PUNCA UTAMA TANGAN KEBAS

1. Tangan berasa kebas adalah masalah di mana tangan kita akan berasa seolah-olah terasa seperti cucuk-cucuk. Ia boleh bermula dari jari tangan ke lengan dan bahu.

2. Punca utama tangan kebas bagi mereka yang banyak menggunakan tangan ketika melakukan kerja yang berterusan adalah masalah ‘carpal tunnel syndrome’. Ini disebabkan saraf pada tangan mengalami sedikit tekanan. Masalah ini berlaku untuk sementara. Ia akan bertambah baik nanti jika diberikan rawatan yang betul.

3. Seseorang mungkin kekurangan vitamin B12 dalam badan dan menyebabkan masalah ini.

4. Kekurangan vitamin E juga menyebabkan masalah yang sama.

5. Kencing manis menyebabkan kebas pada bahagian kaki dan tangan. Gula yang tidak terkawal merosakkan saraf.

6. Selain itu penyakit ‘auto immune’ di mana sistem imunisasi menyerang organ dalaman sendiri dan menyebabkan keradangan dan kerosakan. Contohnya, ‘Guillain Barre Syndrome’, SLE dan ‘Rheumatoid arthritis’ yang boleh merosakkan saraf.

7. Sebarang kecederaan pada tangan, lengan, bahu dan tulang belakang juga boleh menyebab masalah kebas pada tangan.

8. Rawatan terbaik adalah dengan mengetahui puncanya. Ini dapat dilakukan dengan pemeriksaan darah. Untuk kes kecederaan pula pemeriksaan xray, CTscan atau MRI akan dilakukan.

9. Di klinik doktor akan memberikan ubat tahan sakit dan suplemen vitamin B12. Saya sendiri mencadangkan vitamin E tocotrienol NATRIEO.

10. Ambil sebiji NATRIEO 50mg pagi dan malam selepas makan.

Semoga bermanfaat.

#HealthDrZubaidi

[IKLAN]

Sila klik link di bawah untuk mendapatkan Natrieo Tri.E (Vitamin E) Tocotrienols keluaran dari Sime Darby yang mempunyai sumber antioksidan yang tinggi.

KONSULTASI BERSAMA DR ZUBAIDI

Jika berminat mendapatkan konsultasi 20 minit bersama Dr Zubaidi, boleh klik di link :

https://needsvenue.onpay.my/order/form/20mindrz

Leave a Reply

error: Content is protected !!