Advertorial
Home » Tag Archives: filling

Tag Archives: filling

sembelit tanda kanser usus

SEMBELIT: ADAKAH IA TANDA KANSER USUS BESAR? RADIO BERNAMA- 16 NOV 2017     Ramai yang mengalami masalah sukar untuk buang air besar pada waktu pagi. Ada pula yang tidak rasa langsung untuk buang air besar beberapa hari. Adakah ini sembelit?   Sembelit adalah masalah yang biasa kita alami. Ia juga antara punca kita berjumpa doctor untuk mendapatkan rawatan atau ke farmasi untuk mendapatkan ubat bagi melegakan masalah ini.   Kadang kala kita tidak peduli pun kalau beberapa hari kita tidak buang air besar. Namun selalunya kita mula merasakan ia menjadi satu masalah apabila kita menjadi tidak selesa. Perut kita menjadi kembung, atau kita terpaksa meneran untuk mengeluarkan najis kita. Kita rasa tak selera untuk makan kerana abdomen kita tidak selesa. Kadang kala rasa mahu muntah apabila terbau masakan terutama ... Read More »

halia herba nusantara yang bermanfaat

HALIA  HERBA NUSANTARA YANG BERMANFAAT Siaran  Salam FM,  pada 11  Nov 2017   1.Kita ketahui halia sebagai bahan dalam masakan dan ia juga digunakan sebagai ubat-ubatan dalam perubatan lama. Jadi pa sebenarnya halia ini?   Halia atau dalam bahasa Inggerisnya disebut sebagai ginger atau dalam bahasa botaninya sebagai Zingiber officinale adalah tumbuhan renek yang berbunga yang mana akarnya (atau disebut rhizome) digunakan secara meluas sebagai perencah dalam masakan dan digunakan sebagai ubat. Ia adalah tumbuhan yang tidak hidup lama, mempunyai daun hijau dan berbunga kuning.   Halia adalah sebahagian ‘adik beradik” atau satu keluarga besar Zingiberaceae, termasuk kunyit  (turmeric  atau curcuma longa),  pelage (cardamom atau elettaria cardamomum), dan lengkuas (galangal atau alpinia officinarum).   Halia berasal dari hutan tropika di Selatan Asia, berkemungkinan di India, kerana terdapat pelbagai jenis halia ... Read More »

penyakit bawaan air banjir

PENYAKIT BAWAAN AIR BANJIR 9 Nov 2017 RADIO BERNAMA     Ramai orang, terutama kanak-kanak tidak menyedari bahawa air banjir adalah air yang yg kotor. Mereka menjadikan spt pesta mandian. Selain boleh menyebabkan kematian akibat lemas, bagaimana air banjir ini berbahaya kpd kesihatan?   Air adalah komponen penting dalam kehidupan manusia. Apabila berlaku pencemaran air, terutama ketika banjir, ia memberikan kesan yang besar kepada kesihatan.   Ramai yang tidak menyedari, terutama kanak-kanak, apabila berlakunya banjir, air yang naik ke jalan-jalan raya dan air yang masuk ke rumah mereka adalah air yang kotor dan tercemar.   Air banjir mungkin akan menyebabkan kematian secara langsung apabila terdapat rumah-rumah yang didirikan berhampiran dengan sungai besar, apabila air banjir yang turun dari kawasan bukit, menyebabkan aliran deras pada sungai dan akhirnya merobohkan rumah-rumah yang ... Read More »

pengamalan kurma membantu proses kelahiran

PENGAMALAN KURMA MEMBANTU PROSES KELAHIRAN       Dr Zubaidi Hj Ahmad, Ahli Jawatankuasa Pusat Pertubuhan Doktor-doktor Islam Malaysia (PERDIM) ditulis pada 3 Nov 2017   Apakah khasiat pemakanan yang ada dalam sebiji kurma? Kurma adalah antara makanan buah yang sangat kaya dengan pelbagai nutrient. Ia kaya dengan gula sebanyak 80% dan selebihnya adalah protein, fiber, dan mineral yang penting seperti kalsium, iron, magnesium, manganese, potassium, sodium, phosphorus,  selenium, dan zinc.   Dalam 100g kurma mengandungi  282 kcal yang terdiri dari karbohidrat 75g, lemak baik 0.4g dan protein 2.45g.   Kurma mempunyai indeks glisemik yang sederhana, bergantung kepada jenis kurma. Sebagai contoh kurma khalas mempunyai indeks glisemik 35.5, barhi 49.7 dan bo ma’an 30.5. Jadi kurma mempunyai indeks glisemik yang rendah, walaupun ia manis tetapi ia mempunyai banyak serat yang ... Read More »

pengambilan pil ectasy sebagai fat burner

PENGAMBILAN PIL ECTASY SEBAGAI FAT BURNER   Berikut adalah temubual saya dengan Puan Rabi’atul A’dawiyah, wartawan Harian Metro 19 October 2017         Adakah dakwaan pengamal pil ekstasi sebagai fat bunner ini benar? Secara amnya, penurunan berat badan berkait rapat dengan pengambilan makanan dan pembakaran tenaga yang kita ambil dalam makanan. Selalu kita sebut ‘calories in and calories out’. Semakin kita banyak makanan dan tidak banyak melakukan pergerakan, lebih mudah kita mengumpul lemak dan meningkatkan berat badan. Jika kita kurang makan dan banyak bergerak, maka dengan mudah kita mengurangkan berat badan. Oleh itu orang yang menjaga pemakanan (kurang pengambilan kalori) dan banyak melakukan pergerakan tubuh, akan cepat menurunkan berat badan.     Ectasy mengandungi bahan psychotropic sintetik Gamma-hydroxybutyrate, (GHB) yang sangat berbahaya. Kadang kala pil ini dijual dalam ... Read More »

kesan permainan pass out

KESAN PERMAINAN PASS OUT       MENGAPA PASS OUT INI DIJADIKAN PERMAINAN? Pada saya permainan ini, kalau boleh dikatakan sebagai permainan tidak mendatangkan faedah dan mencabar maut. Dengan menekan dada seseorang individu lain, ia bertujuan untuk menyebabkan pengsan atau tidak sedarkan diri untuk sementara waktu. Namun apa yang terjdi apabila ia bukan hanya menyebabkan pengsan, tetapi kesan trauma pada dada, atau menyebabkan kegagalan untuk sedar semula (pengsan yang lebih lama).   Dari segi psychologynya, ia mungkin dilakukan oleh para remaja bersifat “suka-suka” dan bertujuan untuk menarik perhatian. Ia dilakukan bagi tujuan “menunjuk-nunjuk” melakukan sesuatu yang remaja lain tidak dapat melakukannya.   Oleh kerana ia tidak menyebabkan kesakitan, ia dianggap selamat oleh para remaja.   Mereka tidak sedar bahawa perbuatan ini mendatangkan bahaya, sama ada untuk sementara waktu atau kesan ... Read More »

asam gelugor mengurangkan bereat badan

ASAM KEPING (ASAM GELUGOR) MENGURANGKAN BERAT BADAN DAN MENGURANGKAN SELERA MAKAN     Makanan Melayu dan Nusantara yang biasa kita makan setiap hari kaya dengan ulam dan rempah-ratus. Ia merupakan herba yang banyak khasiatnya, malangnya tidak diketahui oleh orang pada masa ini.   Untuk menambah rasa masam secara segar, orang kita menggunakan rempah-ratus seperti asam jawa, asam suntan, asam gelugur (asam keping atau garcinia atroviridis atau garcinia cambogia), asam kandis dan asam kranji.   Setiap kawasan di nusantara ini mungkin menggunakan nama yang berbeza untuk Garcinia Atroviridis. Sebagai contoh orang Indonesia di Sumatra menyebutnya sebagai Asam Gelugur, manakala rakyat Malaysia memanggilnya dengan Asam Keping.   Buah ini dikatakan sebagai sebahagian dari keluarga manggis, tetapi ia mempunyai persamaan dengan limau. Asam keping sendiri bukan sahaja masam, tetapi ia kaya dengan vitamin C.   ... Read More »

UBAT-UBAT YANG BOLEH MENYEBABKAN ALAHAN TERUK   Kita boleh mengalami alahan terhadap mana-mana ubat, ada beberapa ubat yang dikenalpasti menyebabkan alahan pada kita berbanding ubat-ubatan lain.     Antara ubat yang dikenalpasti itu ialah:   1. ANTIBIOTIK PENICILLIN atau mana-mana antibiotik dalam kumpulan penicillin. . Mereka yang alah terhadap penicillinboleh menyebabkan alahan teruk anafilaksis yang boleh mengancam nyawa. Oleh itu, amat penting untuk memberitahu doktor anda tentang tindakbalas alahan ubat masa lalu anda.   2. ANTIBIOTIK CEPHALOSPORIN . Tindak balas cephalosporins hampir menyamai tindakbalas penicillin. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang mempunyai alahan kepada penicillin, mereka boleh mengalami alahan kepada antibiotik cephalosporins.   3. UBAT YANG MENGANDUNGI SULFONAMIDES (termasuk antibiotik, ubat oral diabetik dan beberapa ubat diuretik). Tindak balas ubat ini tidak jelas sama ada disebabkan oleh alahan atau proses immunologi ... Read More »

anak dilanggar motor

ANAK DILANGGAR MOTOR                                                                                                                        (GAMBAR HIASAN)   Salam doktor. Saya nk minta pendapat doc anak saya berumur 4 tahun kena langgar moto kepala mengalami bengkak kena admit wad satu hari untuk refer sama ada muntah de tak 5x . Masa admit muntah 3x saje then doc bagi balik . Masalah nye doc bila balik rumah makin je muntah mkn je muntah tapi jadi waktu pagi je bila ptg die ok aktif main ... Read More »

merawat luka menggunakan kream

KREAM MERAWAT LUKA   “Salam Doctor. Saya nak tanya, sebenarnya boleh ke kita pakai gel ini lepas bsalin.. nak sembuh kan luka jahitan.. saya baca ramai suggest ini. sebab nanti luka cepat kering n tumbuh daging semula. n ada kata doctor mereka juga suggest macam tu. tapi masa saya nak beli. saya terbaca ini. dan dekat kotak n tube gel ini juga dah mention ada gelatin dari haiwan itu.. atau ada ubat lain utk sembuhkan luka jahitan. terima kasih. “     Wa alaikum mussalam.   Cara penjagaan luka yang terbaik adalah dengan menjaga kebersihan luka tersebut. Oleh itu luka harus dibersihkan setiap hari.   Puan juga harus berikan perhatian pada masalah kesihatan yang sedia ada (jika puan mengalami masalah diabetes atau masalah autoimmune disease yang terpaksa mengambil rawatan steroid), ... Read More »

benarkah bahaya memakan nenas ketika hamil?

BENARKAH BAHAYA MEMAKAN NENAS KETIKA HAMIL? “Salam doktor. Baru-baru ini saya keguguran pada usia kehamilan 12 minggu selepas saya memakan seulas nenas. Benarkah nenas boleh menyebabkan keguguran? Terima kasih”     WA ALAIKUM MUSSALAM   Nenas merupakan buah tropika yang kaya fiber, mineral dan vitamin C. Ia juga mengandungi mineral manganese yang merupakan mineral penting untuk kesehatan tulang, otot dan saraf tubuh.     Namun begitu ,wanita yang hamil harus berhati-hati ketika memakan nenas terutama wanita masih berada di awal kehamilan. Keguguran boleh berlaku hanya kerana memakan seulas buah nenas.     Walaupun tidak semua wanita akan mengalami masalah ini, namun banyak kes keguguran berlaku terutama pada wanita yang sensitif dan mempunyai “rahem yang tidak kuat”.     Terdapat banyak manfaat dan juga kemudaratan apabila mengambil nenas ketika hamil.   ... Read More »

sisa janin masih tertinggal dalam rahem selepas keguguran

SISA JANIN MASIH TERTINGGAL DALAM RAHEM SELEPAS KEGUGURAN   ” Salam, doktor. Saya baru keguguran bulan lepas pada usia kehamilan saya 10 minggu. Selepas 30 hari masih ada rasa sakit, keluar lendiran busuk dan pendarahan. Saya pun berasa mahu demam. Dua hari lepas saya ke hospital dan doktor memberitahu saya mengalami masalah keguguran yang tidak lengkap. Masih ada sisa janin yang gugur dalam rahem saya. Doktor mencadangkan pembedahan D&C. Rasa takut. Bolehkah saya gunakan saya lain. Terima kasih”     WA ALAIKUMMUS SALAM. Puan disahkan mengalami masalah “keguguran yang tidak lengkap” atau “Incomplete Abortion“.     Ia terjadinya apabila berlakunya keguguran tetapi tidak seluruh janin dalam rahem ikut luruh (keluar dari rahem). Maknanya masih ada sisa janin yang tertinggal di dalam rahem.     Secara amnya, punca keguguran yang tidak ... Read More »

susu ibu keluar walaupun tidak hamil

SUSU IBU KELUAR WALAUPUN TIDAK HAMIL     “Assalamualaikum doktor, saya berumur 27 thun dan mempunyai anak seorang berumur 8 tahun. Saya ingin bertanya, pada baru-baru ini saya mengalami kelewatan haid dan melakukan pemeriksaan kehamilan melalui air kencing (UPT). Keputusannya negatif. Begitu juga dengan pemeriksaan ultrasound. tidak kelihatan kantung janin. Jadi saya tidak hamil. Yang menjadi kekeliruan saya adalah kedua belah payudara mengeluarkan lendiran seperti susu. Apakah seorang wanita yang tidak hamil, boleh mengeluarkan susu? Mohon penjelasan, terima kasih.”     WA ALAIKUMMUSSALAM   Pada kebiasaannya apabila seorang wanita tidak hamil, payudara mereka tidak akan mengeluarkan susu ibu. Namun ada beberapa wanita yang mengalami masalah ini.   Tubuh wanita akan mengeluarkan susu ibu bermula di akhir usia kehamilan, bertujuan sebagai persediaan makanan untuk bayi yang bakal dilahirkan. Jadi ia adalah normal ... Read More »

Bolehkah wanita hamil menggunakan lozenges untuk menghilangkan batuk ketika hamil

BOLEHKAH AMBIL LOZENGES UNTUK HILANGKAN BATUK KETIKA HAMIL.     “Assalamualaikum, doktor. Saya sedang hamil dan mengalami batuk. Ia sangat mengganggu saya sehingga ada kalanya batuk tidak berhenti, bersin dan hidung saya berhinggus. Saya telah pergi buat pemeriksaan doktor dan doktor hanya mengatakan ia disebabkan oleh virus. Dia memberikan saya lozenges untuk melegakan batuk saya. Adakah ia selamat untuk saya yang sedang hamil? Mohon pencerahan, terima kasih”     WA ALAIKUM MUS SALAM.   lozenges adalah ubat tablet yang dihisap dan diberikan perasa seperti rasa oren dan strawberi. Ia yang mengandung 2 bahan aktif, yakni 2,4 dichlorobenzil alcohol dan amymetacresol.     Kedua bahan aktif tersebut merupakan antiseptik lemah yang bertujuan membantu meringankan rasa gatal pada kerongkong dan membunuh virus dan bakteria.     Secara amnya kedua-dua bahan tersebut adalah ... Read More »

bacaan gula terlalu rendah

BACAAN GULA SAYA TERLALU RENDAH.         “Assalamualaikum dan selamat malam doktor, Saya ingin tanya, saya bukan pesakit diabetis. Baru-baru ini saya baru melakukan ujian tahap gula menggunakan mesin glukometer saya sendiri. Keputusannya ialah gula dalam darah saya adalah LO. Adakah ia bermakna gula dalam darah saya yang sangat rendah? Saya tiada mengalami masalah penat, menggigil atau berpeluh Mohon penjelasan. Terima kasih”     WA ALAIKUMMUS SALAM.     Alat glukometer yang puan gunakan mempunyai kemampuan mengukur gula secara terbatas. Bila telah lama digunakan ia perlu diservis agar bacaan yang diberikan menjadi tepat. Begitu juga dengan strip test yang puan guna. Perhatikan jika ia telah melewati tarikh luput.     Selalunya jika bacaan menunjukkan keputusan LO, bermakna gula dalam darah puan sangat rendah sehingga ia tidak boleh dibaca ... Read More »

Tanda-tanda endometriosis

SUKAR HAMIL SEBAB ENDOMETRIOSIS “Assalamu alaikum, doktor. Saya ingin bertanya doktor masalah saya. Say sudah berkahwin 3 tahun tetapi belum pernah hamil. Suami saya telah membuat pemeriksaan air mani dan keputusannya normal. Doktor mengesyaki saya mengalami masalah kesuburan. Doktor kata kemungkinan endometriosis dan appointment untuk ultrasound pada minggu depan. Apa sebenarnya endometriosis itu doktor? Mohon pandangan doktor. Terima kasih” WA ALAIKUMMUSSALAM. Endometriosis berlaku apabila lapisan dalam rahim (endometrium) berada di luar rahim seperti di ovari, dinding pelvis, saluran fallopian, usus, faraj dan pundi kencing.     Lapisan ini menebal dan berdarah pada setiap kali kitaran haid menyebabkan keradangan pada organ-organ dalam pelvis. Akhirnya ia menghasilkan parut, sehingga menyebabkan ovari membengkak dan saluran fallopian tersekat.     Selalunya wanita yang mengalami endometriosis mengalami tanda-tanda seperti berikut:   1. Sakit perut sebelum ... Read More »

perlukah pembedahan ovarian drilling pada pesakit PCOS

PERLUKAH PEMBEDAHAN OVARIAN DRILLING PADA PESAKIT  PCOS   “Assalamualaikum, doktor. Saya seorang pesakit PCOS berusia 36 tahun. Sudah berkahwin 5 tahun tetapi tetapi belum lagi hamil. Saya pernah menjalani rawatan kesuburan dan baru-baru ini doktor mencadangkan saya menjalani pembedahan ‘ovarian drilling’. Perlukah saya melakukan pembedahan tersebut?  Terima kasih”     WA ALAIKUM MUS SALAM.   Tidak semua wanita yang mengalami masalah PCOS harus menjalani pembedahan ini. Namun saya percaya doktor sedang cuba melakukan yang terbaik untuk puan.     Pembedahan ‘ovarian drilling’ ini adalah rawatan yang kedua selepas rawatan dengan pil clomid tidak berjaya bagi pesakit PCOS. Pembedahan ini dilakukan dengan memberikan bius pengsan, dan teknik pembedahan laparoskopi. Doktor akan membuat 5-10 lubang-lubang kecil pada setiap ovari.     Dengan menebuk ovari sebegini diharapkan mengakibatkan kerosakan sel-sel theca yang terlibat dalam penghasilan ... Read More »

Peluang hamil kembar bila mendapat rawatan kesuburan

APAKAH PELUANG HAMIL KEMBAR BILA MENDAPAT RAWATAN KESUBURAN   “Doktor, apakah peluang untuk mendapatkan kandungan kembar jika menggunakan rawatan kesuburan? Terima kasih”   Peluang untuk hamil bagi pasangan yang mempunyai masalah kesuburan, bergantung kepada punca masalah kesuburan. Selalunya selepas pemeriksaan, doktor pakar kesuburan akan memberikan ubat kesuburan yang akan merangsangkan kilang telur (ovari) untuk menghasilkan lebih dari satu telur. Oleh itu kebarangkalian untuk kehamilan kembar akan menjadi lebih tinggi.   Rawatan kesuburan pada peringkat awal, selalunya menggunakan pil subur untuk merangsang kilang telur. Peluang untuk hamil kembar dua dengan menggunakan pil Subur seperti ‘Clomid’ adalah lebih kurang 10%. Manakala kembar tiga adalah hanya 1-2%   Jika tidak berjaya, mungkin doktor akan memberikan suntikan hormon FSH sebelum rawatan kesuburan seperti IUI ataupun IVF diberikan. FSH dapat merangsang kilang telur dengan lebih ... Read More »

rasa sakit semasa hubungan intim

RASA SAKIT SEMASA HUBUNGAN INTIM       Ramai wanita yang bergelar isteri mengadu tentang masalah kesakitan semasa melakukan hubungan intim bersama suami. Hal ini adalah hal selalu dialami oleh para isteri dan tidak mampu dikongsikan dengan sesiapa.  Mereka malu untuk mendapatkan rawatan kerana menganggap masalah ini adalah terlalu aib untuk didedahkan.     Namun ramai yang tidak menyangka bahawa rasa sakit semasa melakukan hubungan kelamin ini adalan tanda awal bagi sesuatu penyakit yang lebih serius.  Ramai wanita yang tidak menikmati hubungan intim ini, malah menakutkan mereka.     Banyak punca-punca yang boleh menyebabkan sakit semasa melakukan hubungan intim, sama ada ia berkaitan dengan faktor fizikal ataupun psikologi.       1. Kurang lendiran sebagai pelincin hubungan intim.   Semasa hubungan intim dilakukan, cecair akan dirembeskan oleh faraj dan pangkal ... Read More »

belum dapat anak, perlu bersyukur juga

BELUM DAPAT ANAK, PERLU BERSYUKUR JUGA     Hari ini sifat rasa syukur semakin berkurangan malah semakin malap dalam kehidupan kita. Kita hanya akan rasa bersyukur jika kita mendapat sesuatu yang dihajati. Kita tidak pernah rasa syukur terhadap apa yang telah kita perolehi.   Kita sentiasa menganggap kita masih tidak mendapat apa yang kita mahukan. Kita selalu menganggap kita masih kekurangan. Kita lupa tentang banyak nikmat yang kita telah perolehi.   Kita berlumba-lumba mengejar pangkat, jawatan, kekayaan. Kita lebih banyak mengeluh dari bersyukur.   Tanda-tanda hati tidak bersukur ialah kita sering melihat kekurangan kehidupan kita. Kita berasa tidak puas hati dengan rezeki yang diperolehi oleh rakan dan saudara di sekeliling kita.   Hati tidak tenang dan rasa dengki. Rasa gembira bila ada di antara mereka yang dilanda musibah. Kita sentiasa ... Read More »

sabar menghadapi ujian untuk hamil

SABAR MENGHADAPI UJIAN UNTUK HAMIL         Banyak dugaan yang datang dalam pelbagai bentuk. Ada wanita yang mudah hamil, tetapi kemudian diuji dengan ujian kesihatan apabila jantung atau rahem menjadi lemah.       Ada yang hamil, tetapi keguguran. Ada yang ingin sangat zuriat, diuji pula mendapat anak Down Syndrome. Ada juga yang mengalami kesukaran untuk hamil walau pelbagai usaha yang dilakukan.     Semua ujian ini pada mata kasar amat menduga kita, membuatkan kita marah, kecewa dan benci pada semua orang.     Tapi itulah peringatan yang ALLAH berikan.     “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ianya amat buruk bagimu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui terhadap sesuatu yang tidak kamu ketahui.” (Al-Baqarah: 216)     Semua ... Read More »

kisah pesakit kanser payudara

KISAH PESAKIT KANSER PAYUDARA     Semasa saya bertugas di Palliative Care Unit, Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru, iaitu tempat di mana kebanyakan pesakit kanser yang telah disahkan mengalami metastasis (kanser merebak) ke bahagian lain (seperti paru2 dan hati), saya sangat komitted dengan kerja saya.   Ini kerana saya diminta memngaturkan wad (selepas kursus selama lima hari di Palliative Care Unit, Hospital Queen E, KK). Saya berseorangan doktor di wad itu, bersama 5 orang jururawat yang bergilir-gilir bekerja secara syif.   Sesekali doktor pakar akan datang melihat keadaan wad. Bukan pesakit. Sebab mereka tahu pesakit tiada lagi rawatan yang aktif dari mereka. Pesakit dibenarkan pulang jika mahu, atau tinggal di wad ini sehingga tiba masanya.   Di wad ini saya akan pastikan pesakit berada dalam keadaan lebih selesa jika dibanding ... Read More »

belum hamil, perlukah risau?

BELUM HAMIL, PERLUKAH RISAU?     “Doktor saya baru berkahwin, awal tahun 2017 tetapi masih belum hamil. Perlukah saya risau?” Jangan risau jika puan dan suami masih muda, berusia kurang dari 30 tahun. Kebanyakan pasangan yang baru berkahwin yang tidak mempunyai masalah kesuburan dan melakukan hubungan intim sebanyak 2-3 kali seminggu, 84% akan hamil dalam masa 12 bulan. Manakala, 90% pasangan tersebut akan hamil dalam masa 24 bulan. #doktorsayamahuhamil     Selain pemeriksaan doktor, saya mencadangkan puan mengambil Ekstrak Kacip Fatimah keluaran FRIMCO, bersama vitamin C dan E.   Boleh dapatkan dengan PM pada kami. Klik di sini  FRIMCo JOHOR   Read More »

pemanis tiruan dan sintetik menyebabkan rasa lapar

PEMANIS TIRUAN DAN SINTETIK MENYEBABKAN RASA CEPAT LAPAR     Dalam satu kajian terbaru menunnjukkan bahawa pemanis tiruan akan menyebabkan kita akan berasa lebih lapar dan akan makan dengan lebih banyak.  Kajian yang diterbitkan dalam journal Cell Metabolism, menunjukkan kesan pemanis tiruan (sintetik) yang mengganggu bahagian otak yang mengawal rasa dan selera terhadap makanan.   Kajian ini dijalankan di University of Sydney’s Charles Perkins Centre dan Garvan Institute of Medical Research. RUJUKAN : University of Sydney. “Why artificial sweeteners can increase appetite.” ScienceDaily. ScienceDaily, 12 July 2016.   Kajian ini menunjukkan satu bahagian yang dikenali sebagai “reward centres” mempunyai intergrasi kesimbangan antara rasa manis dan keperluan tenaga. Apabila tiada lagi kesimbangan ini, rasa manis (dari pemanis tiruan dan sintetik) akan menyebabkan otak kita memerlukan lebih banyak kalori lagi bagi memperbaiki ... Read More »

asam gelugur membantu mengurangkan berat badan

ASAM GELUGUR MEMBANTU MENGURANGKAN BERAT BADAN       Asam gelugur (atau asam keping) mempunyai nama botani Garcinia Cambogia – juga dikenali sebagai Garcinia Atroviridis.   Buahnya berwarna kekuningan berbentuk seperti buah labu. Ia dipotong nipis dan dikeringkan, selalu digunakan dalam beberapa jenis masakan, seperti laksa, dan masakan asam pedas. Ramai yang tidak mengetahui bahawa ia baik untuk mengurangkan berat badan.     Banyak kajian menunjukkan HCA membantu mereka yang bermasalah seperti: 1. Mereka yang mengamal berat badan mendatar 2. Mereka yang mahu mengurangkan berat badan 3. Mereka yang terlalu gemuk   Bahan utama dalam asam gelugor ialah Acid Hydroxy Citric (HCA) selalu digunakan sebagai rawatan herba yang amat berkesan untuk menurunkan berat badan dan mengurangkan tahap kolestrol.   Banyak kajian sains di Barat membuktikan HCA sangat berkesan membantu mengekang ... Read More »

suntikan IM depo-provera menyebabkan kitaran haid tidak menentu

SUNTIKAN IM DEPO-PROVERA MENYEBABKAN KITARAN HAID TIDAK MENENTU Salam doktor. Maaf menggangu, saya Puan N dari Selangor. Saya ada dua pertanyaan yang saya harap, doktor membantu saya.   1.Saya telah melahirkan anak yg pertama pd bln 6/16 tahun lepas. Kemudian sy mengambil IM depo utk menjarakkan kehamilan. Selepas mengambil 3x suntikan, saya tidak datang haid, sampai sekarang, lebih kurang 6 bulan. Saya ingin bertanya bertanya, adakah keadaan ini penyakit? Perlukah saya pergi berjumpa doktor?   2.Bolehkah saya hamil lagi kalau tidak didatangi haid? Itu saja, harap sgt dr dpt membantu sy, Terima kasih.   WAALAIKUM MUSALAM.   Suntikan perancang keluarga yang mencegah kehamilan (Depo-Provera), adalah suntikan hormon sintetik progestin yang diberikan setiap 3 bulan sekali.     Ia menghalang penghasilan teur ovum dan meningkatkan penghasilan mukus di pembukaan servik (untuk ... Read More »

berapa kali seminggu harus mencuci rambut

BERAPA KALI SEMINGGU HARUS MENCUCI RAMBUT?   Saya mencadangkan mencuci rambut (bershampoo) dua kali seminggu, bergantung pada keadaan rambut dan aktiviti seharian.   Bagi orang yang mempunyai banyak aktiviti seharian, (terutama melakukan aktiviti fizikal seperti berolahraga, riadah dan bersukan) kulit mereka mengeluarkan lebih banyak peluh dan minyak.   Mungkin mereka memerlukan kadar membersihkan rambut lebih kerap, terutama apabila kuit kepala dan rambut mereka sudah mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan atau terdapat banyak kupingan di kulit kepala.     Begitu juga jika berkerja di kawasan yang bersuhu agak kering dan panas, kuit kepala mungkin mengeluarkan lebih banyak peluh dan minyak.     Tetapi jangan terlalu kerap menshampoo rambut dan kulit kepala kerana ia akan menyebabkan rambut menjadi kering dan mudah rosak.    Semoga bermanfaat. #HealthDrZubaidi   Boleh ikuti untuk info kesihatan ... Read More »

kulit kepala berminyak, hujung rambut kering

KULIT KEPALA BERMINYAK, HUJUNG RAMBUT KERING   “Salam doktor. Saya mengalami masalah rambut berminyak, terutama pada kulit kepala.Yang menghairankan saya ialah di hujung rambut pula kering. Ini menyebabkan rambut saya bercabang dan kering di hujungnya. Apa nasihat doktor?”     Waalaikummussalam.     Kulit kepala dan rambut kita mengelurkan minyak secara semula jadi. Di anggarkan sebanyak 2-4 gram minyak (sebum) yang dikeluarkan setiap hari. Secara perbandingannya ia menyamai satu sudu teh minyak masak.   Masalah yang biasa berlaku ialah apabila minyak yang dihasilkan ini tidak disebarkan secara rata, sehinggakan minyak terkumpul di akar rambut sementara hujung rambut menjadi kering.     Puan boleh menyikat (menyisir) helaian rambut puan dengan menggunakan sikat yang lembut berkali-kali. Ini akan membantu meinyak disevarkan secara rata ke seluruhan helaian rambut.     Jika terdapat banyak ... Read More »

Bayi berusia 2 bulan sukar buang air besar

BAYI BERUSIA 2 BULAN SUKAR MEMBUANG AIR BESAR     “Assalamualaikum Dr. Saya ada sedikit persoalan tentang diet ibu yang menyusukan bayi. Bayi tersebut berusia 2 bulan dan mempunyai masalah kerana sudah seminggu tidak membuang air besar dan sering keluar angin. Perut bayi juga agak kembung. Adakah hal ini disebabkn diet ibu? Apakah makanan yg sesuai untuk mengelakkan masalah tersebut? Selain itu, adakah benar bayi dibawah umur satu tahun tidak sesuai diberikan madu?”   WA ALAIKUMMUSSALAM   Bayi yang berusia dua bulan mengalami masalah sembelit (sukar membuang air besar) dan hanya boleh membuang angin saja, berkemungkinan ada beberapa sebab: 1. Jika dia menyusu badan (susu ibu), bayi berkenaan berkemungkinan tidak cukup diberikan susu ibu sehingga dia mengalami dehidrasi. Akhirnya najisnya menjadi keras dan mengalami kesukaran untuk membuang air besar. 2. ... Read More »

Anak berusia 7 bulan tidak mahu minum susu formula

ANAK BERUSIA 7 BULAN TIDAK MAHU MINUM SUSU FORMULA       “Assalamualaikum. Saya ingin bertanya berkenaan dengan masalah yang dihadapi oleh anak saya berusia 7 bulan lebih. 1- Apakah kesan kepada bayi saya jika dia berhenti menyusu di usia 7bln lebih, dia lebih suka makan dri susu. Utk pngetahuan doktor bayi saya sepenuhnya mengguna susu formula. 2- Doktor boleh bagi cadangan tidak susu apa yang sesuai utk anak saya sebab anak saya memang tidak mahu susu. Sudah mcm2 susu saya bagi dia tetap tak nak. Sekarang ini saya bagi susu formula yang terkenal (dan mahal) dan memaksa anak saya namun dia masih mnolak hinggakan saya terpaksa guna picagari untuk dia minum. Itu pun dia masih mnyembur keluar dan tidak mahu minum susu. Boleh tak doktor bagi saya jalan penyelesaian ... Read More »

Elakkan kerap makan untuk lebih sihat

TIPS UNTUK LEBIH SIHAT : ELAKKAN KERAP MAKAN .           Dulu kita diberitahu agar makan sekerap yang mungkin tetapi dalam jumlah yang sedikit. Tujuannya agar kita mendapat bekalan nutrisi dan gula yang tetap agar kita mempunyai kandungan gula boleh yang ditukarkan kepada kalori dengan serta merta.   Ia juga kononnya dapat mengekalkan tahap kandungan amino asid dan nitrogen yang mencukupi bagi mengelakkan kita mengalami catabolisme, iaitu tubuh menggunakan asid amino yang ada dalam otot sebagai sumber tenaga,   Tetapi sebenarnya itu tidak berlaku. Proses menukarkan otot (asid amino) kepada gula melalui proses glukoneogenesis yang mengambil asid amino sebagai sumber tenaga tidak berlaku dengan mudah. Ia sangat kompleks dan ia adalah jalan terakhir, Ia hanya berlaku apabila seseorang itu tidak makan langsung untuk beberapa minggu.   Kebanyakan ... Read More »

Jangan kopek kuping pada luka

JANGAN KOPEK KUPING PADA LUKA.     Apabila berlaku luka, tubuh kita akan mula melakukan proses penyembuhan. Kuping akan dibentuk bagi menutupi luka dari pencemaran kotoran dari luar.   Sel darah merah dan atibodi akan membunuh kuman yang berada pada luka tersebut. Sel darah merah, fibrin, dan platelets akan membentuki darah beku dan akhirnya darah beku ini membentuk kuping (scab).   Apabila kita membuang kuping pada luka ini, ia akan mendedahkan semula luka tersebut pada pencemaran luar. Mungkin akan berlaku jangkitan kuman semula. Luka juga mungkin akan bertambah besar.   Biar kuping tanggal sendiri, apabila kita mandi atau cuci luka dengan air suam yang bersih.   #DrZubaidiHealth   MOHON KE KEDAI ONLINE KAMI BAGI MENDAPAT SUPLEMEN NATURAL YANG TERBAIK DI http://needsvenue.com.my Read More »

Adakah soya dan produknya memberikan kesan pada kesuburan lelaki?

ADAKAH SOYA DAN PRODUKNYA MEMBERIKAN KESAN PADA KESUBURAN LELAKI? Soya dan hormone Estrogen.  Kacang soya adalah sumber protein dan sumber bagi hormone kesuburan wanita, estrogen. Namun begitu hormone wanita yang terhasil adalah sumber tumbuhan (plant-derived) yang dinamakan phytoestrogen dan ianya di’subclass’kan sebagai isoflavones. Isoflavone juga mempunyai beberapa jenis yang mempunyai kesan yang berbeza-beza. Walau bagaimanapun kesan phytoestrogen ini terlalu kecil jika dibandingkan dangan kesan hormone estrogen yang sebenar. Ia juga kadang kala memberikan kesan antiestrogen yang membantu gejala menopause dan menghentikan pertumbuhan pertumbuhan sel-sel kanser. Adakah soya memberikan kesan kepada kesuburan ?  Tidak ada banyak kajian mengenai ini, namun ada yang memberikan pendapat bahawa di negara pengeluar soya pun di mana pengambilan soya dalam diet pemakanan amat banyak sekali, kadar kelahiran tidak berkurang dengan Negara lain yang tidak mengamalkan soya ... Read More »

Kembar seiras atau tidak

KEMBAR SEIRAS ATAU TIDAK SEIRAS     “Salam doktor, saya mempunyai dua pasangan orang kembar. Satu pasangan kembar, muka mereka seiras. Sementara satu lagi pasangan, muka mereka tidak seiras. Bagaimanakah kembar yang tidak seiras ini boleh berlaku?”   WA ALAIKUMMUS SALAM   KEMBAR tidak bermakna berpasang. Ada yang kembar tiga, empat dan seterusnya. Namun kebanyakan kembar adalah berpasangan.   Ini berlaku apabila satu ovum yang matang disenyawakan oleh dari satu sperma dan kemudian membahagi kepada dua janin (embrio). Ini akan menyebabkan muka mereka seiras. Ia berasal dari genetik yang sama. Mereka berkongsi satu uri.     Satu lagi kembar berlaku apabila dua telur dipersenyawakan oleh dua sperma yang berlainan. Ini akan menghasilkan dua embrio (janin) yang berbeza. Mereka mempunyai dua uri (setiap seorang satu uri).   Semoga bermanfaat. Bagi mereka ... Read More »

kadar degupan jantung janin

KADAR DEGUPAN JANTUNG JANIN Semasa memeriksa janin melalui pemeriksaan ultrasound, seorang suami yang menemani isterinya (yang hamil) menegur saya. “Doktor, kenapa degupan jantung bayi agak laju. Kalau kita selalunya 100 degupan perminit pun sudah dianggap laju. “ Saya senyum. “Betul tuan. Kalau orang dewasa ia dianggap laju, tetapi untuk janin yang masih berada dalam rahem, ia dianggap normal kerana struktur jantung yang belum matang” Dia mengangguk setuju dan faham. Kadar degupan jantung janin dan bayi dalam rahem laju dibandingkan dengan degupan jantung orang dewasa. Selalunya janin akan mula berdegup 3 minggu selepas berlakunya persenyawaan. Namun ia hanya dapat dilihat dengan jelas menggunakan teknik pemeriksaan ultrasound pada usia kehamilan 6 minggu. Secara amnya, degupan jantung janin dan bayi adalah seperti berikut: Pada usia 6 minggu : 100 -120/minit. Kemudian pada minggu ... Read More »

sukarkah nak hamil

1. SUKARKAH NAK HAMIL?   Seorang wanita berusia 30an, agak putus asa dan bertanya kepada saya, “Susah sangat kah untuk saya hamil?”   Saya bertanya, “kenapa puan kata begitu?”   “Saya sudah berkahwin satu tahun enam bulan, doktor. Belum hamil. Adik saya baru berkahwin empat bulan, sudah pun hamil. Saya sedih”   Saya faham. Tiada satu peraturan yang sama untuk semua orang. Maknanya selepas berkahwin sekian lama, seorang wanita itu pasti hamil. Banyak faktor yang menentukan.   Namun bagaimana terdapat satu anggaran purata terhadap kebarangkalian seorang wanita akan hamil setelah berkahwin.   Jika 100 orang wanita berkahwin pada hari ini, kebarangkalian untuk mereka hamil secara natural (tanpa bantuan pil hormon atau bantuan doktor), adalah seperti berikut.     25 orang akan hamil selepas satu bulan 75 orang akan hamil selepas ... Read More »

Scroll To Top
error: Content is protected !!