Bolehkah saya hamil walaupun tidak datang haid?

UPT 1

 

BOLEHKAH SAYA HAMIL WALAUPUN TIDAK DATANG HAID?

 

“Assalamualaikum doctor, saya ingin tanya, adakah saya berpontensi untuk hamil walaupun saya tidak  datang haid? Mohon pencerahan, terima kasih”

 

WA ALAIKUM MUS SALAM

 

Ia bergantung pada punca tidak datang haid. Jika dari awal tidak pernah mengalami haid, memang terlalu sukar dan hampir mustahil untuk hamil kerana terdapat masalah dalam sistem reproduktif puan.

 

Tetapi jika pernah mengalami haid, tetapi kitaran haid puan sekarang tidak teratur puan masih lagi boleh hamil walaupun agak sukar sedikit.

 

Semakin panjang masa untuk puan tidak mengalami haid, semakin sukar peluang puan untuk hamil kerana masalah kitaran haid yang tidak teratur selalunya berkaitan dengan tidak mengalami ovulasi.

 

Tidada ovulasi bermakna puan tidak mengeluarkan benih perempuan, ovum setiap bulan, dan sudah tentu persenyawaan tidak akan berlaku dan puan tidak hamil.

 

Namun jika puan tidak mengalami haid atas sebab-sebab seperti menyusukan anak, puan masih berpeluang untuk hamil dan kebarangkaliannya sangat tinggi.

 

Jadi jika kitaran haid puan tidak teratur, saya mencadangkan agar puan berjumpa doktor untuk membetulkan kitaran haid puan.

 

Rawatan yang diberikan akan menyebabkan puan mengalami ovulasi dengan cara memberikan ubat untuk membetulkan ketidakseimbangan hormon dalam badan.

 

Selain ubat-ubatan yang diberikan oleh doctor, saya mencadangkan puan mengamalkan Ekstrak Kacip Fatimah keluaran UTM untuk membantu mendapatkan semula keseimbangan hormone puan.

 

Info lanju di https://www.facebook.com/EkstrakKacipFatimah

 

Wallahu a’lam.

 

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak,  saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E.  Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM atau keluaran FRIM (diabetic-friendly) di http://needsvenue.com.my

Untuk pembelian menggunakan kad kredit sila klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

 

 

Leave a Reply

error: Content is protected !!