Advertorial
Home » Olive House » mengapa saya pilih minyak zaitun

mengapa saya pilih minyak zaitun

MENGAPA SAYA PILIH MINYAK ZAITUN ?

 

 

Ramai yang bertanya saya mengapa saya sangat taksub dengan minyak zaitun. Adakah minyak zaitun ini minyak yang terbaik?

 

Mulanya saya sendiri agak sukar menelan fakta-fakta yang berkaitan minyak kerana pada masa itu saya berpendapat bahawa minyak dan lemak adalah suatu yang berbahaya kepada kesihatan. Ia meningkatkan kolestrole dan menyebabkan saluran darah akan tersumbat. Minyak dan lemak juga akan menyebabkan berat badan akan bertambah.

 

 

Minyak adalah bersifat cecair. Bila membeku dan bentuk pepejal dalam suhu yang rendah (contohnya dalam fridge), minyak akan menjadi lemak.

 

 

 

Namun setelah banyak menghadiri kelas nutrisi, seminar, bengkel, konferens dan konvensyen, pandangan saya telah berubah.

 

Fakta yang biasa saya dengar adalah fakta mengelirukan. Dan saya percaya fakta itu yang biasa kita dengar dari media. Fakta itu juga yang biasa kita dengar dari petugas kesihatan seperti saya.

 

Bila saja buat pemeriksaan darah dan tahap kolestrole meningkat dalam tubuh, selalu kita dinasihatkan “Encik kena kurangkan penggunaan minyak dalam masakan, makanan bergoreng, makan berlemak dan kurangkan pengambilan daging merah. Kurangkan minyak dan lemak”

 

Kenyataan seperti ini adalah kenyataan yang separuh masak. Tidak dijelas sepenuhnya. Ada fakta yang tersembunyi. Tetapi fakta yang sebegitu telah disampaikan dari ibubapa kepada anak kemudian kepada cucu tanpa penerangan yang jelas.

 

Jika pada berpuluh tahun dulu, arahan seperti ini kita dapat terima kerana tahap pendidikan orang kita masih rendah. Kita tidak dapat berfikir secara lebih kritikal. Kita lebih suka menerima sesuatu nasihat yang mudah (simple). Tidak berlapis-lapis.

 

Fakta “blanket-rule” yang menyalahkan semua jenis lemak dan minyak terlalu biasa kita dengar sehinggakan kita rasa pelik jika kita mendengar ada minyak yang tidak berbahaya, minyak yag memberikan bermanfaat kesihatan, atau minyak yang sihat.

 

Terlalu sukar untuk menelan fakta tersebut. Jika ada doktor yang bercakap seperti itu, dikatakan doktor ini ‘doktor yang terkeluar dari arus perubatan moden’. Jika ada ustaz yang bercakap mengenai fakta itu mereka akan dicap sebagai ‘penunggang agama’. Jika ada yang menjual minyak zaitun, mereka dikatakan sebagai ‘penjual produk sampah’.

 

“Ada ke minyak yang sihat? Macam pelik jer?”

 

Ya memang pelik sebab kita semakin jauh dari system pemakanan yang betul. Kita semakin jauh dari agama. Kita semakin jauh dari kehidupan yang natural.

 

“Apa lemak atau minyak yang doctor maksudkan?”

 

Saya sentiasa memberitahu bahawa minyak zaitun adalah minyak yang terbaik. Minyak zaitun adalah minyak yang tidak berbahaya. Minyak yang bermanfaat. Minyak yang sihat. Itulah minyak dan lemak yang sepatutnya menjadi pilihan pertama dan utama kerana beberapa sebab.

 

Pertama, pohon zaitun, buah zaitun dan minyak zaitun adalah sesuatu yang barakah.

 

ALLAH SWT bersumpah dengan buah ini.

 

Demi buah tiin dan zaitun. Dan Gunung Tursina”. (Surah at Tiin ayat 1 dan 2).

Di dalam Al Quran, buah zaitun disebut sebanyak tujuh kali di mana sebanyak dua  kali, ia di sebut bersendirian dan lima kali lagi ia digambarkan dalam Al Quran bersama dengan buah- buahan lain seperti tamar, delima, anggur dan buah teen.

 

ALLAH SWT menyebut lagi dalam ayat 35 surah an Nur: “Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahayaNya, seperti sebuah lubang yang tidak tembus yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam tabung kaca, (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang diberkahi, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat, yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak di sentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah memberi petunjuk kepada cahayaNya bagi orang yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan2 bagi manusia. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”

 

Gambaran ini menunjukkan betapa hebatnya dan betapa barakahnya buah zaitun ini.

 

Rasulullah SAW bersabda “Minumlah minyak zaitun dan berminyak dengannya karena sesungguhnya ia adalah dari pohon yang diberkahi ALLAH” ( HR Al Baihaqi dan Ibnu Majah)

 

Kebarakahan ini bukan saja dari sudut rohani (spiritual) tetapi juga dari segi sudut saintifik dan perubatan.

 

Fakta kedua pohon zaitun telah ditanam dan buah zaitun telah dimakan dan minyak zaitun telah digunakan untuk dijadikan ubat sejak 6,000 hingga 8 000 tahun yang lalu sekitar kawasan Mediteraean.

 

Banyak penemuan fosil yang menunjukkan pokok ini telah ditanam begitu lama. Bagitu juga penemuan berkaitan dengan peralatan yang menghasilkan minyak zaitun dan gambar-gambar kuno yang menunjukkan bagaimana minyak ini dihasilkan dan dijadikan ubat. Malah ia disebut dalam kitab perubatan lama.

 

Ia bukan produk kesihatan yang baru atau baru direka atau baru ditemui. Ia telah ditanam dan digunakan berabad-abad. Ia adalah makanan dan ubat yang natural.

 

Kawasan Mediterraen adalah suatu kawasan yang subur, walaupun pada permukaan tanahnya yang agak kering dan gersang, ia sesuai untuk ditanam pokok zaitun yang  boleh hidup berpuluh-puluh tahun. Inilah yang menyebabkan buah dan minyak zaitun di Kawasan ini sangat bermutu tinggi.

 

Ketiga kajian sains menunjukkan bahawa minyak zaitun mengandungi sebatian polyphenol yang natural dan bermanfaat dan sedia digunakan apabila diambil sebagai makananatau diminum begitu saja.

 

Polyphenol adalah sebahagian dari keluarga antioksida yang banyak terdapat dalam makanan tertentu (selalunya dari sayur-sayuran dan buah-buahan) yang dapat melawan sebatian radikal bebas yang sangat berbahaya.

 

Radikal bebas ini boleh masuk ke dalam sel-sel tubuh dan merosakkan struktur DNA dan kahirnya menyebabkan sel dan organ tersebut tidak berfungsi. Ia juga mempercepatkan proses pengoksidaan lemak (lipid oxidation). Inilah punca asas yang menyebabkan seseorang itu jatuh sakit.

 

Pesakit diabetis, contohnya akibat mengambil terlalu banyak gula ringkas dalam jangka masa yang lama, menyebabkan kerosakan pada struktur DNA dalam sel-sel pancreas. Ini menyebabkan pancreas tidak dapat mengeluarkan hormone insulin yang mencukupi. Insulin yang dikeluarkan juga mungkin tidak sempurna menyebabkan ia tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini menyebabkan karbohidrat tidak dapat dimetabolisma dengan baik sehingga menyebabkan peningkatan gula dalam darah.

 

Polyphenol pula mempunyai banyak ‘anak-anak’ di bawahnya. Antara sebatian di bawah kumpulan polyphenol adalah hydroxytyrosol dan oleuropein yang banyak terdapat dalam daun dan minyak zaitun.

Rujuk: M. Baldioli; M. Servili; G. Perretti; G. F. Montedoro (1996). “Antioxidant activity of tocopherols and phenolic compounds of virgin olive oil”. Journal of the American Oil Chemists’ Society. 73 (11): 1589–1593.

 

Hydroxytyrosol dalam minyak zaitun diakui oleh jawatankuasa saintifik dalam European Food Safety Authority sebagai sebatian yang bermanfaat dalam menurunkan tahap kolestrole dalam darah, walaupun belum banyak kajian yang lebih mendalam mengenainya.

Rujuk: Sadler MJ (2014). Foods, Nutrients and Food Ingredients with Authorised EU Health Claims; Volume 1 of Woodhead Publishing Series in Food Science, Technology and Nutrition; Section 10.3: Authorised health claim. Elsevier. pp. 214–5.

 

Keempat kajian awal perubatan menunjukkan bahawa minyak zaitun yang mengandungi hydroxytyrosol sangat bermanfaat pada pesakit.

 

Banyak kajian yang terbaru menunjukkan bahawa hydroxytyrosol adalah sebatian antioksida yang sangat berkuasa yang membantu fungsi mitokondria (yang menghasilkan tenaga dalam tubuh) yang memperlahankan kerosakan dan penuaan organ-organ dalam tubuh.

 

Hydroxytyrosol dan oleuropein dalam minyak zaitun juga dapat dijadikan rawatan komplimentari dalam mencegah dan merawat kanser di sesetengah negara, terutama kanser kolon, payudara dan kanser darah. Ini kerana kedua-dua sebatian itu bersifat antiproliferative dan antioptotic yang menghalang perkembangan sel-sel kanser.

 

Walau bagaimana pun bagi pesakit kanser, berbincanglah dengan doctor bagi mendapatkan rawatan yang terbaik. Tidak salah mengamalkan minyak zaitun walaupun mendapat rawatan di hospital.

 

Sebatian polyphenol dalam minyak zaitun juga memberikan manfaat kepada pesakit kardiovaskular. Ia menghalang pengeluaran sel molekul yang menyebabkan sel-sel platelet melekat antara satu lain. Ia juga menghalang proses pengoksidaan “kolestrole jahat” LDL. Dengan ini akan mengelakkan berlakunya sumbatan dalam saluran darah (atherosclerosis).

 

Ia juga dapat menstabilkan gula dalam darah dan mengelakkan penyakit Alzheimer.

 

Berdasarkan fakta-fakta ini, minyak zaitun adalah minyak yang barakah, selamat dan bermanfaat. Kita perlu mengambil minyak zaitun dalam pemakanan kita kerana ia dapat membekalkan tenaga dan menjadikan lebih sihat.

 

Pilihlah minyak zaitun yang teulen dan bermutu. Saya pilih OLIVIE dan OLIVIE POWER UP (OPU).

 

Semoga bermanfaat.

 

Boleh dapatkan OLIVIE dan OLIVIE POWER UP dari rakan niaga kami.

 

RM130 sebotol termasuk pos

 

RM395  sebotol termasuk pos

 

Boleh hubungi saya 019 7712391 atau wakil-wakil kami  di seluruh negara.

Klik bendera negeri masing-masing http://needsvenue.com.my/Reseller/

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top
error: Content is protected !!
%d bloggers like this: