Advertorial
Home » Tag Archives: ultrasound

Tag Archives: ultrasound

Perlukah makan ubat cirit-birit?

PERLUKAH MAKAN UBAT CIRIT-BIRIT?   “Salam doktor. Mereka yang mengalami keracunan makanan biasanya mengalami cirit birit. Saya ada terbaca ia adalah salah satu cara badan mengeluarkan toksin. Adakah ia benar ? Jika ia benar adakah masih perlu pengambilan ubat untuk menahan cirit birit atau apakah ubat yang biasa diberi dr untuk masalah keracunan.”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Muntah, cirit-birit dan rasa demam selalunya berlaku selepas 3 jam seseorang individu mengambil makanan yang tercemar. Seseorang itu tidak akan bangun pukul 2-3 pagi (ketika kita sedang lena tidur) untuk ke tandas membuang air besar. Ia mununjukkan tanda awal yang kita mengalami cirit birit, berkemungkinan keracunan makanan.     Ya betul, tubuh kita akan cuba mengeluarkan toksin atau kuman yang dicernakan dari dalam system penghadaman kita dengan cuba membuang najis yang ... Read More »

Keletihan yang melampau

KELETIHAN YANG MELAMPAU   “Salam doktor, saya berumur awal 40an, dan telah melakukan pemeriksaan kesihatan. Doktor memberitahu saya tidak mempunyai sebarang masalah kesihatan. Namun yang menjadi tanda tanya, ialah saya mengalami masalah kepenatan dan keletihan yang luar biasa, walaupun saya hanya bekerja sebagai pengurus sebuah bank. Berat saya hanya 78kg dan tinggi saya 175cm. Saya rasa sering mengantuk, mudah lupa dan kerap rasa letih seperti baru lepas berman futsal. Mohon bantuan doktor untuk mengatasi masalah saya ini.”     WA ALAIKUM MUS SALAM.   Mungkin tuan mengalami masalah yang dinamakan ‘sindrom keletihan kronik’ atau Chronic Fatigue Syndrome (CFS). Ia adalah gangguan metabolisme yang kronik dan rumit di peringkat sel. Ia berpunca apabila tenaga ATP yang sepatutnya di hasilkan di dalam mitokondria dalam sel, tidak dihasilkan dengan mencukupi.   Orang yang ... Read More »

Kesan sampingan ubat theophylline

THEOPHYLLINE UNTUK ASMA     “Assalamualaikum dr.. sy ingin bertanya sy makan ubat neo napacin dr negara seberang yg mengandungi theophylline.. adakah theophylline sejenis dadah? Dan adakah ia elok utk merawat penyakit asma? Terima kasih “   Wa alaikum mus salam.   Theophylline adalah ubat sintetik untuk merawat asthma. Ubat ini digunakan untuk merawat dan mencegah semput dan masalah pernafasan yang disebabkan oleh penyakit paru-paru berterusan (cth, asma, emphysema, bronkitis yang kronik).   Ia berfungsi untuk membuka saluran pernafasan dalam paru-paru dan membolehkan pesakit bernafas dengan lebih baik. Ubat ini tidak berfungsi dengan segera dan tidak boleh digunakan untuk merawat serangan asma secara tiba-tiba.   Untuk mendapat kelegaan yang segera, pesakit harus menggunakan inhaler atau nebulizer ketika serangan asma secara tiba-tiba.  Theophylline harus diambil setelah mendapat nasihat dari doktor kerana ia ... Read More »

Punca sumbatan pada saluran fallopian

SUMBATAN PADA SALURAN FALLOPIAN        Kira-kira 20 % wanita yang mengalami masalah sukar untuk hamil berpunca dari masalah saluran fallopian yg tersumbat. Antara puncanya ialah: 1. Jangkitan kuman yg bermula dari faraj , masuk kedalam rahim dan akhirnya menjangkiti saluran fallopian. Jangkitan kuman ini menyebbakan keradangan, lekatan dan parut yang akhirnya menyebabkan sumbatan. Jangkitan kuman sering berlaku tanpa disedari. Ia boleh berlaku lepas bersalin, keguguran, atau selepas prosedur pakai iucd. Jangkitan kuman ini mungkin tidak menunjukkan sebarang tanda atau hanya setakat keputihan saja. Ia munkin berlaku sejak remaja dan berterusan sehingga selepas berkahwin. 2. Penyakit-penyakit seperti endometrioisis, fibroids, ovarian cyst atau appendicitis boleh menyebabkan kerosakkan dan kesumbatan saluran faalopian. 3. Selepas pembedahan cesarean, pembedahan buang fibroid, atau pembedahan merawat endometriosis. Terdapat dua pilihan. 1. IVF 2. Merawat saluran ... Read More »

Masalah ketegangan zakar di kalangan pesakit diabetis

APAKAH PUNCA MASALAH MATI PUCUK DI KALANGAN PESAKIT DIABETIS?     Kerosakan saraf pada pesakit kencing manis berlaku apabila tahap gula dalam darah sangat tinggi dan pesakit diabetes tidak mengawal penyakit dengan baik. Selain dari kerosakan saraf, saluran darah halus juga akan rosak sehingga menyebabkan tisu alat kelamin tidak mendapat bekalan oksigen dan nutrien yang secukupnya. Ini mengakibatkan rasa rangsangan seksual dari alat kemaluan dari alat kelamin tidak sampai ke otak, dan ia juga menyebabkan alat kelamin lelaki tidak menegang. Saluran darah yang menyempit akibat kerosakan ini menyebabkan aliran darah yang lemah dan tidak mampu menegangkan alat kelamin lelaki atau mengekalkan ketegangan dengan lebih lama. Kajian mendapati, pesakit kencing manis adalah lebih mudah mendapat masalah penyempitan saluran darah ini. Jangan membeli ubat kuat sebarangan kerana ia merosakkan diri dan mempercepatkan ... Read More »

Saya perlu minuman manis untuk tenaga

RAMAI PESAKIT DIABETIS MENYANGKA “JIKA SAYA TIDAK MINUM AIR MANIS SETIAP HARI, SAYA TIDAK ADA GULA DALAM BADAN”       Ramai pesakit diabetes menyangka yang mereka memerlukan air manis setiap hari untuk mendapatkan tenaga. Pada hal, karbohidrat kompleks seperti buah-buahan, makanan bijirin dan protein juga membekalkan tenaga atau kalori.   Pengambilan gula yang tinggi boleh menyebabkan peningkatan glukosa dalam darah yang tidak terkawal dan menyebabkan pertambahan berat badan.   Dalam tubuh pesakit diabetes, hormon insulin tidak berfungsi dengan berkesan. Ini menyebabkan gula tidak boleh dibakar sebagai tenaga, dan otak tersilap menafsir keadaan ini dan menyangka kita kekurangan gula.   Ini menyebabkan badan akan tisu protein untuk dipecahkan kepada glukosa dan tubuh pesakit diabetes akan mengalami kekurangan protein (otot) dan mempunyai banyak lemak. Di dalam mulut : Makanan berkarbohidrat akan ... Read More »

Sukar buang air kencil setelah melahirkan anak

SUKAR MEMBUANG AIR KECIL SETELAH MELAHIRKAN ANAK Pada keluaran kali ini, saya menjawab soalan rakan di facebook saya. Semoga ia membantu wanita yang mengalami masalah yang sama. “Assalamualaikum doktor. Saya telah melahirkan anak pada hujung tahun 2015 dan mengalami masalah sukar kencing. Doctor yang merawat saya memberitahu bahawa saya mengalami “urine tertention”, dan disarankan menggunakan catheter. Saya menggunakan catheter selama 9 hari. Selain itu saya juga mengalami hemorroid selepas melahirkan. Soalan saya, adakah hemorroid tersebut yg menyebabkan “retention urine” dan adakah masalah tersebut akan berlaku lagi sekiranya saya melahirkan anak pada masa akan datang? Terima kasih.”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Secara amnya puan mengalami masalah sukar membuang air kecil setelah melahirkan anak secara normal (vaginal delivery). Di samping itu puan juga mengalami masalah buasir (hemorrhoid) mungkin kerana meneran ... Read More »

mahu hamil selepas 4 tahun berkahwin

MAHU HAMIL SELEPAS 4 TAHUN BERKAHWIN     “Assalamualaikum doktor. Saya JXXXX. Tahun ini masuk tahun ke empat perkahwinan saya. Saya ada buat rawatan di sebuah klinik pakar sakit puan di Klang sejak bulan April 2015. Hasil ujian sperma suami saya mendapati jumlah sperma agak sedikit. Doktor berikan ubat untuk suami saya. Manakala saya diberikan clomid pada hari kedua selepas haid saya. Saya telah jalani ujian HSG di KPJ pada November 2015 dan tiub fallopio saya tidak tersumbat. Walau bagaimanapun, dalam laporan menyatakan rahim saya terbalik. Bulan Januari 2016, saya buat IUI di klinik doctor pakar yang sama, tetapi gagal.  Saya tidak pasti sama ada saya mengalami endometriosis atau tidak sebab perkara tidak pernah diberitahu oleh dr. yang memeriksa saya. Saya memang mengalami senggugut hampir setiap bulan dan keadaan jadi ... Read More »

Q10 meningkatkan tenaga

SUPLEMEN CoQ10  MENINGKATKAN TENAGA  Jika mengalami rasa lemah, mudah penat dan cepat mengantuk, mungkin kita kekurangan CoQ10 dalam tubuh kita. Coenzyme Q10 (juga disebut sebagai CoQ10 atau Q10 saja) adalah suplemen yang baik untuk mereka yang mengalami rasa lemah, mudah penat dan cepat mengantuk.   Salah satu kebaikan pengamalan suplemen CoQ10 adalah menghasilkan tenaga. Jantung adalah salah satu organ yang berkerja berterusan 24 jam tanpa berhenti. Jadi otot-otot jantung (myocardium) memerlukan banyak tenaga untuk berfungsi dengan baik. Bekalan tenaga ini diberikan oleh “mitokondria” yang berada dalam sel-sel otot jantung. Tanpa bekalan tenaga yang mencukupi, jantung akan bekerja dengan tidak sempurna dan menyebabkan kita rasa mudah penat, cepat letih dan mudah mengantuk. Untuk menjamin jantung bekerja dengan baik, bekalan tenaga yang berterusan diperlukan dan nutrient CoQ10 adalah kunci bagi penghasilan tenaga yang ... Read More »

Suplemen CoQ10 membqntu meningkatkan kecergasan

SUPLEMEN CoQ10 MEMBANTU MENINGKATKAN KECERGASAN      Jika mengalami rasa lemah, mudah penat dan cepat mengantuk, mungkin kita kekurangan CoQ10 dalam tubuh kita. Bagaimana nutrient ini membantu pesakit jantung?   “Salam doctor. Saya mudah mengalami keletihan dan mudah mengantuk. Rasa macam tiada bertenaga. Saya sudah buat pemeriksaan doctor, dan doctor mengesahkan tekanan darah saya normal, saya tidak mengalami diabetis dan tahap kolestrol juga normal. Pemeriksaan ECG juga normal. Cuma degupan jantung saya agak perlahan walaupun doctor kata ia normal.  Nadi saya antara 60-70 beat/minit. Doktor mencadangkan agar saya mengambil suplemen CoQ10. Cuma dia tidak menerangkan bagaimana saya dapat manfaat dari pengambilan CoQ10. Mohon pencerahan. Terima kasih”   Coenzyme Q10 (juga disebut sebagai CoQ10 atau Q10 saja) adalah suplemen yang baik untuk mereka yang mengalami rasa lemah, mudah penat dan cepat ... Read More »

Salah faham mengenai sembelit

SALAH FAHAM MENGENAI SEMBELIT     “Doktor, saya mempunyai tabiat untuk membuang air besar seminggu sekali. Adakah ini normal?”   “Kebiasaannya, berapa kali sehari kamu ke bilik air untuk membuang air besar?”  tanya saya.   “Saya memang dari kecil membuang air, seminggu sekali”   “Najis kamu keras? Ada sukar hendak membuang atau terpaksa meneran?” Saya bertanya lagi.   “Tiada. Najis saya lembut dan saya tidak menran. Cuma saya buang seminggu sekali?”   “Oh kalau begitu, tabiat buang air besar kamu normal. Kamu tidak mengalami sembelit” Saya menerangkan.   Ramai yang salah faham dan menyangka bahawa jika tidak buang air besar setiap hari, mereka mengalami sembelit. Sembelit bukanlah penyakit, ia hanya tanda  seseorang itu mungkin mengalami penyakit. Malah “sembelit” pada sesetengah orang adalah normal.   APAKAH ITU SEMBELIT? Sembelit berlaku apabila ... Read More »

Mencegah demam dan selsema tanpa ubat

MENCEGAH DEMAM DAN SELSEMA TANPA UBAT   Keadaan cuaca yang tidak menentu memudahkan seseorang mendapat demam selsema. Antara simptom yang ditunjukkan ialah hidung berair, badan panas dan sakit tekak.  Cara terbaik ialah dengan melakukan langkah pencegahan.   Antaranya herba yang baik untuk menyembuhkan demam selsema ialah:   KUNYIT–Perah jus kunyit dan campurkan dengan segelas air suam dan madu. Kacau dan minum di awal pagi selepas bangun tidur. MADU –Selain boleh dicampur dengan kunyit, ia boleh diambil dengan dicampurkan 2 sudu tualang ke dalam segelas air sejuk (atau suhu bilik). HALIA –Satu inci halia boleh dimasukkan ke minuman atau masakan. BAWANG PUTIH–bawang putih dikatakan mempunyai sifat antibiotic. Ia boleh dimasukkan ke dalam masakan. Atau dengan memakan bawang putih yang dibakar. SAYURAN HIJAU DAN BERWARNA – Sayur-sayuran hijau dan berwarna sangat baik ... Read More »

Ubat selsema untuk kanak-kanak

  Assalamualaikum dokter. Saya ingin bertanya sikit mengenai bayi sy yang berumur 10 bulan. Kenapa bayi berumur limgkungan ini tidak diberikan ubat selsema? Saya sgt fobia sbb ank ke empat sy dulu batuk selsema, dokter sebuah klinik swasta kata tidak blh bg pd bayi. Hanya ubat sembur kat hidung…tp msih selsema..Akhirnya anak saya warded sbb byk kahak pd paru2. Kenapa yer dokter? Kalau bg pd dos seumur dgn bayi blh tak? Terima kasih.   WA ALAIKUM MUS SALAM .   Ia bergantung kpd pemeriksaan doktor. Secara amnya mmg ada garis panduan yg tidak membenarkan kanak-kanak di bawah umur 3 tahun diberikan ubat antihistamin (untuk batuk dan selsema). Ini kerana ada kes di mana kanak-kanak yg mendapat ubat-ubat ini mengalami kesan sampingan yang teruk seperti tidak sedarkan diri dan kehilangan nyawa.   ... Read More »

Telur untuk bayi berumur kurang setahun

“Salam doc kalau nak bg baby 6 bulan lebih telur rebus, kita perlu cuba bg yg mana dulu ye kuning dulu ke putih dulu ya. Terima kasih” WA ALAIKUM MUS SALAM Tidak dapat dinafikan bahawa telur (putih telur atau kuning) mempunyai nutrien yang banyak dan memberi manfaat pada orang yang mengambilnya. Namun nilai nutrien ini tidak menyamai nilai nutrien yang ada pada susu ibu. Susu ibu adalah makanan yang terbaik untuk bayi yang berumur setahun ke bawah dan digalakkan untuk meneruskannya sehingga berumur dua tahun. Maknanya jangan gantikan susu ibu dengan mana-mana makanan termasuk telur. Wallahu a’lam Mohon singgah ke farmasi online kami di http://needsvenue.com.my Read More »

mahu hamil semula

  Salam doktor. Saya dan suami telah berkahwin pada usia 29 dan mempunyai seoramg anak setahun selepas ini dan lahir dengan cara pembedahan caeser. Skrg ini anak kami dah hampir berusia 4 thn dan kami sedang berusaha untuk mendapat anak ke dua.  Sy pernah ajak suami saya jumpa pakar kedlsuburan tp dia tidak mahu kerana katanya kami telah pun sudah mempunyai seorang anak.  Tp sy risau sbb suami sy ni gemar mkn maggi, minum air asam dan air berkarbonat. Dia juga tidak suka mkn sayur. Sy puas nasihat tp tetap tidak mahu. Satu hari sy baca artikel di laman blog Dr baru la dia percaya. Jd kalu bole dpt brjumpa Dr atau kami bole buat apa2 pemeriksaan untuk tahu apa masalah kami sbnrnya. Terima kasih.   WA ALAIKUM MUS SALAM Mmg ... Read More »

Mahu hamil semula selepas dua kali keguguran

” Salam doktor. Saya XXX berumur 29 tahun. 58kg/159cm. Saya pernah mengalami 2 kali keguguran pada tahun 2014& 2015. Incomplete dan complete miscarriage. Keguguran pertama-7w6d. Keguguran ke dua-12w2d. Saya ingin hamil semula . Tempoh perkahwinan 2 tahun 8 bulan. Boleh doktor cadangkan supplement untuk saya dan suami.Terima kasih.”     WA ALAIKUM MUS SALAM. Bagi wanita yang pernah hamil, kehamilan seterusnya lebih mudah dari mereka yang tidak pernah hamil. Dalam kes puan, kedua-dua keguguran ini ini berlaku pada awal kehamilan. Selalunya berpunca dari “masalah janin yang tidak kuat” atau masalah “rahem yang tidak kuat”. Masalah janin yang tidak kuat berpunca dari percampuran sperma dan ovum yg berkualiti rendah. Sementara rahem yang tidak kuat pula disebabkan oleh lapisan endometrium yang nipis atau tidak stabil, disebabkan oleh hormon yang tidak seimbang. Saya mencadangkan ... Read More »

Misoprostol sebagai ubat pengguran janin

MISOPROSTOL SEBAGAI UBAT PENGGURAN JANIN     Cytotec adalah nama pasaran yang digunakan oleh ubat yang mengandungi bahan aktif misoprostol. Ia keluarkan oleh syarikat farmaseutikal Pfizer. Tujuan  adalah untuk membantu pesakit mengatasi masalah gastrik yang kronik. Ia adalah ubat terakhir yang diberikan oleh doctor kepada pesakit yang telah menjalani pelbagai rawatan gastric tetapi gagal. Ia dijual dalam dos  200µgram setiap tablet.     Namun begitu ia juga digunakan oleh pihak hospital bagi membantu memulakan proses kelahiran, terutama wanita hamil tidak merasakan akan memulakan proses kelahiran walaupun telah mencapai tarikh yang dianggar untuk kelahiran.     Malangnya ia disalahgunakan untuk melakukan pengguguran janin.  Misoprostol menyebabkan otot-otot rahem mengecut dan tisu pangkal rahim menjadi lembut.  Ini menyebabkan janin yang berada di dalamnya akan keluar secara paksaan. Inilah yang dinamakan pengguguran terancang menggunakan ... Read More »

MANFAAT BIJI LABU

      Semasa kecil, ibu saya selalu menggoreng biji labu. Beliau tidak membuangkan biji labu apabila memasak buah labu itu untuk dijadikan lauk untuk dimakan.   Bila jadi doktor dan mengkaji tentang nutrien dalam pemakanan, rupanya baru saya tahu biji labu mengandungi banyak asid lemak yang bermanfaat untuk kesihatan manusia, seperti asid oleik dan asid alfa-linolenik.   ASID OLEIC diklasifikasikan sebagai asid lemak mono-taktepu omega-9. Ia dapat menurunkan “kolestrole jahat” LDL dan meningkatkan tahap “kolestrol baik” HDL.  Ia juga bertanggungjawab untuk menurunkan tekanan darah. Rujuk: Teres, S.; Barcelo-Coblijn, G.; Benet, M.; Alvarez, R.; Bressani, R.; Halver, J. E.; Escriba, P. V. (2008). “Oleic acid content is responsible for the reduction in blood pressure induced by olive oil”. Proceedings of the National Academy of Sciences 105 (37): 13811–6.     ALFA ... Read More »

BOLEHKAN IBU YANG HAMIL DAN MENYUSUKAN ANAK MENGAMBIL UBAT CACING?

   “Salam doktor, bolehkah ibu yang hamil dan menyusukan anak mengambil ubat cacing? Terima kasih”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Mebendazole adalah ubat cacing yang banyak terdapat di pasaran kita. Ia dikategorikan sebagai kumpulan C, iaitu kajian haiwan di makmal telah membuktikan terdapat kesan ketoksikan dan menyebabkan kecacatan pada janin dalam rahem haiwan yang diuji (teratogen). Namun tiada ujian yang dibuat kepada wanita yang hamil, maka kesannya tidak diketahui.     Saya mencadangkan penggunaan ubat cacing hanya diberikan kepada wanita yang hamil, jika ia dirasakan terlalu perlu, contohnya ada tanda jangkitan cacing yang jelas seperti terdapat cacing pada najis di tandas. Jika tidak boleh tunggu pada masa yang lebih selamat.       Bagi wanita yang menyusukan anak, ubat ini menyerap masuk ke dalam susu ibu dalam kuantiti yang ... Read More »

PERLUKAH HENTIKAN PENGAMBILAN UBAT STATIN?

“Assalamualaikum Dr, Saya sudah 5 tahun lebih kurang ambil simvastatin 20mg. Pemeriksaan darah akhir saya bulan oktober 2015 bacaan cholesterol 5.3. Bolehkah saya terus berhenti ambil simvastatin ni dan gantikan dengan sakanjabeen. Tak bahaya? Terimakasih.” WA ALAIKUM MUS SALAM Simvastatin perlu diambil dalam jangka masa yang pendek kerana kesan sampingannya yang agak kuat. Ia tidak seharusnya diambil dalam jangka masa yang panjang atau untuk seumur hidup. Pengambilan simvastatin untuk jangka masa yang panjang hanya sesuai jika pesakit pernah mengalami sumbatan pada saluran darah koronari di jantung, atau pernah diserang sakit jantung; dalam masa yang sama mempunyai bacaan HDL yang rendah dan bacaan TG dan LDL yang tinggi. Saya mendapati bacaan puan hanya di peringkat yang tidak tinggi, seharusnya puan telah mengubah cara pemakanan, iaitu kurang pengambilan gula ringkas, dan lemak tepu ... Read More »

EKSTRAK BAWANG PUTIH UNTUK TURUNKAN KOLESTROL

    Kesan bawang putih pada metabolisme lipid telah dikaji dalam eksperimen yang menggunakan beberapa ekor tikus jantan yang diberikan makan diet yang mengandungi  15% lemak haiwan.  Ekstrak bawang putih telah ditambah pada kadar 2% daripada diet. Plasma glukosa  tidak diubah dalam kajian ini.   Setelah empat bulan, tikus yang diberi makan diet yang mengandungi  lemak haiwan didapati menunjukkan peningkatan tahap jumlah keseluruhan kolesterol (total cholestrole) dan peningkatan  tahap kolestrol jahat, (trigliceride) berbanding dengan tikus yang diberikan ekstrak bawang putih, walaupun mengambil diet yang sama.   Tikus yang diberikan ekstrak bawang putih didapati mengalami penurunan tahap kedua-dua parameter, iaitu  jumlah  kolesterol (total cholestrole) dan juga  kolestrol jahat,  (trigliceride).  Selain itu ekstrak bawang putih dapat menurunkan  kolesterol jahat jenis Very Low Density Lipoprotein, VLDL dan meningkatkan kolestrol baik  jenis High Density Lipoprotein, HDL. rujuk: ... Read More »

KESAN CAHAYA ULTRAVIOLET PADA KULIT

    Kesan penuaan pada kulit muka adalah berpunca dari radiasi cahaya ultraviolet dan jumlah sel-sel melanin pada kulit seseorang yang semakin berkurangan. Kesan cahaya matahari juga boleh merosakkan DNA dalam sel-sel kulit secara lansung.   Radiasi ultra ungu ini menyebabkan kerosakan pada kolagen kulit dan mengganggu penghasilannya dalam lapisan kulit.   Walau bagaimana pun hal ini dapat dkurangkan jika seseorang itu mengambil anti oksidan yang boleh mencegah kesan penuaan kulit dan membantu mengekalkan kesihatan dan keremajaan kulit seseorang. Ia harus diambil dalam bentuk pil dan sapuan.   Bagi mengurangkan masalah ini, saya mencadangkan penggunaan pelembap yang baik. Sebelah malam boleh gunakan DOCLAB KOREAN AMPULES sebagai pelembap bagi mengurangkan kerosakan ini.  Ia mempunyai bahan  Hyaluronic Acid yang berfungsi secara efektif untuk membantu mengekalkan kelembapan kulit, mencerahkan kulit dan mengurangkan kesan hitam di ... Read More »

SUPLEMEN ANTIOKSIDA UNTUK KESIHATAN MUKA

  Pengambilan Vitamin C amat membantu mencegah masalah penuaan kulit akibat sinar matahari ini kerana Vitamin C adalah sejenis anti oksidan yang kuat. Ia melindungi sel-sel kulit dan tubuh dari kerosakan oleh radikal bebas yang datang dari radiasi UV cahaya matahari.   Vitamin C juga membantu untuk mengaktifkan antioksidan yang lain didalam tubuh seperti Vitamin E , Glutathion dan L Carnitine.   Apabila keanjalan kulit berkurangan, maka kulit akan menjadi berkedut, kusam, berjeragat, kendur dan kelihatan tua. Vitamin C membantu menjadikan kulit menjadi lebih licin, tegang , cerah, berseri, mengurangkan kesan –kesan jeragat dan bintik hitam pada kulit akibat terdedah pada cahaya matahari.   Bagi mengurangkan masalah ini, saya mencadangkan penggunaan Vitamin C dan DOCLAB KOREAN AMPULES sebagai pelembap bagi mengurangkan kerosakan ini.   Produk  DOCLAB KOREAN AMPULES dalam bentuk ampule, ... Read More »

VITAMIN C UNTUK KESIHATAN KULIT

  Pengambilan vitamin C melalui sumber makanan seperti buah-buahan (oren, jambu batu, kiwi, mangga, epal) dan sayur-sayuran (sawi, bayam, kangkung, cili) adalah amat penting dan patut diamalkan setiap hari.   Pengambilan suplemen Vitamin C tambahan juga boleh diamalkan dengan dos sehingga 1000mg sehari untuk mendapat kesan yang terbaik mencegah penuaan kulit. Tiada kesan sampingan yang merbahaya dengan pengambilan vitamin C yang berlebihan kerana sifat vitamin ini yang larut air menyebabkan ianya mudah disingkirkan dari tubuh jika berlaku lebihan.   Terdapat banyak produk dan krim kecantikan menggunakan bahan-bahan anti oksidan seperti vitamin C, vitamin A, vitamin E, piknogenol, teh hijau, resveratrol, anthosianidin dan fitonutrien.   Ia boleh diambil bersama DOCLAB KOREAN AMPULES sebagai pelembap bagi mengurangkan kerosakan ini. Produk  DOCLAB KOREAN AMPULES dalam bentuk ampule, untuk sapuan kulit, mengandungi hyaluronik acid, yang mesra kulit ... Read More »

MINUM AIR UNTUK KESIHATAN KULIT

    Minum air secukupnya adalah satu faktor yang amat penting untuk mengekalkan keremajaan kulit. Semakin meningkat usia seseorang, semakin berkurangan kebolehan kulit untuk menyimpan air dan mengekalkan kelembapan.   Walaupun kita bekerja dalam pejabat berhawa dingin, kehilangan air banyak berlaku akibat kelembapan adalah rendah menyebabkan kulit menjadi lebih mudah kering.   Kesannya, kulit akan kehilangan kelembapan dan lebih mudah menjadi berkedut serta bergaris halus yang lebih nyata. Minumlah air mineral yang akan membantu kesegaran kulit dan elakkan pengambilan air bersoda dan bergas. Kurangkan pengambilan kopi dan teh berlebihan yang menyebabkan masalah dehidrasi dan kulit kering.   Saya juga mencadangkan sapuan DOCLAB KOREAN AMPULES sebagai pelembap di sebelah alam sebelum tidur bagi mengurangkan kerosakan kulit ini.     Produk  DOCLAB KOREAN AMPULES dalam bentuk ampule, untuk sapuan kulit, mengandungi hyaluronik acid, ... Read More »

OMEGA 3 MEMBANTU KESIHATAN KULIT

  Pengambilan makanan yang kaya dengan omega 3 boleh membantu mengurangkan masalah kedutan kulit. Omega 3 akan menyeimbangkan asid lemak dalam tubuh dengan omega 6 dan omega 9. Lemak yang tidak seimbang menyebabkan kehilangan lemak dibawah kulit dan menyebabkan masalah kulit berkedut. Pengambilan suplemen omega 3 boleh merawat masalah kulit.     Saya juga mencadangkan sapuan DOCLAB KOREAN AMPULES sebagai pelembap di sebelah alam sebelum tidur bagi mengurangkan kerosakan kulit ini.   Produk  DOCLAB KOREAN AMPULES dalam bentuk ampule, untuk sapuan kulit, mengandungi hyaluronik acid, yang mesra kulit termasuk kulit yang berminyak dan sensitif. Boleh digunakan pada wanita hamil.   Produk kecantikan yang selamat DOCLAB mengandungi Hyaluronic Acid sebagai pelembap muka yang terbaik. Boleh didapati di: (KLIK DI SINI)  NEEDSVENUE.COM.MY  Bagi yang berminat menjadi pengedar boleh hubungi Dr Norleza di 013 ... Read More »

KULIT MUKA TUA SEBELUM MASANYA

  “Salam doktor, saya ingin bertanya. Umur saya 28 tahun dan belum berkahwin. Tetapi ramai yang kata umur saya sudah masuk 35 dan macam sudah ada anak. Saya macam tak percaya, tapi kawan-kawan saya cakap perkara yg sama. Apakah puncanya doktor?”     WA ALAIKUM MUS SALAM   Penuaan pada kulit adalah proses semula jadi apabila umur kita semakin meningkat. Namun terdapat banyak faktor yang memainkan peranan, sama ada kulit wajah kita lebih tua dari umur sebenar.  Inilah yang cuba kita elakkan. Biarlah wajah kita menggambarkan umur kita, bukannya umur kita baru 28 tahun tapi kulit wajah sudah kelihatan berkedut, kusam, kering dan tidak bersinar lagi seperti sudah berumur 45 tahun.   Lebih separuh daripada kita kelihatan lebih tua daripada usia kita kerana kita tidak menyedari bahawa tabiat kita yang menyebabkan ... Read More »

KESAN RADIASI ULTRAVIOLET PADA KULIT

KESAN RADIASI ULTRAVIOLET PADA KULIT Bila berada di luar rumah, radiasi ultraviolet, mempengaruhi  kesihatan kulit wajah kita.   Kulit  berfungsi melindungi tubuh dari radiasi  UV.  Jika  kulit terdedah pada jangka masa yang lama, ia akan menyebabkan kulit tidak mempunyai daya tahan diserang penyakit, dan mempercepatkan proses penuaan.   Radiasi UV dari  cahaya matahari akan merosakkan kulit, akhirnya menyebabkan masalah jeragat dan kulit cepat berkedut.  Masalah penuaan kulit ini boleh dilihat sebagai kedutan, garis halus, kulit mengendur (sagging and laxity), tona kulit tidak sekata, masalah jeragat (pigmentasi), kulit kelihatan kasar dan berkuping, kulit menipis dan mengendur, kekeringan kulit, kedutan kasar (deep furrows) dan kutil kecil. Apabila umur meningkat maka kolagen dan elastin dibawah kulit akan mengendur dan mengakibatkan masalah kedutan dan garis halus. Kesannya, kulit menjadi longgar, kendur, hilang lemak, nipis ... Read More »

HYALURONIC ACID SEBAGAI DANDANAN ASAS

HYALURONIC ACID SEBAGAI DANDANAN ASAS Dandanan muka yang sempurna bermula dengan  kulit yang sihat. Oleh itu, penting memilih produk penjagaan kulit yang tepat dan sesuai  untuk mendapat kulit wajah yang sihat adalah penting.     Bagi wanita yang agak sibuk, dan tidak sempat menggunakan produk penjagaan kulit setiap hari secara berterusan, mereka perlu menggunakan produk yang sempurna dan sangat asas. Ini akan menjadikan kulit akan kelihatan, lebih sihat, lembut, kering dan tidak berjerawat, walaupun tidak menggunakan sebarang make-up.   Saya mencangkan produk kecantikan yang mempunyai bahan  Hyaluronic Acid yang berfungsi secara efektif untuk membantu mengekalkan kelembapan kulit, mencerahkan kulit dan mengurangkan kesan hitam di wajah. Wajah yang lembap akan membuatkan makeup yang digunakan lebih menyerlah.   Jika produk seperti ini digunakan setiap hari,  ,wajah akan menjadi lebih lembap dan kelihatan lebih ... Read More »

DOCLAB MEMPUNYAI SERUM HYALURONIC ACID UNTUK KESIHATAN MUKA

    Dalam dunia kosmetik, salah satu unsur yang telah dibuktikan secara saintifik, dan sangat memberikan manfaat dan selamat digunakan ialah hyaluronic acid. Ia adalah pelembap yang terbaik dan sangat sesuai bagi kulit yang sensitif, dan bagi wanita yang hamil.   Sebenarnya, hyaluronic acid sudah berada dalam tubuh secara semulajadi. Oleh itu ia tidak menyebabkan tindakbalas alahan kepada pengguna. Ia banyak terdapat pada kulit. Ia berfungsi untuk mengekalkan kekenyalan kulit. Oleh itu ia bertindak secara berpasangan dengan kollagen untuk mengekalkan kekenyalan dan kelembapan kulit, agar ia sentiasa kelihatan muda.   Dalam industri kosmetik, hyaluronic acid, dapat dihasilkan dengan dua cara, melalui proses kimia dan secara natural. Kedua-dua cara ini boleh digunakan dalam semua jenis kulit, tanpa menyebabkan masalah alahan dan iritasi.   Hyaluronic acid,  merupakan komponen pelembab yang sangat baik, karena dapat menarik air ... Read More »

CARA MENGENAL SUATU PRODUK KECANTIKAN MENGANDUNGI MERKURI

  Produk kosmetik dan kecantkan yang mengandungi bahan terlarang MERKURI biasanya menjanjikan wajah putih dalam tempuh masa yang singkat. Masa yang diperlukan antara seminggu hingga dua minggu saja menggunakan produk ini, wajah pengguna dijamin menjadi putih.       Produk kecantik sebegini sangat berbahaya kerana ia merosakkan struktur kulit, saraf, otak, ginjal, serta gangguan perkembangan janin. Jangan lupa, merkuri juga boleh menyebabkan kanser.         Saya mencadangkan wanita yang mengalami kulit yang kering menggunakan produk hyaluronik acid, yang mesta kulit termasuk kulit yang berminyak dan sensitif. Boleh digunakan pada wanita hamil.       Boleh didapati dengan wassap Dr Norleza 013 3922392       PRODUK NATURAL DAN SUNNAH BOLEH DIDAPATI DARI KEDAI ONLINE KAMI Produk kecantikan yang selamat DOCLAB mengandungi Hyaluronic Acid sebagai pelembap muka yang terbaik. ... Read More »

KULIT BERNANAH SELEPAS GUNA PRODUK KOSMETIK

      “Salam doktor. Saya ada masalah kulit. Kulit saya mengalami masalah bernanah selepas 2 minggu saya gunakan satu produk kecantikan. Pada mulanya kulit saya menjadi bersih, tertapi kemudian menjadi ruam. Baru beberapa hari ini timnul pada jerawat seperti nanah pada muka saya. Adakah ia disebabkan oleh produk tersebut?”   WA ALAIKUM MUS SALAM   Saya percaya produk kecantikan tersebut mengandungi merkuri. Wanita yang memakai produk pemutihan kulit yang mengandungi merkuri, tidak akan mengalami masalah jerawat kerana lapisan kulit epidermis telah rosak. Kulit yang rosak tidak mengandung protein & melanin yang berfungsi untuk melindungi kulit dari pancaran matahari dan radiasi ultraviolet. Namun ini hanya sementara. Kerosakan kulit yang berpanjangan boleh menyebabkan kulit menjadi bernanah.   PRODUK NATURAL DAN SUNNAH BOLEH DIDAPATI DARI KEDAI ONLINE KAMI     Produk kecantikan ... Read More »

MENGALAMI RUAM SETELAH MAKAN ROTI

“Salam doktor.  Saya baru-baru ini disahkan mengalami masalah alahan pada produk gluten. Doktor kata saya tidak boleh mengambil produk makanan yang kaya dengan glute. Boleh doktor beritahu apakah penyakit alahan gluten itu?” WA ALAIKUM MUS SALAM Gluten adalah campuran protein yang terdapat dalam gandum dan bijirin. Ia memberikan keanjalan pada kuih dan donut, meningkat dan mengekalkan bentuknya. Gluten adalah gabungan dua protein gliadin dan glutenin, dan ia bergabung dengan kanji dalam endosperm (biji benih) pelbagai bijirin. Ia adalah sumber protein yang baik. Makanan yang dibuat dari gluten mempunyai protein yang banyak dan ia juga ditambah dalam makanan lain bagi meningkatkan kandungan protein di dalamnya. Roti mempunyai banyak glutein. Gluten juga ditambah pada minuman, kicap soya, dan aiskrim. Gangguan Gluten (Gluten related disorder) adalah penyakit yang dicetuskan apabila seseorang itu mengambil gluten di ... Read More »

Tanda ubat kuat lelaki mengandungi bahan terlarang SILDENAFIL

“Salam doktor, bagaimana mahu mengetahui satu produk kuat untuk lelaki itu mengandungi bahan terlarang SILDENAFIL”   WA ALAIKUM MUS SALAM Caranya mudah. Antara tandanya ialah: 1. Ia harus diambil beberapa jam sebelum mengadakan hubungan intim. Pengguna akan merasakan selepas beberapa jam, kesan ereksi dapat dirasakan. 2. Kesan ereksi ini juga datang bersama sakit kepala, hidung berair, leher rasa tegang (tidak selesa) dan rasa lemah (akibat tekanan darah turun secara mendadak) 3. Tanpa menggunakan ubat kuat ini ereksi tidak berlaku. Akhirnya berlaku penggantungan terhadap ubat. 4. Semakin lama ia tidak berkesan lagi seperti dulu. Pengguna memerlukan dos yang lebih kuat. Akhirnya ereksi tidak dapat dicapai dan mengalami mati pucuk (tidak boleh mendapat ereksi langsung). Saya mencadangkan penggunaan campuran herba KHALL MACHO  yang selamat, iaiti Tongkat Ali, Tribulus Terrestris dan Butea Superba. ... Read More »

MINYAK KELAPA DARA UNTUK KANAK-KANAK MENGURANGKAN SEMBELIT

    “Assalamualaikum doktor. Saya mahu bertanya soalan tentang anak saya yang mengalami sembelit. Dia berumur 3 tahun lelaki. Baru ini kami pergi ke klinik dan doktor beritahu usus dia ada banyak najis yang melekat. Saya ingin tahu adakah Minyak Kelapa Dara boleh dicampur dalam air oren, milo, atau susu? Najis yang mlekat tu boleh ditanggalkan tak?”   WA ALAIKUM MUS SALAM Sebenarnya najis anak puan mungkin mengeras. Jadi pergerakan dalam usus agak perlahan. Puan boleh meningkatkan pengambilan air dalam pemakanan anak puan. Bagikan banyak jus buah (bukan kordial), air mineral atau air susu. Berikan banyak buah-buahan.  Boleh juga campurkan 3ml Minyak Kelapa Dara ke dalam susu atau minuman. Saya selalu berikan pada susu anak saya bagi mengelakkan sembelit dan tenaga. Wallahu a’lam. SILAKAN KE KEDAI FARMASI ONLINE KAMI http://needsvenue.com.my untuk produk ... Read More »

Khall Machoo untuk menambahkan kekuatan tenaga lelaki

  Khall Macho merupakan formulasi istimewa yang menggabungkan cuka kurma atau khall bersama herba terpilih seperti Tribulus Terrestris dan Butea Superba khusus untuk meningkatkan tenaga dalaman kaum lelaki seterusnya menyerlahkan kehebatan anda ketika hubungan intim bersama isteri. Kandungan: 10 sachet KHASIAT KHALL MACHO NR BASHIRAH Membantu meningkatkan tahap tenaga dan fungsi seksual lelaki Membantu penghasilan hormon testosteron Merawat masalah kesuburan para suami Mengatasi masalah ereksi Meningkatkan kuantiti dan kualiti sperma Menggalakkan penghasilan tisu testis dan prostat yang sihat Mengatasi masalah kelesuan akibat tahap hormon yang rendah Mengembangkan saluran darah dan melancarkan peredaran darah. Dengan ini membantu mempercepatkan penyembuhan luka (terutama luka diabetik) dan membantu mengatasi masalah kencing yang tidak lawas.     KANDUNGAN KHALL MACHO NR BASHIRAH Cuka Kurma (Khall): Cuka kurma atau khall kaya dengan kebaikan pelbagai jenis vitamin serta magnesium, ... Read More »

Scroll To Top