya dh cuba semua usaha tradisional(berurut) dan moden,check dgn doktor..namun keduanya mengatakan saya tiada masalah.saya juga mengalami sengugut yg kuat dan heavy flow setiap kali haid,juga darah haid saya keluar selama 2 minggu.namun kitaran haid saya tetap iaitu 28 hari.bagaimana nak tau waktu subur?dan apakah masalah saya sebenarnya?

  103. Nur
    12/06/2012 at 1:27 pm

    Assalamualaikum dr.
    saya mempunyai masalah kitaran haid,
    hampir setahun haid saya dua/tiga bulan sekali..
    tapi akhir-akhir ini haid saya sebulan dua kali..
    haid kali pertama saya adalah 7 hari.. kemudian setelah 16/17 hari tempoh suci, haid kali kedua saya pula datang.. warnanya sama seperti haid.. adakah ini darah haid atau istihadhah??
    apakah nasihat doktor kepada saya?

  104. anis
    20/06/2012 at 7:19 pm

    Salam, sy dah bkahwin slama 6 bln..sy masih lg belajar dan tahun dpn ialah tahun terakhir..sy dan suamix mrancang utk mndapatkan ank dlm masa ini..dia juga x bg sy ambil pil prncng..kami hnya melakukan hbungan selepas sy haid..3 hari selepas itu kami mengelak..adakah persetubuhan slepas haid bole mgelak sy dpd mngndung?

  105. hayfa'
    05/07/2012 at 11:40 am

    salam semua….
    sememangnya setiap wanita mengharap untuk menimang cahaya mata sendiri…tetapi perlu diingat setiap perkara adalah dibawah ketentuan dan keizinan yang Maha Agung…walaupun pelbagai usaha telah dibuat tetapi masih belum membuahkan hasil,itu bermakna Allah ingin menunda permintaan kita…tetapi jangan kita berputus asa kerana Allah mengira setiap usaha yang kita lakukan…bila sampai masanya Dia mungkin akan memberikan kita yang terbaik lebih dari apa yang kita minta…banyakkan berdoa…kemungkinan juga kita kurang dekay padaNya…jadi dengan ujian yang diberikan membuatkan kita terus merayu dan meminta padaNya..selamat berjaya…

  106. devora
    27/07/2012 at 7:11 pm

    Doktor,

    saya mengambil progyluton berikutan masalah haid tidak teratur.. pada hari ke-9 mengambil pil tersebut haid saya datang.. perlukah saya teruskan mengambil pil tersebut?.. tq

  107. siti
    30/07/2012 at 12:07 am

    salam doktor..saya nak tanya…saya didatangi haid pada 13 julai selama 3 hari..tetapi pada 28 julai terdapat cecair coklat keluar tetapi tidak banyak selama 2 hari..sebelum ini tak pernah terjadi…

  108. durga
    09/08/2012 at 3:15 pm

    saya dah kahwin saya nak tahu masa saya datang period sudah dkt nak putus period masa tu keluar sedikit saja saya ada hubungan bertubuh dkt suami saya ada kah tu bahaya kan kesihatan saya dan suami saya ATAu saya tak boleh hamil ke doctor………

  109. eina
    26/08/2012 at 2:36 pm

    assalammualaikum….
    saya sdh bkhwin selama 4thn tp sampai skrg saya blm d kurniakan cahayamata,saya ada buat pemeriksaan dgn suami d hospital dan keputusannya saya dgn suami tiada masalah.setelah mendapat tahu saya tiada masalah saya ada membuat rawatan tradisional spt berurut dan meminum herba apakah d sebabkan itu saya tidak boleh hamil??

  110. nurul
    29/10/2012 at 10:42 pm

    Dr,,
    Sy ade soalan nk tanya, sy da 12 hari lewat dtg haid,, smggu lps sy da buat check prgnenz test sy x prgnent,, tp haid still x dtg, ini da msuk hari ke 12 sy x dtg haid lg,, sy blm bsedia nk tmang chya mata lg, sbb ank sy bru 1 thn 2 bln,, dan dia msh myusu badan sepenuhnye ,, adkh sy berkemungkinan mengandung doc??

  111. bella
    17/03/2013 at 4:03 pm

    dr…saya baru 6 bulan kawin tp sejak kawin period saya dtg 2 bulan sekali…sblum kawin period saya teratur…so mck mne saya nak kira waktu subur saya….

    • 17/03/2013 at 4:42 pm

      dr…saya baru 6 bulan kawin tp sejak kawin period saya dtg 2 bulan sekali…sblum kawin period saya teratur…so mck mne saya nak kira waktu subur saya….

      Dr Zubaidi: Bagi wanita yang mengalami kitaran haid yang tidak teratur, adalah mustahil mengira waktu subur, kerana beliau sentiasa berada dalam keadaan tidak subur. Perlu dirawat kitaran haid puan dulu.

  112. amas
    07/05/2013 at 10:39 am

    salam dr sy nak tau kitaran haid sy hanya 25 hari .adakan normal?

    • 07/05/2013 at 12:02 pm

      salam dr sy nak tau kitaran haid sy hanya 25 hari .adakan normal?

      Dr Zubaidi: Kitaran haid yang normal antara 21 hingga 35 hari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *