Anak 5 tahun masih tidak dapat bertutur

 

“Assalam mu alaikum doktor. Saya mempunyai anak yang sudah berusia 5 tahun. Masalah anak saya ialah dia masih belum bertutur dgn baik. Dia boleh bercakap (mengeluarkan bunyi), tetapi belum boleh bertutur seperti kanak-kanak yang sama usia dengan beliau. Jika dia bertutur, hanya satu patah perkataan sahaja, dan kami juga tidak faham pertuturan dia kerana seperti bercakap dalam bahasa asing. Kebanyakan doktor memberitahu saya bahawa secara fizikal anak saya ok. Lagipun anak saya aktif. Sekarang ni saya tidak tahu tahu apa yang patut saya lakukan. Mohon pencerahan”

Wa alaikum mus salam.

Saya bersimpati dengan masalah yang dialami oleh anak puan. Saya tidak menyalahkan puan kerana sepatutnya doctor yang memeriksa anak puan mengetahui bahawa jika seorang kanak-kanak tidak dapat bertutur dengan baik ketika berumur 5 tahun, maka  bahawa anak puan sebenarnya mengalami masalah yang besar dalam pertuturan dan memerlukan pemeriksaan dan rawatan.

Melambatkan rawatan akan menjadikan anak puan mengalami masalah pertuturan apabila dewasa nanti.

Saya ada pengalaman di mana seorang rakan saya yang mempunyai seorang anak berumur 2 tahun, tetapi masih belum bercakap dan bertutur lagi.

Saya telah menasihati beliau agar berjumpa dengan doctor pakar ENT dan speech therapist.Tetapi beliau melengahkan dengan alasan “budak ini memang lambat bercakap, macam kakak dia dulu. Tapi lepas itu OK”.

Akhirnya anak beliau masih tidak boleh bertutur dengan baik, walaupun telah memasuki darjah satu, malah telah didiagnosa sebagai Autism kerana sangat aktif dan tidak boleh focus dalam pembelajarannya.

Oleh itu ibubapa juga harus mengerti dan pengetahuan mengenai perubahan yang berlaku pada anak mereka. Yang lebih menyedihkan ada professional perubatan juga tidak mengetahui hal ini, seperti mana dalam kes puan.

Perubahan pada bayi harus diperhatikan semenjak bayi lagi. Bayi semenjak lahir biasanya telah mula mendengar bunyi bising dan memberikan perhatian terhadap bunyi itu.

Sebagai contoh jika telefon bordering, selalunya bayi akan memberikan perhatian dan mencari punca bunyi. Jika bayi tidak bertindakbalas dengan bunyi yang diberikan, dibimbangi bayi ini mengalami masalah pendengaran.

Apabila kanak-kanak itu telah berumur satu tahun, dia seharusnya telah mula mengeluarkan suara, dalam  dua patah perkataan seperti “mama”, “papa”, “dada” walaupun mereka tidak memahami makna perkataan itu .

Apabila berumur antara 12 hingga 15 bulan, kanak-kanak akan mula meniru bunyi dan perkataan yang didengari dari ibubapa mereka. Mereka boleh memahami dan mengikut arahan yang mudah seperti “Berikan mainan itu”

Mereka seharusnya boleh bercakap dua patah perkataan apabila berumur dua tahun dan membuat ayat ringkas seperti “buah merah”atau “nak makan”.

Pada umur dua tahun juga, mereka boleh mengenal objek yang biasa dan menunjuk bahagian badan yang mudah seperti mata, telinga, dan hidung. Mereka juga haruslah dapat memahami dan mengikut dua arahan mudah seperti “Tolong ambilkan mainan itu dan berikan pada abah”

Kanak-kanak yang berumur 3 tahun pula, harus mempunyai banyak perbendaharaan kata dan boleh menyusun sekurang-kurang 3 patah perkataan dalam satu ayat. Mereka juga harus dapat membezakan ayat seperti “Letakkan mainan di atas katil”dengan “letakkan mainan di bawah katil” dan dapat membezakan dua perkataan yang berlawanan seperti “besar”dengan “kecil” dan dapat membezakan warna.

Jadi waktu kritikal untuk memantau kebolehan anak bertutur adalah pada usia satu tahun. Jika bayi pada usia satu tahun tidak langsung memberikan tumpuan pada bunyi bising, dan mencari puncanya, mereka mungkin mengalami masalah pendengaran yang boleh menyebabkan gangguan kepada kebolehan mereka untuk bertutur.

Kanak-kanak yang mengalami masalah pertuturan juga menunjukkan tanda-tanda berikut pada usia dua hingga tiga tahun tahun, seperti berikut:

  1. Tidak boleh menunjukkan arah atau melambaikan tangan
  2. Tidak dapat meniru suara yang biasa didengar seperti suara kokok ayam atau bunyi kucing mengiau.
  3. Tidak boleh memahami arahan ringkas seperti “datang pada abah”
  4. Tidak boleh bertutur dalam ayat yang ringkas dengan sendiri apabila memerlukan sesuatu, hanya boleh meniru ayat yang dituturkan oleh orang lain
  5. Hanya boleh mengeluarkan bunyi yang berulang-ulang dan tidak mampu menyusun ayat ringkas

Secara amnya, apabila mendengar pertuturan kanak-kanak, ibubapa harus memahami separuh dari pertuturan mereka pada usia mereka 2 tahun dan memahami keseluruhan pertuturan pada usia mereka 4 tahun.

Oleh ibubapa yang mempunyai anak-anak yang tidak boleh bertutur dengan baik harus segera mendapat pemeriksaan doctor.

Wallahu a’lam.

Leave a Reply

error: Content is protected !!