VITAMIN C YANG SESUAI UNTUK PESAKIT KENCING MANIS

1. Diabetes Mellitus adalah satu keadaan di mana paras glukos (gula) yang tinggi di dalam darah akibat kekurangan atau kerintangan keberkesanan insulin.
 
 
2. Insulin pula bertujuan untuk merendahkan glukosa di dalam badan. Tahap gula yang tinggi akan menyebabkan beberapa komplikasi penyakit lain seperti masalah kebas , penglihatan yang terjejas yang boleh menyebabkan buta, luka lambat sembuh, pemotongan anggota badan dan masalah buah pinggang.
 
 
3. Vitamin C juga dikenali dengan nama asid askorbik, adalah sejenis vitamin larut air. Ia tidak disimpan dalam badan dan akan dikeluarkan melalui air kencing. Ia hanya diperolehi dari sumber makanan.
 
 
4. Antara fungsi vitamin C adalah :
 
✅ Membantu dalam pembentukan kolagen yang penting untuk pembentukan tulang , otot dan saluran darah
✅ Bertindak sebagai antioksida bagi melindungi kerosakan sel daripada radikal bebas
✅ Menguatkan sistem immuniti tubuh untuk mengurangkan jangkitan virus selsema
✅ Membantu penyembuhan luka dalaman dan luaran.
 
 
5. Terdapat dos jenis vitamin C yang ada di pasaran . Dos 30mg hingga 100mg sesuai untuk peringkat umur 1 tahun hingga 12 tahun. Bagi dos 250mg pula sesuai untuk peringkat umur 13 tahun hingga 16 tahun. Dos 500mg – 1000mg sesuai untuk 18 tahun hingga dewasa.
 
 
6. Bagi pesakit kencing manis, tiada masalah untuk mengambil vitamin C sebagai supplement tambahan, tetapi sangat penting untuk memilih vitamin C jenis tiada tambahan gula. Ini bagi mengelakkan peningkatan gula di dalam diet harian.
 
 
7. Pengambilan vitamin C itu sendiri membantu mengawal paras glukosa dan mencegah komplikasi penyakit diabetes kerana bersifat anti oksidan yang kuat yang melawan paras tinggi radikal bebas yang didapati dalam tubuh pesakit diabetes.
 
 
8. Amalkan pengambilan suplemen vitamin C 500mg dua kali sehari (1000mg sehari) untuk pesakit diabetes dapat membantu meningkatkan kesihatan badan akan tetapi perlu diingat, pesakit masih perlu makan ubat diabetes yang di beri oleh doktor.
 
 
9. Jangan menggantikan ubat diabetes dengan vitamin C. Vitamin C hanya suplemen tambahan untuk membantu mengawal glukosa dengan lebih baik.
 
 
10. Boleh dapatkan vitamin C tanpa gula tambahan dan tiada asid dari saya.
 
 
 
019 702 2391
 
 
 

[IKLAN]

Klik gambar di bawah ini untuk mendapatkan Non Acidic Vitamin C 1000MG With Bioflavonoids keluaran dari Nutriforte.

 
 

Leave a Reply

error: Content is protected !!