BENARKAH HUJAN MENYEBABKAN KITA DEMAM DAN SELSEMA?

 
 
 
Benarkah hujan akan membuatkan kita demam? Jika tidak mengapa kebanyakan kita demam apabila dibasahi hujan dan diminta mandi untuk mengelakkan demam?
 
Tidak ramai doctor yang mampu menjawab soalan ini.
 
Banyak penjelasan mengapa individu yang dibasahi hujan akan mengalami demam, malah selsema dan batuk. Terutama pada kanak-kanak.
 
Saya tertarik dengan satu penjelasan bahawa ia apabila kita dibasahi hujan, ia akan menyebabkan tubuh kita akan berasa sejuk dan menyebabkan daya tahan kita menjadi rendah.
 
Air hujan akan membawa virus dan bakteria yang berada di sekeliling kita melekat pada tubuh. Jadi mereka yang dibasahi hujan akan jatuh sakit jika daya tahan tubuh menjadi rendah.
 
Oleh itu bagi mereka yang mempunyai daya tahan yang tinggi, hujan tidak menyebabkan seseorang itu demam, batuk atau selsema.
 
Bermain dalam hujan sebenarnya bagus untuk tubuh dengan syarat hujan yang turun bukanlah hujan yang bersifat asid (kebanyakan hujan di kawasan perindustrian dibimbangi bersifat asid) dan daya tahan kita tidak lemah.
 
Antara punca daya tahan kita rendah adalah stress, kepenatan, tidak cukup rehat dan tidur, tidak cukup minum air, kurang mendapat nutrisi seperti mineral dan vitamin dan terlalu banyak mengambil makanan/minuman manis. Mereka lebih mudah untuk mendapat demam apabila dibasahi hujan.
 
Jadi terkena hujan bukanlah sesuatu yang boleh menyebabkan kita mendapat demam, tetapi secara kebetulan apabila kita sedang mengalami system pertahan atau daya tahan yang lemah.
 
Semoga bermanfaat.
 
=================================================
 
 
 
Saya mengamalkan ‘minyak sihat’ minyak zaitun dan vitamin E tocotrienol (Natrieo) untuk mengekalkan daya tahan saya yang baik setiap hari. Rasa lebih sihat dan bertenaga.
 
 
#oliviedrzubaidi
#dietdrzubaidi
#nutrisidrzubaidi
#mediterraneandietdrzubaidi
 
[IKLAN]

Tingkatkan daya tahan anak anda terhadap sebarang jangkitan dengan Immuneedz. Ia tablet kunyahan Vitamin C, Vitamin D dan Zink dalam perisa laici strawberi. Sila klik pada gambar di bawah:

Leave a Reply

error: Content is protected !!