Wanita Rebah dan Koma Selepas Warnakan Rambut

 

Saya membaca akhbar harian dengan penuh debaran. Saya baru ditanya oleh seorang rakan FB mengenai kesan sampingan pewarna rambut yang biasa digunakan di salon.

“Doktor, mengapa adik perempuan saya mudah diserang asthma selepas pulang dari mewarnakan rambut di salun? Adakah pewarna rambut itu yang menyebabkan serangan asthma?”

Belum sempat saya menjawab pertanyaan itu, akhbar bertarikh 22 November 2011 memberikan saya satu ‘paksaan’ untuk segera menjawab soalan itu.

“Kenapa mewarna rambut boleh menyebabkan koma?”

“Saya amat risau kerana saya membuka salon rambut untuk wanita Muslim dan melayan permintaan para muslimah untuk mewarnakan rambut mereka. Tentu tidak salah membantu mereka kelihatan cantik di hadapan suami. Namun saya bimbang jika kejadian seperti ini terjadi pada pelanggan saya”

Saya berkerut menyusun ayat untuk menjawab soalan itu.

“Perkara yang boleh berlaku di tempat lain, boleh berlaku di tempat kita. Malah pada diri kita sendiri”

Dalam kejadian itu, seorang ibu rebah dan berhenti bernafas beberapa minit selepas mewarnakan rambut di kediamannya. Beliau kini  berada dalam keadaan koma dan dikatakan mempunyai lapan peratus saja peluang untuk hidup.

Wanita malang itu, Julie McCabe, berusia 38, dikatakan telah mengalami tindak balas alahan terhadap bahan kimia produk syarikat pewarna rambut yang terkenal, L’Oreal Preference yang dipakainya pada malam itu .

(rujuk:  http://www.hmetro.com.my/articles/Wanitarebah_komalepaswarnakanrambut/Article)

Keadaan alahan yang teruk dinamakan anaphylaxis yang boleh menyebabkan seseorang itu rebah dan tidak sedarkan diri.

Akibat kesan sampingan yang hebat itu, beliau masih bergantung kepada mesin bantuan pernafasan. Doktor memberitahu, Julie bakal menghadapi kerosakan otak secara kekal.

Setakat ini belum ada kaitan dibuat dengan produk L’Oreal itu tetapi doktor yang merawat Julie, cuba menganalisa bahan pewarna rambut tersebut. Dibimbangi bahan kimia para-phenylenediamine (PPD) yang terdapat di dalam pewarna rambut itu mungkin menyumbang kepada insiden yang menimpa Julie.

Kejadian ini amat mengelirukan kerana keluarganya memberitahu bahawa Julie kerap mewarna rambutnya setiap enam minggu tetapi tidak pernah mengalami kejadian seperti ini.

Sebelum ini, Tabatha McCourt, 17, rebah dan mati ekoran tindak balas yang terjadi 20 minit selepas dia mewarnakan rambutnya.

Setelah dua kes yang hampir sama, kita sebagai pengguna di Malaysia harus menimbangkan kemudharatan pewarna rabut yang mengandungi bahan kimia PPD ini kerana ia menggunakan secara meluas sebagai pewarna rambut yang kekal.

Penggunaan PPD sebagai pewarna rambut digunakan secara meluas kerana ia akan menyebabkan rambut kelihatan seperti mempunyai warna semulajadi. Ia juga kekal pada rambut walaupun telah disyampu atau diluruskan atau dikerintingkan menggunakan haba.

“Bolehkah kita mengenal pasti pewrna yang digunkan mengandungi PPD?”

Secara logiknya, cara terbaik ialah dengan bertanyakan sendiri kepada pendandan rambut itu. Pendandan rambut yang jujur akan memberitahu kandungan pewarna rambut yang digunakan.

Selalunya pewarna rambut yang menggunakan PPD disediakan dalam pakej yang mengandungi dua botol, satu mengandungi pewrana PPD dan satu lagi pula mengandungi oxidizer.

PPD adalah cecair pewarna rambut yang mempunyai sifat tidak berwarna (colourless). PPD memerlukan oksigen yang dibekalkan oleh cecair oxidizer untuk menjadikannya berwarna.

Dalam proses pengoksidan ini, PPD berada dalam keadaan semi-oxidised, yang menjadikannya bahan ini alergik pada sesetengah orang. PPD yang telah menjalani proses pengoksidaan lengkap tidak menjadikannya alergik. Oleh itu orang yang alergik juga tidak mengalami alahan apabila terkena pada bahan PPD yang telah dioksidakan sepenuhnya.

PPD juga mempunyai tahap keracunan tosik yang rendah dan ia amat stabil pada suhu yang tinggi.

“Kalau ia selamat, macam mana ia menyebabkan pengguna boleh pengsan dan mati?”

Walaupun penyerapan PPD biasanya melalui kulit, badan juga boleh menyerap PPD secara tidak sengaja melalui hidung, mata dan mulut. Bayangkan PPD yang meruap akibat dipanaskan ketika meluruskan rambut, akan dihidu oleh pengguna secara perlahan-lahan.

Bagi pengguna yang biasa mewarnakan rambut dan pekerja salun, boleh mengalami alahan secara perlahan-lahan terhadap PPD. Oleh itu mereka haruslah berhati-hati supaya tidak menyentuh bahan itu secara langsung, dan menghidunya. Mereka harus memakai sarung tangan dan penutup hidung bagi mencegah keracunan secara perlahan-lahan ini.

Saya percaya pengumpulan bahan PPD ini secara perlahan-lahan dalam tubuh akan menyebabkan tubuh mengalami alahan anaphylaxis yang boleh menyebabkan dirinya rebah dan koma.

“Kalau begitu, selamatlah kalau kita hanya menggunakan inai saja..”

Saya tersenyum. Ramai di antara kita tidak menyedari kebanyakan inai yang dijual secara komersial di pasaran juga ada yang dicampur dgn PPD. Campuran ini akan menjadikan warna inai menjadi lebih terang dan menarik, serya kelihatan semulajadi. Jadi berhati-hatilah menggunakan inai yang ada di pasaran.

Pewarna yang dibuat dari daun inai tidak memberikan alahan pada kulit.

Jika mengesyaki inai yang dibeli mengandungi PPD kerana mengalami alahan setelah menggunakannya, buangkan saja sebelum ia menjadi parah.

Jika seseorang telah mengalami alahan pada PPD, beliau akan mengalami penyakit alahan pada bahan PPD seumur hidupnya. Jika terdedah pada dos yang agar kuat, beliau boleh mengalami anaphylaxis.

Jadi berhati-hatilah menggunakan pewarna tiruan.

Wallahu a’lam.

 

Susunan: Dr Zubaidi Hj Ahmad (231111)

Rujukan:

  1. “Personal hair dye use and cancer: a systematic literature review and evaluation of exposure assessment in studies published since 1992.” Journal of toxicology and environmental health. Part B, Critical reviews 9 (5): 413–39)
  2. Ashraf W, Dawling S, Farrow LJ. Systemic paraphenylenediamine (PPD) poisoning: a case report and review. Hum. Exp. Toxicol. 13: 167-170, 1994.

2 comments

  1. alhamdulillah..sya telah berhenti dari mewarnakan rambut hampir 10 tahun yg lepas..

Leave a Reply

error: Content is protected !!