Ambil Ponstan ketika haid

ponstan 2

 

“Salam doktor. Adakah ubat penahan sakit seperti PONSTAN bahaya diambil bagi mengurangkan rasa sakit ketika sengggugut?”

WA ALAIKUM MUS SALAM

Senggugut adalah masalah biasa yang dihadapi oleh kebanyakan wanita muda. Oleh itu ialah tidak bermakna wanita yang mengalami senggugut mengalami masalah untuk hamil apabila mereka berkahwin kelak.

Kesakitan disebabkan senggugut disebabkan oleh otot pada dinding luar rahem mengecut dengan kuat.

Pengecutan otot rahem ini bertujuan untuk darah haid yang berketul-ketul ketika di awal permulaan haid dan selalunya darah ini bercampur dengan sedikit sel-sel tisu endometrium pada dinding dalam rahem.

Oleh kerana pangkal rahem yang dimiliki oleh seorang wanita muda biasalah lebih kecil, maka otot pada dinding rahem terpaksa mengecut dengan lebih kuat bagi mengeluarkan darah haid yang berketul-ketul itu.

Bagi mengurangkan rasa sakit senggugut, doctor selalunya memberikan ubat penahan sakit seperti Ponstan boleh mengurangkan kesakitan senggugut namun ia juga dikatakan boleh menghalang pengaliran darah haid yang normal.

Selain mengurangkan rasa sakit, Postan juga akan mengurangkan pengecutan otot rahem yang dibimbangi akan menyebabkan darah haid tidak lancer keluar.

Oleh itu saya menasihatkan agar berhati-hati menggunakan ubat penahan sakit Ponstan. Gunakan ubat ini pada dos yang betul, apabila merasa terlalu sakit.

Bagi mengurangkan sakit senggugut saya mencadangkan suplemen Ekstrak Kacip Fatimah.

https://www.facebook.com/EkstrakKacipFatimah

Wallahu a’lam

 

Bagi wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak menentu, dan bagi wanita yang baru melahirkan anak,  saya mencadangkan suplemen , selain dari vitamin C dan E.  Boleh dapatkan produk Kacip Fatimah keluaran UTM atau keluaran FRIM (diabetic-friendly) di http://needsvenue.com.my

Untuk pembelian menggunakan kad kredit sila klik di bawah:

[KLIK]
Warisan tradisi silam kini dalam tangan anda

 

Leave a Reply

error: Content is protected !!