Advertorial
Home » Koleksi Artikel » Wanita » suntikan IM depo-provera menyebabkan kitaran haid tidak menentu

suntikan IM depo-provera menyebabkan kitaran haid tidak menentu

SUNTIKAN IM DEPO-PROVERA MENYEBABKAN KITARAN HAID TIDAK MENENTU
Salam doktor. Maaf menggangu, saya Puan N dari Selangor. Saya ada dua pertanyaan yang saya harap, doktor membantu saya.
 
1.Saya telah melahirkan anak yg pertama pd bln 6/16 tahun lepas. Kemudian sy mengambil IM depo utk menjarakkan kehamilan. Selepas mengambil 3x suntikan, saya tidak datang haid, sampai sekarang, lebih kurang 6 bulan. Saya ingin bertanya bertanya, adakah keadaan ini penyakit? Perlukah saya pergi berjumpa doktor?
 
2.Bolehkah saya hamil lagi kalau tidak didatangi haid?
Itu saja, harap sgt dr dpt membantu sy, Terima kasih.
 
WAALAIKUM MUSALAM.
 
Suntikan perancang keluarga yang mencegah kehamilan (Depo-Provera), adalah suntikan hormon sintetik progestin yang diberikan setiap 3 bulan sekali.
 
 
Ia menghalang penghasilan teur ovum dan meningkatkan penghasilan mukus di pembukaan servik (untuk menghalang kemasukan sperma).
 
 
Salah satu kesan sampingan yang besar ialah kitaran haid yang tidak menentu. Ia datang terlalu sedikit, dan dalam jangka masa yang lama. Ini disebabkan ia mengganggu keseimbangan hormon dalam tubuh wanita itu.
 
 
Bagi menjawab soalan puan:
 
1. Ia tidak normal jika kitaran haid menjadi tidak menentu melebihi 3 bulan. Jika melebihi enam bulan, saya mencadangkan puan melakukan pemeriksaan doktor.
 
 
2. Jika kitaran haid puan menjadi tidak menentu, sudah tentu ia mengganggu kesuburan puan. Agak sukar untuk hamil jika puan mengalami masalah sebegini.
 
 
Selain pemeriksaan doktor, saya mencadangkan puan mengambil Ekstrak Kacip Fatimah keluaran FRIMCO, bersama vitamin C dan E.
 

Boleh dapatkan dengan PM pada kami. Klik di sini  FRIMCo JOHOR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top
error: Content is protected !!