Advertorial
Home » Koleksi Artikel » Bayi/Kanak-kanak » Kecederaan Kepala Kanak-kanak dan CT SCAN Otak

Kecederaan Kepala Kanak-kanak dan CT SCAN Otak

Saya pernah ditanya oleh seorang ibu muda yang membawa anaknya yang baru belajar bertatih. Beliau bertanyakan tentang kesan sampingan terhadap ‘kecederaan’ kepala pada anaknya seminggu yang lalu.

Bila saya meminta beliau menerangkan lebih jelas mengenai ’kecederaan’ itu, beliau memberitahu hanyalah benjol kecil di dahi dan telah pun hilang.

Berapa minggu selepas itu saya mendengar seorang rakan memberitahu ada satu kes yang dibawa ke hospital di mana seorang kanak-kanak berusia 3 tahun jatuh dari katil bertingkat dan meninggal dunia sebaik saja sampai di hospital.

Kecederaan pada kanak-kanak yang berusia 6 tahun ke bawah amat kerap berlaku. Baru-baru ini saya merawat dua orang kanak-kanak yang cedera ketika bermain sesama sendiri. Seorang luka di dahi dan seorang lagi luka di dagu. Saya sendiri pernah luka di kening kiri ketika berumur 5-6 tahun ketika bermain berkejaran dengan kawan-kawan. Namun saya rahsiakan dari ibubapa saya kerana pendarahannya berhenti bila saya tekapkannya dengan ais. Lukanya juga tidak kelihatan kerana dilindungi oleh bulu-bulu kening.

Kanak-kanak bermain mengikut kehendak naluri mereka dan mereka tidak dapat menimbangkan bahaya yang berada di hadapan mereka. Apatah lagi tubuh mereka yang kecil dan otot yang tidak kuat menyebabkan mereka agar sukar mengimbangkan badan. Kecederaan di kepala melibatkan benjol (haematoma), luka (abrasion wound) atau luka koyak (laceration wound).

Namun apa yang membimbangkan apabila kanak-kanak mengalami kecederaan di kepala, bukan setakat luka di situ, tetapi melibatkan pengsan dan tidak sedarkan diri. Ramai yang bimbangkan kalau-kalau kecederaan di kepala juga melibatkan kecederaan di otak.

Saya pernah merawat seorang kanak-kanak yang berumur 10 tahun, bermain basikal dengan kawan-kawannya pada waktu maghrib. Akibat masalah brek, kanak-kanak itu terlanggar tiang lampu dan mengalami kecederaan luka (laceration di kepala).

Pendarahannya tidak berhenti semasa saya menjahit luka kanak-kanak itu. Namun apa yang saya perhatikan, sepanjang 30 minit  saya menjahit luka di kepalanya, kanak-kanak itu seolah-olah sedang tidur. Bila digerakkan dan diminta untuk membuka matanya, dia enggan seperti menyuruh kanak-kanak yang enggan bangun dari tidur yang lena.

Lalu saya mencadangkan agar dihantarkan ke hospital untuk pemeriksaan CT scan otak supaya dapat dipastikan sama ada kecederaan luka di kepalanya melibatkan kecederaan otak. Alhamdulillah, feedback yang saya terima seminggu selepas itu ketika ibubapanya mengunjungi saya, memberitahu tiada kecederaan otak yang serius, hanya gegaran otak.

Jadi apakah semua kecederaaan kepala harus dilakukan CT scan otak?

Sebelum saya menerangkan lebih lanjut elok juga kalau saya terangkan istilah awareness. Istilah ini digunakan untuk mengukur tahap kesedaran seseorang. Jika seseorang itu full awareness, dia boleh bercakap dan menjawab soalan seperti orang yang normal.

Namun bila tahap kesedarannya semakin menurun, dia mungkin bercakap seperti orang mabuk (drowsy) atau mungkin seperti orang yang mengantuk mahu tidur atau lebih teruk ialah pengsan dan tidak sedarkan diri. Ini semua tanda-tanda tahap kesedaran yang tidak baik.

Maka jika kanak-kanak mengalami kecederaan kepala akibat terjatuh, kemalangan jalanraya, atau semasa bermain, elok kita pastikan tahap kesedarannya.

Kanak-kanak yang tidak mempunyai tahap kesedaran yang baik seharusnya dihantar ke hospital untuk pemeriksaan CT scan otak. Ini termasuk pengsan dan tidak sedarkan diri. Atau mungkin setakat lemah atau seperti orang mengantuk.

Bagitu juga jika kanak-kanak itu hanya pengsan melebihi 30 saat atau lupa apabila disoal namanya (amnesia). Saya pasti ia melibatkan kecederaan otak sama ada hanya gegaran (concussion) atau pun pendarahan otak (intra crnial bleeding).

Apa yang belaku adalah satu gegaran yang kuat berlaku pada otak dan boleh mengakibatkan kebocoran saluran darah dan akhirnya menyebabkan pendarahan dalam otak.

Muntah yang berterusan juga adalah tanda-tanda kecederaan otak. Kanak-kanak itu akan terus lemah dan muntah-muntah. Muntah ini disebabkan oleh tahap tekanan pada otak (intracranial pressure) yang semakin tinggi akibat pendarahan di dalamnya.

Tanda-tanda lain ialah kanak-kanak itu tidak boleh menggerakkan sebahagian badan atau sebahagian anggota. Ini dinamakan focal neurological deficit di mana kawasan otak yang mengawal bahagian yang tidak boleh bergerak itu mengalami kecederaan. Contohnya kanak-kanak itu tidak mampu menggerakkan kaki kanan atau pun tangan kanan.

Selain itu terdapat kecederaan jelas yang menunjukkan kecederaan pada tengkorak, sama ada boleh dilihat melalui luka di kepala atau pun melalui x ray tengkoraknya. X ray tengkorak hanya boleh melihat keretakan atau kecederaan pada tengkorak, tetapi tidak mampu melihat kecederaan pada otak, maka haruslah dihantar untuk pemeriksaan CT scan.

Oleh itu setiap kanak-kanak yang mengalami kecederaan di kepala di samping mempunyai tahap kesedaran yang menurun, hilang ingatan, pengsan, muntah berpanjangan dan lemah, tidak dapat menggerakkan sebahagian tubuh dan mempunyai kesan kecederaan tengkorak yang jelas, ini menunjukkan kanak-kanak itu mempunyai risiko kecederaan otak. Cara terbaik untuk mendiagnosanya ialah dengan pemeriksaan CT scan otak.

Baru-baru ini satu kajian di Britain telah mendapati 10% dari kanak-kanak yang cedera di kepala akibat terjatuh dan mempunyai tahap kesedaran yang baik/normal juga menunjukkan tanda-tanda terdapat kecederaan otak apabila dilakukan pemeriksaan CT scan otak.

Ini memeranjatkan dan membimbangkan ibubapa dan doktor. Walaupun kita menjangka kecederaan yang dialami oleh anak kita mungkin ringan, dia tidak mempunyai luka atau benjolan di kepala, tidak ada muntah dan tidak pengsan, masih ada kemungkinan ia mengalami kecederaan otak.

Jadi bagaimana ibubapa hendak menghadapi kebimbangan ini? Bayangkan bila dihantar ke hospital (terutama hospital awam), kanak-kanak itu diberikan rawatan dan doktor yang bertugas d Jabatan Trauma dan Kecemasan mengatakan anak kita itu tidak perlu menjalani pemeriksaan CT scan otak.

Saya mencadangkan dua pilihan, pertama kita bolehlah membawa anak ke hospital lain untuk mendapat pandangan kedua dan melakukan CT scan di sana. Jika kita mambawanya ke hospital sawsta semestinya permintaan kita ditunaikan dan saya rasa wang yang dikeluarkan untuk Ct scan otak berbaloi dengan nyawa anak kita.

Cara kedua ialah dengan melakukan observation 24 hour. Pemerhatian ini haruslah dilakukan sendiri oleh ibubapa dan jangan mengharapkan pembantu rumah atau pembantu di TASKA. Ini kerana mungkin mereka sibuk melakukan kerja-kerja lain atau pemerhatian mereka tidak sama dengan pemerhatian kita sebagai ibubapa. Jika tiada perubahan yang teruk kepada anak kita dalam masa 24 jam, selalunya kanak-kanak itu tidak mengalami kecederaan di otak.

Jadi janganlah risau jika kecederaan di kepala telah berlaku melebihi 24 jam dan kanak-kanak itu mula bermain dengan rakan-rakan. Namun begitu bagi kanak-kanak atau bayi yang berumur 2 tahun ke bawah, ianya sangat berbeza.

Bayi yang berumur 2 tahun ke bawah walaupun tidak menunjukkan tanda kecederaan saraf atau masalah kesedaran yang menurun,  tetapi kecederaan lebam di kepala (hematoma) selalunya menandakan kecederaan dalam otak. Ini kerana tengkorak dan otak bayi itu lebih lembut dibandingkan dengan kanak-kanak berumur 6-12 tahun.

Jadi bagi mereka lebam di kepala sudah cukup untuk membuktikan kecederaan otaknya. Maka ianya haruslah terus di bawa ke hospital dan dibuat pemeriksaan Ct scan otak.

Ini kerana bayi sebegini sukar untuk diteliti tahap kesedarannya. Kanak-kanak itu mungkin disangkakan tidur sedangkan dia mengalami tahap kesedaran yang menurun akibat kecederaan otak.

Wallahu a’lam.

Susunan : Dr Zubaidi Hj Ahmad (061010)

http://www.facebook.com/drzubaidi

http://drzubaidi.com/blog

121 comments

  1. salam dr,
    saya tertarik dengan artikel dr. anak saya berusia 1 thn 5 bulan pada ketika itu jatuh 2 anak tangga lalu tidak sedarkan diri seperti lemah dan seakan pengsan/tidur? buat 20 saat.saya menggejutkan nya lalu dia bangun dan mamai.saya ke pusat kecemasa HSA di JB dan hanya di xray namun tidak buat CT Scan kerana pada ketika itu anak saya meluahkan kembali ubat yang memerlukan dia tidur utk melakukan CT Scan.kini,setelah 6 bulan berlalu.dia masih aktif dan tidak menunjukkan sebarang kekurangan.
    Soalan saya: doktor mengatakan kanak-kanak berumur bawah 2 tahun sangat berbeza kondisi nya,oleh itu perlukan saya melakukan CT scan utk mengetahui keadaan anak saya. saya juga mengetahui salah seorang kawan saya yang mempunyai anak yang jatuh semasa kecil,mendapat kesannya apabila anak nya berumur 9 tahun,iaitu kesan sawan sehinggalah dia dewasa kini. adakah terdapat sebarang kaitan?

    • Salam, saya memahami keadaan di jabtan Kecemasan terutama jika puan datang ke saya di malam hari dan keadaan anak juga ‘kelihatan’ nromal. Doktor juga mungkin tidak mengesaki apa-apa dan radiologist juga keberatan untuk datang di malam hari. Kadang kala pendarahan yang kecil dan menyebabkan darah beku akan jelas menunjukkan tanda ketika anak puan mula semakin besar.
      Jika puan merasakan ianya menunjukkan tanda-tanda tidak normal terutama mula mendapat sawan, puan haruslah meminta doktor menjalani pemeriksaan Ctscan sebab pemeriksaan itu sajalah yang paling sahih untuk mengetahui keadaan anak puan.

    • Wsalam, dr muna. Terima kasih atas maklumat berguna. Terutama bagi saya sendiri.

      • dr.. macam mana kita hendak tahu fungsinya…?

      • salam…..anak saya berumur 2th mengalami benjolan besar dibahagian kanankepala selama 5 bulan…baru2 ini sya telah bawa ank sya ke hospital kerajaan…mereka hanya menjalani xtray…kata dokter darah beku selepas itu ank sya dibenarkan pulang kata dokter darah beku itu akan hilang dgn sendirinya…adakah benar akan hilang sendiri tanpa apa2 ubat?

    • askm,saya seorg ibu yg mempunyai anak yg mengalami pendarahan otak kiri depan.kesan drpd pembedahan otak anak saya tidak dapat melihat hingga kini.anngota kanan kurang berfungsi.dan tahun anak saya baru pandai duduk.tp anak saya bila nk tido mesti menangis.sekrg sy sdg usaha sembuh.pelbagai rawatn sy lkukn doktor.sy tak tahu lg apa yg perlu saya lakun.

      • wsalam, itu adalah komplikasi pembedahan otak yang saya percaya telah diterangkan oleh doktor pada puan sebelum pembedahan itu. Saya harap puan banyakkanlah sedekah dan doa. Jangan lupa membawa anak puan untuk rawatan susulan. Insya Allah, Allah akan membantu org yg berusaha,

  2. salam dr,
    anak saya sawan ketika berusia 4bln.pengasuh telah menghantar ke sebuah hospital.anak saya didapati tidak demam panas.suhu badannya normal sahaja.sepanjang 3 hari ditahan di wad anak saya muntah teruk tetapi dr mengatakan anak saya hanya sakit tekak.keluar dari wad saya bawa anak ke hosp private utk ct scan.keputusan mendapati anak saya mengalami keretakan pada tulang tengkorak dan pendarahan dalam kepala.pemeriksaan lanjut juga mendapati terdapat pendarahan di dalam mata.bagi pendarahan di kepala dr tidak membuat pembedahan kerana pendarahan tersebut kecil sahaja.utk pendarahan dlm mata saya menggunakan ubat mata ‘NEVANAC’.kini setelah usia anak saya 9 bln semuanya telah kembali ok.Bolehkah saya tahu kesan dalam jangka masa panjang terhadap anak saya?Bolehkah sawan terjadi lagi terhadapnya?adakah kesan pendarahan lalu boleh mengganggu perkembangannya?setakat ini anak saya mengikuti segala perkembangan normal bagi seorang bayi…terima kasih.

    • Wsalam, saya tidak pasti berapa besar saiz pendarahan di otak anak puan. Selalunya kita akan ulangi scan selepas enam bulan untuk mengetahui, sama ada saiznya bertambah besar atau telah mengecil atau mungkin telah hilang. Pemeriksaan ini amat penting kerana selagi ada darah beku di otak, sudah tentu ada risiko untuk mendapat sawan.

    • pgasuh ada terjatuhkan anak x bgtau akak ke yg sapa leh jd camtu?

  3. salam dr,
    br nie ank saya jatuh longkang dan ada darah beku di belakang telinga, saya ingin bertanye apa yg perlu saya lakukan sekiranye ank saya tidak melakukan pembedahan kerana darah beku terlalu nipis mgkn dia akan baik sendiri atau tidak…..

    • Wsalam. Selepas anak puan jatuh, puan harus membawa anak puan ke hospital untuk penilaian. Jika dia ada pengsan, muntah yang tidak berhenti atau sawan, ia memerlukan pemeriksaaan CT scan. Dari situ, sma ada perlu pembedahan atau tidak akan ditentukan.

      • salam dr..ank sy baru 6bln die kene sawan tapi tidak demam….tiba2 lepas mandi kn die badan die lembik dan mate naik ke atas tgn kaki kejang…da bw jumpe dr..dr ckp kalau berulang..takut ade faktor lain….tp xde jatuh atau terhantuk…

  4. Salam Dr

    Anak saya sudah berusia 7 tahun. Sepanjang proses pembesarannya ada byk kali kes2 dia terjatuh,tergelincir dsb. seingat saya ada 3 kali dia jatuh agak kuat (ie atas simen yg keras ) & saya ada bw ke klinik . Alhamdulillah tiada muntah2 atau simptom2 lain.. wbagaimanapun dr, semenjak dia masuk ke tadika saya mula dpt perhatikan dia agak lembap & kurang dpt memberi perhatian, pergerakan dia cth pakai/buka baju kurang cekap, tidak seperti kwn2 seusianya.. saya nampak mindanya mcm terawang2.. klu berdiri tegak pun kakinya mesti akan bergerak, tidak boleh diam tegak.. tangannya pun akan selalu mcm mengipas2..kadang2 dia berjalan kedepan ke belakang tanpa sbb..tp dia tidaklah hyper. ada kemungkinan ke dr anak saya ini ada masalah keseimbangan otak akibat dr kejadian dia jatuh2 semasa kecil atau dia ada penyakit lain.. setelah bersekolah, semakin jelas akan tanda2 something wrong dgn anak saya.. tlg bg advise pada saya Dr apa yg perlu saya lakukan.

    • Salam, keadaan anak puan tidak semestinya disebabkan trauma (kerap jatuh di atas simen). Mungkin juga masalah kognitifnya. Permasalahan anakpuan amatlah sbjektif. Pemeriksaan teliti harus dilakukan.

  5. rohayu ab.rashid

    ank saya berumur 6 bulan,8 hari yang lepas dia jatuh katil,menangis dan kemudian lebam di sebelah kiri dahi.dalam 24 jam dia tidak muntah.namun yang merisaukan saya ialah semalam yang lepas dan pagi ini selepas minum susu tak sampai setengah jam dia muntah.apakah ia kesan dari jatuh?

    • Muntah disebabkan oleh pelbagai sebab. jika muntah berterusan, sudah tentu itu menandakan bahaya. namun jika muntah telah berhenti, tiada perlu dirisaukan.

      • salam ,

        dr pd 2.12.2011 anak sy berumur 2 tahun tjatuh dr katil terkesan benjol didahi kirinya,tp masih aktif sampai malam tadi dia muntah 2 kali,pastu pg td minum susu je muntah…pastu sy tgk dia mcm lesu tp xder tanda demam..tolong saya dr…

  6. Akum Dr

    anak sy berumur 1 thn 9bln semasa dia lahir ada berlaku pendarahan dalam otak pd sebelah kiri disbbkan proses kelahiran secara vaccum,dia juga mengalami fitt pada anggota badan kanan,ct scan dibuat pada umur 3bln pendarahan menunjukan sudah tiada tapi ada menunjukan pengumpulan air CCF bahagian forntal kepala anak sy .rawatan yang dibuat pun pada anak sy tgk perkembangan nya saja.dia juga mudah sakit asyik keluar masuk wad.Ptg tadi dia jatuh kakak dia ckp kepala adik kena kelantai bahagian forntal pulak sy ingat takde apa dalam 15min dia terus demam panas temp:39.5 sy bagi suppository 250 temp selepas tu 39.adakah anak sy mengalami gegaran otak lagi? dan knp setiap kali dia akan sakit bahagian forntal depan anak sy akan bengkak/menonjol adakah disbbkan pengumpulan air CCF dibahagian kepala nya,?

  7. Assalamualaikum Doctor,

    anak lelaki saya berumur 10 tahun 2 bulan. Hari khamis yang lalu kepalanya telah dihantuk oleh kawannya ke dinding syk 5 kali. Dia pening dan menangis. Dia hanya beritahu saya selepas 4 hari sambil menangis dan menyatakan kepalanya sakit. Keadaan di kepalanya saya dapati bengkak sebesar tapak tangan dan bila rasa area berkenaan sy dapati mcm lembut seolah2 ada cecair dibawah kulit kepala. Warna kawasan yg bengkak tidak berubah. Sy bawa anak ke HKL, doctor kata ok selagi tk muntah dan pening melampau yg berterusan. keesokkan harinya dia mengadu pening dan sakit. Terbaring satu hari sambil tgk tv dan tidur. Utk pengetahuan doctor anak sy sgt aktif dan sgt jarang tidur di waktu ptg. Hari ni, pening dan sakit masih ada tp berkurangan tp sy lihat bengkak dan kawasan lembik tu masih ada. Perlukah CT scan dilakukan? kenapa kepala nya tidak bengkak dan keras tp sebaliknya? a

    • Wa alaikum mus salam. 10% kanak-kanak yang mengalami kecederaan kepala dan otak tidak mempunyai anda-tanda yang luar biasa. Sangat berbaloi jika puan lakukan CT scan otak jika pemerhatian puan mendapati keadaannya luar biasa (tidak aktif)..

  8. anak sy berumur setahun 6 bln.palang besi buai jatuh atas kepala dan naik benjol biru.selepas beberapa minit kemudian dia muntah 2 kali.saya bawa ke hospital dan doktor masukkan ubat ikut bontot.selepas itu,dia kerap buang air besar cair.anak sy sblm kejadian itu dia seorang yang aktif.tetapi sekarang jadi sebaliknya.tidak aktif,tak bermaya,bila makan dia tak telan tapi dia biar je dalam mulut.bila malam tak lena tidur,asyik merengek.apa cadangan doktor?

    • salam.. saya amat simpati dgn musibah yg puan hadapi. saya doakan anak puan beransur sembuh. berkenaan soalan yg puan tanyakan, adakah doktor telah jalankan CT Scan? kerana ia amat penting memandangkan anak puan menunjukkan tanda2 yg membimbangkan.

      • salam dr, anak saya 2thn 5bln kerap terjatuh bila bermain. 2 hari lepas dia terjatuh dan belakang kepalanya terhantuk di bucu almari. selepas kejadian tu ada pendarahan pada hidung anak saya..adakan pendarahan tersebut kesan drp hentakan kepala?

        • Wsalam. Pendarahan hidung boleh disebabkan oleh kecederaan pada hidung saja dan boleh jadi menandakan kecederaan pada tulang tengkorak. Hal ini harus diperiksa oleh doktor untuk tindakan selanjutnya.

  9. Salam dr…
    Anak saya 2thn 2bln seorang yang sangat aktif…Bila dia main selalu jatuh…da smpi lebam kepala…ada hari 2 dia jatuh kuat sangat…lps 2 kepala dia jadi panas dan terus demam…saya bagi ubat demam esoknya demam dia baik…setakat nie dia masih lagi sihat dan bermain macam biasa..saya nak tanya umur bape anak kita pandai cakap sepenuhnya..

  10. Assalamualaikum dr…

    Anak saya perempuan. pada usia 2 thn 3 bulan dia pernah terhantuk kepala pada kaki kerusi. masa tu dia memang menangis kuat padahal sebelum ni klau terjatuh dia ok je. stelah dipujuk dia diam. kebetulan pula masa tu dia demam batuk selesema dan hampir sembuh. sy menguji dia dgn mnyuruh membaca abc dan 123, dia boleh… tapi keesokkan hr baru sy nampak terdapat garisan lebam kat dahi. dia tetap aktif. bila dah petang badan dia semakin panas dan menunjukkan simptom tompok2 merah di sluruh badan bermula d muka. dan tompok2 itu berubah2 tempat. sy bawa berjumpa dr. di klinik swasta. dr. cuma cakap tompok2 tu mgkin alergik dan demam mgkin disebabkan badan terkejut akibat gegaran. apa pendapat dr.? perlukah sy bawa anak sy pergi scan? kejadian itu sudah 4 bulan berlalu dan anak saya aktif seperti biasa. terima kasih

  11. Assalamualaikum doc.

    saya ada anak saudara perempuan berusia 10 bulan. dia teramat aktif dan selalu terjatuh dan terhantuk di kepala. baru2 ni dia terjatuh amat kuat dan lebab di dahi. kebetulan pula malam sebelum tu dia terjatuh dari katil.oleh kerana terlalu risau, ibubapanya membawa pergi ke hospital swasta untuk rawatan walaupun aktif bermain. setelah dix-ray, terdapat satu keretakan kecil di kepala dan terus dibawa untuk CT scan. sy tidak pasti apa keputusan dari laporan tersebut. apa pendapat doc dengan kondisi anak saudara saya? adakah dia akan mendapat kesan apabila usia semakin membesar?

    • Wa alaikum mus salam. Jika betul ada keretakan pada tulang tengkorak, ia adalah hentakan yang kuat dan serius. Semoga ALLAH permudahkan anak saudara puan untuk cepat sembuh.

  12. salam, doc.anak saya berumur 4 tahun, jatuh dari katil 2 minggu lepas. agak kuat terhantuknya, tapi tidak disertai muntah.kawasan sebelah kiri kepalanya kalau disentuh terasa sakit.tapi tiada perubahan pada warna kulit kepala. seminggu kemudian, saya tesentuh bahagian kepala kiri belakang telinga.saya terperanjat kerana terasa lembik dan bengkak, seperti mengandungi cairan.lalu saya bawa ke hospital dan dilakukan x-ray.doktor kata hasil x-ray ok dan tak ada masalah.beliau pun bagi ubat tahan sakit dan susut bengkak.tapi saya perhatikan beberapa hari ini kawasan yang lembik semakin bertambah.untuk pengetahuan doktor, anak saya aktif seperti biasa,tetapi merasa sakit bila area yang lembik itu disentuh.apa analisis doktor mengenai kes anak saya ini?apa perlu saya buat?terima kasih.

    • Wsalam. Bengkakan pada kepala disebabkan oleh pembentukan darah beku di bawah kulit kepala. ia akan hilang secara perlahan-lahan. Pada amnya kanak-kanak yang aktif tidak perlu CT scan otak.

  13. salam dr,
    anak saya berumur 1thn 3bln dan seorang yg aktif.dari umur 10bln hingga skrg ada lebih kurang 5kali terhantuk akibat jatuh dan tiada kesan lebam atau bengkak, doc yg merawat mengatakan tiada apa yg bahaya.baru-baru ini (7hari lepas) anak saya terhatuk lebih kuat dari biasa (mungkin) kerana terdapat kesan lebam tetapi tiada benjolan dan bila menangis hanya sekali sahaja muntah.selepas itu dia aktif mcm biasa cuma baru semalam anak saya demam agak panas dan satu hari muntah-muntah,bila ke klinik doc. menyatakan tiada apa yg bahaya.keesokkan nya anak saya baik seperti biasa…adakah itu kesan dari jatuh hari itu. perlukah saya membawa anak saya membuat ct scan???

  14. salam dr,
    kepala anak sy di bhgn belakang terhantuk di lantai….bila sy rasa selepas itu terdapat kesan lembik di bhgn kepala(certain area-maybe pd tmpt yg terhantuk tersebut)…apakah kesan lembik tersebut??adakah pendarahan?sy belumlg bertemu doktor utk pengesahan…

  15. azyyati hussein

    assalamualikum doc saya pernah menjaga anak saudara saya dan pada masa itu mungkin anak saudara saya dlm 3 bln..dia pernah jatuh katil dan dia sikit pn tidak menangis ..apa yg saya risaukn skrg dia sudah menjakau umur 5thn dan sejak2 akhir2 ini hidung nya sering keluar darah apakah sebab2 mengapa hidung dia berdarah

    • Berdasarkan penerangan artikel Dr Zubaidi di atas, punca tidak akan dapat diketahui dgn tepat melainkan menjalani ujian2 perubatan yang sepatutnya. Ada baiknya saudari bawa anak itu menjalani CT Scan otak untuk mengetahui apa sebenarnya masalah yang dihadapi anak ini. Wallahu’alam.

    • Kecederaan otak selalunya dapat dikesan dalam masa terdekat. Dalam kes anak saudara puan, pendarahan hidung tiada kaitan dengan kecederaan yang pernah dialami. Namun begitu ia memerlukan pemeriksaan doktor.

  16. salam. kawan saya hari tu cerita kat saye, dia baru keluar dr bathroom.. lepas tu dia t’gelincir dan kepala nye t’hentak atas batu.. dia kata dia amat sakit dan pening2. kat kepalanye juga ade benjol yg sederhana besar nya.. jadi, saye ingin b’tanya, ada kemungkinan x dia m’alami kecederaan otak? sebab saye ajk di gi scan otak tapi dia x mahu,,, dia takut…

  17. salam doktor, malam semalam anak saya terjatuh dari bouncer (ayahnya lupe pakaikan tali pinggang keselamatan) pagi ini saya tengok dia mengantuk sangat. tak boleh buka mata. tapi ada gak dia bangun minta susu sambil mata terpejam. saya dah tengok [ada kepalanya akan tetapi takda tanda-tanda lebam atau benjol. Andai kata dia aktif seperti biasa perlu ke saya bawa untuk pemeriksaan CT scan?? dia juga tidak muntah-muntah. apa pandangan doktor berkenaan perkara ini. terima kasih

  18. Emellia Yasin

    selam sejahtera dan salam satu Malaysia doc,

    Saya sangat tertarik dengan isu kepada bayi selalu terhantuk. Anak saya berusia 1 tahun dan sejak umur 8 bulan kepalanya selalu terhantuk pada lantai simen disebabkan belajar duduk rebah, belajar berdiri rebah dan sekarang jalan pun kadang-kadang masih rebah dan tak sempat disambut sehingga terus kepalanya terhantuk di lantai simen. Saya ada juga lihat keadaanya selepas terhantuk. tiada juga muntah, pendarahan dan lain-lain sintom yang doc nyatakan cuma kadang-kadang ada benjol sedikit di dahinya. Lepas jatuh dia aktif seperti biasa. Adakah ini perlu dibuat ct scan? Apakah kesan-kesan jangka panjang kepala selalu terhantuk?

    Harap doc dapat menjawab kerisauan saya. Terima kasih.

  19. Azliza bt Marazuki

    Salam doc.. anak saudara saya terlibat dalam kemalangan motorsikal bersama adiknya 2 hari lepas. Kakaknya 13, disahkan mengalami retak tengkorak dan patah tulang telinga (kanan) serta luka-luka kecil manakala adiknya, 11, patah kedua-dua belah tangan (pergelangan tangan) dan juga luka-luka kecil.Kakaknya dibenarkan keluar dari wad hari ini dengan alasan doktor tidak dapat membuat apa-apa rawatan lanjut berkenaan dengan tulang tengkorak yang retak dan tulang telinga yang patah itu. Soalan saya, ada tak long term effect (negetif) pada si kakak? Dan ada rawatan alternatif lain tak untuk membantu memulihkan kecederaan yang dialami oleh si kakak? Pihak hospital hanya memberikan ubat tahan sakit serta antibiotik sahaja tanpa rawatan susulan. Saya mohon jasabaik doc untuk memberikan pandangan serta nasihat bagi permasaalahan saya ini. Terima kasih.

  20. azian bt aziz

    salam….anak saudara saya yang baru lahir telah disahkan doktor mempunyai darah beku d otak, apakah kebarangkalian yg akan dihadapi pada masa akan datang, dan apakah peluangnya untuk sembuh?

  21. Askum Dr, anak saya baru berusia 6 bulan perlu menjalani CT scan pd 23/8/11 kerana bentuk kepala yg sedikit berbeza dr bayi2 lain, Ubun2 dia sedikit tinggi.Sepanjang tempoh 6bulan ni tiada perbezaan dlm proses pembesaran yg dia lalui, semuanya normal. Boleh Dr terangkan mcmane prosedure CT Scan trsbt? Adakah baby akan diberikan ubat tidur,selepas ct scan, adakah baby akan tidur lama kesan dr ubat tidur yg diberikan? t.kasih.

  22. Salam Dr, saya baru deliver baby lebih kurang 3 bulan yang lalu.saya bersalin normal dan selepas bersalin saya telah mengalami eclampsia with HELLP Sindrome.kemudian sy telah mnjalani ct-scan dan Dr mendapati t’dapat pendarahan sedikit dikepala dan akan sembuh sendiri. namun yang menjadi persoalan saya ialah dr pakar di sebuah hsptal besar mngatakan mungkin sy prnah mgalami trauma smasa kecil dimana sy pnh thantuk kuat dan tdpt saraf di otak sy yg mbengkak dan apabila sy meneran utk bersalin saraf itu telah pecah sedikit dan blaku pndarahan.jd Dr tersebut menyarankan sy mnjalan MRI otak untuk mlihat tdpt lg saraf yg bengkak krn kmgkinan pd mase akan dtg sy tidak blh lg bsalin normal.untuk pengetahuan Dr spnjng sy pregant sy tidak pnh mngalami sbrng mslh yg teruk atau tknn drh tggi dan smsa sy seizure, tekanan drh sy 140/100. sy jg tidak pnh mngalami drh tggi sblm pregnant n tidak mmpunyai keturunan yg mengalami tekann drh tggi.sy pnh refer ke pakar swasta n beliau mgatakan pndarahn otak yg sy alami bkn thantuk masa kecil dan amat jrg sekali kes sprti itu. Bgaiman pula dgn pndapt Dr?

  23. As salam..dr.. sy nk tya bagaimana klu anak saya trjatuh sudah byk kali dan paling teruk baru-baru ini dalam bilik air dan terdapat bonjolan di blkng kpla anak sy…boleh saya tahu apa langkah yang perlu saya buat dan adakah memerlukan CT scan?

  24. Salam,

    Abg saya terlibat dlm kemalangan jalan raya pada 4 september 2011, kami dimaklumkan dia mengalami gegaran di kepala dan dia ditidurkan selama 48 jam, sehingga sekarang abg masih belum sedar tetapi tangan dan kaki nya ada pergerakkan, apa pendapat doktor mengenai kes ini .abg dijadualkan utk MRI dlm 6 minggu lg.Terima Kasih atas perhatian Dr.

  25. Salam doktor…

    Anak perempuan saya berumur 3 tahun dan baru2 ni dia terjatuh dari katil kesan dari itu ada kesan benjol di dahi depan. Oleh itu, saya bawa ke klinik utk pemeriksaan dan doktor beri ubat antibiotik,demam & tahan bengkak dan nyatakan jika ada simptom demam atau muntah2 sarakan terus bawa ke hospital. Sehingga ke hari ni anak saya masik aktif (hyper) dan tidak menunjukkan sebarang perubahan tpi benjol di dahi masih kelihatan dan ada kesan lebam. Soalan saya Adakah perlu saya bawa terus ke hospital utk jalani pemeriksaan CT Scan tersebut? Sekian….

  26. salam doktor….
    ank perempuan saya baru berusia sebulan.tp baru2 ni ,abangnye brusia 2 thun dgn tidak sengaja tlh terdudukkan adiknya dimana lututnya mengenai kepala sebelah tepi kanan.saya tlah jumpe dok.suwastr utk memastikn keadaan bayi sya.bayi sya muntah tp x kerap.boleh dctr terangkn tanda2 pndarahan kepala yg sering berlaku pd bayi n apakah saranan dktr pd saya..

  27. salam doc..anak saya berusia setahun 1 bulan.smalam smasa sy mengambil anak d taska,kpalanya telah benjol d dahi.pengasuh memberitahu yg dia telah terhantuk d pintu smasa berjalan.Petang itu,tahi matanya kluar tidak berhenti2,seperti simptom sakit mata.apabila malamnya sewaktu dia tidur,saya dapati matanya telah melekat dgn tahi mata tersebut.apabila dia terjaga dia menangis kerana tidak boleh membuka mata.Selepas dilap dgn kain n air suam dan dibersihkan,tahi mata sudah berhenti keluar.Pagi ini dia kelihatan aktif seperti biasa.Masalahnya adakah ada kaitan di antara tahi mata tersebut dgn kesan dia terhantuk?minta doc tolg jelaskan..terima kasih.

  28. Assalamualaikum Dr,

    Pagi td anak sy yg berumur 5 tahun terjatuh dari kerusi makan kerana memanjat. Dia menangis agak lama. Setelah itu dia meminta utk minum susu dan kelihatan dia mengantuk dan tertidur. Tidak lama selepas itu, anak saya terbangun dan merengek menyatakan sakit perut. Tidak lama kemudian dia muntah. Selalunya dia akan muntah bila perut masuk angin kerana pagi-pagi dia hanya mkn nugget. Setelah mkn muntag lagi. Kemudian anak saya tidur lagi dari jam 1 tgh hingga jam 5 ptg. Ptgnya sy bangunkn dia utk bawa keluar bermain. Dia memberi respon spt biasa cuma kurang aktif dr biasa. Dia cuma mengadu pening kepala. Mlmnya dia mkn spt biasa. Selepas mkn dia trus nak tidur. Biadanya bila ptg sudah tidur, mlm dia agak aktuf bermain. Dr, adakah saya perlu bawa ke hospitsl?

  29. salam dr.

    saya ingin tahu,apakah kesan ct scan otak bagi bayi pramatang yang baru lahir 14 hari telah menjalani pemeriksaan ct scan otak? apakah kesan tersebut boleh mempengaruhi kehidupan bayi tersebut setelah dewasa nanti?bukan apa doc, dari yang saya dengar bayi yang menjalani pemeriksaan ct scan otak, kehidupan bayi tersebut tidak akan normal seperti kanak-kanak yang lain. betulkah? boleh tolong jelas kan…

  30. siti hajar binti hasim

    assalamualaikum Dr

    baru-baru ni anak saya jatuh katil.anak baru berumur 3 bulan lebih.ct scan dibuat tiada pendarahan dlm kepala tp ada keretakan.doktor beritahu kesan retak tu akan hilang.soalan saya berapa lama tempoh untuk hilang kesan keretakan pada kepala anak saya..?adakah ia memberi kesan pada pertumbuhan dan perkembangan anak saya?terima kasih..

  31. Assalamualaikum dr. Anak saya berusia 1 tahun 2 bulan dan 3 hari yg lalu dia telah terjatuh kebelakang dan kepala terhantuk di lantai. Walaupun beralaskan tilam (span) namun bunyi hantukan tersebut agak kuat. Keesokan harinya anak sy demam dan kurang selera makan. Pada hari kedua selepas kejadian, anak sy mengalami cirit birit (5 kali) dan muntah (2 kali) dalam masa sehari. Beliau muntah agak banyak dan kali kedua beliau muntah, muntah tersebut (air susu) turut keluar dr hidungnya. Adakah ini di antara kesan kecedaraan pada kepala dan utk pengetahuan dr, kepalanya tiada tanda lebam atau benjol. Diharap dr dpt memberi pandangan dan nasihat. Terima kasih.

  32. salam Dr.

    anak sy berusia 19bln tlh jatuh terlentang akibat licin semasa mandi dlm bilik air.dan lantainya simen.blkg kepala ank sy membengkak.slps ank sy jatuh dia terus menangis lbh kurang 5 minit dan trus trtidur.adakah ank sy mengalami kecederaan otak?sy sgt risau Dr.esoknya dia aktif, blh bermain mcm biasa tp yg merisaukan sy Dr. ada mengatakan bhw kanak2 bwh umur 2 thn susah utk dikesan serius atau tidak kecederaannya. hrp Dr. dpt membantu sy.
    terima kasih

  33. Salam Dr.

    Minggu lepas anak saya terhantuk di bahagian kening dengan tiang batu sewaktu bermain dengan kawan. Esoknya saya bawa ke klinik kerana bahagian matanya membengkak sehingga sukar untuk dia membuka mata. Doktor cuma bagi ubat tahan sakit & ubant bengkak. Masuk hari ni dah hampir seminggu dan keliling mata jadi kebiruan dan benjol sebesar telur puyuh masih ada di tulang kening. Dalam mata juga ada bleeding. Mohon pendapat doktor adakah saya patut bawa anak ke hospital untuk CT Scan?

    • Wsalam..

      Secara amnya jika anak puan aktif, tidak perlu lakukan Ct scan otak.

      • Ank saya 3mggu yg lepas jatuh dari pokok tggi dlm 7 kaki..umur 9tahun…rawatan di husm k.kerian kelantan..icu 2mlm 2hari..sekarang dh beransur ok..tapi skarang dia x boleh jln sprti dulu tanpa di pimpin..dktor pkar kata dia ada alami gegaran otak..ada retak n patah tulang tngkuk yg tidak serius…nk tahu ada kah ank saya akan pulih kembali?

  34. anak saudara saya berumur 1 tahun 6 bulan, telah terjatuh disebabkan pelanggaran dengan rakannaya ketika bermain. setelah terjatuh dia menannggis sampai hilang suara. muka terus pucat dan mengalami kekejangan seperti sawan. setelah membawa ke hospital dan menjalani x-ray, doktor mengesahkan tiada kecederaan berlaku di dlm otaknya. Apakah punca kekejangan tersebut(sawan)berpunca dari pelanggaran tersebut?

    • Pemeriksaan xray tidak dapat melihat kecederaan otak. Kekejangan atau sawan boleh disebabkan oleh banyak sebab. Maka pemeriksaan rapi haruslah dijalankan terutama jika ia berlaku berulang kali.

  35. anak sy brumur 8bln penah jatuh katil n buaian tpi tiada benjolan xda muntah brterusan cuma mntah susubadan sdikit shaja cuma skrg dia byk mrengek je makan x brp nak asyik dukung n susu bdn aje

  36. salam.dr, adik saya kini berada hi hos seremban akibat jatuh tangga di asrama dan kini dia sedang koma…pembedahan telah dilakukan tetapi ct scan telah dilaksanakan lagi untuk kali ke 2 bagi mengenalpasti sm ada masih terdapat darah beku lagi di kepala beliau atau tidak…soalan saya,jika masih terdapat lagi darah beku di kepala adakah perlu beliau menjalani pembedahan untuk kali ke 2 atau jika tidak perlu di bedah apakah kesan jika darah beku tersebut tersimpan dikepala tanpa lakukn pembedahan…

    • Wsalam, saya ucapkan takziah atas ujian yang adik saudari hadapi. Jika pendarah tidak banyak di otak, biasanya doktor tidak melakukan pembedahan dan darah yang beku akan hilang dengan sendiri.

  37. salam..doktor…
    anak saya 9 bulan..terjatuh sewaktu sedang duduk..jatuh arah depan..kemudian dia menangis dan saya beri susu kemudian dia muntah..saya bawa ke hospital dan dipantau..kemudian doktor membenarkan balik rumah kerana dia sudah tidak muntah lagi…tetapi saya temgok keadaan dia lemah dan sering mengantuk…apa pendapat doktor?

  38. Tlg trgkan kesan ct scan pada bayi..ede efek buruk x.

  39. Dr,saya ada soalan ingin diajukan…now,anak saya berumur 1 thn 6 bln..anak saya dh 5 kali jatuh yg menyebabkan benjol di belakang kepala setakat ni…kali pertama semasa dia berumur dlm 6 bulan terjatuh katil..2 kali terlentang di lantai semasa dia bertatih..paling teruk semasa dia berumur 1 thn 3 bln dia jatuh terlentang di pintu toilet terkena bucu lantai..n last seminggu lps dia jatuh terlentang di lantai dapur..terlalu kerap dia jatuh terlentang dengan benjol di belakang kepala..dan susah utk sy kenalpasti benjolan di kepalanya kerana permukaan kepala yg tidak sekata..sy telah berjumpa dengan doktor selepas dia terjatuh di toilet n doktor arahkan utk lakukan x-ray..dan mengesahkan yang tiada kecederaan..soalan saya : adakah kaedah x-ray ini cukup utk mengesahkan tahap kecederaan yg dialami oleh anak saya?dan perlukah sy rujuk utk lakukan ct scan terhadap anak saya?setakat ni tiada symptom yg dialaminya kecuali dia de demam lps jth..n plg last dia jth pn..dia demam jugak..terima kasih..

    • Xray kepala hanya mengesan kecederaan tulang tengkorak, sementara CT scan otak mengesan kecederaan dalam otak. Secara amnya jika anak puan aktif, tidak perlu melakukan pemeriksaan CT scan otak.

  40. Bolehkah dr. Menerangkan muntah berterusan selepas jatuh itu. Adakah ia merupakan muntah tidak berhenti- henti atau mempunyai selang masa tertentu? Anak saye berumur 6 tahun telah terjatuh dengan agak kuat sehingga benjol yg besar di belakang kepala. Dia mengadu kepalanya pening dan muntah selepas beberapa jam dia terjatuh. Dlm tempoh 24 jam dia telah muntah beberapa kali. Saya sudah membawanya ke klinik berhampiran, tetapi doktor tersebut mengatakan adalah biasa dia muntah kerana dia masih pening. Ini kerana dia masih aktif dan berkelakuan seperti biasa. Adakah saya perlu membawa anak saya menjalankan ct scan? Dalam keadaan bagaimana saya perlu mmbawa dia ke hospital

    • Muntah di kalangan kanak-kanak adalah agak biasa, dan ada kalanya tiada kaitan dengan kecederaan otak. Sebagai contoh kanak-kanak yang baru selesai menyusu atau makan akan lebih mudah muntah apabila terjatuh, berbanding dengan kanak-kanak yang telah makan 2 jam lepas. Oleh kerana doktor telah memeriksa anak puan, tentu beliau telah memberikan nasihat. Secara amnya anak yang aktif tidak perlu untuk Ct scan otak.

  41. Salam. Doc, anak saya 7bulan jatuh dari katil dah bengkak di dahinya. Tiada muntah2 dan pengsan. Aktif seperti biasa. Cuma bengkak di dahi ada yg dah surut dan ada yg masih bengkak. Cuma bengkak yg tidak surut tu tidak menampakkan warna hijau atau biru tetapi bengkak itu tak mau surut. Bengkak tu bila ditekan seolah2 mcm belon angin dan anak saya rasa tak sakit. Normalkah keadaan sedemikian? Bengkak tu dah seminggu selepas jatuh.

    • Wsalam. Apa yang berlaku ialah pembentukan haematoma (darah beku) di bawah kulit. Ia akan perlahan-lahan hilang dengan sendirinya. Puan boleh tuamkan dengan air suam setiap hari untuk mempercepatkan hilang bengkak.

    • puan aidaboleh bagino.tel…tq

  42. doc..ank sy berusia 1 tahun 6 bulan…semalam dia terjatuh dan hari ni dia mcm x bermaya dan nampak mengantuk ..dia tidur 3 kali x spt biasa hanya tidur sekali saje…sy risau sgt2..dia npk x aktif mcm biasa…doc tolong reply k…

  43. salam….

    saya mempunyai anak berusia 2thn 6 bln, semalam mengalami kecederaan dibhgn dahi akibat terjatuh dan terhantak ditepi benteng besi…..akibat dr itu dahinya luka dan berdarah namun stlh 30 minit darah itu berhenti, dan saya cuma ubati dgn ubat luka sahaja….kami masih blm pergi bawanya ke klinik…keadaan nya buat masa sekarang nie dah aktif kembali..haruskah saya membuat pemeriksaan CT scan…..

  44. assalamualaikum doctor..
    pada mggu yg lepas anak saya mengalami demam tapi tidak membimbangkan,pada tika itu juga dia mula mengalami batuk dan selsema.
    anak saya berumur 10 bulan dan baru belajar bertatih serta duduk.dan pada malam tadi tanpa disengajakan ketika dia mahu hendak duduk dia telah jatuh kebelakang(terlentang)dan kepala terhentak pada simen rumah,anak saya mengangis dengan sekuat hatinya tapi tiada tanda lain seperti muntah atau apapun.dia kelihatan normal kerana dia mula tergelak apabila saya mengagahnya.Pada ketika waktu 4 pagi saya tersedar kerana merasakan badannya panas menandakan dia mulai hendak demam.saya ingin bertanya adakah ianya disebabkn kepalanya terhentak ataupun disebabkan simpton batuk dan demam yang dialaminya.

  45. Salam Doc,

    Sy ingin bertanyakan ttg bayi yg terhantuk. 2hari lepas (22/06) anak sy bermain bersama kanak2 berusia 6thn. Secara tiba2 kanak2 trsebut agresif dan menghantuk kpala bayi sya berusi1thn 9bulan pada tiang..slps hantukkan tersebut ank sy menangis dan tdo.sy tdak tau brp lame dia tdo mgkin dlm 30minit mcm tuh. lepas dia bgn dia kurang aktif,kurang bercakap,dan kurang susu..kesan benjol di kepala dia sbesar peumbuk anak sy.sy benarkan dia rehat.dia tdak muntah atau menunjukkan simpton2 yg biasa diperkatakan. tp smlm 24/06 ank sy ade muntah sdkit..xnak tdo..benjol dikepala pun surut sdikit shj tp kesan lebam masih ade. tp kadang2 ank sy mengadu skt dibhagian dahi dia ketika bermain sdirian..dan waktu nak tdo..adakah sy ptt buat CT scan ke atas anak sy atau tiada ape yg perlu dibimbangkan dgn keadaan ank sy mcm tuh..?sy ade bertanyakan klinik swasta..tp mrk tiada membrikan perkhidmatan CT scan terhadap bayi seusia ank sy..adakah hnya di hospital shj sy blh mendapatkan rawatan tersebut.

    • Wsalam… saya tidak memeriksa keadaan anak puan dan agak sukar bagi saya memberikan komen. Namun jika naluri puan amat risau dengan keadaan anak puan atau keadaan anak puan semakin teruk, cara terbaik ialah dengan melakukan pemeriksaan Ct scan otak yang boleh dilakukan di mana-mana hospital. Semoga ALLAH permudahkan usaha puan.

  46. Salam Dr,
    Anak saya berumur 1 thn 2 bln. Sejak dia berumur 8 bln sering terjatuh ketika bermain, berdiri dan cuba memanjat. Akhir2 ini dia kerap terhantuk dan terjatuh ketika berjalan dan berlari. Semalam badan dia mula panas dan demam. Tetapi dia tiada batuk dan selesema dan Dr di klinik swasta kata tiada tanda denggi. Harini dia kerap muntah. Kadang2 dia muntah secara tiba2 bila sedang tidur. Tetapi dia masih sangat aktif seperti biasa. Perlukah pemeriksaan ct scan?

  47. salam..ank sya terjatuh terlentang ke belakang..masa dia menangis dia termuntah sekali saje..slps dia menangis sya panggil ank sya dia diam je mcm mamai2..lps sya bagi dia minum air bru dia bleh cakap dan da bleh main2..patut ke sya buat Ct scan..ada kesan sampingan ke klu jatuh cam tu..

  48. salam, dr.. baby saya berumur 6 bln, ada jatuh katil , tiada tnda apa cuma terkejut , menangis tersedu sedan , selaps itu deman , adakah perlu bt CT scan , tindakbalas lain tiada ,

  49. Salam dr..anak saya berumur 9 bulan semasa dia belajar bertatih..dia terjatuh dan tidak menunjukkan apa-apatanda yang merisaukan.Seperti muntah,kuat tidur keadaannya normal dan aktif yang merisaukan semalam saya perasan dikepalanya ada benjolan kecil dan lembik apabila diusik..perlukah saya membuat rawatan ct scan bagianak saya,,..sekarang dah 7 hari dari hari anak saya terjatuh..benjolan tu baru saya perasan.Bantulah saya dr yang semakin runsing..Terima kasih.

  50. Slm doc, ank sy berusia 5 bln.. Dia meniarap di tilam yg tebal lebih kurang 4-5 inci.. Dan dia tergolek n terhantuk ke lantai.. Xde jumpa benjolan@ merah dikepala.. Xde muntah, cuma mlmnye baby saya demam.. Perluke sy buat ct scan?

  51. salam doc..anak saya 9bulan telah jatuh terlentang ketika bangun n cuba untuk belajar tertatih…tiada benjolan atau bengkak…cuma keesokannya dia demam…perlukah ct scan

  52. salam doktor….sy ibu kepada anak sy yg baru berumur 5 bulan lebih….sy dan anak sy telah terjatuh…tetapi sy tidak pasti anak sy mengalami hentakan pada kepala atau tidak…cuma dia menangis luar biasa dripada kebiasaannya…setakat ini tiada benjolan…sy risau sbb dia terlalu kecil…adakah perlu sy merujuk ke hospital?

    • salam doktor….sy ibu kepada anak sy yg baru berumur 5 bulan lebih….sy dan anak sy telah terjatuh…tetapi sy tidak pasti anak sy mengalami hentakan pada kepala atau tidak…cuma dia menangis luar biasa dripada kebiasaannya…setakat ini tiada benjolan…sy risau sbb dia terlalu kecil…adakah perlu sy merujuk ke hospital?

      DrZubaidi: Jika tiada benjolan, pengsan atau muntah selalunya tidak ada kecederaan otak.

  53. Salam..doc anak sy brumur 10 bln dia jatuh ktika dia duduk ct scan xnampak tanda2 ada pendarahan.tp dia ayik muntah.muntah yg byk sampai dia mcm lemas..jadi apa yang patut saya buat.

    • Salam..doc anak sy brumur 10 bln dia jatuh ktika dia duduk ct scan xnampak tanda2 ada pendarahan.tp dia ayik muntah.muntah yg byk sampai dia mcm lemas..jadi apa yang patut saya buat.

      DrZubaidi: Wsalam, anak puan tidak mengalami pendarahan otak, hanya gegaran (concussion). Puan harus berbincang dengan anak puan mengenainya.

  54. Ank sy penah jatuh terhempas skitar umurnya 1-2 tahun..ptg 2 dia demam, sy bw ke klinik.doc ckp gg tumbuh,mslhnya sy lpa bgtau dia ada jatuh paginya…skg da 4thn umurnya, yg merisaukn tiap kali dia dmam, sakit tmpt yg jtuh 2,btul bhgn belakng kpala..doc ckp mustahil slps bthun bru ada efek.sakit sb panas bdn….5sept ari tu,hdung dia ada darah,xmgalir kluar tp blh npk mlalui lubg hdung…esoknya dia ckp sakit bla sy bsuh rmbutnya sb ada benjol..slpas dpaksa bru dia bgtau dia jtuh dsekolah dn smpi jam 8 pg tu msh ada drh dhdungnya….sy xbw dia g klinik sb suami ckp tiada mslh…sy tgk ank mmg tiada apa2 la skg tp tdk sdap ati….jd nk tnya apa pndapat doc?

  55. Mcmana pula kalu kanak2 dmam yg teruk(tdk spt kbiasaanya) dan meracau, beberapa jam slpas jatuh dn kpala thantuk pd tiles?

  56. Assalamualaikum Dr.

    Anak sy umur 7 bulan baru pandai bangun berdiri, dan suka bergantung pd sofa.walaupun sy sntiasa memerhatikan gerak gerinya, tp dia tetap akan jatuh terlentang di atas simen.prnah benjol kat dahi, dan bengkak kt bghn belakang kepala (masih ada).bg susu, terus tidur.ank sy x muntah on da spot.tp muntah keesokkan harinya slps mkn.selang 3ari, jatuh lg dan perkara yg sama berulang.tp, die ttp aktif dan hari ni jatuh lg.sy bimbang tp sy tkt nk ke klinik/hospital coz sy x boleh nk terima kalau ade pape jd pada ank sy.
    Apa pendapat doctor selagi die aktif ni xpe ke kalau sy x bwk pergi klinik utk check? Ada kesan utk jangka masa akan dtg x bila ank sy dh bsr nnti? Terima kasih.

    • Assalamualaikum Dr. Anak sy umur 7 bulan baru pandai bangun berdiri, dan suka bergantung pd sofa.walaupun sy sntiasa memerhatikan gerak gerinya, tp dia tetap akan jatuh terlentang di atas simen.prnah benjol kat dahi, dan bengkak kt bghn belakang kepala (masih ada).bg susu, terus tidur.ank sy x muntah on da spot.tp muntah keesokkan harinya slps mkn.selang 3ari, jatuh lg dan perkara yg sama berulang.tp, die ttp aktif dan hari ni jatuh lg.sy bimbang tp sy tkt nk ke klinik/hospital coz sy x boleh nk terima kalau ade pape jd pada ank sy. Apa pendapat doctor selagi die aktif ni xpe ke kalau sy x bwk pergi klinik utk check? Ada kesan utk jangka masa akan dtg x bila ank sy dh bsr nnti? Terima kasih.

      Dr Zubaidi hj Ahmad: Selalunya jika tiada muntah yang teruk atau kanak-kanak menjadi tidak aktif selepas 24 jam dari masa kejadian, Insya ALLAH anak puan tidak mengalami apa-apa kecederaan otak. nasihat saya agar puan lebih berhati-hati bagi mengelakkan kejadian yang lebih teruk berulang.

  57. assalamualaikum DR..ank saya berusia 8tahun telah mengalami kemlngan dan disahkan mengalami kecederaan otak.sekrang ank saya berada d HKL utk rawatan.selama 10hari ank saya tidak sedarkan diri disebabkan ubat tidur yang diberi..

    keadaan dia juga agak tidak stabil kerana ICP turun naik..paling tinggi icp ank saya adlh 50..

    alhamdulillah sekarang icp dah normal tetapi dia masih tidak berapa sedarkan diri walaupun setelah 6hari ubt tidur diberhentikan.

    doc hospt bagitahu kemungkinan ank saya menglamai kecederaan saraf otak dan keadaan dia akan kekal seperti itu..(tidak boleh gerak xboleh gerak..hanya mampu menggoyangkan tgn kaki tapi terlalu perlahan.)

    saya sgt risau..sy hendak bertanya kepada doktor..apakah tanda2 kecederaan otak..adakah rawatan utk kecederaan otak
    dan boleh doktor terangkan prognosi utk kecederaan saraf otak?terima kasih

  58. Salam Dr, 2hari lepas anak saya berumur 3thn setengah telah jatuh tangga.dari atas sampai ke bawah.kepala kebawah dan kaki keatas.semasa jatuh kepala dia cecah setiap anak tangga.apabila saya cek badan n kepala dia tak de apa2.dia pun nangis kejap je.lepas 1/2jam terus aktif lg.kalau tgk kan cara dia jatuh mmg mengerikan Dr.selepas 24jam tiada muntah or demam.mcm biasa.apa yg merisokan saya takut effect kpd tulang belakang or otak wlaupun dia masih aktif.perlu ke saya bawa jumpe Dr?risau sgt.riso kesan jangkA pAnjang.ye la bukan jatuh katil,ni jatuh tangga.

  59. Assalam Dr

    Saya nak tanya adakah bayi yang sentiasa terkena hantukan di kepala blh memberi kesan kepada perkembangan bayi itu sndri spt lmbt bercakap dll.
    Terima kasih

  60. salam.. saya nak bertanya kn sesuatu.. jikalau kita terjatuh kebelakang (terlentang) dan kepala kita terhentak kuat di simen,kemudiannnya di susuli dgn sakit kepala yang sgt kuat dan bbrapa jam kemudian tengkuk mula bengkak dan surut beberapa hari selepas itu, adakh ada peluang utk ada darah beku?

    • salam.. saya nak bertanya kn sesuatu.. jikalau kita terjatuh kebelakang (terlentang) dan kepala kita terhentak kuat di simen,kemudiannnya di susuli dgn sakit kepala yang sgt kuat dan bbrapa jam kemudian tengkuk mula bengkak dan surut beberapa hari selepas itu, adakh ada peluang utk ada darah beku?

      DrZubaidi: Wa laikum mus salam. Pendarah beku boleh berlaku tetapi mungkin setakat di lapisan kulit kepala (scalp) saja. Namun jika puan mengalami sakit kepada berterusan, ia menandakan ada gegaran otak atau pendarah dalam otak. Boleh email saya mengenai maklumat selanjutkan kepada saya drzubaidiahmad@gmail.com

  61. Salam Dr,anak sy trjatuh dr katil 3 bln yg lalu ketika brumur 8bln,sy ada bwa ke klinik swasta tpi dr maklum kn tdk perlu risau..baru 2 ini sblah kanan kpala anak sy membengkak bila d sentuh sgt lembut sehingga ke blakang telinga..sy rujuk ke klinik yg sma dr hanya suru tuam dgn ais.,sa risau adahia kesn dr jatuh katilr?

    • Salam Dr,anak sy trjatuh dr katil 3 bln yg lalu ketika brumur 8bln,sy ada bwa ke klinik swasta tpi dr maklum kn tdk perlu risau..baru 2 ini sblah kanan kpala anak sy membengkak bila d sentuh sgt lembut sehingga ke blakang telinga..sy rujuk ke klinik yg sma dr hanya suru tuam dgn ais.,sa risau adahia kesn dr jatuh katil?

      Wsalam. Jika anak puan telah jatuh 3 bulan yang lepas, dan ketika itu tiada pengsan atau tanda-tanda lain seperti muntah berterusan, maka tiada kecederaan otak berlaku. Mengenai kepala yang bengkak dan lembut, mungkin hanya kumpulan darah beku di situ. Oleh kerana doktor telah memeriksa, saya percaya anak puan tidak mengalami masalah besar, insya ALLAH.

  62. norazlin kamarudin

    assalamualaikum doktor…saya ingin bertanya kepada dr berkaitan situasi anak saya. anak saya kini berusia 10 bulan…saya mendpti terdapat benjolan kecil yang pnjng benjolan itu lebih kurang 3cm. tedapt juga cecair iaitu kawasan lembik di sekeliling benjolan kecil yg keras itu….apa yg merisaukan saya, kawasan yg mempunyai cecair pada benjolan itu tdi semakin besar….maksud saya kawasan lain kepala anak saya keras.tetapi pada benjolan itu, dikeliling oleh cecair dan kawasan yg ada cecair itu semakin besar…adakah situasi itu boleh membahayakan anak saya?…apa yang perlu saya lakukan? adakah saya perlu membuat pemeriksaan x ray atau pun CT SCAN? dan adakah dengan membuat x ray atau CT scan memberikan kesan terhadap anak saya ????….mohon berikan jawapan..terima kasih….

    • assalamualaikum doktor…saya ingin bertanya kepada dr berkaitan situasi anak saya. anak saya kini berusia 10 bulan…saya mendpti terdapat benjolan kecil yang pnjng benjolan itu lebih kurang 3cm. tedapt juga cecair iaitu kawasan lembik di sekeliling benjolan kecil yg keras itu….apa yg merisaukan saya, kawasan yg mempunyai cecair pada benjolan itu tdi semakin besar….maksud saya kawasan lain kepala anak saya keras.tetapi pada benjolan itu, dikeliling oleh cecair dan kawasan yg ada cecair itu semakin besar…adakah situasi itu boleh membahayakan anak saya?…apa yang perlu saya lakukan? adakah saya perlu membuat pemeriksaan x ray atau pun CT SCAN? dan adakah dengan membuat x ray atau CT scan memberikan kesan terhadap anak saya ????….mohon berikan jawapan..terima kasih….

      Dr Zubaidi: Wa alaikum mus salam. Agak sukar untuk saya membayangkan keadaan yang berlaku pada anak puan. Saya mencadangkan membawa anak puan untuk pemeriksaan doktor.

  63. Pg dr ank sy bumur 1thn 8bln baru2 ni tertindih televisyen myebabkan Bengkak pada dahi…X-ray relax dbuat didapati terdapat sedikit keretakan pada tulang kepalanya…symptom yg d alaminya hanya muntah dan asyik menangis…. Ada ka is Akan memberi kesan negatif

    • Pg dr ank sy bumur 1thn 8bln baru2 ni tertindih televisyen myebabkan Bengkak pada dahi…X-ray relax dbuat didapati terdapat sedikit keretakan pada tulang kepalanya…symptom yg d alaminya hanya muntah dan asyik menangis…. Ada ka is Akan memberi kesan negatif

      Wa alaikum mus salam. Apabila ada keretakan tengkorak, selalunya doktor akan mencadangkan pemeriksaan CTscan otak bagi melihat kesan trauma itu terhadap otak. Pemeriksaan xray kepala saja tidak mencukupi.

      • Ct scan Akan di buat pada Hari esok tetapi sy sngt risau bolehka dr jelaskan apa yg munchkin Akan dialami Oleh Anak saya..apa ka keretakan pada tengkorak kepala bole myebabkan kelumpuhan…bole ka dr jelaskan apa ka kesan negative yg munchkin d Alami

  64. Jika anak puan telah aktif, tidak perlu dibawa berjumpa doktor tetapi puan harus membuat pantauan selama 24 jam untuk memastikan anak puan benar-benar tidak mengalami kecederaan otak.

  65. wsalam, demam tiada kaitan secara langsung dengan kecederaan otak. Jika anak puan terus aktif tidak perlu bawakan ke hospital.

  66. Wsalam, secara amnya jika anak puan aktif tidak perlu menjalankan pemeriksaan CT scan otak lagi.

  67. Wsalam. Insya ALLAH dengan keaktifan puan, saya tidak rasa puan memerlukan pemeriksaan Ct scan otak untuk mengesan pendarahan otak.

  68. Wsalam, jika anak puan berterusan muntah, harus dibawakan berjumpa doktor untuk pemeriksaan.

  69. Wsalam, secara amnya bayi yang aktif tidak perlu pemeriksaan Ct scan otak.

  70. Terima kasih dr..

  71. Dr..apakah benjolan yang lembik itu sesuatu yang luar biasa bagi bayi yang terjatuh?semalam saya telah tuam dengan air suam dan saya rasa benjolan tu telah susut sedikit

  72. assalam dr,anak saya berusia 10 bulan,baru2 ni dia ada terjatuh dri katil ketika bermain dngan kakaknya,dia sdah boleh berjalan dan berlari,kesan dari jatuh tu,saya dapati ade kesan benjolan yang agak besar,dan ade kesan kecil seperti darah beku,skarang sudah seminggu berlalu,tapi kesan darah tersebut msih ade di kepalanya,dia tidak muntah atau deman,anak saya masih aktif seperti biasa,
    soalan: adakah kesan darah beku yg kecil sebesar sebiji beras itu ada memberikan kesan yg negatif pada pembesaran anak saya,
    terima kasih

    DrZubaidi: benjolan berlaku akibat pendarahan dibawah kulit. Jika telah dilakukan xray kepala, dan tidak melibat retak, maka benjolan itu tidak berbahaya. Akan pulih dalam masa satu atau dua minggu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top