Kitaran Haid 40-60 Hari

KITARAN HAID 40-60 HARI..

Gambar hiasan
Gambar hiasan

“Salam doctor, saya mengalami masalah kitaran haid yang tidak teratur. Selalunya antara 40-60 hari. Adakah ia disebabkan oleh masalah PCOS?”Mohon penjelasan, terima kasih”

WA ALAIKUM MUS SALAM

Tanda utama seorang wanita mungkin mengalami masalah Sindrom Ovari Polisistik (Polycystic Ovarian Syndrome – PCOS) ialah apabila mengalami kitaran haid yang tidak teratur.

Ada pesakit yang mengalami haid antara dua hingga tiga bulan sekali.

Namun begitu kitaran haid yang tidak teratur, hanya satu tanda untuk penyakit PCOS, dan pesakit harus menjalani pemeriksaan doctor, teruatamanya pemeriksaan hormone dalam darah dan ultrasound bagi melihat imej ovary.

Ini kerana PCOS berlaku apabila terdapat berlebihan hormon lelaki dan peningkatan insulin di dalam tubuh seorang wanita.

Wanita tersebut tidak semestinya mempunyai berat badan yang berlebihan, ia boleh berlaku pada wanita yang bertubuh kecil dan kurus. Namun kebanyakan wanita yang mempunyai berat berlebihan mempunyai masalah ini.

Ia menyebabkan masalah kesuburan, iaitu sukar untuk hamil, dan penyakit lain seperti diabetes mellitus (kencing manis) dan darah tinggi.

Ramai pakar perubatan mengatakan ia sukar diubati, dan rawatan yang diberikan melibat pemberian ubat hormone, pengurangan berat badan, penjagaan makanan (pantang dalam pemakanan), mengambil beberapa nurtisi dan vitamin yang membantu mengawal masalah ini.

Bagi pesakit saya, saya mencadangkan suplemen Vitamin C dan vitamin E, banyakkan makan sayuran dalam makanan (untuk mendapatkan serat pemakanan) dan mengamalkan Ekstrak Kacip Fatimah.

Untuk pembelian Kacip Fatimah formulasi IBD UTM sila klik di bawah:

Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

IKLAN

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak,  saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E.  Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM  di http://needsvenue.com.my

Bagi individu yang mengalami parut dan kekeringan kulit, terutamanya eczema saya mencadangkan cream  Labicea Revitalizing Moisturizer.  Info lanjut di https://www.facebook.com/Labicea-Revitalizing-Moisturizer-486696818067490/

Leave a Reply

error: Content is protected !!