Bayi kepada ibu diabetes perlu lahir lebih awal

Semakin ramai wanita hamil yang menghidap kencing manis. Banyak faktor yang menyebabkan masalah ini antaranya pemakanan, genetic keturunan, persekitaran dan stress.

Dalam keadaan kehamilan yang normal, lebih banyak hormone insulin yang akan dikeluarkan oleh tubuh untuk menampung keperluan ibu dan bayi dalam rahim.

Apabila tubuh wanita hamil tidak mampu mengeluarkan insulin tambahan, akan menyebabkan terlalu banyak gula dalam darah dan mengakibat diabetes ketika hamil.

Diabetes sebegini akan sembuh dengan sendiri selepas bayi dilahirkan. Namun wanita itu mempunyai risiko untuk mendapat semula diabetes apabila hamil semula.

Dapatkan Pemanis Tanpa Kalori KLIK DI SINI

Bagi wanita yang tidak hamil, risiko wanita ini mengalami diabetes akan meningkat apabila berusia 35 tahun ke atas.

Doktor akan melakukan ujian untuk mendiagnosis seorang wanita yang hamil mengalami diabetes pada usia kehamilan selepas 20 minggu, dengan menggunakan kaedah OGTT di wanita itu diminta melakukan ujian gula dalam darah semasa berpuasa dan dua jam selepas minum air gula yang disediakan.

Bacaan gula yang normal semasa puasa perlu kurang daripada 5.6 mmol/liter sementara selepas dua jam minum air gula, bacaan gula perlu kurang daripada 7.8 mmol/liter.

Diabetes yang tidak dikawal, menyebabkan pesakit diabetes mengalami komplikasi buah pinggang, stroke, mata buta, lemah jantung dan luka yang sukar sembuh.

Bagi pesakit diabetes yang hamil, bayi dalam rahim  terdedah kepada risiko kecacatan. Oleh itu gula dalam darah harus dikawal segera.

Doctor akan memberikan suntikan insulin bagi mengawal kandungan gula dalam darah dan mereka ini biasanya perlu berada di wad bagi tujuan pemantauan.

Selain itu, kelahiran perlu perlu disegerakan dua minggu lebih awal bagi mengelakkan komplikasi seperti bayi terlalu besar atau bayi meninggal di dalam kandungan akibat plasenta tidak berfungsi.

“Bagi wanita yang baru melahirkan anak, disarankan mengalamkan Ekstrak Kacip fatimah keluaran UTM bagi mempercepatkan sembuh luka pada rahim dan faraj ketika proses melahirkan”.

Wallahu a’lam.

 

[IKLAN]

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak, saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E. Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM di http://needsvenue.com.my

Untuk pembelian Kacip Fatimah formulasi IBD UTM menggunakan kad kredit, sila klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

Bagi individu yang mengalami parut dan kekeringan kulit, terutamanya eczema saya mencadangkan cream Labicea Revitalizing Moisturizer. Info lanjut di https://www.facebook.com/Labicea-Revitalizing-Moisturizer-486696818067490/

Leave a Reply

error: Content is protected !!