Tidak datang haid 2 tahun

TIDAK DATANG HAIDS 2 TAHUN

 

“Salam doctor. Saya berusia 20 tahun, belum berkahwin, berat saya 75kg dan ketinggian saya 155cm. Saya mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu.  Kali terakhir haid saya pada awal 2012. Saya pernah ke klinik kerajaan dan doctor hanyamemberitahu bahawa  hormon saya tidak stabil dan dia tidak berikan sebarang ubat.  Apa yang perlu saya lakukan? Mohon pencerahan doctor. Terima kasih”

 

WA ALAIKUM MUS SALAM

 

Tidak mengalami darah haid selama dua tahun, bukanlah suatu yang normal bagi seorang gadis.

 

Saya berpendapat bahawa masalah ini adalah berpunca dari masalah ketidakseimbangan hormone yang yang dihasilkan dari ovari iaitu estrogen dan progesteron.

 

Hormon Estrogen berperanan membentuk lapisan haid dalam rahem (endometrium) manakala progesteron pula menyebabkan lapisan endometrium menjadi matang lapisan itu.

 

Apabila sudah cukup matang, lapisan endometrium ini akan menjadi luluh dan menyebabkan penurunan darah haid, jika tida persenyawaan antara ovum dan sperma berlaku.

 

Oleh itu saya mencadangkan agar saudari menjalani pemeriksaan doctor terutama pemeriksaan hormone dalam darah bagi mengesahkan ketidakseimbangan hormone ini.

 

Jika hal ini berterusan dan tidak dirawat dengan sempurna, saudari dikhuatiri mengalami masalah kesuburan apabila berkahwinan nanti.

 

Saya bimbang saudari akan mengalami masalah untuk hamil dengan mudah.

 

Biasanya wanita yang mempunyai masalah seperti saudari, ovari mereka tidak menghasilkan telur matang dan tidak menghasilkan hormon progesteron dan estrogen.

 

Oleh itu doctor doctor akan memberikan ubat pil hormone progesterone sintetik untuk membantu saudari menurunkan haid.

Bagi wanita yang mengalami masalah ovari, seperti saudari, tiada telur dan tiada hormone estrogen dan progesterone yang dikeluarkan.

 

Oleh itu rawatan yang sempurna perlu dilakukan, jika tidak saudari terpaksa bergantung kepada pil hormon ini untuk menurunkan haid.

 

Saya juga mencadangkan agar saudari menurunkan berat badan. Kerana ia dapat mengembalikan kitaran haid yang teratur.

 

Saya juga mencadangkan agar saudari mengamalkan suplemen Ekstrak Kacip Fatimah keluaran UTM, baik mendapatkan semula keseimbangan hormone.

 

Info lanjut di  https://www.facebook.com/EkstrakKacipFatimah

 

Wallahu a’lam

 

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak,  saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E.  Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM di http://needsvenue.com.my

Bagi individu yang mengalami parut dan kekeringan kulit, terutamanya eczema saya mencadangkan cream  Labicea Revitalizing Moisturizer.  Info lanjut di https://www.facebook.com/Labicea-Revitalizing-Moisturizer-486696818067490/

Untuk pembelian menggunakan kad kredit sila klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

Leave a Reply

error: Content is protected !!