Haid Berpanjangan dan Belum Hamil

HAID BERPANJANGAN DAN BELUM HAMIL

calender 1

“Salam. Saya hendak tanya. Saya sudah berkahwin selama 3 tahun dan ingin menimang cahaya mata. Pertanyaan saya ialah:

 1. Saya sudah mengalami darah haid selama 3 bulan, dan tidak menunjukkan sebarang tanda haid saya akan berhenti. Dalam waktu period, darah ketul sebesar ibu jari sering kali keluar setiap kali sya membuang air kecil.

 2. Ada yang mencadangkan supaya saya mengambil suplemen GLA kompleks dan Asid Folic untuk utk betulkan haid. Ada juga mengatakan yang rahim saya panas dan susah hendak hamil.

Saya mohon sangat supaya doktor dapat membantu. Terima kasih”

Jawapan:

WA ALAIKUM MUS SALAM

Kitaran haid berbeza-beza dari wanita dengan seorang wanita yang lain. Jika tempoh kitaran haid wanita adalah berpanjangan, atau tidak teratur, dan keluar darah dengan banyak, ia dikenali sebagai dysfunction uterine function.

Kitaran haid yang normal adalah 21 hingga 35 hari panjang.  Selalunya ia menyebabkan seorang wanita akan mengalami tempoh haid yang lebih kerap, iaitu kitaran haidnya kurang daripada 21 hari atau kitaran haidnya sangat panjang melebihi 35 hari.

Selain itu tempoh kedatangan darah haid juga  lebih lama dari 14 hari dan pendarahan adalah lebih banyak daripada biasa.

Dalam kebanyakan kes, masalah ini disebabkan oleh ketidakseimbangan hormone. Biasanya salah satu ovari mengeluarkan telur (ovum) semasa kitaran haid. Ini dinamakan ovulasi. Pendarahan rahim yang tidak normal ini sering menyebabkan seorang wanita itu tidak mengalami ovulasi. Jadi kehamilan mustahil akan berlaku.

Oleh itu wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang berpanjangan seperti ini sukar untuk hamil.

Selain dari masalah ketidakseimbangan hormone, ia boleh disebabkan oleh masalah pada rahem seperti fibroid, kanser, polyps dalam rahem. Masalah pembekuan pada darah juga boleh menyebabkan masalah ini.

Menggunakan suplemen seperti Ekstrak Kacip Fatimah bersama-sama dengan Vitamin E dan C membantu puan mengekalkan kestabilan hormone.

Namun jangan lupa lakukan pemeriksaan doctor. Ia sangat penting bagi mencari punca pendarahan rahem yang tidak normal ini yang mungkin disebabkan oleh masalah yang lebih besar.

Wallahu a’lam.

[IKLAN]

Dalam Ilmu Perubatan Melayu Silam, wanita yang baru melahirkan anak yang mengambil  Ekstrak Kacip Fatimah dikatakan dapat mengecutkan rahem ke saiz asal dan merawat kecederaan dalaman semasa melahirkan anak.  Mereka juga digalakkan diambil bersama vitamin C dan vitamin E.

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu juga dicadangkan mengambil Ekstrak Kacip Fatimah (dalam dos yang sesuai) bersama vitamin C dan E. Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM, Vitamin C dan Natrieo dengan klik di sini.

Untuk pembelian Kacip Fatimah formulasi IBD UTM menggunakan kad kredit, sila klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

Leave a Reply

error: Content is protected !!