DOKTOR, ADAKAH PENGGUNAAN OVEN MIKROWAVE BERBAHAYA BAGI KESIHATAN?

DOKTOR, ADAKAH PENGGUNAAN OVEN MIKROWAVE BERBAHAYA BAGI KESIHATAN?

1. Penggunaan oven microwave sangat mudah dan ringkas untuk memanaskan makanan dalam waktu yang singkat.

2. Oven microwave merupakan peralatan masak elektronik yang menghasilkan gelombang elektromagnetik kecil (mikro) untuk memanaskan makanan. Tidak seperti alat masak biasa, oven microwave tidak menggunakan api untuk memasak. Gelombang pada oven dihasilkan oleh pipa elektron dari dalam mesin, kemudian dipancarkan oleh interior oven yang dibuat dari besi.

3. Radiasi gelombang tersebut akan diserap oleh makanan dalam bentuk haba, sehingga menyebabkan partikel di dalam makanan bergerak dan menghasilkan lebih banyak energi panas.

4. Namun gelombang dari oven microwave hanya dapat menembusi bekas kaca, kertas, seramik, atau plastik dan tidak dapat menembusi bekas yang dibuat dari besi.

5. Anggapan bahawa oven microwave merosakkan makanan dengan sinaran radioaktif adalah tidak benar, kerana gelombang yang dikeluarkan adalah dalam bentuk tenaga panas.

6. Beberapa bahan makanan yang mengandung banyak air akan menjadi lebih cepat panas ketika dimasak atau dipanaskan dengan oven microwave.

7. Gelombang pada oven microwave juga tidak dapat memasak makanan dari dalam ke luar, dan makanan yang tebal atau padat memerlukan waktu yang lebih lama untuk dipanaskan.

8. Selain itu, ia tidak mengurangkan kandungan nutrisi makanan, tetapi suhu terlalu panas pada oven ketika memasak dapat merosakkan vitamin, mineral dan antioksida yang terdapat pada makanan.

9. Oleh itu makanan yang terdiri daripada sayuran dan buah yang seharusnya dipanaskan sebentar sahaja. Kerosakan nutrisi juga boleh terjadi ketika memasak dengan peralatan lain jika menggunakan suhu terlalu panas.

10. Oleh itu oven microwave selamat digunakan untuk memasak makanan jika digunakan dengan cara yang betul. Ini kerana radiasi gelombang elektromagnetik yang dihasilkan oven microwave bersifat non-ionizing dan tidak menyebabkan perubahan DNA atau mutasi genetik, berbeza dengan radiasi nuklear dan radiasi yang digunakan di hospital (dalam mendiagnosa dan merawat pesakit) yang bersifat ionizing.

11. Beberapa peralatan dalam rumah juga memiliki sifat radiasi yang sama dengan oven microwave seperti alat pemanas, henfon, komputer dan TV.

12. Meskipun pendedahan kepada gelombang elektromagnetik tertentu boleh menyebabkan kanser, namun radiasi oven microwave belum terbukti dapat menyebabkan kanser. Ini kerana pendedahan radiasi bukan ioninzing yang relatif kecil dan penggunaan dalam masa yang singkat.

13. Bekas logam menyerap dan makanan dalam bentuk cairan seperti telur dan air menyerap haba dengan lebih banyak. Ini boleh menyebabkan kecederaan luka pada tangan ketika memindahkan makanan dari oven mikrowave.

14. Antara petua menggunakan oven microwave dengan selamat adalah :

✅ Baca dan ikuti arahan penggunaan yang terdapat pada pamplet yang disertakan.

✅ Pastikan pintu oven tertutup rapat.

✅ Jangan berdiri berhadapan dengan oven mikrowave yang sedang beroperasi dalam waktu yang lama.

✅ Jangan menggunakan air berlebihan ketika memasak atau memanaskan menggunakan oven mikrowave.

✅ Tutupkan penutup bekas ketika memasak dengan oven mikrowave agar tidak cepat kotor.

✅ Elakkan menggunakan bekas plastik biasa dan besi.
Gunakan bekas dari gelas atau seramik.

15. Secara kesimpulannya penggunaan oven mikrowave tidaklah berbahaya jika digunakan dengan cara yang betul.

Semoga bermanfaat

#HealthDrZubaidi

Ikuti perkongsian pengalaman dan pengetahuan sepanjang lebih 25 tahun menjadi doktor Pengamal Perubatan Am di Telegram berkaitan kesihatan, pemakanan dan ubat-ubatan.

https://t.me/PerkongsianDrZubaidiHjAhmad

Leave a Reply

error: Content is protected !!