Advertorial
Home » Koleksi Artikel » Bayi/Kanak-kanak » PERLUKAH SUPLEMEN UNTUK ANAK-ANAK KITA?

PERLUKAH SUPLEMEN UNTUK ANAK-ANAK KITA?

PERLUKAH SUPLEMEN UNTUK ANAK-ANAK KITA?

“Assalamualaikum, doctor. Saya ingin bertanya. Saya dapati banyak suplemen yang dijual di pasaran sama ada yang dijual di farmasi atau dijual secara dalam talian. Perlukah suplemen untuk anak-anak kita? Terima kasih”

Walaikumusalam. Terima kasih kerana bertanya.

Kita sering terbaca di iklan TV dan media sosial tentang kebaikan suplemen tertentu untuk anak-anak. Info yang diberikan tidaklah salah, tetapi seharusnya anak-anak kita harus mendapat kesemua nutrient, sama ada vitamin, mineral dan antioksida dari makanan yang mereka makan.

Seharusnya focus kita adalah menggalakkan kita memberikan makanan yang bernutrisi, bukannya memberikan anak-anak kita suplemen yang dijual. Dengan mengambil makanan bernutrisi, tubuh anak-anak kita mendapat nutrisi dari sumber yang semulajadi dengan lebih lengkap.

American Academy of Pediatrics (AAP) dan United States Department of Agriculture Dietary Guidelines tidak menggalakkan suplemen untuk kanak-kanak tetapi menggalakkan pengambilan makanan yang seimbang. Mereka mencadangkan pengambilan pelbagai sumber makanan dari buah-buahan, sayuran, biji-bijian, produk susu, telur dan minyak sihat seperti minyak zaitun untuk mendapatkan nutrisi yang cukup.

Oleh itu, anak-anak kita yang mengambil makanan yang seimbang, tidak memerlukan sebarang suplemen. Namun kita lebih mengetahui corak pemakanan anak-anak kita. Ramai anak-anak yang tiidak suka makan sayur dan buah, tidak mengambil telur dan ikan dan hanya mengambil ayam sahaja. Sudah tentu corak pemakanan begini adalah pemakanan yang tidak sihat. Mereka tidak mendapat nutrient yang cukup dari makanan yang mereka makan.

Bagi anak-anak yang begini, terutama yang mempunyai masalah di bawah, boleh mendapatkan supelemen dalam bentuk vitamin, mineral dan antioksida yang dijual di pasaran.

1. Anak yang lebih suka makan secara vegetarian akibat pengaruh ibubapa.

Kanak-kanak tidak memilih corak pemakanan begini, tetapi mereka akan makan apa yang dihidangkan oleh ibubapa mereka. Kanak-kanak yang menjalani diet vegetarian atau vegan yang ketat, selalunya mengalami kekurangan vitamin B12. Vitamin ini banyak didapati dari secara semulajadi dari daging merah dan daging putih.

2. Memiliki penyakit tertentu

Kanak-kanak yang mengalami masalah penghadaman seperti celiac disease atau radang usus mungkin mengalami kesulitan dalam menyerap beberapa vitamin dan mineral, terutama zat besi, zinc, dan vitamin D. Penyakit cystic fibrosis, juga menyebabkan masalah penyerapan lemak. Secara tidak langsung akan mengalami masalah kekurangan vitamin A, D, E, dan K yang larut dalam lemak.

3. Pernah menjalani pembedahan

Kanak-kanak yang pernah menjalani pembedahan (terutamanya pembedahan bahagian usus dan perut) mengalami masalah menyerapan nutrient dari mereka makan. Mereka memerlukan nutrient dari suplemen bagi memudahkan penyerapan nutrein.

4. Anak yang memilih makanan (Picky Eater)  

Kanak-kanak yang terlalu memilih makanan selalunya mengalami masalah kekurangan mikronutrien. Oleh itu jika anak-anak kita mengalami masalah ini, mungkin memerlukan suplemen bergantung kepada keperluan mereka.

Sebelum memilih suplemen untuk anak, sebaiknya kita mendapatkan penjelasan atau konsultasi dari doctor yang merawat anak kita dulu. Antara suplemen yang dicadangkan adalah:

1. Multivitamin

2. Vitamin D

3. Probiotik

4. Minyak ikan (Omega 3)

Ada lagi banyak lagi suplemen yang mungkin diberikan pada anak-anak kita. Yang penting kita faham suplemen bukanlah utama untuk anak-anak kita. Pemberian suplemen haruslah mengikut keperluan kesihatan anak. Berbincang dengan doctor yang melawat anak kita.

Semoga menjawab soalan puan.

#HealthDrZubaidi

Leave a Reply

Scroll To Top
error: Content is protected !!
%d bloggers like this: