Advertorial
Home » Tag Archives: ultrasound

Tag Archives: ultrasound

Demam selepas rawatan chemotherapy

DEMAM SETELAH RAWATAN CHEMOTHERAPY   “Salam doctor. Anak saya mengalami penyakit kanser dan baru menghabiskan rawatan satu kitaran dari empat pusingan chemo. Result darah anak saya FBC anak saya menunjukkan peningkatan di mana WBC-9.6, Hb-10.6, Platelat -315. Sekarang ini anak saya berada di rumah sementara menunggu rawatan seterusnya minggu depan. Sepanjang di rumah, saya dapati suhu badannya tidak menentu. Saya mohon Dr Zubaidi boleh berikan pendapat dan jika boleh beritahu apa patut saya lakukan utk pastikan anak saya tidak demam sepanjang di rumah?  Terima kasih atas masa dan perhatian Dr.”     WA ALAIKUM MUS SALAM   Rawatan kanser secara chemoteraphy adalah antara rawatan yang sangat berkesan untuk sesetngah kanser. Saya telah melihat ramai pesakit mendapat manfaat dari rawatan ini, dengan izin ALLAH.   Walau bagimana pun rawatan chemotherapy mempunyai ... Read More »

Hamil disyaki diabetes kena buat BSP

HAMIL DISYAKI DIABETES KENA BUAT BSP   “Salam doktor. Saya sekarang hamil anak ketiga tapi baru-baru ini saya terpaksa buat ujian BSP kerana doktor kata saya ada kencing manis. Saya sangat risau. Macam mana hendak turunkan gula dalam darah? Bagaimana pula dgn kesihatan anak saya dalam rahem. Terima kasih doktor saya dahulukan atas kesudian menjawab soalan.”     WA ALAIKUM MUS SALAM   Saya percaya puan belum lagi disahkan mengalami penyakit diabetes mellitus (kencing manis). Jika puan telah disahkan mengalami diabetes mellitus, sudah tentu doctor telah memberikan rawatan, dan tidak perlu lagi pemeriksaan BSP. Pemeriksaan BSP adalah sebahagian cara (prosedur) pemeriksaan gula bagi mendiagnosa pesakit diabetes. Ia bukan pemeriksaan saringan.     Jadi saya puan hanya disyaki mengalami diabetes mellitus saja.     Pemeriksaan gula dalam darah dilakukan kepada wanita ... Read More »

Rahem ke dalam, adakah sukar hamil?

RAHEM KE DALAM, ADAKAH SUKAR HAMIL?   “Salam .dan salam syawal Dr. Harap Dr menjawab persoalan saya. Semasa bulan puasa. Period saya berlarutan sehingga 15hari. Kemudian saya pergi hospital pakar puan. Doktor melakukan pemeriksaan scan dan tiada apa kelihatan yang tidak normal termasuk rahim, cuma kata “rahim berada dalam keadaan ke dalam” katanya. Saya tidak berkesempatan untuk bertanya lebih lanjut sebab pada masa itu saya agak keliru. Sekarang baru saya khuwatir .Adakah bahaya jika rahim ke dalam dan tidak kelihatan. Adakah sukar untuk hamil? Mohon penjelasan”   WA ALAIKUM MUS SALAM DAN SELAMAT HARI RAYA.   Puan mengalami dua kemusykilan, pertama posisi rahem puan yang dikatakan “ke dalam” setelah doktor melakukan pemeriksaan ultrasound. Saya percaya rahem puan berada dalam posisi “retroflexed” di mana posisi fundal rahem membongkok menghadap tulang belakang. ... Read More »

Anak demam melebihi 10 hari

ANAK DEMAM “ON AND OFF” BATUK DAN BERKAHAK MELEBIHI 10 HARI   “Assalammualaikum doktor. Anak saya mula batuk pada 8hb Feb kemudian pada 10hb Feb saya membawa anak saya ke klinik kerajaan. Doktor yang bertugas memberikan ubat antibiotik amoxycilin dgn ubat batuk bromehexine. Lepas habis ubat antibiotic, anak saya masih tidak sembuh.   Pada 13hb Feb saya pergi klinik swasta dan doctor tidak berikan antibiotik, Cuma memberikan ubat salbutamol dan prednisolone, namun anak saya masih tidak sembuh juga.   Pada 24hb Feb saya membawa anak saya ke klinik kerajaan semula. Doktor memberikan nebulizer dan melakukan pemeriksaan x-ray. Doktor memberitahu ada kuman dalam paru-paru dan kahaknya terlampau banyak. Doktor memberikan ubat ubat antibiotik EES, dan salbutamol.   Hari ini anak saya mengalami demam panas yang tinggi (39°C), berkahak kuning meleleh keluar ... Read More »

Kesan jangka panjang onani, melancap dan masturbasi

KESAN JANGKA PANJANG MASTURBASI, MELANCAP DAN BERONANI   “Salam doktor, saya ingin bertanya apakah kesan beronani?”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Onani, masturbasi dan melancap merujuk pada perkara yang sama, iaitu mendapat kepuasan seksual bersendirian atau bersama pasangan dengan menggunakan tangan atau alat bantuan seks.   Perbuatan ini memang akan menyebabkan seorang lelaki mengalami tanda-tanda awal mati pucuk, seperti sukar mendapat kepuasan (lambat pancutan), sukar mendapat ketegangan zakar atau ketegangan zakar yang tidak maksima.   Bagi wanita pula selalunya sukar dikesan kerana mereka lebih suka mendiamkan diri walaupun tidak mendapat kepuasan seksual. Kebiasaanya wanita juga mengalami masalah ini kerana faktor wanita itu sendiri memang lambat mendapat kepuasan seksual dan faktor khitan yang keterlaluan di mana ada wanita yang dibuang keseluruhan clitorisnya.   Masalah ini berlaku apabila mereka yang melakukan ... Read More »

Kesan tidur selepas subuh pada waktu puasa

KESAN TIDUR SELEPAS SUBUH PADA WAKTU PUASA “Salam doktor. Apa kesan kesihatan seseorang yang tidur selepas bersahur?”   WALAIKUM MUS SALAM Kebanyakan kita akan bangun awal pada setiap untuk bersahur. Malangnya ada di antara kita tidur semula selepas subuh selama sejam kerana mengikut nafsu untuk tidur dengan alasan untuk mendapat kesegaran di tempat kerja. Pola kehidupan sedemikian akan mengganggu pusingan biologi di dalam badan dan ini akan menambahkan keletihan seseorang. Keadaan ini disebabkan gangguan ke atas pengeluaran hormon kortisol yang berfungsi sebagai hormon kecergasan bagi seseorang. Apabila seseorang bangun daripada tidur setiap pagi pada pukul lima pagi untuk bersahur, rutin ini akan merangsang pengeluaran hormon kortisol pada pukul tiga atau empat pagi dan akan memuncak pada pukul 11 pagi. Apabila rutin ini ditukarkan secara tiba-tiba, dengan tidur semula selepas subuh, ... Read More »

Pendarahan selepas keguguran

PENDARAHAN SELEPAS KEGUGURAN   Assalamualaikum doktor. Terima kasih kerana sudi membaca permasalahan saya.saya mengalami keguguran semulajadi pada 24/5/15,usia kandungan 13minggu lebih.kemudian melalui proses d&c pada hari berikutnya 25/5/15.pendarahan pada 2 minggu pertama kemudian hanya lendir keruh/coklat tidak berbau dgn kuantiti yg sgt sedikit sehingga hari ke 39.hari ke 40 sudah kering sepenuhnya.kemudian sy mandi hadas dan bersama suami pada hari ke 41.keesokan hari,pada sebelah petang,keluar lendir bercampur darah keruh/coklat(bukan darah fresh) semula tp sedikit,berlarutan seharian kemudian kering semula.persoalan saya: 1)adakah normal begitu?atau rahim saya luka?utk pengetahuan doktor,saya tidak merasa sebarang kesakitan di ari2,atau semasa bersama suami. 2)adakah pendarahan ringan itu masih dikira hadas nifas?kerana masih dalam tempoh 60 hari. 3)apakah yang perlu saya lakukan? Saya berharap mendapat jawapan bagi persoalan saya ini.terima kasih.     WA ALAIKUM MUS SALAM   ... Read More »

Berzikir dengan suara yang kuat dan ubat penenang

BERZIKIR DENGAN SUARA YANG KUAT DAN UBAT TENANG   “Assalamualaikum Doktor, saya ingin ajukan soalan berkaitan pengambilan ubat penenang dan ubat tidur. Baru-baru ini salah seorang ahli keluarga saya mengalami gangguan. Pada awalnya, beliau menunjukkan sikap yang aneh dan tidak seperti keadaan normal iaitu kerap berzikir dengan suara yg kuat, tidak tidur malam, dan tidak makan. Keluarga saya telah pun membawanya ke hospital dan dirujuk ke bahagian psikiatri. Beliau juga diberikan ubat penenang dan ubat tidur. Selain rawatan moden, kami juga ikhtiar dengan rawatan islam, dan alternatif. Namun masih belum menunjukkan tanda untuk sembuh. Doktor juga mengatur temujanji untuk melakukan pemeriksaan. Persoalan saya, apakah kesan pengambilan ubat penenang dan ubat tidur ini jika diambil berterusan? Mohon pencerahan. Terima kasih doktor.”     WA ALAIKUM MUS SALAM   Masalah yang dihadapi ... Read More »

Ambil POSTINOR kitaran haid tidak menentu

 AMBIL POSTINOR KITARAN HAID JADI TIDAK MENENTU   “Salam Doktor, saya ingin bertanya satu masalah. Saya menggunakan pil pencegah kehamilan POSTINOR, dan saya mengambilnya 4 biji sebulan.  Sejak mengambil POSTINOR kitaran haid saya menjadi tidak teratur, kadang kala sedikit dan ada masanya dua kali dalam sebulan. Soalan saya apakah ini kesan sampingan pengambilan POSTINOR? Sebelum ini saya tidak pernah ada masalah kitaran haid yang tidak teratur. Soalan kedua,  apakah kesan sampingan lain POSTINOR? Bolekah saya terus mengambil pil postinor ini? Adakah ini akan memberi masalah kesuburan sekiranya saya ingin hamil pada masa akan datang? Mohon pencerahan. Terima kasih”   WA ALAIKUM MUS SALAM   POSTINOR adalah pil pencegah kehamilan yang sangat berkesan jika diambil dalam masa 72 jam (3 hari) selepas melakukan hubungan intim dengan suami jika tidak menggunakan kaedah ... Read More »

Tunggu sejam UPT ada jalur halus

UPT MENGELIRUKAN TUNGGU SEJAM ADA JALUR HALUS   “”Assalamualaikum. Doktor, saya ada buat ujian UPT. Bersama ini saya tunjukkan gambar ujian UPT saya. Kalau macam ini adakah saya hamil? Saya menjadi keliru kerana saya telah menunggu hampir sejam, jalur halus itu tidak hilang. Mulanya jalur itu tidak ada. Selepas setengah jam, baru timbul jalur haus itu. Mohon pencerahan”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Ujian UPT seharusnya dibaca dalam masa 5 min selepas contoh air kencing telah dititiskan. Jika UPT positif, bermakna ada dua jalur. Jika UPT negatif hanya ada satu jalur di bahagian C sahaja.   UPT tidak harus dibaca melebihi 5 minit kerana ia akan mengelirukan. Semakin lama puan tunggu, semakin puan akan keliru.   Dari gambar yang puan tunjukkan, saya percaya ujian UPT itu adalah negatif.   ... Read More »

Anak tidak mahu menyusu ibu lagi sebab puting kecil

ANAK TIDAK MAHU MENYUSU IBU LAGI SEBAB PUTING KECIL   “ Assalammualaikum Dr. Zubaidi,  saya ingin bertanya berkenaan dgn susu badan dimana Ada kwn mengesyorkn injection utk hormon yg menghasilkn susu badan..Sy berharap doctor dpt memberi pandangan utk Sy.   Untuk pengetahuan doctor, saya mempunyai bayi berusia 56 hari. Di awal kelahiran susu masih ada sehingga hari ke 6 bayi saya ada sedikit  kekuningan (jaundice). Oleh kerana  kekurangan susu badan saya memberi susu formula & disebabkan itu bayi saya tak mahu breast feed akibat puting saya yang kecil berbanding puting tiruan.   Mohon doktor bantu saya utk breast feeding kerana dua anak yang sebelum ini saya mengalami masalah yang sama payudara dan puting yang kecil sedangkan susu banyak sehingga saya pernah mengalami bengkak payudara hingga demam yg teruk. Terima kasih ... Read More »

Suntik Rubella secara tidak sedar telah hamil dan anak dikatakan akan cacat

SUNTIK RUBELLA SECARA TIDAK SEDAR TELAH HAMIL DAN ANAK DIKATAKAN AKAN CACAT    “Assalamualaikum. Saya nak ucapkan terima kasih pada doktor.. kerana dgn penulisan dan penerangan doktor dlm blog dan juga di fb byk membantu sy.. terutama semasa sy mengandungkan anak sy yg ke 2 yg mana nurse desa memberi sy suntikan rubella yg ketika tu sy tak sedar sy sedang hamil 4 minggu.. bila sy tahu dan sy rujuk semula pada klinik desa berkenaan semua kata2 negetif dr diorg.. dia ckp anak sy akak cacat dan soh sy pergi mana2 klinik swasta utk cuci.. tp sy tak sanggup sbb bg sy anak yg sy kandung tu tak de dosa.. sy down sgt.. satu hari sy google dan terjumpa blog doktor.. jawapan doktor buat sy yakin dan positif.. dan dpt ... Read More »

Anak meninggal ketika lahir, adakah ubat menghenti susu menghalang kesuburan?

ADAKAH BROMOCRIPTINE MENGGANGGU KESUBURAN   ” salam dr. Saya berumur 26thun, dan telah melahirkan anak. Malangnya anak saya telah meninggal dunia dan dapat hidup selama 2jam akibat kecacatan semasa lahir yang telah didiagnosa lebih awal. Saya diberikan sejenis ubat berhenti susu. Adakah ubat berhenti susu itu boleh menyebabkan saya lambat utk hamil lagi? Mohon penecerahan. Terima kasih.” WA ALAIKUM MUS SALAM Saya mengucapkan takziah terhadap apa yang telah ditetapkan oleh ALLAH kepada puan. Banyakkan bersabar dan semoga ALLAH berikan ganti yang lebih baik. Hanya ALLAH yang tahu hikmah di sebalik apa yang berlaku. Saya percaya doktor telah memberikan ubat bromocriptine yang selalunya diberikan kepada wanita yang mempunyai susu yang banyak agar dapat menghentikan susu. Bromocriptin bertujuan apabila ia menghalang pengeluaran prolactin. Prolactin inilah yang menyebabkan pengeluaran susu. Malangnya prolactin yang terlalu ... Read More »

Tidak hamil akibat air mani meleleh selepas hubungan intim

TIDAK HAMIL AKIBAT AIRMANI SUAMI MELELEH SELEPAS HUBUNGAN INTIM   “Assalammualaikum Dr..saya sudah 4tahun berkahwin masih belom dikurniakan zuriat. Saya ada kemushkilan, setiap kali saya bersama suami. Selepas sesi tersebut, tekak saya pasti gatal disertai dengan batuk. Disebabkan tekanan dari batuk, saya anggarkan air mani yang berkualiti serta pekat keluar disebabkan tekanan ketika batuk. Pada mulanya saya menganggap perkara ini biasa. Setelah 4tahun saya perhatikan, keadaan sebegini sentiasa berlaku. Saya agak kuatir dan rasa perkara ini tidak boleh di ambil mudah lagi. Dr, adakah ini normal? Perlukah saya bimbang dengan situasi ini? Adakah ini juga penyebab peluang untuk saya mengandung berkurangan?”       WA ALAIKUM MUS SALAM   Ramai yang menyangka air mani yang menyebabkan seseorang wanita hamil. Sebenarnya air mani atau dalam bahasa Inggerisnya disebut semen dan istilah ... Read More »

Isteri belum hamil, tidak datang haid 3 bulan

ISTERI BELUM HAMIL, TIDAK DATANG HAID 3 BULAN   “Assalamualaikum Dr. Zubaidi. Selamat menyambut Romadhon Al-Mubarok. Dr. Saya baru berkahwin awal tahun ini. Sebelum berkahwin isteri saya pernah mengalami period tidak normal yang mana dia tidak datang bulan sebanyak 3 kali. Ketika ini, Isteri saya sudah 3 bulan lebih tidak datang bulan.Dia telah membuat pemeriksaan UPT sebanyak 4 kali (3 kali buat di rumah, dan sekali dibuat di klinik swasta). Agak menyedihkan, keempat-empat ujian tersebut adalah negative. Saya telah membuat appointment lain dengan klinik tersebut untuk membuat scanning pada isteri saya. Di sini ada beberapa soalan ya Dr.: 1. Jika scanning itu tidak menunjukkan tanda-tanda kehadiran janin/baby, apa yang mesti saya lakukan seterusnya? 2. Perlu atau tidak isteri saya mengambil ubat atau supplement untuk membetulkan kembali kitaran haidnya? Doktor di ... Read More »

Suntikan perancang haid tidak datang lebih 6 bulan

KESAN SUNTIKAN PERANCANG KELUARGA   “as salam dr.. saya nak tanya.. saya ada bayi sekarang berumur 13 bulan.. masih breastfeed walau pun x sepenuhnya.. selepas 2 bulan melahirkan, saya ada mengambil suntikan depo sebanyak 2 kali bagi tempoh 2 bulan sekali. selepas itu saya sudah menghentikan pengambilan suntikan depo.. masalahnya, hingga ke hari ini saya masih x period…adakah itu normal dr ? saya sudah 6 bulan stop injeksion depo tu dr..”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Antara kesan sampingan injeksion perancang tersebut adalah kitaran haid yang tidak menentu. Kesan ini selalunya bersifat sementara, dan paling lama ia berlangsung selama enam bulan.   Saya mencadangkan tidak perlu mkn ubat turun darah. Ini kerana selepas mengambil ubat “turun darah”, darah haid akan turun selepas menghabiskan ubat itu. Namun selalunya kitaran haid ... Read More »

Sedikit pendarahan pada 8 minggu kehamilan

   PENDARAHAN PADA MINGGU KE LAPAN KEHAMILAN     “salam doc.. sori ,meganggu. ada 1 soalan kecemasan ni. sy pregnant 2 1/2 bulan. ms kandungan 8 minggu ada sedikit bleeding & warded lps tu ok. skg keluar pulak lendir coklat yg terlalut pekat. coklat kehitaman. blh tlg jelaskan tak apa yg berlaku? Tq”     WA ALAIKUM MUS SALAM     Pendarahan di awal kehamilan adalah perkara biasa, terutamanya dalam masa tiga bulan pertama kehamilan, kadang kala ia tidak membahayakan bayi dalam rahem. Pendarahan ini akan berhenti dalam masa dua atau tiga hari.     Punca pendarahan seperti ini disebabkan oleh:     Pendarahan implantasi, yang mungkin berlaku apabila ovum yang disenyawakan ditanam di lapisan endometrium pada dinding rahem. Terdapat luka (erosion) pada permukaan pangkal rahem. Pendarahan akibat jangkitan faraj ... Read More »

Keguguran akibat makan ikan pari

KEGUGURAN AKIBAT MAKAN IKAN PARI   “Assalamualaikum doktor dan selamat berpuasa.  Sy baru mengalami keguguran pd usia kandungan 3 bulan..dan sy ingin bertanya adakah memakan ikan pari sewaktu kehamilan boleh menyebabkan keguguran. Ini kerana sy ada mkn ikan pari sewaktu hamil dan selepas beberapa hari ada bleeding. Terima kasih sekiranya doktor sudi menjawab persoalan sy ini”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Saya mengucapkan takziah atas kehilangan yang puan alami. Semoga ALLAH  mnggantikan kehilangan yang puan alami dengan sesuatu yang lebih baik.   Puan mengalami keguguran pada usia kehamilan 3 bulan iaitu lebih kurang 12 minggu. Sebenarnya banyak punca keguguran di awal kehamilan. Saya punca ia bukan berpunca dari makan ikan pari.   Punca utama keguguran ialah apabila janin terbentuk dari pencantuman benih yang kurang berkualiti akibat terdapat masalah dalam ... Read More »

Selamatkah ubat untuk anak anda?

 SELAMATKAH UBAT UNTUK ANAK ANDA?     Dalam merawat kanak-kanak, penggunaan ubat yang selamat sangat penting kerana tindak balas tubuh kanak-kanak terhadap ubat tidak sama dengan orang dewasa. Ini kerana wujud perbezaan keadaan fisiologi dan kematangan organ dalam tubuh mengikut peringkat usia dan perkembangan mereka.   Kanak-kanak lebih terdedah kepada risiko mendapat kesan toksik dan kesan sampingan ubat jika berlaku kesilapan pemberian dos ubat. Oleh itu, ibu bapa perlu memainkan peranan penting, terutama dalam aspek kesedaran dan pengetahuan berkaitan penggunaan ubat yang betul dan selamat untuk kanak-kanak.   Antara pengetahuan penting harus diberi penekanan adalah cara penyediaan, pengambilan dan penyimpanan ubat untuk memastikan keselamatan dan keberkesanannya ketika digunakan.   Cara pengambilan ubat juga penting bagi memastikan kanak-kanak mendapat rawatan optimum. Ibu bapa atau penjaga perlu mengikut arahan doktor dan ahli ... Read More »

Bacaan pemeriksaan darah untuk fungsi hati tidak normal

BACAAN PEMERIKSAAN DARAH UNTUK FUNGSI HATI TIDAK NORMAL   “Salam Dr. Baru-baru nie saya ada p buat blood test.. pastu bahagian liver ada menunjukkan peningkatan.. antara part yg meningkat ialah total protein, globulin n SGOT/AST dan A/G Ratio x smpi 1.0 pun,, adakah ini menunjukkan saya mengalami penyakit kritikal… perlu ka saya mendapat rawatan hospital”   WA ALAIKUM MUS SALAM Pemeriksaan darah untuk ujian fungsi hati (liver function test) kadang kala menunjukkan bacaan yang tidak normal terutamanya pada parameter SGOT dan AST . Namun jika bacaan itu tidak melebihi dua kali ganda dari bacaan normal, selalunya ia hanya menunjukkan hati “sedang bekerja keras”.   Ia tidak sebarang penyakit bahaya. bacaan itu akan kembali normal apabila kita mengambil langkah seperti menjaga pemakanan, rehat yang cukup, minum air secukupnya dan mengelakkan ubat/suplemen/herba ... Read More »

Rahem jatuh

RAHEM JATUH   “Salam doctor, saya ingin tanya bagi pihak kawan saya. Dia mengalami peranakan jatuh. Dia sudah berubat kampung secara mengurut dan makan jamu tapi masih tidak ok. Dia beritahu seperti ada macam ada sesuatu di lubang faraj. Kalau hamil, ada kesan apa-apa kah? Saya sudah suruh dia pergi hospital tapi dia tidak mahu kerana takut. Saya harap doktor dapat beri penjelasan dan bantu cara rakan saya. Saya kasihan pulak tengok kawan saya tu. Terima kasih”   WA ALAIKUM MUS SALAM     Uterus (rahem) adalah struktur peranakan yang disokong oleh otot-otot dan ligament.  Jika ini otot atau ligamen menjadi lemah dan tidak lagi dapat menyokong rahem, ia menyebabkan “rahem jatuh” . Dalambahasa perubatan ia dinamakan uterine prolapse. Ia berlaku apabila rahim tidak lagi berada pada kedudukan yang normal ... Read More »

Luka faraj lambat sembuh

LUKA FARAJ BELUM SEMBUH     “Assalamualaikum doctor Zubaidi.  Saya mengalami bengkak pada kelenjar limfa di bahagian celah peha. Hal ini disebabkan oleh ulcer dalam vagina yg telah terkoyak semasa hubungan kelamin. Untuk makluman doctor sy telah berkahwin. Saya telah diberikan ubat antibiotik cefamyine, ubat bengkak papase, serta gel gengigel untuk di sapu pada ulcer yg terdapat dlm mulut dan dalam vagina.   Ubat yang diberikan adalah untuk 7hari sahaja. Sekiranya ubat telah habis dan bengkak masih belum reda..perlukah saya berjumpa dengan doctor semula?   Saya juga mengalami demam yang biasanya lebih terasa dalan waktu malam. Saya juga menggunakan alternatif lain untuk mengurangkan bengkak tersebut menggunakan kaedah bertungku @tuam dan melekat pelekat herba pada bahagian yang bengkak.   Maklum balas dari pihak doctor sangat saya hargai. Terima kasih.”     ... Read More »

Selalu mengalami bengkakan tiroid

SELALU MENGALAMI BENGKAKAN TIROID       “Assalamualaikum doktor. Terima kasih kasih kerana hari ini doctor banyak kongsikan masalah tiroid. Saya juga menghadapi masalah tiroid. Awal tahun ini saya sudah beberapa kali mengalami bengkakan pada kelenjar tiroid saya. Saya pun tidak tahu puncanya.  Saya ada pergi ke  klinik kesihatan, Medical Assistant hanya bagi ubat demam, antibiotic dan ubat bengkak. Disebabkan terlalu kerap adik saya ada beritahu yang kawan adik dia yang mempunyai masalah tiroid telah disahkan doctor  menghidap kanser hidung tahap3. Adik saya risauda n dia suruh saya buat biopsi. Tetapi bila saya pergi klinik kesihatan medical assistant itu cakap saya punya masalah tiroid tidak teruk. Kena tunggu teruk baru diaorang nak refer ke hospital. Jadi saya saya ank minta nasihat doctor  apa yang perlu saya buat. Saya risau. Hari-hari ... Read More »

susu formula tidak serasi menyebabkansembelit

SUSU FORMULA TIDAK SERASI MENYEBABKAN SEMBELIT     “Salam doctor.  Anak saya minum susu formula, dan tiada masalah. Baru-baru ini saya menukar susu formula jenama lain tetapi  bila minum susu yang  baru tu, anak saya mengalami sembelit . Dia meneran sampai menangis. Adakah susu yang baru itu tidak serasi dengan anak saya? Mohon pencerahan”     WA ALAIKUM MUS SALAM   Sembelit adalah masalah yang biasa dialami oleh bayi, terutama yang diberikan susu formula.   Bayi yang diberi susu formula lebih mudah untuk mengalami sembelit kerana susu formula lebih sukar untuk dihadam daripada susu ibu, menyebabkan najis bayi  menjadi keras  dan besar.   Bayi yang diberi susu ibu tidak mungkin untuk mendapatkan sembelit. Susu ibu menghasilkan najis yang sentiasa lembut, walaupun bayi yang telah tidak dilakukan membuang air besar untuk ... Read More »

Susu formula tidak serasi menyebabkan sembelit

SUSU FORMULA TIDAK SERASI MENYEBABKAN SEMBELIT     “Salam doctor.  Anak saya minum susu formula, dan tiada masalah. Baru-baru ini saya menukar susu formula jenama lain tetapi  bila minum susu yang  baru tu, anak saya mengalami sembelit . Dia meneran sampai menangis. Adakah susu yang baru itu tidak serasi dengan anak saya? Mohon pencerahan”     WA ALAIKUM MUS SALAM   Sembelit adalah masalah yang biasa dialami oleh bayi, terutama yang diberikan susu formula.   Bayi yang diberi susu formula lebih mudah untuk mengalami sembelit kerana susu formula lebih sukar untuk dihadam daripada susu ibu, menyebabkan najis bayi  menjadi keras  dan besar.   Bayi yang diberi susu ibu tidak mungkin untuk mendapatkan sembelit. Susu ibu menghasilkan najis yang sentiasa lembut, walaupun bayi yang telah tidak dilakukan membuang air besar untuk ... Read More »

Vaksin untuk URTI?

VAKSIN UNTUK URTI?   “Salam dr. Vaksin pneumococcal utk kanak2 bole ambil dr umur brape ye? Ada vaksin lain x yg bagus utk elakkn ank slalu dapat URTI? Mohon pencerahan”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Vaksin pneumococcal ada dua jenis.   1. Pneumococcal Conjugate Vaccine (PCV13)  adalah disyorkan untuk semua kanak-kanak berumur kurang daripada 5 tahun, semua wargatua berumur 65 tahun atau kanak-kanak dan orang dewasa yang berumur  6 tahun ke atas dan mempunyai faktor-faktor risiko tertentu.     2, Pneumococcal polysaccharide vaccine (PPSV23)  adalah disyorkan untuk wargatua berusia 65 tahun ke atas, Tetapi boleh juga diberikan pada kanak-kanak yang berusia  2 tahun ke atas jika mempunyai  berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan penyakit pneumoccocus.   Untuk makluman puan ia bukanlah rawatan untuk mengelakkan URTI.   Bagi kanak-kanak yang selalu ... Read More »

Ibu mempunyai fibroid. Perlukah pembedahan?

IBU MEMPUNYAI FIBROID. PERLUKAN PEMBEDAHAN?     “Salam sejahtera doktor zubaidi. Maaf menggangu, Saya ingin bertanyakan soalan. Macam ni..emak sy setelah di scan oleh doktor didapati terdapat fibroid yang sudah membesar  di dalam rahimnya, Mohon pencerahan.  Terima kasih atas keprihatinan tuan. Sekian.”     SALAM SEJAHTERA.   Ia bergantung kepada umur ibu puan dan saiz fibroid dalam rahem.   Jika saiz fibroid terlalu besar sehingga menyebabkan pendarahan yang banyak ketika haid, atau mengganggu rutin seharian yang lain, mungkin akan mencadangkan pembuangan rahem, kerana secara biologinya fungsi rahem sudah tidak digunakan lagi (kerana fungsi rahem adalah untuk hamil). Ia lebih bermanfaat.     Tetapi jika saiz fibroid itu sederhana, tidak menyebabkan pendarahan dan ibu puan telah memasuki fasa menopause, saya rasa tidak perlu pembedahan.   Selalunya fibroid akan mengecil apabila masuk ... Read More »

Hamil dan mengalami sedikit pendarahan

HAMIL DAN MENGALAMI SEDIKIT PENDARAHAN      “Assalamualaikum doktor. Maaf mengganggu sekarang ni saya sedang hamil anak ke 4 usia kehamilan 32minggu. Saya mahu bertanya doktor dalam 2 hari kebelakangan ini saya mengalami darah coklat cair yang keluar dari faraj. Apakah puncanya? Mohon pencerahan. Terima kasih”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Jika pendarahan yang sedikit tanpa rasa ada rasa sakit perut di bahagian bawah pusat (tanda kontraksi mahu lahirkan anak) dan pergerakan bayi dalam rahem seperti biasa, ia tidak perlu dirisaukan.   Biasanya berlakunya “engorgement “(pengembangan salur darah) sekitar faraj menyebabkan sedikit darah keluar dari saluran darah. Ini kerana bayi yang bersaiz semakin besar dan menjadi berat menekan saluran di darah di kawasan itu.   Saya mencadangkan puan buat pemeruksaan doktor jika pendarahan itu melebihi seminggu kerana pendarahan seperti ... Read More »

Batang zakar bengkok

BATANG  ZAKAR  BENGKOK     “Assalamualaikum doktor, saya berusia 25 tahun dan bakal berkahwin tahun ini insyaAllah. Saya nak tanya apa cara utk memulihkan keadaan zakar yg membengkok? Terima kasih”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Setiap lelaki mempunyai saiz batang zakar yang berbeza dari segi saiz dan bentuk.   Purata panjang zakar adalah: lebih kurang 5-10cm (2.5 hingga 4 inci) apabila tidak mengeras lebih kurang 12-19cm (5-7 inci) ketika ereksi (mengeras)   Ramai lelaki bimbang bahawa batang zakar mereka adalah terlalu kecil.  Ini kerana melihatnya dari pandangan atas.   Bagi lelaki yang mempunyai berat badan yang berlebihan, batang  zakar mungkin kelihatan lebih kecil sebagai sebahagian daripada batang itu tersembunyi  dalam lemak di pangkal batang zakar.   Ramai  lelaki  percaya bahawa jika batang zakar bersaiz lebih besar, ia dapat memuaskan ... Read More »

Haid berpanjangan dan belum hamil

HAID BERPANJANGAN DAN BELUM HAMIL   “Salam. Saya hendak tanya. Saya sudah berkahwin selama 3 tahun dan ingin menimang cahaya mata. Pertanyaan saya ialah:  1. Saya sudah mengalami darah haid selama 3 bulan, dan tidak menunjukkan sebarang tanda haid saya akan berhenti. Dalam waktu period, darah ketul sebesar ibu jari sering kali keluar setiap kali sya membuang air kecil.  2. Ada yang mencadangkan supaya saya mengambil suplemen GLA kompleks dan Asid Folic untuk utk betulkan haid. Ada juga mengatakan yang rahim saya panas dan susah hendak hamil.   Saya mohon sangat supaya doktor dapat membantu. Terima kasih”     WA ALAIKUM MUS SALAM   Kitaran haid berbeza-beza dari wanita dengan seorang wanita yang lain. Jika tempoh kitaran haid wanita adalah berpanjangan, atau tidak teratur, dan keluar darah dengan banyak, ia ... Read More »

Hamil bersama fibroid dan mengalami pendarahan

HAMIL BERSAMA FIBROID DAN MENGALAMI PENDARAHAN       “Salam doktor, saya berumur 26thn dan sudah genap setahun kahwin . Sekarang  asay sedang hamil anak pertama berusia 14 minggu. Masalah saya sekarang adalah saya ada fibroid berukuran 13x11cm yang berada dalam rahem bahagian atas. Baru-baru ini, saya  ada mengalami pendarahan yang berwarna coklat. Saya sudah pergi buat pemeriksaan di hospital. Doktor telah melakukan scan, dan mendapati bayi saya  dalam rahem alhamdulillah sihat dan degupan jantung juga baik. Tetapi  saya risau kenapa masih ada pendarahan untuk beberapa hari sampai sekarang, tambah lagi kalau saya bergerak lebih sikit. Mujur sekarang saya adalah suri rumah, jadi saya  kena bed rest je sepanjang masa. Mohon pencerahan, terima kasih.”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Puan mempunyai saiz fibroid yang agak besar, dan malangnya dikesan ... Read More »

Punca stroke dan bolehkah ia berulang?

APA YANG MENYEBABKAN SAYA DISERANG STROKE DAN BOLEH IA BERULANG?   “Salam doctor, baru-baru ini saya mengalami stroke. Doktor mengesahkannya apabila saya mengalami lemah badan, muka saya yang senget sebelah kaki dan tangan sebelah kiri tidak dapat digerakkan. Doktor membuat CTscan dan mendapati saya mengalami pendarahan kecil di bahagian otak tetapi terkawal. Dengan ubat yang diberikan dan physiotherapy Alhamdulillah keadaan saya semakin bertambah baik. Apa yang menyebabkan saya diserang stroke atau angina ahmar? Bolehkah saya mengalami serangan stroke kali kedua? Mohon pencerahan, terima kasih”       WA ALAIKUM MUS SALAM     Lapan puluh peratus daripada semua pesakit yang diserang penyakit angin ahmar atau stroke berlaku apabila aliran darah ke otak secara tiba-tiba terputus. Ia  biasanya disebabkan oleh pembentukan darah beku dari bahagian tubuh yang lain (contohnya di dalam ... Read More »

Pemulihan pesakit stroke

PEMULIHAN PESAKIT STROKE       “Salam doktor. Saya ingin bertanya. Ibu saya diserang stroke 2 kali dalam masa sebulan. Ada kemungkinan atau tidak, dia boleh sihat seperti sedia kala? Sekarang keadaan dia agak teruk. Dia tidak boleh bergerak, tidak boleh bercakap, hanya mata yang bukak dan berkelip. Kadang-kadang dia bergantung sepenuhnya kepada susu yng disuap melalui tiup. Saya sangat-sangat sedih melihat seorang ibu terpaksa melalui keadaan ini. Mohon doktor terangkan. Terima kasih”.     WA ALAIKUM MUS SALAM   Sukar untuk menentukan sama ada seorang individu yang diserang stroke boleh sembuh sepenuhnya atau tidak. Sokong dari ahli keluarga membantu pesakit dari segi fizikal dan emosi sangat penting. Pesakit juga hanya mempunyai daya juang untuk meneruskan hidup dan tidak mudah kecewa. Jika tidak, seorang pesakit mengambil masa yang agak lama ... Read More »

Darah nifas berlarutan melebihi 60 hari

DARAH NIFAS BERLARUTAN MELEBIHI 60 HARI.     “Salam doctor. Saya berumur 25tahun Dan hari ni hari ke 82 selepas saya bersalin anak sulung pada 14 Mac lalu. Pada hari ke 43 saya mendapat suntikan pertama suntikan perancang keluarga dan menurut nurse selepas mendapat suntikan Peredaran haid tidak menentu atau darah yg keluar akan berpanjangan yang mengambil masa mungkin sehingga tiga bulan.       WA ALAIKUM MUS SALAM   Suntikan perancang keluarga yang  diberikan memberikan beberapa kesan sampingan antaranya ialah kitaran haid yang tidak menentu. Antaranya ialah darah haid yang terlalu sedikit atau tidak datang langsung untuk beberapa bulan. Dalam kes puan, inkesion itu telah menyebabkan puan mengalami pendarah haid yang panjang dan kauntitinya hanya sedikit.   Untuk menjawab soalan puan, sama ada puan kita harus memahami fiqh perubatan. ... Read More »

Kelenjar limfa bengkak di ketiak

KELENJAR LIMFA BENGKAK DI KETIAK   “Salam. Saya mahu tanya, 2 bulan lepas saya demam panas selama seminggu dan ketiak kanan saya telah membengkak agak besar jugaklah. Bila demam saya sudah baik, ketiak saya masih bengkak cuma saiznya sudah kecik sikit. Doktor sudah memeriksa payudara saya dan memberitahu ia normal . Tapi tiada apa-apa  yang tidak kena, sama ada denggi, TB, nanah atau darah. Cuma saya rasa ada rasa ada biji kecil dan bengkak sedikit pada ketiak kanan sy. Macam mana, ya doktor. Mohon pencerahan.”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Tubuh kita mempunyai kira-kira 20 hingga 40 kelenjar limfa (lymph node) pada sebelah ketiak. Kelenjar limfa ini bertanggungjawab dalam mengawal pengaliran cecair limfa (yang terdiri daripada sel-sel darah putih dan cecair serum) yang bergerak di kawasan sekitar ketiak, iaitu ... Read More »

Hamil lima minggu dan keluar darah warna coklat

HAMIL LIMA MINGGU DAN KELUAR DARAH WARNA COKLAT     “Salam doctor, saya nak bertanya doc. Saya baru sahaja hamil anak pertama dan usia kehamilan dalam 5minggu. Pagi tadi  ada berlaku pendarahan berwarna coklat. Doktor ada beri ubat untuk kuatkan rahim. Kenapa ya jadi macam tu dan apa perlu saya perlu buat. Adakah bahaya utk baby saya. Terima kasih? “   WA ALAIKUM MUS SALAM   Tahniah atas kehamilan puan. Usia kehamilan 5 minggu masih lagi dikategorikan sebagai peringkat awal kehamilan, dan ia sangat mudah untuk mengalami keguguran.     Puan mengalami pendarahan berwarna coklat.  Lendiran yang bercampur dengan darah, selalunya berwarna coklat ketika awal kehamilan disebut “spotting”. Ia adalah pendarahan yang serius apabila berlaku ketika hamil kerana meninggikan risiko untuk keguguran.     Pendarahan ketika di awal kehamilan boleh ... Read More »

Scroll To Top