SUP AYAM SANGAT BAIK UNTUK PESAKIT DEMAM SELSEMA

SUP AYAM SANGAT BAIK UNTUK PESAKIT DEMAM SELSEMA
.
.
Sup ayam yang panas adalah hidangan yang boleh dibuat dengan mudah di rumah dan sangat baik diberikan kepada anak yang mengalami demam dan selsema.
.
Saya mencadangkan agar tidak perlu gunakan minyak untuk menumis bahan-bahan tumisan. Hanya masukkan bahan tumisan dalam air yang medidih dalam periuk, bersama ayam yang telah dipotong dan herba-herba yang lain. Potongan daging ayam sendiri akan menghasilkan minyak yang berkhasiat di dalam sup itu.
.
Dalam 2000, para saintis di University of Nebraska Medical Center mengkaji kesan tindakbalas sup ayam kepada kesan keradangan (inflammatory response). Mereka mendapati bahawa terdapat beberapa komponen dalam sup ayam yang dapat menghentikan kesan keradangan dalam tubuh, dengan itu mempercepatkan proses penyembuhan.
.
(rujuk: Rennard BO, Ertl RF, Gossman GL, Robbins RA, Rennard SI (October 2000). “Chicken soup inhibits neutrophil chemotaxis in vitro”. Chest 118 (4): 1150–7)
.
Dalam satu kajian lain di Mount Sinai mendapati bahawa hidangan sop ayam yang panas membantu peredaran udara dalam hidung dengan baik dan mencairkan lendiran hingus yang pekat dalm hidung.
.
Sup ayam juga merangsang pergerakan dan sel-sel cilia yang berada di sepanjang saluran pernafasan, dengan ini memudahkan kahak yang pekat dikeluarkan dari hidung dan tekak, seperti yang dilaporkan dalam tahun 1998 di dalam ‘Coping With Allergies and Asthma’.
.
Walau hasil kajian-kajian ini tidak begitu mendalam, namun hidangan sup ayam yang panas mempunyai banyak nutrisi, meningkat hidrasi dan membuka selera kepada pesakit yang mengalami demam dan selsema.
.
Tidak rugi mencuba dan ia tidak memudaratkan.
.

Leave a Reply

error: Content is protected !!