PENGAMALAN CUKA BUAH (VINEGAR) DAPAT MENGELAKKAN BATU DALAM GINJAL

PENGAMALAN CUKA BUAH (VINEGAR) DAPAT MENGELAKKAN BATU DALAM GINJAL


Jom amalkan cuka Teen.


Batu dalam ginjal (nephrolithiasis) biasa berlaku di kalangan penduduk dunia. Dianggarkan 5% hingga 8.8% yang mengalami masalah ini.


Selain dari menanggung kesakitan, pesakit harus ditahan di hospital untuk rawatan pembedahan dan mungkin menyebabkan masalah penyakit ginjal yang kronik (chronic kidney disease).


Sekali berlaku, ia boleh berulang dalam masa 5 tahun pada 50% pesakit yang pernah mengalaminya.


Terdapat beberapa jenis batu dalam ginjal. Namun batu jenis calcium oxalate (CaOx) adalah batu yang biasa terbentuk pada ginjal.


Sehingga kini tiada ubat sintetik yang spesifik untuk mengelakkan pembentukan batu CaOx kecuali meningkatkan minum air kosong.


Kadar pembentukan semula batu dalam ginjal bukan saja meningkatkan kos rawatan tetapu juga meningkatkan risiko meningkatkan fungsi dan menyebabkan kerosakan ginjal.


Dalam kajian yang dilakukan di China melibatkan lebih 9000 pesakit, dan diterbitkan dalam tahun 2019 menujukkan individu yang mengamalkan cuka buah yang mempunyai 5% asid acetic mempunyai kadar pembuangan kalsium yang rendah dan kadar citrate yang tinggi dalam air kencing.


Dalam tubuh citrate akan ditukarkan kepada oxalate. Kemudian akan mengikat bersama kalsium di dalam air kencing.
Dengan pengambilan cuka buah ia dapat menghalang pembentukan batu CaOx dalam air kencing.


Bagi individu yang mempunyai batu dalam ginjal bersaiz kecil, juga membantu ‘menghancurkan’ batu ginjal ini.


Rujukan:
Dietary vinegar prevents kidney stone recurrence via epigenetic regulations. EBioMedicine. 2019 Jul; 45: 231–250. Published online 2019 Jun 13.

 

Leave a Reply

error: Content is protected !!