Soalan mengenai Kesuburan dan PCOS

Pemeriksaan ultrasound ovari seorang pesakit PCOS

“Assalamu alaikum , doktor saya saya ingin tahu pengiraan waktu subur saya…buat pengetahuan doktor telah mengesahkan saya PCOS, period saya tidak teratur setiap bln, jika saya mkn ubat baru ada period.

 

Ini senarai tarikh2 period saya : Jun (23.06.2012 – 28.06.2012), Disember (19.12.2012 – 24.12.2012) pada bln Dis ini saya mkn ubat clomid (50mg – 2 bj sehari) pd hari ke 2 period, metformin (850mg – 1 bj sehari), pada bln Januari (mulai 17.01.2013) pada bln ini saya tidak mkn ubat dr klinik, saya cm mkn suplement produk XXX . Berat badan saya 83 kg, tinggi 165 cm, umur 31 thn..

Adakah pengambilan ubat Clomid pada bln Dis tidak memberi ape2 peluang pada saya utk hamil..? boleh kah saya mengambil ubat clomid nie secara brterusan? dan apa saranan doktor utk rawatan bg psakit PCOS sperti saya…

kerjasama dari pihak doktor amatlah diharapkan dng ucapan terima kasih…”

Dr Zubaidi Hj Ahmad: wa alaikum mus salam. Saya telah membaca email puan dan bersimpati dengan masalah yang puan alami. Mengikut email puan, puan mengalami PCOS.

1. Saya mendapati bahawa puan mengalami masalah berat badan yang berlebihan, BMI 30.5, sedangkan berat yang sesuai bagi puan antara 62-68 kg.

2. Kitaran haid puan tidak teratur dan memerlukan ubat hormone untuk ‘turunkan darah’. Menggunakan ubat hormone sintetik seperti Norlucot untuk ‘menurunkan haid’ adalah tidak digalakan kerana ia akan menyebabkan kitaran haid menjadi lebih tidak teratur. Puan boleh mengambil ekstrak Kacip Fatimah bagi membantu memperbaiki kitaran haid puan.

3. Pengambilan ubat Metformin dan Clomid adalah atas nasihat dan preskripsi doctor. Maka ia hendaklah mendapat pemeriksaan doctor sebelum memulakan atau menghentikannya. Ia tidak boleh diambil secara sembarangan kerana kesan sampingan kedua-dua ubat ini harus mendapat pemantauan doctor.

4. Hari subur tidak dapat dikira kerana puan dalam keadaan ‘tidak subur’ akibat masalah PCOS ini. Oleh itu saya mencadangkan puan berusaha untuk menurunkan berat badan, mengamalkan suplemen yang sesuai eg Ekstrak Kacip Fatimah, vitamin C  dan Vit E.

Saya doakan agar ALLAH permudahkan kehamilan puan.

IKLAN

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak,  saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E.  Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM di http://needsvenue.com.my

Mohon rujuk nota dan artikel dihttps://www.facebook.com/EkstrakKacipFatimah untuk manfaat lain.

Boleh klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

Leave a Reply

error: Content is protected !!