DOKTOR, APA MAKANAN YANG MENYEBABKAN GAS DALAM PERUT?

1. Secara umumnya, makanan yang berangin adalah makanan yang mengandungi gula tertentu (fruktosa, laktosa, raffinose dan sorbitol) dan / atau serat larut.

2. Bahan-bahan ini tidak dicerna dalam perut tetapi hanya dicernakan dalam usus oleh bakteria. Ini yang menghasilkan angin dalam usus.

4. Namun tidak semua orang mengalami gas. Dan oleh kerana makanan-makanan ini juga bernutrisi, jika kita ada masalah angin apabila memakannya, saya nasihatkan agar ambil dalam kuantiti yang sederhana. Jika tidak, kita mungkin mengalami masalah nutrisi.

4. Sayuran berikut adalah mungkin memberi gas dalam usus kerana mengandungi gula raffinose dan / atau fruktosa.

πŸ‘‰ Artichokes

πŸ‘‰ Asparagus

πŸ‘‰ Brokoli

πŸ‘‰ Pucuk Brussel

πŸ‘‰ Kobis

πŸ‘‰ Saderi

πŸ‘‰ Bawang

πŸ‘‰ Kacang botol

πŸ‘‰ Ubi keledek

5. Bagi makan jenis legumes, antara yang mengandungi banyak gas.

πŸ‘‰ Kacang panggang

πŸ‘‰ Kacang hitam

πŸ‘‰ Kacang buah pinggang

6. Buah berikut boleh menghasilkan gas kerana ia mengandungi fruktosa, sorbitol dan / atau serat larut.

πŸ‘‰ Epal

πŸ‘‰ Aprikot

πŸ‘‰ Mangga

πŸ‘‰ Jeruk

πŸ‘‰ Buah Peach

πŸ‘‰ Pear

πŸ‘‰ Plum

πŸ‘‰ Buah-buahan kering

πŸ‘‰ Aprikot

πŸ‘‰ Prunes

πŸ‘‰ Kismis

7. Walau seseorang tidak mempunyai masalah intoleransi laktosa, produk tenusu juga menghasilkan gas yang tidak diinginkan. Ini kerana apabila semakin berusia, tubuh kurang menghasilkan enzim laktase yang diperlukan untuk mencerna laktosa (gula yang didapati dalam susu dan produk tenusu lain). Berikut adalah beberapa produk tenusu mungkin untuk menghasilkan gas:

πŸ‘‰ Buttermilk

πŸ‘‰ Keju krim

πŸ‘‰ Krim tebal

πŸ‘‰ Ais krim

πŸ‘‰ Susu

πŸ‘‰ Makanan yang berproses mengandungi produk susu

8. WalaupunΒ bijirin penuhΒ mengandungi banyak vitamin yang bermanfaat dan merupakan sumber serat makanan, kandungan serat larut yang mengandungi gula raffinose, yang menghasilkan gas dalam usus.

πŸ‘‰ Barley

πŸ‘‰ Biji rami

πŸ‘‰ Rye

πŸ‘‰ Gandum

9. Terdapat juga minuman yang mengandungi fruktosa, yang dapat menyumbang kepada pembentukan gas dalam usus:

πŸ‘‰ Bir

πŸ‘‰ Jus buah

πŸ‘‰ Soda (biasa dan diet)

10. Ramai orang tidak tahu bahawa penyebab penghasilan gas besar adalah pemanis sintetik.
Banyak produk makanan menggunakan pemanis sintetik seperti sorbitol, yang boleh ditapai oleh bakteria usus, menghasilkan gas yang banyak. Baca label dengan berhati-hati apabila membeli gula-gula getah bebas gula, gula-gula, dan makanan ringan untuk memastikan bahawa mereka tidak mengandungi sorbitol.

11. Mengelakkan makanan juga bukan satu-satunya cara untuk mengurangkan gas usus. Terdapat banyak pilihan rawatan di farmasi yang membantu usus kita mencernakan gula.

12. Banyak makanan pada senarai di atas adalah makanan yang sangat baik untuk kesihatan. Oleh itu, adalah penting untuk menentukan secara tepat makanan mana yang secara spesifik menjadi masalah bagi tubuh kita. Ambillah dalam kuantititi yang sederhana.

13. Menulis dalam buku harian berkaitan makananΒ yang menyebabkan gas akan membantu kita. menyelesaikan mengenal makanan tersebut.

14. Berbincang dengan doktor tentang kemungkinan perlu menjalani diet rendah FODMAP. Diet ini direka bentuk sebagai rawatan pemakanan untuk sindrom usus besar (IBS). Ia memerlukan sekatan jangka pendek FODMAP, iaitu karbohidrat yang menyumbang kepada gejala IBS, termasuk gas dan kembung.

15. Penting untuk diingat bahawa makanan bukanlah satu-satunyaΒ penyebab gas ususΒ . Tabiat berikut boleh menyebabkan udara ditelan yang boleh menyumbang kepada kekembungan dalam perut.

πŸ‘‰ Gula-gula getah

πŸ‘‰ Makan terlalu cepat

πŸ‘‰ Minum minuman berkarbonat

πŸ‘‰ Mengisap gula-gula keras

πŸ‘‰ Gigi yang rosak

πŸ‘‰ Merokok

Sumber:
Nanayakkara WS, PM Skidmore, O’Brien L, Wilkinson TJ, Gearry RB.Β “Keberkesanan pemakanan FODMAP yang rendah untuk merawat sindrom usus besar: bukti yang ada sekarang.”Β 
Gastroenterologi Klinikal dan EksperimenΒ 2016; 9: 131-42.

Semoga bermanfaat.

Leave a Reply

error: Content is protected !!