Baru Gugur Mahu Hamil Lagi

BARU GUGUR MAHU HAMIL LAGI

 

“Assalamualaikum. Maaf mengganggu doktor. Sekadar ingin bertanya. Saya baru keguguran pada awal tahun ini. Saya ingin bertanya bilakah waktu subur sesorg itu dan bilakah waktu sesuai untuk saya ‘bersama’ dengan suami. Haid saya tidak teratur. Saya baru dating haid pada 1hb mei baru-baru ini. Maaf kalau soalan saya terlalu peribadi kerana saya dan suami inginkan zuriat. Terima kasih atas pencerahan”

WA ALAIKUM MUS SALAM

Saya ucapkan takziah kepada puan. Banyaklah bersabar dan berdoalah agar ALLAH menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik.

Ramai doktor menasihatkan wanita yang keguguran agar menunggu sehingga kedatangan haid sekurang-kurangnya sekali selepas keguguran, sebelum mencuba untuk hamil sekali lagi.

Semakin lama puan menunggu, ia makin tinggi peluang puan untuk hamil kerana hormone puan akan berada dalam keseimbangan, rahem dan faraj menjadi sembuh dan emosi puan bertambah stabil.

Malah ada kajian mendapati jika seorang wanita menunggu selama enam bulan maka ia lebih mudah hamil dan akan mengurangkan risiko keguguran pada masa akan datang.

Walau bagaimana pun, saya menasihatkan agar puan berbincang dengan suami. Dapatkan sokongan emosi dari beliau.

Walau bagaimanapun, jika keguguran puan akibat masalah lain seperti “kehamilan molar” atau “kehamilan luar rahem”, atau disebabkan oleh penyakit berjangkit, mungkin doctor menasihatkan agar puan menunggu lebih lama.

Begitu juga jika puan mengalami masalah keguguran yang berulang-ulang, saya mencadangkan agar puan berbincang denga pakar sakit puan yang merawat puan, bagi mengetahui punca keguguran puan.

Bagi keguguran yang secara tiba-tiba, yang biasanya berlaku di awal kehamilan, puan boleh mencuba pada tempuh yang saya beritahu tadi.

Saya juga mencadangkan puan mengambil suplemen Vitamin C dan Vitamin E serta Ekstrak Kacip Fatimah keluaran UTM bagi mempercepatkan kesembuhan pada faraj dan rahem, serta mengambalikan kesimbangan hormone puan.

Wallahu a’lam.

IKLAN

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak, saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E. Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM di S I N I

Untuk pembelian Kacip Fatimah formulasi IBD UTM menggunakan kad kredit, sila klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

Leave a Reply

error: Content is protected !!