RAWATAN SEMBELIT DI KALANGAN BAYI DAN KANAK-KANAK

Salam Dr Zubaidi. Saya ingin bertanya berkaitan anak saya berusia 3 tahun, mengalami masalah najis yang keras. Mohon cara mengatasinya. Terima kasih.

Waalaikumussalam.

Sembelit di kalangan kanak-kanak dan bayi adalah suatu yang biasa berlaku. Mereka mungkin akan membuang air besar setiap kali lepas makan, atau membuang air dua atau tiga hari sekali. Dalam kedua-dua keadaan ini, ia mungkin lagi dalam keadaan normal.

Ini semua bergantung kepada apa yang mereka makan atau minum, bagaimana aktif pergerakan fizikal mereka dan bagaimana mereka dapat menghadamkan makanan mereka.

Bagi kanak-kanak yang telah mula memakan makanan yang pejal (solid food) dan minum air secukupnya (buah-buahan dan air kosong), mereka mungkin tiada masalah sembeli. Mereka membuang air besar setiap hari.

Namun bagi mereka yang tidak cukup minum air dan minum susu formula, berkemungkinan membuang air besar 3-4 hari sekali. Keadaan ini mungkin normal kerana mereka kurang mengambil fiber (serat makanan) dan kekurangan air dalam tubuh. Jika mereka dapat mengeluarkan najis tanpa masalah, ia masih dikatakan normal.

Jadi apakah yang dikatakan sembelit?

Sembelit lebih merujuk kepada najis yang keras dan sukar dikeluarkan dan mereka terpaksa meneran.  Jadi ia lebih merujuk kepada jenis najis yang dikeluarkan. Walaupun setiap hari membuang air besar, tetapi najis keras dan terpaksa meneran, ia masih dikatakan sembelit.

Bagi bayi dan kanak-kanak, saya mencadangkan tuan membawa anak tuan berjumpa doctor untuk pemeriksaan. Jangan cuba memberikan sebarang ubat dulu.

Jika doctor mengesahkan tiada masalah serius, saya mencadangkan tuan mengambil Minyak Kelapa Dara beberapa titik atau beberapa sudu kecil (bergantung kepada umur) dalam sehari bagi membantu najis mudah dikeluarkan.

Di klinik dan farmasi, selalunya diberikan paraffin iaitu minyak sintetik untuk melegakan masalah ini. Saya lebih suka memberikan minyak kelapa dara yang lebih natural untuk kanak-kanak dan bayi.

Semoga bermanfaat.

[IKLAN]

Tingkatkan daya tahan anak anda terhadap sebarang jangkitan dengan Set Anak Sihat. Sila klik pada gambar di bawah :

Leave a Reply

error: Content is protected !!