Advertorial
Home » Koleksi Artikel » Bayi/Kanak-kanak » Anak muntah selepas diberikan ubat.. Perlukah diberikan semula?

Anak muntah selepas diberikan ubat.. Perlukah diberikan semula?

boy taking medicine

 

“Salam doc, anak saya demam. Dia berumur 8 tahun. Saya baru saja memberikan dia makan ubat demam dan antibiotic. Tidak sampai 5 min dia muntah semula. Perlukah saya beri makan semula ubat tadi tu, atau kena tunggu lama sikit baru beri semula, ataupun tak perlu beri kena tunggu next schedule baru makan ubat semula? terima kasih doctor.”

 

WA ALAIKUM MUS SALAM

 

Ramai kanak-kanak yang agak sukar mengambil ubat-ubatan terutamanya antibiotic. Ada pula yang muntah setelah diberikan ubat.

 

Selalunya muntah begini disebabkan lendiran pada tekak dan saluran pernafasan, atau punperut mereka punuh dengan gas (angin)

 

Jangan risau, Jika anak kecil puan muntah dengan serta-merta selepas puan memberinya antibiotic,  atau selepas 15 minit ubat diberikan, puan boleh memberinya satu lagi dos penuh.

 

Wallahu a’lam.

Leave a Reply

Scroll To Top
error: Content is protected !!
%d bloggers like this: