KERAP KENCING

Seorang pesakit bertanya “Saya mengalami perasaan untuk membuang air kecil (kencing) berterusan. Saya tidak pernah rasa leakage (terlepas air kencing akibat tak dpat dikawal), pemeriksaan air kencing UFEME dan urine culture juga telah saya lakukan apabila berjumpa doctor dan didapati ianya normal. Apa masalah saya doktor? “

Oleh kerana semua ujian telah dilakukan, puan kemungkinan tidak mempunyai masalah pada stuktur saluran kencing atau masalah jangkitan kuman. Masalah saluran kencing puan mungkin disebabkan oleh masalah fungsi yang kita namakan ”Overactive Bladder” yang mana kerap berlaku pada wanita. Apa yg berlaku adalah pengecutan (contraction) pada pundi kencing puan tanpa ransangan yg bisanya berlaku apabila pundi penuh.

Selalunya apa yang dirasa ialah rasa hendak kencing (rasa pundi kencing penuh) tetapi bukanlah sakit yang teruk. Kemudian puan melepaskan kencing dan merasa lega. Namun begitu jika tiada rasa hendak terkencing, cuma rasa pundi kencing penuh, mungkin puan mengalami masalah selain overactive bladder, iaiatu kemungkinan ketumbuhan pada ovari (ovaian cyst), fibroid pada rahim atau masalah radang pada pundi kencing (interstitial cystitis).

Tanda-tanda overactive baldder yang teruk dan perlukan rawatan adalah

  1. rasa hendak kencing (urgency) tapi tiada terkencing (incontinence)
  2. waktu siang kencing melebihi 8 kali sehari.
  3. waktu malam kencing kurang dari 4 kali
  4. rasa lega selepas kencing walaupun kuantiti air kencing (urine) sedikit.

Saya mencadangkan puan berjumpa doktor mendapat ubat yg sesuai.

Wallahu a’lam.

[IKLAN]

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak, saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E. Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM di http://needsvenue.com.my

Untuk pembelian menggunakan kad kredit sila klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

16 comments

  1. saya pengidap diabebis 10 tahun lalu. saya dapat mengawal kencing kerap.Namun sejak dua bulan kebelakangan ini saya mula kerap kencing.sekarang saya cuba meneliti apakah jenis makanan yang saya ambil.saya makan ubat kencing manis(1 biji setengah bersama sebiji metfomin 2x sehari).soalan saya ialah adakah dos yang saya ambil itu mencukupi untuk sehari aatau perlu saya tukar ubat kencing manis generasi baru.

  2. balkis bt buang

    assalamualaikum doktor…saya mengalami sakit perut dari pusat sehingga ke kaw.sebelah kanan.saya sering merasa loya selepas makan dan seringkali terasa kerap kencing..minggu lepas saya telah ke klinik dan disahkan UTI pada mulanya..tetapi kali kedua saya disyaki ada fibroid kerana haid yg kerap dan berterusan…apa yg merisaukan saya ialah terjejaskah kehidupan seharian saya sebagai seorg isteri jika saya mmg disahkan menghidap fibroid?

  3. sy hadapi kencing kerap doc..lps mnum msti akan ke toilet..lbeyh pd 8kli shri..mohon diberi nasihat..

  4. Asslamualaikum… Doc sya asyik2 pi tandas…. terutama pada waktu malam.. time tidur…sya agak risau dengan keadaan sya niey jika ia berterusan.. kerana tahun ini sya menghadapi PMR… please help me.. :(

  5. Salam Doc, saya ade masalah kencing yg sangat kerap, kebih 8x disiang hari. air kencing tu putih dan banyak. bukan sedikit.lagi banyak saya minum, lagi kerap dan banyak saya kencing. kemudian dia tak boleh tahan. harap Doc boleh tolong saya…..

    • Saya nak tau jawapan kalu selalu kerap kencing… Kuat berpeluh . byk minum air… Pg kencing lebih 10x sehari… Makan ubat kencing manis 1 biji sekali 2kali sehari

  6. assalamualaikum doc. saya mengalami masalah kerap kencing pada waktu siang. saya akan ke tandas dalam sela masa 5-10minit sekali.urin yang keluar cuma sedikit.saya cuma mimum 3 gelas air sehari untuk mengelakkan pengeluaran urin yang terlaku kerap tetapi sedikit. lebih banyak air yang saya minum, makin kerap saya ke tandas. ada yang mengatakan ianya berkaitan dengan penurunan peranakan. harap doc dapat memberikan peneranagn berkaitan dengan masalah saya. terima kasih.

  7. salam doktor…saya berusia 41 thn..berat saya 87kg n tinggi 151 cm.semenjak thun llu saya slalu rse nyeri d bahagin pnggang sbelah kanan…walaupun x sakit tapi rse tu berterusan..sya kuat mnum air n slalu buangair juge…leh x dr tlg trang kan nape pinggang sya …

  8. Salam doc..sy berumur 21 thn.baru2 ni sy mengalami kerap kencing yang sy anggap teruk sekali sehingga sy xdpt mngawal kencing dan kadang kala terkencing.apabila sy kencing,sy masih tidak berasa lega dan kadang kala selang 10minit sy pasti akan kencing lagi.kadang2 sy kencing pinggang kanan sy juga turut berasa sakit.boleh doc jelaskan apa yg berlaku?

  9. dr saya x boleh tido malam asik ke tandas nak kencing je.apakah masalah sy.jika saya rasa sejuk pada waktu malam mesti ke tandas setiap sejam 6 kali.

  10. assalamualaikum, dr.. saya nak tanya masalah berkaitan masalah kencing . saya kerap skali terasa ingin kencing. tetapi bila sahaja di toilet. saya tidak akan terkencing atau kencing dalam kuantiti yang sikit. sehinggakan dalam sehari saya boleh di katakan lebih 5 kali ulang alik ke tandas gara gara kencing yang kerap. apakah masalah yang saya alami sekarang? adakah masalah ini serius dan perlukan rawatan?

    • assalamualaikum, dr.. saya nak tanya masalah berkaitan masalah kencing . saya kerap skali terasa ingin kencing. tetapi bila sahaja di toilet. saya tidak akan terkencing atau kencing dalam kuantiti yang sikit. sehinggakan dalam sehari saya boleh di katakan lebih 5 kali ulang alik ke tandas gara gara kencing yang kerap. apakah masalah yang saya alami sekarang? adakah masalah ini serius dan perlukan rawatan?

      wa alai kum mus salam. Saudari juga perlu melakukan pemeriksaan air koencing UFEME untuk mengesan jangkitan kuman pada pundi kencing.

  11. assalamualaikum, dr….sya brumur 21 thun…..sya mngalami msalah kencing kerap yg sya anggap trok….krna dlm msa shari d wktu siang sya kncing lbh dr 8 kali dan wktu mlm jga shgga mengganggu waktu tdur sya…apabila sya kncing kdg2 sedikit dn kdg2 bnyak…..kdg kala tu xsmpai 5 mnit sya akn kencing lg…hrap dr dpat mmbantu sya…

    • assalamualaikum, dr….sya brumur 21 thun…..sya mngalami msalah kencing kerap yg sya anggap trok….krna dlm msa shari d wktu siang sya kncing lbh dr 8 kali dan wktu mlm jga shgga mengganggu waktu tdur sya…apabila sya kncing kdg2 sedikit dn kdg2 bnyak…..kdg kala tu xsmpai 5 mnit sya akn kencing lg…hrap dr dpat mmbantu sya…

      Dr Zubaidi: wa alai kum mus salam. Saudari perlu melakukan pemeriksaan air koencing UFEME untuk mengesan jangkitan kuman pada pundi kencing.

  12. Salam,doc.saya sudah berkahwin hampir 2 tahun dan masih belum dikurniakan zuriat.hampir 2 minggu saya mengalami kekerapan kencing samada disiang @ dimalam hari..keadaan ni membuatkan saya tidak selesa untuk bersama suami akibat sentiasa nak kencing.dlm 4x saya akan bangun mlm untuk kencing.saya ada tanya pendapat kawan,katanya mungkin peranakan da jatuh,tu yang nak kencing je..betul ke doc?so,ape yg perlu saya buat,check di klinik biasa @ refer pada hospital @ ada suplemen2 yg perlu diambil?

  13. Saya berumur54 tahun, terasa saluran faraj sempit bila bersama suami, selepas itu saya mengalami sakit pada bahagian ari2 dan terasa pundi kencing saya sentiasa penuh.saya akan terasa mahu buang air setiap sejam.mohon nasihat dari doktor..

Leave a Reply

error: Content is protected !!