ORANG KITA MUDAH LUPA

 
 
Masalah ingatan (memory problems) di kalangan orang dewasa semakin menjadi perkara yang biasa berlaku di Malaysia. Masalah ini menyebabkan kita (sebagai orang dewasa) mengalami kesukaran untuk belajar, bekerja, berhubung dan kadang kala mengganggu rutin kita seharian.
 
Seorang pekerja pernah mengadu kepada saya yang beliau tidak dapat pergi kerja kerana beliau tidak jumpa kunci kereta yang tersorok di celah sofa. Pada hal petang semalam, beliau yang mencampakkannya di situ. Kunci itu hanya dapat dijumpai setelah pukul 2 petang.
 
 
Masalah ingatan ini selalunya mula berlaku apabila kita semakin berumur, selalunya bermula pada usia 65 tahun ke atas. Mereka mungkin berisiko untuk mengalami masalah ingtan yang lebih serius seperti penyakit Alzheimer’s Disease (AD) dan Dementia, yang mana mereka tidak ingat apa-apa langsung berkaitan dengan diri sendiri dan persekitaran. Malah kebanyakan pesakit tidak mampu mengingati peristiwa dan kejadian yang berlaku lima minit yang lepas. Setakat ini tiada lagi rawatan yang spesifik dan berkesan untuk masalah ini terutamanya penyakit Alzheimer’s Disease dan Dementia.
 
Semakin ramai orang yang mengalami masalah ingatan ini, seawal usia 45 tahun. Malah ramai yang tidak menjangkakan mereka berisiko untuk mengalami masalah penyakit-penyakit ini.
 
Jadi kita perlu berhati-hati menjaga amanah minda (otak) dan akal yang diberikan. Jauhi alkohol, rokok dan makanan yang manis dari sumber karbohidrat berproses.
 
 
Banyak ambil minyak (lemak) sihat seperti minyak zaitun. Dalam satu kajian di Universiti Temple, Amerika Syarikat
mendapati pengambilan minyak zaitun dalam makanan dapat mencegah dari penyakit Alzheimer’s (2017)
 
Rujuk: Temple University United State. “Extra-virgin olive oil preserves memory, protects brain against Alzheimer’s.” ScienceDaily. ScienceDaily, 21 June 2017.
Saya sendiri mengamalkan minyak zaitun OLIVIE POWER UP (OPU) satu sudu kecil setiap pagi. Alhamdulillah rasa bertambah sihat dan bertenaga. Rasa mudah menghafal di awal pagi setelah solat Subuh.
 
Boleh dapatkan OPU atau OLIVIE dari staf saya.
 
Puan Zaiha 01110040154
Puan Zurina 0193389668
Puan Hasnah 0126733955
Cik Fizah 0137046851
Puan Raudhah 0199800764
 
#oliviedrzubaidi
#dietdrzubaidi
#nutrisidrzubaidi
#mediterraneandietdrzubaidi
#oliviepowerupdrzubaidi

Leave a Reply

error: Content is protected !!