DIABETES PUNCA UTAMA NOMBOR SATU KEGAGALAN BUAH PINGGANG

Ini mungkin sebab utama anda perlu menurunkan berat badan.

1. Diabetes adalah punca nombor satu yang menyebabkan kegagalan buah pinggang yang menyebabkan penyakit buah pinggang kronik (CKD).

2. Dalam kajian, dianggarkan 40 peratus pesakit diabetes jenis 2 akan mengalami CKD. Ini bermakna dalam seorang dalam 3 orang di kalangan pesakit diabetis berisiko mendapat CKD dalam masa terdekat.

3. Penyakit CKD tidak mempunyai ubat yang khusus tetapi perkembangannya dapat diperlahankan, walaupun ada laporan yang menunjukkan pengamalan diet yang betul dan pemakanan yang sesuai untuk pesakit CKD dapat dirawat.

4. Jika tidak dikawal CKD terus berkembang menjadi kegagalan buah pinggang yang penuh (CKD tahap 5 atau ESRF), pesakit mungkin memerlukan pemindahan buah pinggang atau dialisis.

5. CKD dapat dicegah di kalangan pesakit diabetis dengan mengawal gula dalam darah. Pastikan tahap hb1Ac dikawal dalam julat yang normal. Semakin tinggi tahap diabetes seseorang, semakin tinggi risiko mereka untuk menghidapi CKD.

6. Selain itu buatlah pemeriksaan air kencing untuk mengesan protein dalam air kencing. Pemeriksaan creatinine dalam darah juga penting.

7. Walaupun diabetes mengambil masa bertahun-tahun untuk merosakkan buah pinggang. Pada peringkat awal ia tiada gejala dan sukar dikesan kecuali dengan pemeriksaan darah berkala darah dan air kencing. Gejala akan menjadi lebih jelas apabila penyakit sudah di peringkat serius.

8. Pada peringkat awal, terdapat berapa gejala penyakit buah pinggang berpunca daripada diabetes seperti pertambahan berat badan, pergelangan kaki bengkak, loya atau muntah, air kencing berbuih, lesu, nafas berbau air kencing, gatal-gatal, selera makan berkurangan dan kaki bengkak.

9. Bagaimanakah boleh memastikan buah pinggang sihat jika menghidap diabetes? Cara terbaik untuk melambatkan atau mencegah komplikasi buah pinggang di kalangan pesakit diabetes adalah dengan sentiasa mengekalkan tahap gula dalam darah yang sihat.

10. Turunkan berat badan jika obes, dan mengambil makanan yang seimbang. Carilah coach yang profesional yang membantu menurunkan berat badan secara selamat dan berkesan. Dalam kajian, pesakit diabetis lebih mudah mengawal penyakit diabetes apabila dapat menurunkan berat badan sebanyak 10 peratus dari berat asal.

Semoga bermanfaat.

#HealthDrZubaidi
#diabetesdrzubaidi
#ckddrzubaidi

Ikuti perkongsian pengalaman dan pengetahuan sepanjang lebih 25 tahun menjadi doktor Pengamal Perubatan Am.

https://t.me/PerkongsianDrZubaidiHjAhmad

 

Berminat menyertai program kurus dan sihat, klik di link di bawah :

Webinar

Leave a Reply

error: Content is protected !!