Pelajar Perempuan Taiwan Tidak Menukarkan Contact Lens Selama 6 bulan dan menyebabkan hampir buta

PELAJAR PEREMPUAN TAIWAN TIDAK MENUKARKAN CONTACT LENS SELAMA 6 BULAN DAN MENYEBABKANNYA HAMPIR BUTA  

 

keratitis

 

Seorang pelajar di Taiwan hampir buta akibat tidak menukar kanta lekap (contact lens) beliau selama enam bulan.   Akhirnya dijangkiti  Acanthamoebic Keratitis yang menyebabkannya hampir buta.

 Acanthamoebic Keratitis menyebabkan rasa kesakitan, kemerahan dalam mata dan penglihatan kabur.   Pelajar Taiwan ini bukan saja tidak tanggalkan kanta lekap beliau selama enam bulan, tetapi juga tidur dan berenang juga. Amoeba ini mungkin berasal dari kolam renang itu.

 

Ruang di antara kanta lekap dan mata adalah sesuai untuk mikroorganisma anaerob Acanthamoeba yang tidak memerlukan oksigen untuk membiak, dan menjadikan kornea sebagai makanan mereka.

acanthamoeba

 

Acanthamoeba sebenarnya tidak merosakkan lapisan cornea. Ia makan bakteria yang hidup pada lapisan itu setelah lensa lekap itu tidak ditukar pada jangka masa yang lama. Jadi amoeba akan mengorek lapisan kornea bagi mencari lebih banyak bakteria yang membiak di dalam lapisan kornea itu.   Jadi pemakai kanta lekap, jangan lupa menanggalkannya sebelum tidur.

 

 

Leave a Reply

error: Content is protected !!